Objavljeno u Nacionalu br. 467, 2004-10-26

Autor: Tanja Simić

KRETORI U UTRCI ZA PROSJEČNIM KUPCIMA

Lagerfeldova jeftina kolekcija potresa svjetsku modnu scenu

U trgovinama lanca jeftine odjeće H&M u prodaju 12. studenog kreće kolekcija kreatora Karla Lagerfelda namijenjena prosječnim potrošačima: vrhunac je to svjetskog trenda u kojem dizajneri visoke mode pokušavaju preteći falsifikatore koji kradu njihove dizajne

Najveće iznenađenje izazvala je Lagerfeldova suradnja s H&M-om. Modni lanac poznat po niskim cijenama i modernim kreacijama, svojim će kupcima nuditi vrhunski dizajniranu odjeću s Lagerfeldovim potpisom po pristupačnim cijenama karakterističnima zaNajveće iznenađenje izazvala je Lagerfeldova suradnja s H&M-om. Modni lanac poznat po niskim cijenama i modernim kreacijama, svojim će kupcima nuditi vrhunski dizajniranu odjeću s Lagerfeldovim potpisom po pristupačnim cijenama karakterističnima zaKarl Lagerfeld, jedan od vodećih svjetskih kreatora, dizajnirao je kolekciju sa svojim potpisom za švedski modni lanac H&M što će se po pristupačnim cijenama u prodaji naći od 12. studenoga. Time se po mnogima kralj visoke mode pridružio nekolicini velikana vrhunske svjetske mode koji su se ove godine novim linijama okrenuli prosječnom potrošaču ne tako dubokog džepa. Poznati kreatori poput Isaaca Mizrahija, Ralpha Laurena, Calvina Kleina, Oscara de la Rente i Michaela Korsa, čiji je profit ozbiljno ugrožen neprestanim rasprodajama i sve širom ponudom jeftine robe dizajna pokradenog upravo od njih, lansiranjem novih kolekcija pristupačnih cijena objavili su rat niskobudžetnim robnim markama. Na takve drastične poteze u prvom redu ih je prisilio prošlogodišnji nagli pad zarade od ženske konfekcije, ali i razmišljanje novog potrošača. Golema konkurencija, neprestane rasprodaje i nezaustavljivo širenje europskih modnih lanaca poput švedskog H&M-a i španjolske Zare obilježili su početak novog stoljeća te stvorili novog potrošača. Onaj iz 90-ih, od glave do pete prekriven potpisima, zastario je, a novi je postao manje opterećen imenima. Novi modni trendovi spajaju dosad nezamislive elemente i zanemaruju donedavno osnovna pravila visoke mode. Novi potrošač stilski je odlučio pomiješati sve dosad viđeno i ne ustručava se istodobno odjenuti Aramanijevu klasiku i kič jeftinog H&M-a, skupog Diora i nepoznato ime s rasprodaje. Sklon je i čestim promjenama stila, zbog čega mu više odgovaraju artikli nižih cijena namijenjeni jednoj sezoni. Sve se to najviše može pripisati mlađoj populaciji, kojoj su se kreatori počeli sve više okretati. Rezultat je uzdizanje linija “jeftino i šik” na višu razinu, čime su one prestale biti lošiji izbor za kupce slabije platežne moći. Nekad znatno lošije kvalitete i manje u trendu, nove sporedne linije danas se reklamiraju u istoj mjeri kao i glavne i na prodajnim mjestima stoje tik do klasičnih, skupih kolekcija. Osim toga, nove sporedne kolekcije predviđene su za kombiniranje s glavnima, što prije nije bio slučaj, čime je definitivno okončano njihovo podcjenjivanje.
Najveće iznenađenje izazvala je Lagerfeldova suradnja s H&M-om. Modni lanac poznat po niskim cijenama i modernim kreacijama, svojim će kupcima nuditi vrhunski dizajniranu odjeću s Lagerfeldovim potpisom po pristupačnim cijenama karakterističnima za H&M. Kreatora ekskluzivnih modnih kuća Chanel i Fendi ponuda švedskog lanca odmah je zaintrigirala i pristao je upustiti se u tu avanturu. Lagerfeldova nova kolekcija za muškarce i žene pod imenom Karl Lagerfeld for H&M dizajnirana je u stilu 30-ih godina. Predviđena kao osnovna garderoba, obuhvaća uglavnom dnevnu odjeću poput jeansa, pamučnih majica, končanih i vunenih pulovera, ali i večernje haljine od svile, organce i šifona. Cijene će se kretati od 15 eura za pamučnu majicu do 150 eura za kaput. Kolekcijom dominiraju Lagerfeldove najdraže boje crna i bijela, a popraćena je i modnim dodacima poput remenja, kravata, rukavica, sunčanih naočala, torbi i nakita, koji će stajati između osam eura (prsten) i 60 eura (torba). U modnu liniju uključen je i novi Lagerfeldov parfem Liquid Karl, namijenjen i muškarcima i ženama, po cijeni nešto manjoj od 20 eura. Svi su artikli predviđeni samo za ovu sezonu, nakon koje će se Lagerfeld orijentirati na nove trendove.
Kontrast između Chanela i H&M-a naveo je u rujanskom broju Harper’s Bazaara kao osnovni element koji ga je privukao da prihvati H&M-ovu ponudu. “Danas su u modi najzanimljiviji upravo ekstremi: skupo protiv jeftinoga. S jako se malo novca danas mogu kupiti vrlo lijepe stvari i nema razloga da sve ne bude dobro dizajnirano. Postoji IKEA za namještaj, brojni pristupačni ali kvalitetni automobili, bilo je vrijeme da se isto dogodi i u modi”, objasnio je za taj modni časopis kreator za kojeg kažu da ima najbrži jezik u svijetu mode. No strogo odvaja suradnju s H&M-om od sporednih, pristupačnijih modnih linija ostalih kreatora, jer ga, kako kaže, takve linije deprimiraju. Pomisao da bi ga ta suradnja mogla inspirirati da napravi sporednu kolekciju za Chanel ili Fendi odlučno je odbacio. “Mrzim koncept sporednih modnih linija, smatram da vrijeđaju klijente. One kao da govore: ‘S obzirom na to da si ne možeš priuštiti ništa iz glavne kolekcije, izvoli jeftiniju i lošiju varijantu!’” rekao je za Harper’s Bazaar kreator koji sebe naziva “inteligentnim oportunistom” i “profesionalnim diletantom”. Spoznaju da ne moraš biti bogat da bi dobro izgledao naziva novim tipom snobizma. “Iscrpivši visoku modu, povlašteni su počeli kombinirati visoku i modu srednje klase. To je novi oblik zabave, novi snobizam. Ja ga nazivam obrnutim snobizmom”, kaže Lagerfeld koji je i sam svoj Diorov sako zamijenio H&M-ovim kojemu je cijena 60 dolara. Ali napominje da ga nosi s košuljama Hildrich&Key od 1000 dolara, nakitom Chrome Hearts koji stoji bogatstvo i Massarovim cipelama po narudžbi. Suradnjom s H&M-om dokazao je da su dani kada su kreatori mogli ostati bez posla zbog povezanosti s komercijalnom markom stvar prošlosti. H&M je angažiranjem Lagerfelda jeftino učinio poželjnim, visoku modu učinio svima dostupnom i promijenio daljnji smjer u kojem će se kretati roba kreatora čije su si potpise rijetki dosad mogli priuštiti.
Novim modnim trendovima prilagodio se i newyorški kreator Isaac Mizrahi, koji još od 2003. dizajnira niskobudžetne kolekcije za američku modnu kuću Target. Tako se na Targetovim prodajnim mjestima artikli s Mizrahijevim potpisom mogu pronaći za gotovo nezamislivo niske cijene. Ženske hlače stoje od 20 do 40 dolara, a suknje i sakoi mogu se kupiti za manje od 25 dolara. Na posljednjoj reviji na kojoj je predstavio jesensku kolekciju Mizrahi je isprepleo svoju glavnu liniju sa sporednom, pomiješavši konfekcijsku liniju namijenjenu modnoj kući Target i svoju kolekciju visoke mode Isaac Mizrahi Made to Order Collection. Tako je i on dokazao da su trendovi potpuno na strani miješanja konfekcije i visoke mode, između kojih se razlike sve više smanjuju. Upravo to potvrđuje legendarna anegdota s pokojnim baskijskim velikanom visoke mode iz prošlog stoljeća Cristobalom Balenciagom. Njega su izazvali da između dva odjevna predmeta odredi koji spada u konfekciju, a koji u visoku modu. Budući da nije mogao ustanoviti razliku, ljutito je zaključio da je to budućnost s kojom se nikada neće moći natjecati i napustio prostoriju zalupivši vratima.
Početkom ove godine i newyorški modni dizajner Ralph Lauren lansirao je novu sporednu liniju pod nazivom Lauren by Ralph Lauren. Ženske košulje koje stoje od 50 do 100 dolara, hlače od 80 do 150 i pamučne majice od 30 do 60 dolara ne odudaraju po cijeni znatno od njegove prve sporedne kolekcije Ralph Lauren’s Polo, ali su ipak pristupačnije. Kolekcija također uključuje modne dodatke, cipele, torbe i novi miris Lauren Style, čije veće pakiranje stoji 60-ak dolara.
Još jedan newyorški kreator lansirao je početkom 2004. novu sporednu kolekciju. Riječ je o kolekciji Calvin Klein by Calvin Klein, koja se ne smije miješati s njegovom glavnom kolekcijom Calvin Klein Collection. Odlične reakcije kupaca razumljive su kada se uzmu u obzir cijene od 65 dolara za pletene veste, 125 za suknje i 250 dolara za jakne s njegovim potpisom. Ponudu je obogatio tako da je artikle iz svake sezone podijelio na šest grupa koje se šalju prodavaonicama na malo svaka dva tjedna. Na taj je način kupcima omogućio da pronađu nešto novo gotovo svaki put kad posjete prodajno mjesto. Tako je u svijetu mode došlo do apsurda, velika dizajnerska imena počela su kopirati metode trgovine na malo od komercijalnih modnih lanaca, koji pak od njih regularno kopiraju same dizajne.
Nedugo nakon Laurena i Kleina nove sporedne kolekcije lansirali su i Oscar de la Renta i Michael Kors. Španjolski kreator rođen u Dominikanskoj Republici za ovu je jesen kreirao novu modnu kolekciju pristupačnih cijena pod nazivom O Oscar. Za početak je riječ samo o ženskoj sportskoj liniji popraćenoj modnim dodacima, kupaćim kostimima i donjim rubljem, a s muškom kolekcijom će se malo pričekati. U svom priopćenju za javnost Oscar de la Renta kaže da je nova linija najbolje što mu se moglo dogoditi. “Lansiranjem nove kolekcije upotpunjen je moj san. Stvorili smo prekrasnu kolekciju koja će biti dostupna mnogim ženama, zahvaljujući pristupačnim cijenama i novoj distribucijskoj strategiji. Nova kolekcija je kvalitetna i dobro dizajnirana i od kolovoza je distribuirana na više od 600 prodajnih mjesta.” Michael Kors, također newyorški kreator, čiji su redovni klijenti zvijezde poput Sharon Stone, Gwyneth Paltrow i Barbre Streisand, nedavno je na tržište izašao sa sporednom kolekcijom pod nazivom Michael. Razumnim cijenama poput 199 dolara za baloner ili 99 za haljinu od džerseja privukao je široku klijentelu, ponudivši kolekciju koja estetski ne odstupa mnogo od njegove glavne linije. Obje kolekcije su, i kod njega, zamišljene da se kombiniraju i međusobno nadopunjuju i gotovo da su kompatibilne bez obzira na cijenu. Kako je sam objasnio u modnom časopisu Nylon, linija Michael namijenjena je kupcima koji žele luksuz i uživanje u kolekciji Michael Kors, ali s malim zaokretom i bez kreditne kartice Centurion.
Prosječnom potrošaču odlučili su se približiti i japanski kreator Yohji Yamamoto te britanska dizajnerica Stella McCartney, kći Paula McCartneyja. Oboje su se za proboj na komercijalno tržište odlučili suradnjom s njemačkom sportskom markom Adidas. Sredinom 2002. Adidas je završio svoju trodijelnu strukturalnu podjelu branda, prepustivši dizajn trećeg dijela, Adidas Sport Style ? the future in sportswear, Yamamotu. Kolekcija je predstavljena u jesen 2002., a u prodaji je od sezone proljeće/ljeto 2003. godine. Sljedeći Adidasov takav korak jest suradnja sa Stellom McCartney, čija će ženska sportska kolekcija biti dostupna diljem Europe, SAD-a i Japana od veljače 2005. pod nazivom Adidas by Stella McCartney. Novi artikli u kolekciji izlazit će dvaput godišnje, a cijene će se kretati između 40 i 200 eura.

KARL LAGERFELD
Rođen u Hamburgu 1938., Karl Lagerfeld je sa 14 godina emigrirao u Pariz. Već sa 21 godinom postao je freelance dizajner za modne kuće poput Krizije i Valentina, a nakon nekoliko godina napustio je modu i otišao studirati umjetnost u Italiju. U tridesetoj ponovno se vratio dizajniranju, pridruživši se modnoj kući Fendi. U 70-ima je počeo raditi za Chloe, a početkom 80-ih prešao je u Chanel, gdje je i danas. U isto vrijeme lansirao je i vlastitu liniju Karl Lagerfeld’s Gallery, koju sam opisuje kao “intelektualni seksepil”.

ISSAC MIZRAHI
Rođen 1961. u Brooklynu, taj je newyorški Židov već prije navršene tridesete utemeljio prepoznatljivu mušku i žensku modu s njegovim potpisom. Budući da je njegova majka bila opsjednuta modom, Mizrahi je već u ranoj znao za velika imena iz svijeta mode poput Balenciage i Chanela. Sa 10 godina dobio je šivaći stroj, a sa 13 je već dizajnirao odjeću za sebe, svoju majku i njezine prijateljice. Ranih 80-ih započeo je kratku suradnju s Calvinom Kleinom, a nekoliko godina poslije otvorio je vlastitu kompaniju. Godine 1998. zatvorio ju je zbog gubitaka i koncentrirao se na svoje producentsko filmsko poduzeće. Surađivao je sa Stevenom Spielbergom, glumio u nekoliko filmova, imao svoj televizijski show, a trenutačno igra u vlastitom one-man of-Broadway showu.

CALVIN KLEIN
Newyorškog kreatora poznatog po provokativnim reklamnim kampanjama Times je svojedobno proglasio jednim od 25 najutjecajnijih ljudi SAD-a. Rođen 1942., nakon završenih škola za umjetnost i dizajn, sa 26 godina lansirao je vlastiti brand. Javnost je prvi put šokirao 1979. kontroverznim sloganom “Znaš li što stoji između mene i mojih calvinica? Ništa.”, koji je pratio njegovu reklamnu kampanju s tada 15-godišnjom Brooke Shields. Proglašen je najboljim američkim dizajnerom 1993., a 2002. javnost je iznenadio prodajom tvrtke za 430 milijuna dolara u gotovini kompaniji Phillips-Van Heusen.

RALPH LAUREN
Prije nego što se počeo baviti modom, Ralph Lauren studirao je poslovne znanosti. Svoje carstvo utemeljio je 1967., nedugo nakon što je otvorio svoju prvu prodavaonicu kravata. Nakon kravata uslijedila je odjeća za muškarce, a 1971. lansirao je i prvu žensku kolekciju. Prije šest godina ušao je i u svijet zabave, pojavivši se u ulozi samoga sebe u televizijskoj seriji “Prijatelji”. Nakon toga potpisao je 30-godišnji ugovor s televizijom NBC o prodaji svog dizajnerskog “lifestylea” na Internetu, televiziji i u tisku. “Mi ne prodajemo robu”, rekao je svojedobno. “Prodajemo snove i vizije.”

OSCAR DE LA RENTA
Oscar de la Renta rođen je u Dominikanskoj Republici, ali je većinu života proveo u Španjolskoj, Parizu i New Yorku. U Španjolskoj, gdje je studirao slikarstvo, skiciranje za vodeće španjolske modne kuće ubrzo ga je dovelo do suradnje sa španjolskim kreatorom Cristobalom Balenciagom. U New York je došao radi dizajniranja kolekcije za Elizabeth Arden, nakon čega je lansirao vlastitu marku.

MICHAEL KORS
Dizajner iz newyorškog predgrađa Long Island već je sa 19 godina počeo kreirati odjeću za jedan tamošnji butik. Njegove kreacije privukle su dovoljno pozornosti da se početkom 80-ih odlučio lansirati vlastitu marku. Njegov uspjeh najbolje je vidljiv po brojnim zvijezdama koje odijeva, među kojima su Jennifer Lopez, Charlize Theron, Catherine Zeta-Jones, Sharon Stone, Madonna, Barbra Streisand, Gwyneth Paltrow, Angelica Huston, Sigourney Weaver, Liv Tyler i Rene Russo, s kojom je 1999. surađivao na filmu “Afera Thomasa Crowna”.

YAMAMOTO
Japanski kreator u svijetu mode poznat je od sredine 80-ih. U svojoj bogatoj karijeri surađivao je s mnogim umjetnicima, primjerice filmskim redateljem Wimom Wendersom, te radio kostime za lyonsku i wagnersku operu. Dizajnirao je kostime za film Takeshija Kitana “Brat” te za opere “Madama Butterfly” i “Tristan i Izolda”.

STELLA McCARTNEY
Kći popularnog Beatlesa Paula McCartneyja svoju je liniju lansirala odmah po završetku koledža. Nakon samo dvije samostalne kolekcije počela je raditi za parišku modnu kuću Chloe i svojim linijama postigla veliki komercijalni uspjeh. Sredinom 2001. prekinula je suradnju s Chloe i osnovala modnu kuću vlastitog imena u suradnji s Gucci Group.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika