Objavljeno u Nacionalu br. 498, 2005-05-31

Autor: Marko Ćustić

POVRATAK FORMULE 1

Raikkonenova drama na Nuerburgringu

Formula 1 postala je nakon pet godina dominacije Michaela Schumachera opet jedan od najzanimljivjih i najuzbudljivjih sportova: u nedjelju je utrka u Nuerburgringu odlučena dramatičnim otpadanjem kotača vodećeg Kimija Raikkonena u posljednjem krugu

U trenutku kad je Kimi Raikkonen upravo ulazio u zadnji, pedeset i deveti krug utrke, odigrala se nevjerojatna dramaU trenutku kad je Kimi Raikkonen upravo ulazio u zadnji, pedeset i deveti krug utrke, odigrala se nevjerojatna dramaDrama, lančani sudar, izlijetanja sa staze i neočekivani obrat u zadnjem krugu sažetak su utrke Formule 1 za Veliku nagradu Europe održane u nedjelju na njemačkom Nürburgringu. Bila je to sedma u nizu vrlo uzbudljivih utrka u sezoni 2005., vjerojatno i najuzbudljivija. U njoj se vidjelo još jednom da Formula 1 ima dva nova velika vozača, Kimija Raikkonena i Fernanda Alonsa. O pobjedi među njima dvojicom ovog je puta odlučila sreća. Naime, u zadnjem krugu zbog snažnih vibracija otpao je kotač Raikkonenova bolida.

Tijekom proteklih nekoliko godina Formula 1 je, iako i dalje najpopularniji automobilistički sport na svijetu, gubila na popularnosti i gledanosti zbog dominacije jednog čovjeka i jednog tima. Od 2000. do 2004. sve naslove svjetskog prvaka osvojio je Nijemac Michael Schumacher, a njegov Ferrari osvojio je sve timske naslove od 1999. do danas.

Takva jednoličnost dovela je do pada zanimanja za Formulu 1. Osim u sezoni 2000., Schumacher je naslov svjetskog prvaka osiguravao vrlo rano, napravivši toliki razmak u bodovima da mu nitko nije mogao zaprijetiti. I same utrke bile su dosadne: obično bi dva Ferrarijeva bolida imala najbolja vremena u kvalifikacijama i startala na čelu utrke, a te bi pozicije održali do kraja.

Svjesni da moraju nešto promijeniti ako žele spasiti gledanost, šefovi Formule 1, na čelu s Berniejem Ecclestoneom i predsjednikom FIA-e, međunarodne automobilističke udruge, Maxom Mosleyem za ovu su sezonu drastično promijenili pravila natjecanja. Do neravnomjernosti rezultata dolazilo je prije svega zbog toga što je Ferrari imao uvjerljivo najveći sponzorski budžet, pa je mogao najviše uložiti u razvoj bolida. Tijekom posljednjih nekoliko godina konačni poredak momčadi na kraju sezone bio je gotovo identičan poretku timova po količini prihoda od sponzora.

Da bi tomu stali na kraj, čelnici Formule 1 donijeli su za 2005. niz novih ograničenja za tehničke osobine bolida, ali su i promijenili pravila natjecanja. Primjerice, promijenjen je način kvalificiranja, a zabranjena je i promjena guma tijekom utrke.

Promjene pravila dale su očekivane rezultate, što se najbolje vidjelo tijekom prošle utrke. Već na samom startu došlo je do velikog lančanog sudara: BMW Williamsov vozač Mark Weber na prvom zavoju nije dovoljno kočio pa je straga udario Juana Pabla Montoyu u McLaren Mercedesu. Odmah iza njih bio je Fernando Alonso u Renaultu, koji je naglo zakočio da izbjegne sudar. Sa stražnje strane ga je istog trenutka udario Ralf Schumacher u Toyoti, koji nije mogao vidjeti da je naprijed došlo do gužve. Nered se nastavio širiti: Takuma Sato u BAR Hondi udario je u Felipea Massu u Sauber Petronasu. Webber je morao nakon tog sudara odustati od utrke, dok su Montoya i Alonso uspjeli nastaviti bez problema, a Ralf Schumacher je ostao bez nosa bolida koji su mu u boksu zamijenili.

Uslijedila je napeta utrka u kojoj je najvećim dijelom vodio Finac Kimi Raikkonen u McLarenu. Odmah za njim vozio se Nick Heidfeld u Williamsu, a iza njega smjenjivali su se Alonso i David Coulthard u Red Bull Cosworthu.

Tijekom utrke dogodilo se nekoliko atraktivnih izlijetanja sa staze. Primjerice, Ralf Schumacher je nakon jednog zavoja zahvatio pijesak uz rub staze i sile koje su se razvile bacile su ga izvan staze, gdje je utrka za njega i završila. I Michael Schumacher našao se u sličnoj situaciji, ali je za razliku od mlađeg brata završio utrku, i to na petom mjestu.

Alonso je utrku počeo s više goriva u rezervoaru i morao se zaustaviti samo dva puta, dok je Heidfeld imao manje goriva pa se morao zaustaviti tri puta. Kad je treći put ušao u boks, Alonso je preuzeo njegovo drugo mjesto iza Raikkonena, i na tome je ostalo do posljednjeg kruga.

U trenutku kad je Kimi Raikkonen upravo ulazio u zadnji, pedeset i deveti krug utrke, odigrala se nevjerojatna drama. Raikkonenov prednji desni kotač bio je oštećen u jednom neopreznom prelasku preko stupića u šikani desetak krugova prije i strašne vibracije djelovale su cijelo vrijeme na ovjes bolida. Svega nekoliko desetaka metara od prvog zavoja Raikkonenov je prednji desni kotač otpao uz eksploziju sićušnih dijelova po cijeloj stazi. Raikkonen je u punoj brzini izgubio kontrolu nad bolidom i strahovitom brzinom prozujao tik iza Jarna Trullija u Toyoti, kojeg je upravo sustizao za krug. Zaustavio se tek kad je preletio cijelu zonu izlijetanja prekrivenu pijeskom i udario u zaštitnu ogradu.

Alonso je to iskoristio mirno odvezavši zadnji krug i pobijedivši četvrti put ove sezone. Na televizijskim ekranima vidjelo se, snimljeno kamerom iz kokpita, kako španjolski vozač nakon prolaska kroz cilj trlja ruke.

Kako je prije Raikkonenove nesreće u McLarenovu boksu bilo govora o tome da mu se zamijeni oštećena guma, sada u momčadi traže krivca na kojeg bi svalili odgovornost za odluku da se utrka nastavi. Sam Raikkonen imao je sreće što je prema novim sigurnosnim pravilima kotač vezan uz karoseriju sajlom, pa nije završio na njegovoj glavi.

Sada Alonso, zahvaljujući Raikkonenovoj nesreći, ima 32 boda prednosti u ukupnom poretku, što nije nedostižna razlika s obzirom na to da se za pobjedu osvaja deset bodova. Većina analitičara već sada, iako je do kraja sezone ostalo dvanaest utrka, kaže da će svjetski prvak biti ili Raikkonen ili Alonso. Obojica su tek na početku karijere vozača Formule 1; Raikkonenu je 26, a Alonsu su 24 godine. Od dosadašnjih sedam utrka, šest pobjeda podijelili su među sobom.

U ovom je trenutku Raikkonenov McLaren Mercedes brži, ali je Alonsov Renault izdržljiviji. Da je francuski bolid također vrlo konkurentan pokazao je i Alonsov momčadski kolega Giancarlo Fisichella: u nedjelju je sa zadnjeg mjesta došao do šestog. To upućuje na to da će sezona Formule 1 2005. i dalje biti neizvjesna i zanimljiva, upravo onakva kakvom su je Ecclestone i Mosley zamislili.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika