Objavljeno u Nacionalu br. 506, 2005-07-25

Autor: Dean Šoša

VIDEO/DVD

Neuredna obiteljska drama

'Povratak otpisanog' vrlo je pristojan film, ali dok se do toga dođe, treba svašta preživjeti, od kamere iz ruke do vrlo slobodne montaže

Dean ŠošaDean ŠošaKvaliteta prijevoda posljednjih je godina bitno porasla, no još je moguće naletjeti na neki kriminalno preveden film. Osim filmova, često su loše prevedeni i njihovi naslovi. Štoviše, domaći nas distributeri svako malo iznenade ponekim sumanutim prekrštavanjem originalnog naslova, a najnoviji se takav slučaj dogodio hvaljenoj drami "El Abrazo Partido" argentinskog redatelja Daniela Burmana, koja se u hrvatskoj verziji zove "Povratak otpisanog"! Teško je, uistinu, reći zbog čega: film je na prošlogodišnjem Pulskom festivalu prikazan pod naslovom "Izgubljeni zagrljaj" i nije bilo nikakvog razloga da se uredni prijevod zamjenjuje posve sumanutom asocijacijom na avanture Prleta, Tihog i ostalih "otpisanih" beogradskih ilegalaca. "Povratak otpisanog" nema, naravno, ničeg zajedničkog ni s partizanskim niti bilo kojim drugim akcićima, riječ je o ambicioznoj drami jednog od najhvaljenijih suvremenih argentinskih filmaša namijenjenoj zahtjevnijim gledateljima, koja širu publiku ne bi zainteresirala ni da se zove "Terminator 4".

Daniel Burman jedva da je prešao tridesetu (rođen je 1973. u Buenos Airesu) a u njegovoj su filmografiji već četiri dugometražna igrana filma, osim toga sudjelovao je i u realizaciji dopadljivog "Dnevnika Che Guevare" kao koproducent. "Povratak otpisanog" nastavlja se na Burmanov najhvaljeniji film "Waiting for The Messiah" s kojim ga povezuje slična, pomalo autobiografska tematika i glavni lik koji se u oba filma zove Ariel. Oba Ariela glumi odlični Daniel Hendler, na Berlinskom festivalu nagrađen Srebrnim medvjedom. Hendlerov je Ariel argentinski Židov, sin vlasnice maloga dućana s donjim rubljem, smještenog u jednom shopping centru u Buenos Airesu. Osim što dane provodi ljubakajući s vlasnicom susjednog internet caffea, Ariel pokušava dobiti poljsku putovnicu, pozivajući se na poljsko podrijetlo svoje obitelji koja je za vrijeme Drugog svjetskog rata prebjegla u Južnu Ameriku. Arielov interes za vlastite korijene ponajviše je izazvan time što je rano ostao bez oca, koji je iste godine kada je on rođen, 1973., napustio obitelj i otišao u Izrael, kako bi se priključio izraelskoj vojsci. Ipak, čak i frustracija zbog nedostatka očeva zagrljaja, lijepo sadržana u originalnom naslovu koji je iz tko zna kojih razlog promijenjen, nije toliko frustracija koliko Arielova izlika da ne donosi nikakve važne odluke. Da biste došli do ovako formulirane priče, morate se probijati kroz gustu šumu pomaknutih rezova i nemirnih kadrova snimljenih kamerom iz ruke. Burman se priklonio estetici koja je nakon "Dogme" toliko raširena da gotovo možemo govoriti o žanru neuredno montiranih filmova snimljenih iz ruke, na onaj način na koji govorimo o tinejdžerskom hororu ili mekom porniću. "Povratak otpisanog" počinje frenetičnom šetnjom kamere po shopping centru i upoznavanjem (pre)brojnih poznanika glavnog junaka. Burman traži koncentriranog gledatelja spremnog povjerovati kako će mu na kraju pružiti nešto više od štreberskog ponavljanja najnovije stilske pomodnosti. To se uistinu i događa: film je u konačnici vrlo pristojna obiteljska drama, no da biste do toga došli, treba preživjeti svašta. Prema njegovim riječima, Burman se opredijelio za kameru iz ruke i vrlo slobodnu montažu jedino zato da bi u prvi plan stavio glumce, ne želeći ih bilo čime ograničavati. Iako su glumačke izvedba uglavnom odlične, ipak nas nije uspio uvjeriti kako je odstupanje od klasičnog snimateljsko-montažnog izraza bilo nužno. Razlog zbog kojeg je Burmanu sve oprošteno jest način na koji polako pretvara film u suptilnu obiteljsku dramu. Čitatelji Nacionala znaju da nemam običaj otkrivati rasplet filmova, no ovaj ću si put dopustiti taj luksuz, pretpostavljajući kako onom, nažalost malom dijelu publike koja će gledati ovaj film fabula možda i nije toliko važna.

Na početku "Povratka otpisanog" čini se kako je Arielov problem identiteta neraskidivo povezan s problemima njegova naroda, obitelji i društva, zbog kojih je Arielov otac, umjesto ženi i sinovima, odlučio služiti domovini. Kako radnja odmiče, sve je jasnije kako su razlozi očeva odlaska bili, kao i uvijek u životu, puno konkretniji i osobniji, da bi se na kraju ispostavilo kako je tata otišao jedino zbog mamine nevjere! Taj obrat Burman je izveo toliko suptilno da ga već samo zbog toga vrijedi uvrstiti među autore od kojih možemo mnogo očekivati. DVD+VHS El Abrazo partido, argent.-franc.-tal.-španj. drama, 2004. R: Daniel Burman GL: Daniel Hendler, Adriana Aizemberg, Jorge D'Elía, Melina Petriella FILM: 3 DVD: 1 DOZVOLA ZA FOCKERE Blitz DVD+VHS U nastavku "Dozvole za brak", "Dozvoli za Fockere", konzervativni roditelji Teri Polo stižu u goste roditeljima Bena Stillera, koji su pak anarhoidni, seksualno razuzdani Židovi. Film se ne može pohvaliti niti inovativnim zapletom niti nekim osobito duhovitim štosevima, no riječ je o sasvim pristojnoj komediji. Za to je prije svega zaslužan Jay Roach, jedan od rijetkih suvremenih redatelja komedija koji su istodobno dovoljno anarhoidni i precizni da mogu uspješno funkcionirati u ovom, kako se često s razlogom kaže, "najtežem" filmskom žanru. Iako su ih mnogi kritizirali, veterani Robert De Niro i Dustin Hoffman svoje su role odradili vrlo dobro, u svakom slučaju zasjenivši Bena Stillera i posve promašenu Teri Polo. "Meet the Fockers"; am.komedija; 2004. R: Jay Roach GL: Robert De Niro, Ben Stiller, Dustin Hoffman, Teri Polo, Barbra Streisand FILM: 3 DVD: 3 MI NISMO ANĐELI 2 Discovery DVD+VHS Filmovima "Mi nismo anđeli", "Lepa sela lepo gore"i "Rane" Srđan Dragojević afirmirao se kao najvažniji redatelj s prostora bivše SFRJ još od vremena Zorana Tadića i Slobodana Šijana, autor čija ostvarenja mirišu lokalno ali izgledaju svjetski. Nažalost, jedino što svjetski djeluje u njegovu blijedom filmu "Mi nismo anđeli 2" jesu dodatni prilozi njegovu DVD izdanju. Prije neuspjela izleta u Hollywood, Dragojević je bio svjetski relevantan autor, jedan od najzanimljivijih europskih sljedbenika klasičnog narativnog filma, da bi se iz Amerike vratio, sudeći barem prema ovom filmu i njegovim reakcijama na negativne kritike, kao razočarani Balkanac, jednom nogom u rocku ali drugom u "Žikinoj dinastiji". "Mi nismo anđeli 2", srp.fant.komedija; 2004. R: Srđan Dragojević GL: Nikola Kojo, Srđan Todorović, Mirka Vasiljević FILM: 2 DVD: 4 CONSTANTINE ISSA DVD+VHS Fantastični triler "Constantine" snimljen je prema stripu "Hellblazer", kako bi se sigurno zvao i film da to previše ne podsjeća na "Hellraiser" Clivea Barkera.

Zvao se ovako ili onako - a najprikladnije bi bilo "Hellboring" - film je tek još jedna u nizu neuspjelih i dosadnih stripovnih ekranizacija, režiranih od bivših spot majstora (Francis Lawrence), u kojoj su efekti progutali priču. Glumci su projekt očigledno shvatili vrlo ozbiljno - ako se može vjerovati izjavama Rachel Weisz da se za svoju ulogu pripremala posjećujući mrtvačnicu - no njihov je napor bio uzaludan. Dobra je vijest da je zarada filma na američkim kinoblagajnama bila prilično skromna pa nas producenti vrlo vjerojatno barem neće maltretirati nastavcima. "Constantine"; am.-njem.fant.triler; 2005. R: Francis Lawrence GL: Keanu Reeves, Rachel Weisz, Djimon Hounsou, Tilda Swinton FILM: 2 DVD: 3 OSTALI NOVITETI: RAY-BLITZ EFEKT VAMPIRA-UCD OKUPLJANJE-UCD PROKLETI-UCD LEMONY SNICKET-BLITZ JESEN STIŽE, DUNJO MOJA-CONTINENTAL FILM

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika