Objavljeno u Nacionalu br. 491, 2005-04-12

Autor: Marko Ćustić

EKSKLUZIVNI INTERVIEW

'Tko se želi odcijepiti neka ide iz Formule 1'

Prvi čovjek Formule 1, Bernie Ecclestone, ekskluzivno za Nacional govori o najnovijim borbama za prevlast u tom automobilističkoom sportu, komentira uzubudljivu novu sezonu te ocjenjuje uspješnost novih pravila i tehničkih propisa u Formuli 1

Sustav Formule 1 omogućavaju petogodišnji sporazumi Concorde; timovi u zamjenu za veliku svotu novca koju dijele među sobom prepuštaju televizijska prava holdingu SLEC, kojem je Ecclestone na čeluSustav Formule 1 omogućavaju petogodišnji sporazumi Concorde; timovi u zamjenu za veliku svotu novca koju dijele među sobom prepuštaju televizijska prava holdingu SLEC, kojem je Ecclestone na čeluBernie Ecclestone, arhitekt moderne Formule 1 i prvi čovjek tog automobilističkog sporta, našao se ovih dana u teškoj borbi. S jedne strane pritišću ga vlasnici momčadi Formule 1, koji žele više utjecaja i veći udio u raspodjeli zarade, s druge strane gotovo je završio na sudu s tri banke koje drže 75 posto udjela u kompaniji SLEC, vlasniku prava na televizijske prijenose Formule. No Ecclestone je i prije bio u takvim situacijama i uspio se iz njih izbaviti, pa je na čelu Formule 1 praktički od 1978., kad je u pionirskom potezu osmislio prodaju prava za televizijske prijenose utrka Formule 1.

O NAJAVAMA BOJKOTA SASTANKA 'Koliko je meni poznato, svi će timovi prisustvovati sastanku s FIA-om u Parizu' O RONU DENNISU I FRANKU WILLIAMSU 'Timovi se bune protiv tehničkih pravila i prijete odvajanjem već četvrti put, i uvijek su to isti ljudi' O POBUNI TIMOVA PROTIV FERRARIJA 'Oni su uz Minardi jedini tim s Bridgestoneovim gumama i moraju više testirati od ostalih'Problemi koji se ovih dana događaju oko Formule 1 vjerojatno su opet vezani uz televizijska prava. Naime, cijeli sustav Formule 1 omogućavaju petogodišnji sporazumi Concorde, prema kojima timovi u zamjenu za veliku svotu novca koju dijele među sobom prepuštaju televizijska prava holdingu SLEC, kojem je Ecclestone na čelu. Naime, posljednji Concorde istječe početkom 2008., a igre oko produljenja sporazuma već su počele.

NACIONAL: Predsjednik FIA-e Max Moseley pozvao je sve timove Formule 1 na sastanak u Pariz 15. travnja. Na tom bi se sastanku trebali dogovoriti tehnički propisi za razdoblje od 2008. na dalje, bez čega se ne može produljiti sporazum Concorde, temelj balansa odnosa koji drži Formulu 1 na okupu. Mislite li da će se Concorde produljiti unatoč svim problemima koje uzrokuju timovi? – U ovom trenutku nemamo ugovor Concorde koji bismo mogli potpisati. Sastanak u Parizu ticat će se isključivo tehničkih propisa i to je ono što je najvažnije za utrkivanje u Formuli 1. Ferrari je potpisao komercijalni sporazum do 2012., a što se tiče vijesti prema kojima je Renault spreman za potpisivanje istog takvog sporazuma, o tome u ovom trenutku zaista ništa ne znam. Ponavljam, tehnički sporazum sada je najvažnije pitanje.

NACIONAL: Šef Minardija Paul Stoddart najavio je da će tom sastanku prisustvovati samo šef Ferrarijeva tima Jean Todt, a šef McLaren Mercedesa Ron Dennis ostavio je otvorenom mogućnost da se ne pojavi u Parizu. – Koliko je meni poznato, svi će timovi prisustvovati sastanku.

NACIONAL: Što je s planovima devet timova, cijele Formule 1 bez Ferrarija, da se odvoje od FOA-e i pokrenu vlastito prvenstvo? – Nemam nikakvih podataka o tome. Ako netko odluči osnovati vlastito prvenstvo, to je njegova stvar. Ali to onda ne bi bila Formula 1, zar ne? Ne mislim da bi takav oblik natjecanja mogao imati budućnost. Zaista ne vidim neku budućnost za to.

NACIONAL: Posljednjih se dana u medijima mnogo pisalo i o izvansudskoj nagodbi koju su tri banke s udjelima u vlasniku TV-prava Formule 1, SLEC Holdingu, postigle s četvrtim suvlasnikom, Bambino Holdingom. Što se ustvari dogodilo? – Tome se pridaje previše pozornosti jer je to prije svega bila interna stvar između dioničara. Banke, američki JP Morgan Chase, njemački Bayerische Landesbank i engleski Lehman Brothers, sastale su se s četvrtim dioničarom, fondom Bambino, i odlučivali o internim stvarima. Ja nisam dioničar u tom holdingu, ja sam samo chief executive officer, kao što je Jurgen Schremp chief executive officer DaimlerChryslera. Ako dioničari to požele, mogu me otpustiti.

NACIONAL: Kako bi onda izgledala Formula 1 bez vas? I što biste vi radili da vas otpuste i da prestanete biti dio Formule 1? – Formula 1 će ostati bez mene prije ili kasnije. A kad bih ja otišao iz Formule 1, imao bih što raditi. Zanima me mnogo drugih područja i znao bih što ću sa sobom. Postoje drugi poslovi u koje ulažem i bavio bih se njima.

NACIONAL: Cijela situacija s timovima koji se bune protiv novih tehničkih pravila i prijete odvajanjem podsjeća na 1997., kad su Ron Dennis, Frank Williams i pokojni Ken Tyrell odugovlačili s potpisivanjem Concordea i prijetili odcjepljenjem od Formule 1. – To se dogodilo četiri puta do sada, i svaki put se ponavlja. Uvijek su to isti ljudi, i 1988. , i 1992., i 1997. i 2002. Ovaj se put neslaganje navodno odnosi na tehnička pitanja.

NACIONAL: No ne vrti li se to svaki put oko novca? – Možda bi se to moglo gledati i na taj način.

NACIONAL: Koliko ste zadovoljni sadašnjim formatom tehničkih pravila? Sezona se čini veoma zanimljivom. Želite li nešto promijeniti? – Volio bih da se promijeni format kvalifikacija, ali ne mogu sada govoriti o tome na koji bi se način to moglo učiniti, prije svega stoga što postoji mnogo mogućnosti i ne mogu sada u to ulaziti. Neka druga pravila prilično su uspjela. Primjerice, nova pravila o motorima, nova regulativa aerodinamike, čini mi se da su s tim svi zadovoljni.

NACIONAL: Kakvo mišljenje imate o novom pravilu koje zabranjuje promjenu guma od prvih kvalifikacija do kraja utrke? – Vidjeli smo do sada da to uopće nije utjecalo na zanimljivost utrka u negativnom smislu. Bolidi bez problema završavaju utrke s jednim setom guma. Prema tome, sve je u redu.

NACIONAL: U ovoj sezoni još nismo vidjeli Ferrarijevu dominaciju na kakvu smo navikli prošlih godina. Nije li talijanska momčad proteklih nekoliko godina bila superiorna ostalima? – Uvijek se moramo zadovoljiti onim što imamo. Do sada je Ferrari dominirao, nije loše za sport da je Ferrari najbolji i da Ferrari pobjeđuje. Meni to uopće ne smeta. Važno je da su utrke zanimljive i da je ishod neizvjestan, znači da su tu jaki Renault, Mercedes, Williams i drugi timovi, primjerice Toyota je mnogo učinila. Dok je ishod neizvjestan, nema veze hoće li Ferrari na kraju opet biti prvak. Pogledajte samo zadnje tri utrke, bile su jako dobre. Prošle smo godine imali problema, jer nitko drugi osim Ferrarija nije mogao pobjeđivati.

NACIONAL: Spomenuli ste da Fernando Alonso, mladi španjolski vozač, ima potencijala za superzvijezdu Formule 1. – Fernando Alonso se pokazao, ima dobar karakter. Uvijek je izgledao kao da će od njega nešto biti, kao i mladi Michael Schumacher.

NACIONAL: Unatoč svim najavama da se broj utrka neće povećavati, ove sezone ih je u kalendaru 19, više nego ikada. Hoće li neke od njih otpasti? – To se ove godine tako dogodilo, ali pročistit ćemo kalendar.

NACIONAL: Često se postavlja pitanje ulaska trećeg proizvođača guma u Formulu 1, uz Michelin i Bridgestone. Ima li kakvih informacija da bi se to moglo dogoditi? – Nemam nikakvih pouzdanih informacija da bi se to moglo dogoditi. Dugo nismo imali Goodyear u Formuli 1 i volio bih da se opet vrati. Bilo bi to dobro za sport.

NACIONAL: Prošlog su mjeseca timovi napali Ferrari jer se odbio priključiti njihovu sporazumu da će se ograničiti broj dana testiranja radi smanjenja troškova i olakšanja situacije za manje, siromašnije, timove. U medijima je pisalo da ste i vi stali na stranu udruženih timova. – Ferrari ima svoje argumente i žalio se nakon tih napada. Naime, oni su uz Minardi jedini tim s Bridgestoneovim gumama, a ostali imaju Michelin. Potom je osam timova testiralo gume svaki po deset dana i na kraju su mogli razmijeniti podatke i doći do informacija o osamdeset dana testiranja. Ferrari je sam za sebe imao deset dana testiranja. Ferrari je odmah najavio da mora nastaviti testirati gume da bi dostigao druge timove. Osim toga, oni nisu pristali ni na kakav sporazum da se ograniči količina testiranja, pa tu ne vidim nikakav problem.

NACIONAL: Početkom devedesetih citiralo vas se u medijima da ste izjavili da u skoroj budućnosti Formuli 1 neće trebati sponzori. Kako to danas vidite, s obzirom na to da je ideja o prelasku na pretplatnički servis Pay TV u međuvremenu uglavnom propala? – Nisam to nikad rekao. U tom je trenutku, doduše, izgledalo kao da je Pay TV budućnost. S time se složio Rupert Murdoch, zatim Francuzi iz Canala +, Talijani i Nijemci. Međutim, pokazalo se da su te prognoze bile netočne i danas smo tu gdje jesmo, odnosno sponzori su još uvijek dominantna financijska snaga u Formuli 1.

NACIONAL: Opći je dojam da se lice Formule 1 mijenja, da su vlasnici timova sve manje slikoviti ljudi poput Jackieja Stewarta ili Eddieja Jordana, a sve više bezlični korporativni entiteti. – Ustvari, ako malo bolje pogledate, jedini timovi u vlasništvu korporacija su Toyota i Renault. Za mnoge druge se čini da je tako, ali nije. Ferrari je još uvijek Ferrari, u McLaren Mercedesu Ron Dennis drži većinu, a DaimlerChrysler ima 40 posto. Mnogi ljudi vjeruju da danas BMW, Honda, DaimlerChrysler i druge velike korporacije vladaju Formulom 1, ali u krivu su, oni samo dobavljaju motore za timove.

NACIONAL: Kako vidite budućnost Formule 1? – Kao i uvijek, najveća borba koju vodimo jest ta da dobro postavimo tehnička pravila. Jer kad su ta pravila dobra, dobre su i utrke. Ako se postavi tehnička regulativa koja je loša, utrke postaju dosadne i od toga nitko nema koristi. Mislim da je ova sezona na početku pokazala da smo postavili nešto dobro i vjerujem da će se tako i nastaviti.


Tko je vlasnik Formule 1
Formalni vlasnik natjecanja u Formuli 1 je FIA, svjetska automobilistička federacija. Najvredniji dio paketa, televizijska prava, FIA je ugovorom prepustila holdingu SLEC, zakladi koja je 1997. osnovana u Jerseyju na ime Ecclestonove supruge Slavice. U međuvremenu je SLEC postao podružnica fonda Bambino, koji je pak u vlasništvu zaklade Orion, švicarske zaklade koju je Ecclestone osnovao u obiteljsko ime. Međutim, Bambinu je ostalo samo 25 posto SLEC-a nakon ulaska Kirch grupe, njemačkog medijskog koncerna, u SLEC. U međuvremenu je Kirch grupa, zbog teških problema s cash flowom, prepustila svoj udio u SLEC-u trima bankama, američkom JP Morgan Chaseu, njemačkoj Bayerische Landesbank i engleskim Lehman Brothers, kao hipoteku za kredit od tristotinjak milijuna eura. Ecclestone je ostao na čelu SLEC-a kao chief executive officer.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika