Objavljeno u Nacionalu br. 477, 2005-01-04

Autor: Mislav Šimatović, Vladimir Huzjak

INTERVIEW

Ivica Todorić - od trgovca cvijećem do najmoćnijeg hrvatskog biznismena

Pobjednik ovogodišnjeg Nacionalova izbora za menedžera godine, predsjednik i vlasnik Agrokora, u razgovoru za Nacional govori o svojim počecima bavljenja poduzetništvom

Osim što je jedan od najbogatijih ljudi i vlasnik najveće privatne kompanije u Hrvatskoj, čiji prihodi zaostaju samo za naftnom kompanijom Ina, Todorić je i najdinamičniji poduzetnik čije akvizicije plijene pažnju medija iz godine u godinu.Osim što je jedan od najbogatijih ljudi i vlasnik najveće privatne kompanije u Hrvatskoj, čiji prihodi zaostaju samo za naftnom kompanijom Ina, Todorić je i najdinamičniji poduzetnik čije akvizicije plijene pažnju medija iz godine u godinu.Reizbor Ivice Todorića za menadžera godine potvrdio je vlasnika Agrokora trenutačno najvećim hrvatskim poduzetnikom. To potvrđuje i broj dobivenih bodova od žirija novinara– gotovo dvostruko više od drugoplasirane Gordane Kovačević.

'Djecu pripremam za posao koji će naslijediti, zadovoljan sam njihovim napretkom, ali na moju poziciju moći će doći tek ako za to budu spremni' KUPNJA TVRTKI 'Preuzeti tvrtke koje generiraju silne gubitke za mene predstavlja velik rizik, a ne prezentaciju moći' POLITIČKI ANGAŽMAN 'Do sada nisam imao nikakve političke ambicije niti sam o tome razmišljao. Poslovanjem pridonosim državi'Biznisom se počeo baviti 1976. kada je nakon diplome na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu pokrenuo privatnu tvrtku koja se bavila proizvodnjom i prodajom cvijeća. U samo nekoliko godina posao širi na cijelu bivšu Jugoslaviju i već sredinom 80-ih Todorićeva tvrtka postaje tržišni lider. Godine 1989. koristi postupnu liberalizaciju odobrenu od tadašnjeg državnog vodstva na čelu s Antom Markovićem i osniva Agrokor kao dioničko društvo čiji je jedini vlasnik.

Tu počinje priča o uspjehu koju nije poremetilo ni to što su ga često nazivali tajkunom. Ubrzo kupuje Jamnicu, zatim Zvijezdu i Ledo te niz tvrtki za preradu poljoprivrednih proizvoda, koje uz najveći hrvatski maloprodajni lanac Konzum danas čine srž Koncerna Agrokor. Osim što je jedan od najbogatijih ljudi i vlasnik najveće privatne kompanije u Hrvatskoj, čiji prihodi zaostaju samo za naftnom kompanijom Ina, Todorić je i najdinamičniji poduzetnik čije akvizicije plijene pažnju medija iz godine u godinu. Nakon preuzimanja srbijanskog Frikoma prošle godine, Agrokor se kupnjom tvornice sladoleda Baldauf i punionice mineralne vode Fonyódi proširio na Mađarsku. Upravo je to bio jedan od glavnih razloga Todorićeva reizbora menadžerom protekle godine.

NACIONAL: Kako objašnjavate činjenicu da su Vas novinari drugu godinu za redom proglasili najboljim menadžerom u Hrvatskoj? – U vašoj anketi za odabir najboljeg menadžera u Hrvatskoj sudjelovali su ugledni novinari. Vjerujem da su svoju odluku donijeli na temelju poslovnih i financijskih analiza tvrtki koje su ocjenjivali. Kako je Agrokor najuspješnija kompanija u Hrvatskoj i jedna od najuspješnijih u regiji, mislim da iz tih kriterija proizlazi i njihova odluka. Vaše kolege novinari prepoznali su da Agrokor na okrutnom tržišnom okruženju razvija vlastitu viziju daljnjeg uspješnog poslovanja.

NACIONAL: Koja je vizija daljnjeg poslovanja Agrokora? – Agrokor je kroz protekle godine poslovanja dokazao svoj potencijal. U budućnosti želimo zadržati status regionalnog igrača, a cilj nam je postati uspješnom međunarodnom kompanijom. Agrokorova vizija temelji se na praćenju globalnih kretanja te razvoja svjetskog tržišta i velikih kompanija. Pitamo se kako biti konkurentniji i na koji način osvojiti dio tržišta.
Kao što mi pratimo kretanje poznatih svjetskih kompanija, tako bi se mali poduzetnici morali okrenuti nama i pratiti nas. Ako Agrokor, primjerice, želi proizvesti novi brand mineralne vode, mali poduzetnik mora se ponuditi u proizvodnji čepova ili etiketa za boce. Agrokor će u budućnosti više ulagati u regiju, ali isto tako preuzeti dio odgovornosti za restrukturiranje domaćeg gospodarstva. Ne smijemo zatvoriti oči pred mogućnostima koje nam se pružaju za daljnji razvoj i uključenje u Europsku uniju.

NACIONAL: Početkom godine izjavili ste da će Agrokor postati vodeća tvrtka u Hrvatskoj. Hoćete li to ostvariti kupnjom Belja i PIK-a Vrbovec? – U našem slučaju ne bi bilo logično razmišljati na drugačiji način. Želimo da Agrokor postane najveća kompanija u Hrvatskoj po ukupnom prihodu, profitu i broju zaposlenika. Meni se čini da je to samo pitanje vremena i da će Agrokor doista postati najveći u Hrvatskoj.

NACIONAL: Stručnjaci su suglasni da na ovakav Agrokor politika više ne može utjecati. No upozoravaju da se radi o opasnoj koncentraciji moći koja bi, ukaže li se potreba, mogla ugroziti bilo koju vladajuću garnituru u zemlji. Jeste li doista toliko moćni? – Naša namjera kupnje PIK-a Vrbovec i Belja znači prvenstveno da Agrokor preuzima na sebe odgovornost. Preuzeti tvrtke koje generiraju silne gubitke za mene je rizik, a ne moć. Činjenica je da država nedovoljno podržava poduzetnike, a Vlada bi nas trebala prihvati kao tvrtku koja značajno doprinosi hrvatskom gospodarstvu. Ako smo nešto i dobili od države, sve smo vratili na vrijeme. Moram napomenuti da nikad ni jedan premijer ili ministar gospodarstva nije od 1990. do danas službeno posjetio našu kompaniju.

NACIONAL: Poželite li ikad ući u politiku? – Ne. Do sada nisam imao nikakve političke ambicije niti sam o tome razmišljao. Kao čovjek uvijek sam htio pomoći prijateljima ili gradu u kojem živim i svjestan sam da sa suradnicima kroz poslovanje Agrokora pridonosim razvoju Hrvatske. Agrokor i ljudi koji ga vode svugdje su u svijetu dobro primljeni pa smatram da i kroz prezentaciju Agrokora doprinosimo boljitku hrvatskog gospodarstva.

NACIONAL: Kupnjom tvornice sladoleda Baldauf i punionice mineralne vode Fonyódi u Mađarskoj napravili ste prvi značajan korak izvan granica bivše Jugoslavije. Je li vam ambicija postati najjača kompanija u jugoistočnoj Europi? – Otvaranjem i kupnjom kompanija u Mađarskoj i Sloveniji pristupili smo tržištu Europsku unije. Kao što sam rekao, pratimo poslovanje globalnih tvrtki i pored njih tražimo vlastitu poziciju na tržištu. Naravno, očekujem da ćemo postati najjača kompanija u regiji jer se posao Agrokora logično razvija. Tako je Ledo ,pobijedivši konkurenciju, postao liderom na domaćem tržištu sladoleda, a dokazao se u Bosni i Hercegovini te Srbiji i Crnoj Gori i Sloveniji Danas je u Mađarskoj, a preko nje i u EU.

NACIONAL: Kako ste najavljivali i ove ste godine ostvarili značajan rast prihoda. Može li Agrokor i idućih godina rasti sličnim tempom? – Ovogodišnji rast Agrokora bit će za 17 posto veći nego prošle godine. To je za nas velik rast koji u brojkama iznosi oko dvije milijarde kuna. Usporedbe radi, povećanje našeg poslovanja ove godine iznosi koliko i ukupna vrijednosti srednjih ili većih kompanija u Hrvatskoj. Logično je da, kao najveća kompanija u regiji, imamo na raspolaganju najviše prilika.

NACIONAL: Koju poslovnu odluku smatrate ključnom u posljednjih 10 godina poslovanja? Je li to bila odluka da se, suprotno nagovorima Europske banke za obnovu i razvitak, ne odreknete Konzuma? – Ključna poslovna odluka Agrokora tijekom cjelokupnog poslovanja svih ovih godina bila je preuzimanje rizika i nemiješanje u politiku. Tako smo kupili soljaru u Zadru u stečaju, zatim Jamnicu, Zvijezdu i Ledo. Mnogi su rekli kako to nije bio pametan potez, no riskirali smo i uspjeli. Sve što smo radili bilo je u skladu sa zakonom i važećim tržišnim pravilima i nismo se nudili kao kupac ni za jednu kompaniju koja nije bila ponuđena na javnom natječaju. Agrokor je uvijek imao, kao što ima i danas, sve potrebne izvore novca i transparentnu poslovnu politiku.

NACIONAL: Jeste li zadovoljni sudjelovanjem u konzorciju RTL? Naime, nagađa se da Agrokor, nezadovoljan odnosom većinskog vlasnika RTL-a, želi prodati svoj udio u konzorciju. To, s druge strane, ide na ruku RTL-u koji ima namjeru preuzeti potpunu kontrolu nad televizijom. – U RTL smo uložili ozbiljan novac i danas posjedujemo 25 posto plus jednu dionicu jer želimo sudjelovati pri donošenju strateških odluka. No činjenica je da povrata novca još nema i sigurno ga neće biti još neko vrijeme. Ipak, zadovoljan sam što smo investirali u tu televizijsku kuću jer RTL je globalna kompanija od koje imamo i koristi kroz promatranje njihove filozofije poslovanja i nastupa prema partnerima i klijentima. Međutim, mislim da RTL ne shvaća do kraja hrvatsko tržište. Naime, jedna je stvar RTL u Mađarskoj, a druga u Hrvatskoj. U Mađarskoj živi 10 milijuna ljudi dok ih u Hrvatskoj ima upola manje. Tako u Mađarskoj mogu postojati kanali samo za sport i od toga će vlasnici dobro živjeti jer će biti dovoljno gledatelja. Kod nas je to nemoguće. Problem je to što je RTL cjelokupni model poslovanja iz Mađarske preslikao na Hrvatsku i time smanjio zaradu za pola.

NACIONAL: Jeste li još uvijek zainteresirani za preuzimanje Podravke? – Agrokor više nema interesa bilo kao vlasnik ili dioničar u Podravki. Želimo da, kao i do sada, ta tvrtka bude naš poslovni partner.

NACIONAL: Krije li se Agrokor iza zabrane rada nedjeljom? – To ne bi bilo logično jer Agrokor ima najveći broj dućana u Hrvatskoj. Ukidanje rada nedjeljom u Hrvatskoj bi bio velik udar za naš Konzum. Nije isto ako nekoj tvrtki zatvorite 10 ili 15 odnosno 200 trgovina. No mi smo u Agrokoru svjesni pozicije radnika, socijalno smo osviješteni i znamo da bi usvajanje te inicijative za zaposlenike bio velik doprinos pa stoga potiho podržavamo tu inicijativu. No, činjenica je da je kapitalizam okrutan i trenutno nam više odgovara rad nedjeljom.

NACIONAL: Kako ste se počeli baviti biznisom? – Djed je imao gradilište na zagrebačkoj Trešnjevci i nakon diplome razmišljao sam što ću s njim učiniti. Prvo sam izgradio kuću koju sam kasnije prodao, zatim sam uzeo mali kredit i posudio nešto novaca od prijatelja. Od tih novaca pokrenuo sam posao uzgoja cvijeća. Vlastitim poslovanjem u okvirima bivše Jugoslavije postali smo najveći proizvođači i prodavači cvijeća. Rat u Hrvatskoj dočekali smo s 1000 zaposlenih radnika.

NACIONAL: Strastveni ste lovac. Koliko Vam lov koristi u poslu? – Istina je da se bavim lovom, ali i uzgojem divljači. Bio sam svjestan da ako želim dati doprinos lovstvu u Hrvatskoj, moram u njega uložiti kapital. Za lov imamo izvanredne uvjete, Hrvatska je, zbog najkvalitetnije divljači, jedan od najvećih potencijala u svijetu. Šteta bi bilo zapustiti taj dio gospodarstva i ne ulagati u njega. Uz to, međunarodna lovačka federacija naše je lovište proglasila najboljim na svijetu.

NACIONAL: Kako se Agrokor priprema za ulazak u Europsku uniju? – O slobodnom tržištu Europe u Agrokoru razmišljamo već 10-ak godina i pripremamo se. Svjesni smo da ulazak u EU za nas znači potpuno novu situaciju. Agrokor je locirao posao i mjesto koje želi imati na tržištu, plan širenja te brandove koje će najvjerojatnije ukinuti. Ostat ćemo u industriji sladoleda, smrznute hrane, ulja, margarina, mineralnih voda i drugog. No trenutno imamo proizvode maloga obujma i količine poput salate ili sokove kao što je Juicy. Ti proizvodi za sada ne mogu biti konkurentni: ili ćemo ih promijeniti ili ukinuti. Isto tako, neke brandove kupujemo da bismo ih razvili za novo tržište.

NACIONAL: Jeste li zadovoljni nedavno potpisanim Protokolom 7? – Mislim da smo previše opterećeni pregovorima s EU. Siguran sam da će naši pregovarači postići najbolje rezultate. Imamo iskustva pregovora 10 zemalja u koje se možemo ugledati. Isto tako, važno je biti informiran o značenju potpisanog.

NACIONAL: Namjeravate li u skoro vrijeme operativno vođenje kompanije prepustiti nekom drugom? – Jedan od razloga za uspješan razvoj Agrokora je uspjeh menadžmenta u koji smo proteklih godina uložili na desetke milijuna eura. Agrokor ima izvanredne potencijale koji su stvarani mahom u zadnjih pet godina. Među tim mladim ljudima vidimo i nasljednika u vodstvu Agrokora.

NACIONAL: Pripremate li sinove za vođenje Agrokora? – Svoju djecu pripremam za posao koji će naslijediti. Oni su već uključeni u poslovanje Agrokora. Zadovoljan sam njihovim napretkom, ali na moju poziciju će doći tek ako za to budu spremni.

NACIONAL: Što je s dvorcem Kulmer koji trenutno obnavljate u Šestinama?
Dvorac bi trebao biti gotov u drugoj polovici 2005. Cijela investicija je vrijedna oko 2,7 milijuna eura. Ponosni smo što smo krenuli u taj posao. Stručnjaci koji se bave kulturnom baštinom, a prate nas od početka projekta, zadovoljni su do sada učinjenim.

NACIONAL: Hoće li dvorac postati nova rezidencija obitelji Todorić? – Iako na početku nismo o tome razmišljali, s vremenom smo donijeli odluku da se tamo preselimo.

NACIONAL: Za kraj, koliko ste zadovoljni radom vlade Ive Sanadera? – Hrvatska je napravila mnogo uspješnih koraka iako smo još daleko od onoga što smo htjeli ili očekujemo. Ako kvalitetno restrukturiramo hrvatsko gospodarstvo prije ulaska u EU, napravit ćemo velik posao za koji će biti zaslužne sve dosadašnje Vlade kao i svi mi zajedno. I ova je Vlada u ovih godinu dana dala znatan doprinos tim nastojanjima i zato se ovom premijeru i ovoj Vladi može vjerovati.

IVICA TODORIĆ
Biografija
Rođen 1951.

– 1976. pokreće privatnu proizvodnju i trgovinu cvijećem, 80-ih se širi na uvoz i izvoz žitarica, uljarica, voća i povrća – 1989. registrira Agrokor kao dioničko društvo čiji je 100-postotni vlasnik – 1992. postaje većinskim vlasnikom Jamnice i Agroprerade – 1993. jedan od osnivača i prvi predsjednik Hrvatske udruge poslodavaca – 1993. postaje većinskim vlasnikom Zvijezde – 1994. kupuje vlasničke udjele u Ledu i Konzumu – 1995. Agrokor službeno postaje koncern – 1998. kupuje Jaska vino d.d. te počinje proizvoditi pod robnom markom Podrum Mladina – 2000. preuzima Sarajevski kiseljak – 2003. srbijanski Frikom postaje vlasništvo Agrokora – 2004. kupuje tvornicu sladoleda Baldauf i punionicu mineralne vode Fonyodi u Mađarskoj i Agrolagunu

Vezane vijesti

Todorić sprema novu ponudu za Mercator

Todorić sprema novu ponudu za Mercator

Koncern Agrokor počinje pripremati uvjetnu javnu ponudu dioničarima za kupnju slovenskog trgovačkog lanca Mercator, piše Poslovni dnevnik. Ovo je… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika