07.07.2005. / 00:00

Autor: Milan Pavlinović

Novih šest originalnih epizoda Kena Parkera

Jedini strip junak koji stari

Izdavačka kuća Libellus pokrenula je projekt reprinta originalnih 59 epizoda stripa Ken Parker. Prvih šest brojeva izašlo je u studenom prišle godine, a prije nekoliko dana objavljeno je i šest novih epizoda. Izdavač Marko Šunjić, autor najboljeg hrvatskog portala o stripu www.stripovi.com, želi tiskati dvanaest epizoda godišnje, dakle cjelokupni serijal bi se objavio u sljedećih pet godina i sve epizode bi izašle prema kronološkom redu u jednoj ediciji. Epizode su tiskane u originalnom, Bonelli formatu na kvalitetnom 120-gramskom off set bezdrvnom papiru i isključivo u tvrdim koricama. Svi će brojevi imati i originalne naslovnice i na prednjoj i stražnjoj strani korica. Otvorena je i opcija nastavka serijala na epizode koje su objavljivane naknadno. Izdavač ovo izdanje naziva "prvim pravim Ken Parker izdanjem na našim prostorima", jer su prijašnje verzije novosadskog Dnevnika u seriji Lunov Magnus Stripu doživjele razne cenzure, izbacivanje stranica, prijevod i tisak su bili katastrofalni, događale su se zamjenske naslovnice, preskakanje epizode i nepoštivanje kronologije. Hrvatski je nakladnik Ivo Miličević početkom devedesetih izdržao samo prva dva broja.

Uvijek neko kašnjenje

Ken Parker se prvi put pojavio na kioscima u Italiji u lipnju 1977. kao adut izdavačke kuće Bonelli koja je pokušavala osvojiti čitatelje novim, drukčijim, ljudskijim herojima. Izvorna serija je imala 59 brojeva koji su objavljeni u razdoblju od skoro osam godina. Kenove avanture počinju 29. prosinca 1868. i idu strogim kronološkim redom, a u njima se prati junakova lutanja po Sjevernoj Americi. Pravila kronologije su stvarala probleme autorima jer je mjesečni ritam izlaženja morao biti poštovan, ali ako neka epizoda nije bila gotova nije se moglo objaviti neku drugu umjesto nje. Tako je nakon nekog vremena strip počeo kasniti, prvo s brojem 12 a poslije i s ostalim, tako da je od 59 brojeva 20 izašlo sa zakašnjenjem, a vrhunac je bio kad je broj 58 kasnio šest mjeseci. Konačno s 59. brojem 1984. završava originalna serija i autori napuštaju izdavačku kuću Sergio Bonelli editore i Kena Parkera objavljuju u različitim revijama i magazinima. Čak su osvojili i izdavačku kuću Ken Parker Editore da bi se na kraju opet vratili u SBE. Ukupno su objavljene još tri epizode koje se pribrajaju regularnoj seriji, trinaest epizoda objavljenih u Ken Parker Magazinu i četiri specijalna broja. Nakon toga su se Berardi i Milazzo razišli i nastavili s odvojenim projektima. Ken Parker je na kraju sage završio u zatvoru na Floridi nepravedno optužen za ubojstvo. No on je junak s najvećim brojem fan klubova u Italiji koji se nadaju da autori neće ostaviti lika u zatvoru.

Ime po kemijskoj olovci

Crtač Ivo Milazzo i scenarist Giancarlo Berardi donijeli su Sergio Bonelliju 1974. prvu epizodu Kena Parkera i tako stvorili junaka za povijesti talijanskog i svjetskog stripa. Berardi i Milazzo su bili nerazdvojni prijatelji s fakulteta gdje ih je spojila ljubav prema stripu. Nisu mislili raditi vestern seriju smatrajući da je već sve rečeno, ali na narudžbu magazina Giornalino napravili su skicu jedne takve priče. Giornalino ju je odbio, a Bonelli objeručke prihvatio. U to se vrijeme pojavio slavni vestern redatelja Sidneya Pollacka "Jeremiah Johnson" koji ih je obojicu oduševio tako da su prepravili originalni scenarij ponuđen Bonelliju i kreirali lik koji neodoljivo podsjeća na slavnog Roberta Redforda iz filma, lik vestern heroja koji neće biti klasičan revolveraš nego lovac i vodič koji se oružjem služi samo u samoobrani. Nakon što je vidio tri četvrtine prvog broja Bonelli je oduševljeno zatražio nove nastavke. Zahtijevao je da redizajniraju lik tako da bude bez brade i da promijene ime Jebediah Baker. U drugoj epizodi Ken je obrija, a ime je promijenjeno tako što se Milazzu svidjelo ime Ken, a Berardi je odabrao Parker po svojoj omiljenoj kemijskoj olovci.

Revolucija u talijanskom stripu

Ken je postao vrlo popularan, ali je odskakao od ostalih strip junaka svog vremena. Naime, temeljno pravilo svih popularnih serija je bezvremenost glavnog junaka koji nikad nije stario i čije su se pustolovine mogle čitati bilo koji redom, a da se ne zapazi neka razlika. Kod Kena se osjećalo da junak kroz priče stari, da se mijenja, prolazi kroz unutarnje borbe i sukobe. Ken je osvojio čitatelje svojom nesposobnošću da bude junak i profesionalni avanturist, sličnošću s običnim čovjekom, sposobnošću da pogriješi i mudrošću da svoju grešku i prizna, ironijom i samokritikom, refleksijama i sumnjama i ostalim ljudskim vrlinama kao što su velikodušnost, dobrota ili prijateljstvo. Autori su unijeli pravu revoluciju u talijanski strip bogatstvom obrata i načinima kreiranja komičnog te posebnim narativnim stilom gdje prestaje potreba za didaskalijama i balončićima s tekstom. Milazzo je imao originalno kadriranje filmskim rakursima, lepršavi stil crtanja punim mašte i gotovo infantilnu igru svjetla i sjene u kojoj se malo toga jasno vidi, ali je ipak intuitivno čitatelju sve jasno. Bio je poznat i po prekrasnim naslovnicama rađenim u akvarelu koje su se protezale i na zadnju naslovnicu, što je bila novost u to vrijeme.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika