Objavljeno u Nacionalu br. 359, 2002-10-02

Autor: Gazeta

GAZETA otkriva

Ante Markov osumnjičen da je kao proviziju za kupovinu 'Elanovih' brodova za ACI primio 10-metarsku jahtu

Ante MarkovAnte MarkovJoš ovoga tjedna odlukom Vlade saborski zastupnik HSS-a, član Odbora za nacionalnu sigurnost i bivši generalni direktor ACI-ja Ante Markov trebao bi postati novi predsjednik Hrvatskog fonda za privatizaciju. Rezultat je to nagodbe trenutno dvaju najjačih koalicijskih partnera SDP-a i HSS-a. Međutim, i Tomčić i Račan i cijela Vlada znaju da Ante Markov zasigurno nije sretno rješenje. Još 25. srpnja 2002. predsjednik Uprave ACI Cluba Duško Mrduljaš podnio je Općinskom državnom odvjetništvu u Opatiji, glavnom državnom odvjetniku Mladenu Bajiću i Uredu za suzbijanje organiziranog kriminala (USKOK) opsežno dokumentiranu kaznenu prijavu protiv Ante Markova kojom ga se tereti za kaznena djela gospodarskog kriminala, potpisivanja štetnog ugovora sa slovenskim “Elanom” i nanošenja izravne financijske štete ACI-ju. Markova se u tom poslu kupovine slovenskih jedrilica praktički sumnjiči i za primanje mita – superelagantne 10-metarske jedrilice “Elan 333”. Uz to, ime Ante Markova, do 2000. vlasnika male i nepoznate turističke agencije u Murteru, veže se i uz nezakonitosti u pretvorbi hotelsko-turističko-trgovačkog poduzeća “Slanica” iz Murtera provedenoj sredinom 90-ih, a neposredno prije nego li je na izborima 2000. postao saborski zastupnik, otvoreno se govorilo da je Markov izravno umiješan u prebacivanje veće količine novca u inozemstvo, s računa “Slanice” na račun tvrtke “Eurošped” Beč. O tom se slučaju na Županijskom sudu u Šibeniku od jeseni 2001. vodi kazneni istražni postupak, za sada protiv Želimira Doddera i njegove supruge, te direktora hotelske kuće “Slanica” Zdravka Kulušića. Uza sve, Ante Markov, navodno, ima i svoju ilegalnu charter tvrtku s desetak brodova.

Koncem veljače 2002. Nadzorni odbor ACI-ja je zatražio od Uprave izvješće o stanju popune 17 brodova za najam i ugovora postignutom o tome s “Elanom” iz Begunja. Uprava je u travnju ove godine Nadzornom odboru, čiji su članovi bili Pave Župan-Rusković, Damir Vrhovnik, Pero Cvjetović i Ante Markov, podnijela vrlo iscrpno izvješće u kojem su na vidjelo izašle brojne nezakonitosti. Izvješće koje je potpisao predsjednik Uprave ACI-ja Duško Mrduljaš dovelo je u pitanje i Elaborat o kupnji 17 brodova od “Elana”, čiji je autor Ante Markov, predsjednik Uprave ACI-ja u 2001. godini. Odgovor zašto je Elaborat krivotvorina nalazi se u zapisniku sa 6. sjednice Uprave ACI-ja od 11. ožujka 2002. Osobe zadužene za izradu Elaborata priznale su Upravi da kupnja brodova za charter nije bila opravdan posao, da se opravdanost kupovine mogla iskazati tek u devetoj godini, te da im je upravo generalni direktor Markov naredio koji će se parametri koristiti za studiju. Na upit zašto je kod sklapanja posla s “Elanom” umjesto klasičnog kredita odabran leasing kao način financiranja brodova, kada leasing izravno povećava troškove poslovanja za oko 4 milijuna kuna i vodi ACI u gubitak, financijska služba ACI-ja je odgovorila da nitko od njih nije ni tražio mišljenje koja je varijanta bolja za ACI, već je generalni direktor Markov donio odluku da će se brodovi financirati na leasing putem “Alpe Adria Leasinga”. S obzirom da ACI već šest godina ima vlastitu flotu od 13 brodova “Elan”, koje do sada ACI nije popunio niti jedan tjedan, već se nalaze u najmu kod tvrtke AYC, od koje na ime najamnine dobiva polovicu iznosa potrebnih za otplatu anuiteta, aktualnoj Upravi se nametnulo pitanje kako će se napuniti Elaboratom predviđenih 17 novih, velikih “Elanovih” jedrilica.

Dana 22. listopada 2001. Nadzorni odbor je povjerovao Markovu i donio odluku da je nakon uvida u ponude “Bavarie”, “Elana” i “Doufoura”, najveći popust od 21 posto pri kupnji brodova nudio “Elan” i to za brodove tipa ” Elan 333”, “Elan 36”, “Elan 40” i “Elan 45”. Međutim, Uprava kojoj je na čelu bio Mrduljaš, utvrdila je da je Markov raspolagao “Elanovim” predračunima u kojima se jasno vidi da popust za “Elanove” jedrilice iznosi od 13 do 17 posto. Nejasno je gdje se Markovu izgubila razlika. I dok Nadzorni odbor spominje tri ponude, one službeno nigdje i ne postoje, jer osim one “Elanove” druge dvije nitko nije vidio. Naknadno je aktualna Uprava utvrdila da “Bavaria” nudi oko 20 posto jeftinije i kvalitetnije brodove od “Elana” i ne daje provizije menedžerima. Brodovi u vrijednosti od 3 milijuna DEM kupljeni su bez provedenog javnog natječaja, što je vrlo ozbiljna nezakonitost. Nitko iz ACI-jevih službi plana, analize i financija nije sudjelovao u donošenju te odluke, a taj posao je ACI-ju donio čisti gubitak. U Elaboratu o opravdanosti uopće nije ukalkulirana oprema za dovođenje brodova u funkciju (sidra, konopi, sigurnosna i navigacijska oprema) u vrijednosti od 380.000 DEM, kako bi se investicija prikazala isplativijom.

I na koncu, iako je Nadzorni odbor ACI-ja odobrio kupnju, umjesto kupnje brodova, Markov je potpisao Ugovor o najmu. Ugovor o kupnji 17 jedrilica 21. studenog 2001. potpisali su “Elan Marine”, kao prodavatelj, i “Alpe Adria Leasing”, kao kupac, i to po kupoprodajnoj cijeni od 2.979.900 DEM. Cijena brodova se razlikuje od one koju je utvrdio Nadzorni odbor za 60-ak tisuća DEM. U tom je ugovoru “Adriatic Croatia International Club”, zastupan po Anti Markovu, najmoprimac brodova. ACI je uzeo brodove u najam, u cijelosti će ih otplatiti, uključivo i kamatu, a da ti brodovi nikada neće biti u vlasništvu ACI-ja.

Kaznenoj prijavi koju je Duško Mrduljaš uputio Marinki Orlić u USKOK-u navodi se da se protiv potpredsjednika Nadzornog odbora Markova prijava podnosi radi kaznenog djela iz članka 292. Kaznenog zakona. Kaznena djela gospodarskog kriminala predsjednik Uprave dokazuje sa 65 priloga.

Na sjednici u Dubrovniku 12. travnja 2002. tadašnji Nadzorni odbor priznao je da je Markov radio na svoju ruku i prihvatio potpisani protokol s “Elanom” i smanjenje štete. I dok se u međuvremenu ispituju navodi kaznene prijave protiv Ante Markova, saznale su se nove pojedinosti. Anti Markovu je, preko tvrtke “Adriatic Charter”, isporučena komforna, gotovo 10 metara duga jedrilica “Elan 333”, najvjerojatnije kao provizija za sklopljeni posao između ACI-ja i “Elana”. Primopredaja broda izvršena je u Kopru, a prvi ulaz u Hrvatsku dogodio se 4. siječnja 2002. preko carinarnice Umag i ACI marine u Umagu, mjesec dana nakon potpisanog kupoprodajnog ugovora između “Elana”, “Alpe Adria Leasinga” i ACI-ja. Brod imenom ”Žut I” potom je prevezen i registriran u Zadru. Kao uvoznik i navodni vlasnik broda deklarirala se tvrtka “Adriatic Charter” iz Zlatne luke, Sukošan, čiji je vlasnik Silvio Skočić iz Vodica, inače veliki osobni prijatelj Ante Markova. Nacional posjeduje sve dokumente i carinsku deklaraciju o uvozu jedrilice “Elan 333” s motorom marke “Yanmar”. Međutim, “Adria Charter”, koju u Sukošanu vodi Zlatko Lazarin, jedrilicu ”Žut” dala je u najam drugoj charter tvrtki “Say”, koja se nalazi u ACI marini “Jezera” na Murteru, gdje je i matična luka broda ”Žut” koji još do konca tjedna plovi u ovogodišnjem najmu donoseći vlasniku visoki ljetni profit.

Uz ostalu dokumentaciju, “Elan” je “Adria Charteru” ispostavio i dva računa. Dosadašnjom istragom nadležnih organa utvrđeno je da postoji osnovana sumnja u originalnost tih računa, što upućuje na zaključak da motorna jedrilica nije ni plaćena, već se radi o vrijednom poklonu. Prvi račun je na 1483 eura za troškove transporta i drugi za jedrilicu u iznosu od 74.276 eura.

Ante Markov: Svi u brodovi kupljeni po zakonu a o kupnji je NO ACI-ja odlučio jednoglasno

Komentirajući kaznenu prijavu koju je podigao Duško Mrduljaš za kaznena djela gospodarskog kriminala u vezi s kupovinom “Elanovih” brodova za ACI, Ante Markov odgovara da nikakvih nepravilnosti u kupovini brodova nije bilo. “Sve odluke o kupovini brodova od ‘Elana’ donio je Nadzorni odbor ACI-ja, i to jednoglasno, a na osnovi usporedne specifikacije za brodove ‘Bavaria’, ‘Genaou’ i ‘Elan’”, kaže Markov. ”’Elanovi’ brodovi imali su najbolju kombinaciju cijene i kvalitete, a uz to ‘Elanova’ ponuda imala je i nekoliko dodatnih dimenzija, prije svega ponudu da ACI bude ‘Elanov’ generalni zastupnik u Hrvatskoj. To bi pretpostavljalo i otvaranje zajedničkih servisnih centara, a uz to ‘Elan’ i ACI oformili bi i samostalni charter program.” Nadalje, dodaje Markov, brodovi kupljeni za ACI su brodovi koji su iz “Elana” najjeftinije prodani u Hrvatskoj, tj. ACI je postigao su najbolju cijenu za neki “Elanov” brod do sada.

O brodu za koji se sumnjiči da ga je dobio kao nagradu za posao s “Elanom”, Ante Markov kaže: “Nikakav brod ja nisam dobio, a najmanje nekakvu nagradu od ‘Elana’. Brod za koji me se sumnjiči pripada tvrtki Adriatic Charter, koja je ozbiljna tvrtka i koja ima više od 100 brodova – smiješno je da me se tereti za nešto što pripada nekom mom prijatelju. Riječ je o političkim špekulacijama koje imaju za cilj razračunavanje sa novom strategijom upravljanja državnom imovinom, a koju ja zastupam.”

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika