Objavljeno u Nacionalu br. 511, 2005-08-29

Autor: Marko Ćustić

KONZOLA NOVE GENERACIJE

Sonyjeva revolucija od 1. rujna

Prijenosna konzola PSP svestrani je džepni uređaj na kojem se može igrati igre, gledati filmove, spremati fotografije, slušati glazbu i bežično spojiti na internet

 Jaka osobina PSP-a, osobito u očima putnika iz javnog prijevoza, mogućnost je gledanja filmova Jaka osobina PSP-a, osobito u očima putnika iz javnog prijevoza, mogućnost je gledanja filmovaPrvog rujna u prodaju u cijeloj Europi, pa i u Hrvatskoj, dolazi Sony PSP, nova prijenosna konzola za igre koja se u SAD-u i Japanu već prodala u više od pet milijuna primjeraka.
Razlog za tako veliku prodaju uređaja koji stane u džep, a kad krene u prodaju u Europi stajat će oko 250 eura, veoma je jednostavan. Sony PSP kupuju oni koji žele imati skupocjen elektronički modni dodatak, te oni koji u velikim gradovima moraju kratiti duga putovanja do posla javnim prijevozom.

Na tržištu prijenosnih konzola vodi se velika bitka: u Japanu vodi konkurentski Nintendo DS, koji je na tržište izišao prije. U Europi i SAD-u veće izglede ima Sonyjev PSP. Sonyju je to prvi upad na tržište prijenosnih konzola kojim dominira Nintendo. Na sličan način Sony je sredinom devedesetih preoteo Nintendu prednost na tržištu kućnih konzola za videoigre svojim prvim PlayStationom.

Publika koja putuje na posao i u školu raznim sustavima javnog prijevoza zaslužna je za razvoj mnogih noviteta u masovnoj kulturi. Primjerice, večernja izdanja novina u velikim gradovima nastala su da bi putnici imali što čitati pri povratku s posla i navečer kad stignu kući. I nastanak džepnih izdanja knjiga u mekim koricama dobrim je dijelom vezan uz putnike u javnom prijevozu. Japanski manga stripovi također su nastali na taj način: dovoljno su jeftini da ih putnici u podzemnoj kupe, pročitaju tijekom vožnje i bace nakon što iziđu iz vlaka.

Svakog dana takvim prijevoznim sustavima prolaze milijuni ljudi: primjerice, newyorška podzemna željeznica u prosjeku preveze tri i pol milijuna ljudi dnevno, tokijska dvostruko više. Neka putovanja u tim sustavima traju i do sat vremena. Stoga nije čudno da su upravo putnici u javnom prijevozu najveći korisnici svih inovacija koje im omogućuju prikraćivanje vremena. Oni su među prvima prihvatili i ručne konzole za igru, pogotovo u Japanu. Još od ranih osamdesetih tim tržištem dominirao je japanski Nintendo s nizom, tehnološki sve dorađenijih, prijenosnih konzola na kojima se moglo igrati razne igre. No nisu svi putnici htjeli igrati igre. Neki su radije slušali glazbu, prvo na walkmanima, a onda na discmanima te naposljetku na raznim mp3 playerima.

Zatim je Sony odlučio sve to staviti u jedan uređaj i dodati još i gledanje fotografija i filmova, u PSP ili PlayStation Portable. Sony PSP velik je poput dva špila karata spojena na kraćim stranicama. Najuočljiviji dio konzole je velik i sjajan ekran u boji dijagonale 11 centimetara. Sliku prikazuje u više od 16 milijuna boja, a rezolucija je kvalitete televizijskog standarda u SAD-u. Omjer stranica ekrana je 16:9, što znači da daje široku sliku poput one na kinoplatnu i novijim widescreen televizorima. Na tom prijenosnom uređaju mogu se igrati igre, gledati filmovi, spremati i pregledavati fotografije, a može poslužiti i kao mp3 player za reprodukciju glazbe.

No PSP nije samo za putnike iz podzemne željeznice. Tražen je i zbog svoga atraktivnog izgleda pa ga mnogi, posebno u Japanu, nose ovješenog oko vrata kao skupocjen modni dodatak. Kupovat će ga i djeca, kao i tehnološki osviješteni mladi ljudi koji prvi usvajaju novitete i ljubitelji su skupocjenih spravica.

Najveća prednost Sonyjeva PSP-a u odnosu na konkurente, poput Nintenda DS, njegova je svestranost. Prošlog je tjedna iz Sonyja najavljeno da će PSP u Europu u prodaju ići s novim operativnim sustavom. Uz sve opcije koje su do sada postojale, novim PSP-om moći će se i na internet. Spajanje će se obavljati bežičnim putem. Već sada u mnogim gradovima, pa i u Hrvatskoj, postoje područja koja su pokrivena signalom za bežični pristup internetu, a s mnogih od njih može se na internet čak i besplatno. Tu mogućnost koristit će i PSP. Već ima ugrađenu antenu po najnovijim standardima i s njega će se moći koristiti uobičajene internetske usluge poput pregledavanja web stranica, chata ili e-maila.

Jaka osobina PSP-a, osobito u očima putnika iz javnog prijevoza, mogućnost je gledanja filmova. Mnogi su, doduše, zabrinuti činjenicom da LCD ekrani imaju lošu sliku, pa smatraju da će gledanje filmova biti teško. Razloga za zabrinutost ipak nema. Zahvaljujući redakciji časopisa za videoigre GamePlay, Nacional je imao priliku isprobati Sony PSP uvezen iz Amerike. S PSP-om je stigao i kineski akcijski spektakl "Kuća Letećih bodeža" (The House Of Flying Daggers), izvrstan za demonstraciju mogućnosti PSP-a. Film je pun šarolikih i živopisnih scena u kojima se odvijaju brzi kung fu okršaji. Takva vrsta materijala zahtjevan je test za svaki LCD ekran, a Sony PSP prolazi ga bez problema.

Filmovi za PSP, kao i igre, dolaze na posebnim diskovima koje je Sony izumio samo radi te konzole. Naime, takav prijenosni uređaj premalen je da bi se u njega još umetali klasični DVD-i. Osim toga postoji opasnost od grebanja i oštećenja diskova u pokretu. Sonyjevi inženjeri stoga su odlučili izrezati DVD na manji format i staviti ga u čvrstu plastičnu kutiju koja se otvara jedino dok je disk u konzoli. Na kraju su taj jednostavan izum nazvali UMD i predstavili ga kao rješenje za PSP.

Za digitalne fotografije i videozapise u Sonyju su predvidjeli rješenje iz digitalnih fotoaparata. Oni se pohranjuju na MemoryStick DUO, flash memorijsku pločicu, dostupnu u kapacitetima do 2 gigabajta. Na MemoryStick se pohranjuje i glazba. Za slušanje u javnom prijevozu svakako će dobro poslužiti i mogućnost priključivanja standardnih slušalica za walkman. Pri slušanju glazbe baterije mogu trajati i više od osam sati. Ako se igra neka grafički zahtjevna igra s maksimalnim osvjetljenjem ekrana i uz upotrebu zvučnika umjesto slušalica, PSP-u novo punjenje treba već nakon dva sata.

Izbor igara za PSP je već velik, uz stotinjak igara u prodaji svakog dana izlaze i novi naslovi. Igre se može podijeliti u dvije skupine. Najmanje je originalnih igara koje se od početka razvijaju za PSP. Najbrojniji su nastavci i reinterpretacije igara i serijala koji su već dobro poznati s PlayStationa 2 i drugih, starijih konzola. Među njima su utrka Ridge Racer, taktička igra Metal Gear Acid, nogomet Winning Eleven i drugi poznati naslovi viđeni u prijašnjim verzijama na PlayStationu.

Filmova također već ima stotinjak. Najbrojniji su akcijski naslovi, u rasponu od "Ramba" do "Bourneovog identiteta".
PSP je već bio povodom i jedne žestoke pravne bitke. Sony je prošlog mjeseca od britanskog suda uspio ishoditi da se neslužbenim uvoznicima zabrani uvoz PSP-a iz Amerike i Japana. Naime, potražnja je bila toliko velika da su brojni trgovci kupovali PSP-e u tim zemljama na malo i preprodavali ih uz velike marže kupcima u Velikoj Britaniji. Ta je tužba Sonyju uspjela, ali nova, koju su podigli na početku kolovoza, vjerojatno neće biti tako uspješna. Sony je tužio hongkonški Lik-sang.com, web site specijaliziran za prodaju tehničke robe, koji se bavi i izvozom PSP-a u Europu individualnim kupcima. Štoviše, od Lik-sang.coma se PSP mogao dobiti za 225 eura, 24 eura manje nego se očekuje da će biti cijena pri lansiranju u Europi. Budući da Hong Kong ima zakone koji štite slobodnu trgovinu u svim formama, a Lik-sang.com svoje PSP-ove legalno kupuje od azijskih distributera, ta će Sonyjeva tužba vjerojatno propasti.

No kako je do službenog datuma lansiranja PSP-a u Europi tek nekoliko dana, ishod te tužbe više nije ni presudan. Hrvatski distributeri potvrdili su da je i za Hrvatsku datum početka prodaje 1. rujna.

Vezane vijesti

Izgubljeni kompas japanskih pionira

Izgubljeni kompas japanskih pionira

Bilance ovih elektronskih koncerna koji su nekad bilježili rekordnu dobit, danas se čitaju kao romani strave i užasa: Panasonic računa s gubitkom od… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika