Objavljeno u Nacionalu br. 511, 2005-08-29

Autor: Melisa Skender

INTERVIEW

Marie-Helene Magenschab - šefica polovice hrvatskog mobilnog tržišta

Predsjednica Uprave VIPneta Marie-Helene Magenschab, rođena 1970. u Beču, najmlađa je žena koja upravlja jednom tako velikom kompanijom u Hrvatskoj: za Nacional govori o svom poslovnom putu, Vipovoj strategiji i deregulaciji telekomunikacijskog tržišta

Marie-Helene Magenschab već je boravila u Hrvatskoj kad je 1999. bila ne čelu marketinga VIPnetaMarie-Helene Magenschab već je boravila u Hrvatskoj kad je 1999. bila ne čelu marketinga VIPnetaMarie-Helene Magenschab, predsjednica uprave VIPneta, najmlađa je žena koja upravlja jednom tako velikom tvrtkom u Hrvatskoj. Rođena je 1970. godine u Beču, a u uredu Importanne galerije na Iblerovu trgu naslijedila je Josefa Vinatzera, čovjeka koji je bio na čelu tvrtke od 2003. do ožujka 2005. Pitanje hoće li ga uspjeti slijediti jednako uspješno tu mladu ženu nimalo ne opterećuje. Sitna tjelesnom građom, vedra i uvijek nasmijana, ostavlja dojam samouvjerene osobe koja je u cijelosti posvećena poslu i u čiju strategiju ne treba ni najmanje sumnjati unatoč njezinim godinama, pa i spolu koji u tradicionalno patrijarhalnoj Hrvatskoj teško može biti olakotna okolnost.

“Mislim kako niti jedna od tih dviju činjenica ne bi trebala biti od presudne važnosti. Uz to, telekomunikacije su mlad i dinamičan sektor zbog čega su brojni menadžeri, muškarci ili žene, na visoke pozicije došli vrlo mladi. Zbog svega toga, nakon deset godina iskustva, koliko sada imam u ovom sektoru, zapravo sam na neki način i vrlo stara. Malo je, naime, ljudi koji su u ovom poslu bili od početaka”, kaže Marie-Helene Magenschab, 35-godišnja predsjednica uprave poduzeća s godišnjim prihodom od približno tri milijarde kuna.

Poslovno upravljanje studirala je u Beču i godinu dana u Kaliforniji u SAD-u. Uz studij, radila je kao stjuardesa u Austrian Airlinesu, a u Mobilkomu Austria zaposlila se 1996. Tri godine poslije, 1999., prihvatila je izazov i preselila se u Zagreb kako bi kao direktorica marketinga i prodaje pomogla osnivanju i postavljanju na noge prvog privatnog mobilnog operatera koji se na hrvatskom tržištu pojavio kao konkurencija dotadašnjem monopolistu HT Cronetu. Godine 2002. vratila se u bečku centralu Mobilkoma kao voditeljica međunarodnog poslovanja te tvrtke za koju je uspjela isposlovati važan ugovor s britanskim Vodafonom.

Kada joj je na početku ove godine ponuđeno da se vrati u Hrvatsku na čelo tvrtke u čijem je nastajanju sudjelovala od samih početaka, nije dugo razmišljala. Prihvatila je novi izazov jer, iako nerado govori o svojem privatnom životu, Marie-Helene Magenschab tvrtku kojom upravlja doista doživljava kao veliku obitelj u kojoj joj je svaki član važan. Čini se da je za nju situacija u kojoj se na razmjerno mladom i još uvijek malenom tržištu pojavljuje i treći mobilni operater, tvrtka Tele2, tek novi poslovni izazov u kojem će još jedanput dokazati koliko je sposobna nositi se sa svim zahtjevima svoje odgovorne pozicije.

NACIONAL: Kako se VIPnet priprema za novu konkurenciju, trećeg mobilnog operatera, koji računa s privlačenjem i VIPnetovih korisnika?
- Kada je o konkurenciji riječ, upravo je VIPnet godine 1999. doveo konkurenciju na tržište telekomunikacija u Hrvatskoj. Zato se ne bojimo konkurencije i gledamo na nju kao na zdrav poticaj od kojeg koristi imaju ne samo krajnji korisnici, kojima će biti ponuđen veći broj usluga po prihvatljivijim cijenama, nego i globalno ekonomija jedne zemlje. Konkurencija utječe na promjenu zakonodavne regulative, ona generalno utječe i na zakonodavca koji je prisiljen prihvatiti novu situaciju na tržištu gdje više nema monopola. Ne bojimo se konkurencije iako, dakako, uvijek postoji opasnost da će tržište postati prekonkurentno, a to bi moglo biti kontraproduktivno. Mi ćemo učiniti sve da našim korisnicima ne damo razloga da prijeđu konkurenciji. U prošlosti, sadašnjosti i budućnosti zadovoljni korisnici su vjerni korisnici.

NACIONAL: Kada govorite o prekonkurentnom tržištu, mislite li da je hrvatsko tržište premalo za novog mobilnog operatera? Što ako se, a nije isključeno, pojavi i četvrti?
- Trenutačno su prisutna dva vrlo jaka i profesionalna operatera i vjerujem da će u takvoj situaciji trećem mobilnom operateru biti vrlo teško. Vjerujem da je tržište premalo za četvrtog mobilnog operatera, a možemo to vidjeti i na primjeru drugih europskih zemalja. U Austriji, na primjer, jedan vrlo moćan operater mobilne telefonije, koji ima i vlastitu infrastrukturu, nedavno je prodan. Čini se tako da je ondje već krenula konsolidacija tržišta. Prevelika konkurencija jednostavno nije isplativa jer je riječ o vrlo skupoj infrastrukturi i treba određena kritična masa da bi se podmirili golemi troškovi ulaganja i poslovanja. Hrvatska, na žalost, nema tako veliko tržište.

NACIONAL: Vjerojatno postoje istraživanja o tome tko će izgubiti više klijenata, VIPnet ili T-Mobile?
- Naravno, stalno provodimo istraživanja tržišta, među ostalim i o tome koliko je ljudi zainteresirano za usluge novoga operatera. U početku, kada je Tele2 dobio koncesiju, znatan broj ljudi anketiranih u našim istraživanjima odgovorio je kako bi treći mobilni operater mogao biti opcija za koju će se odlučiti. Međutim, nakon nekoliko mjeseci taj se broj bitno smanjio. Naravno, teško je predvidjeti koliko će se njih na kraju ipak odlučiti za novog operatera. To će sve ovisiti o kvaliteti koju će ponuditi Tele2. Hrvati su jako zahtjevni kada je u pitanju kvaliteta usluge.

NACIONAL: Novi je operater, međutim, već potpisao ugovor s VIPnetom o korištenju njegove infrastrukture kako bi pokrio područje cijele države. Ne ostavlja li takav odgovor o nacionalnom roamingu mogućnost da VIPnet utječe i na cijenu ponude Tele 2?
- Ugovor o nacionalnom roamingu obveza je koju zahtijeva zakonodavac, Agencija za telekomunikacije, kao privremeno rješenje da se ubrza liberalizacija tržišta. Tele2 mogao je birati hoće li nacionalni roaming te s kojim će operaterom sklopiti ugovor i na koje vrijeme. Bez obzira na to, Tele2 bit će prisiljen graditi vlastitu mrežu. Zadovoljni smo što su izabrali nas za najam mrežnih kapaciteta, no maloprodajne cijene za njihove korisnike isključivo su u rukama Tele2.

NACIONAL: Tražili ste dozvolu za fiksnu telefoniju, no uslugu ćete ponuditi samo svojim poslovnim korisnicima. Zbog čega ne i kućanstvima?
- Vjerujemo da je za krajnjeg korisnika cilj živjeti u svijetu bez žica, dakle gdje mu je omogućena potpuna mobilnost, tako da gdje god bio, može surfati internetom, primati i slati mailove i telefonske pozive. Ideal je za svakog korisnika moći biti mobilan, stoga vjerujem da uskoro neće biti potrebe za fiksnim telefonom u kući. Naša je ideja da mobilna telefonija, od klasičnog prijenosa glasa do podataka, pokriva sve potrebe malih tvrtki i privatnih korisnika. Kada je riječ o većim tvrtkama, priča je malo drukčija. Krajnji korisnici unutar tvrtke također moraju biti fleksibilni, mobilni i u mogućnosti obavljati svoj posao s bilo kojeg mjesta, ali sjedišta tvrtki imaju potrebe znatno višeg kapaciteta. Ondje je, naime, više korisnika lociranih na jednoj točki, a upravo na tim točkama mi bismo željeli pokriti njihovu cjelokupnu potrebu za telekomunikacijama i zbog toga smo se odlučili tražiti dozvolu za fiksnu telefoniju. Sigurno je da VIPnet trenutačno nudi najbolju uslugu poslovnom sektoru, a vidimo da je i odziv iznimno dobar. S dozvolom za fiksnu mrežu moći ćemo ići i korak dalje te stvarno ponuditi integrirano telekomunikacijsko rješenje za svakog našeg poslovnog korisnika. Tako će on od nas dobiti kompletnu uslugu.

NACIONAL: Na području fiksne telefonije prisiljeni ste iznajmljivati opremu T-Coma. Koliko to ograničava VIPnetovu ponudu?
- Alternative postoje, ali iskreno, krajnjem korisniku ne bi ni trebalo biti važno kako smo mi tehnički realizirali uslugu koju mu nudimo. Želimo biti sposobni zadovoljiti potrebe klijenata i ponuditi im jednostavna i iznimno kvalitetna rješenja. Mi to možemo.

NACIONAL: Već ste spomenuli da neprekidno radite na istraživanjima tržišta. Kakve su razlike između hrvatskog i tržišta zemalja Europske unije, i postoje li uopće?
- Nema osobitih razlika, osim jedne koja je zapravo vrlo pozitivna: u Hrvatskoj su ljudi puno otvoreniji za inovacije i žele isprobati nove tehnologije. U Austriji je, primjerice, vrlo teško uvjeriti ili uzbuditi ljude nečim novim. U Hrvatskoj ljudi uvijek žele imati najnoviji model mobilnog telefona, isprobati najnovije usluge poput naručivanja i plaćanja DVD-a, plaćanja parkirališnog mjesta ili kupovine ulaznica za kino SMS-om – odziv je zbilja neočekivano velik. Naravno, to nisu usluge za masovno tržište, ali utječu na povećano korištenje mobitela što dovodi i do porasta vrijednosti u poslovanju naše tvrtke. Osobito smo ponosni na inovaciju plaćanja parkiranja SMS-om jer je broj korisnika te usluge i danas u stalnom porastu. Primjerice, prosječno na mjesec imamo oko 250.000 VIP.parking transakcija.

NACIONAL: U Hrvatsku ste se prvi put odlučili preseliti 1999. godine. Koliko ste se tada premišljali o takvoj odluci?
- Nisam se dugo premišljala. Ponajprije, osoba sam koja je puno putovala i dosta vremena provodila u inozemstvu jer takvi su zahtjevi posla. VIPnet kao tvrtka, ljudi koji su je pokretali i Hrvatska kao okruženje bili su prefascinantni da bih dugo oklijevala. Mislim da sam o toj odluci razmišljala jedva 24 sata prije nego što sam pristala. Kad se osvrnem u prošlost, razdoblje mojeg prvog boravka u Hrvatskoj obilježio je posao. Radili smo bez prestanka, ali to mi nije bio nikakav problem jer smo stvarali novu tvrtku, a to vam daje toliko energije da sve što posjedujete, želite uložiti u takav projekt. Upravo je ta vrsta pozitivne energije specifična za VIPnet, ta volja, timski duh koji stvara ozračje u kojem je zadovoljstvo raditi, i utjecalo na moju odluku o povratku u Hrvatsku. Ovdje se budim svakoga jutra sretna što idem na posao.

NACIONAL: Nemate ni najmanju tremu s obzirom na to da je vaš prethodnik Josef Vinatzer ostvario poslovne rezultate kakve je teško nadmašiti? Koja je vaša strategija?
- Mobilkom Austria grupa, kojoj pripada i VIPnet, ima jasnu viziju koja se ukratko svodi na politiku stalnog rasta tvrtke, što podrazumijeva ulaganje profita koji ostvarujemo u naše djelatnike, daljnji razvitak, istraživanje novih tehnologija, pa i razvoj novih potreba naših kupaca. Stoga smo pripremljeni za sutra i dugoročni rast i razvitak. Smatramo važnim da ne gledamo kratkoročno, poput drugih tvrtki čija je strategija maksimalizacija profita i isplata dividendi dioničarima, a što, dakako, podrazumijeva i rezanje troškova, a na kraju i kadrova unutar tvrtke. To nije naša politika. Mi smo u stalnom rastu.

NACIONAL: Promičete mobilnost kao potpunu slobodu kretanja zbog koje posao ne trpi, no služite li se tom devizom i u svom životu? Imate li sada više vremena za sebe nego 1999., kada ste prvi put boravili u Hrvatskoj?
- Situacija se popravlja. Nemam previše slobodnog vremena, ali vrijeme koje imam nastojim maksimalno iskoristiti. Obilazim hrvatsku obalu i puno putujem po zemlji.

NACIONAL: Onda ste sigurno već otkrili i svoja omiljena mjesta ovdje?
- Postoje restorani i barovi u koje volim zalaziti. Lijepo je vratiti se i vidjeti koliko se grad razvio od 1999. kad sam prvi put bila ovdje. Ipak, drago mi je da su ta neka mjesta ostala ista. Doista volim Dubrovnik, Istra je prekrasna… Nastojim svoje slobodno vrijeme iskoristiti kako bih otkrivala ljepote zemlje.

NACIONAL: Znači, godišnji odmor ne provodite u Austriji nego ovdje?
- Moja obitelj, roditelji i prijatelji imaju svoje zahtjeve, ali nastojim ih svaki put nagovoriti da dođu ovdje, umjesto da ja idem tamo.

NACIONAL: Radite dakle i na promociji Hrvatske?
- Uvijek.

NACIONAL: Vaš je otac u Austriji, kako doznajemo, jedan od najpoznatijih novinara?
- Deset godina bio je glavni urednik Wirtschaftswoche magazina, najpopularnijeg ekonomsko-političkog magazina, koji je zapravo vrlo sličan Nacionalu. Bio je i glasnogovornik austrijskog predsjednika dr. Thomasa Klestila. Koliko smo se samo puta vraćali s godišnjeg odmora zbog nekakva skandala, a kao djeca bili smo prisiljeni gledati vijesti. Za stolom je bilo normalno diskutirati o politici i ekonomiji.

NACIONAL: Kako to da niste krenuli očevim stopama?
- Nikada nisam bila talentirana za pisanje. Zapravo sam jedina crna ovca u svojoj obitelji. Svi drugi objavili su knjige: moj tata, koji uglavnom piše povijesne knjige, moj brat, pa i moja mama upravo namjerava napisati još jednu.

NACIONAL: Iznimka ste i u Hrvatskoj. Jeste li ikada razmišljali o tome koliko je ovdje žena u vašim godinama dobilo takvu priliku upravljati tvrtkom koja godišnje ostvaruje milijarde kuna prihoda? Koliko ste takvih žena ovdje upoznali?
- Od 1999. godine do danas sve više ih srećem u Hrvatskoj. Diljem Europe vlada pozitivan trend i sve je više žena na vodećim položajima. Definitivno još nismo došle do ravnopravnog tretmana u poslu i gospodarstvu, ali jednostavno ćemo morati nastaviti raditi na tome jer muškarci su, napokon, morali priznati osobite pozitivne vještine koje imamo.

NACIONAL: Ipak, jeste li se ikada kao atraktivna i mlada žena ovdje našli u poziciji da vas u poslovnom svijetu ne doživljavaju dovoljno ozbiljno?
Moja je strategija da jednostavno ignoriram i samu pomisao da nisam ravnopravna. Jednostavno morate ići svojim putem i raditi ono što mislite da je ispravno. Naravno, postoji razlika između muškaraca i žena, i to je zapravo dobro. Ja ne želim postati bolji muškarac. Vjerujem da imam svoje kvalifikacije i kvalitete, pa upravo zato što sam žena i mnoge vještine koje su za tvrtku vrlo vrijedne. Sve veći broj tvrtki prihvaća činjenicu da muškarci imaju svoje prednosti, a žene svoje. Vlasnici dionica i predsjednici tvrtki su ti koji odlučuju o tome koje su im od tih prednosti trenutačno potrebnije u strategiji poslovanja.

NACIONAL: Je li vam teško živjeti u inozemstvu, imate li ovdje svoj krug prijatelja i koliko često idete u Austriju?
- Na sreću, sada imam i krug prijatelja u Hrvatskoj, od domaćih ljudi do ljudi koji dolaze na neko vrijeme iz inozemstva i žive ovdje. Volim živjeti u inozemstvu jer je to iskustvo velik korak u osobnom razvoju. Mogla bih preporučiti svakome tko ima mogućnost i priliku otići u inozemstvo, da je svakako iskoristi.

Vezane vijesti

Operateri 'šokirani' i 'razočarani' Vladinom odlukom

Operateri 'šokirani' i 'razočarani' Vladinom odlukom

Odluka Vlade kojom je u Sabor poslan prijedlog Zakona o naknadi za pružanje usluga u pokretnim elektroničkim komunikacijskim mrežama i kojim se… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika