Objavljeno u Nacionalu br. 515, 2005-09-26

Autor: Eduard Šoštarić

EKSKLUZIVNO IZ FINSKE

Test-vožnja u oklopnjaku kojim će se opremiti HV

Nacionalov reporter posjetio je finsku tvornicu 'Patria', u kojoj se proizvodi oklopni transporter AMV 8x8, jedno od dva vozila u konkurenciji za opremanje Hrvatske vojske i jedino oklopno vozilo četvrte generacije u serijskoj proizvodnji na svijetu

Oklopnjak Patria AMWOklopnjak Patria AMWProšlotjedni zaključak hrvatske vlade da se za opremanje Hrvatske vojske oklopnim vozilima neće raspisivati dodatni međunarodni natječaj nego da će se odluka o inozemnom dobavljaču oklopnih vozila donijeti na temelju posljednje najbolje ponude između izabranih proizvođača američko-austrijskog Steyra i finske tvrtke Patria razumna je i racionalna odluka za rasplet natječaja koji je prijetio skandalom zbog toga što su hrvatski premijer Sanader i neki članovi projektnog tima Ministarstva obrane politički favorizirali američko-austrijski koncern.

S obzirom na to da su oba ponuđača svojim vozilima već zadovoljila taktičko-tehničke zahtjeve Glavnog stožera HV-a, to znači da će slavonsko-brodski "Đuro Đaković" biti u poziciji odabrati strateškog partnera u i sklopu takvog koncerna ugovoriti posao s Ministarstvom obrane. Kako sada stvari stoje, najviše koristi imao bi od suradnje s finskim proizvođačem vozila AMV 8X8, koji jedini u svijetu ima serijsku proizvodnju oklopnih vozila četvrte generacije i nudi mogućnost da se u Slavonskom Brodu proizvode oklopna vozila za treće zemlje. Steyr zaostaje za takvom ponudom, jer serijske proizvodnje vozila koje nudi Hrvatskoj još nema, a osim toga, vozilo Pandur II pripada prethodnoj, trećoj generaciji oklopnih vozila. Nacionalova ekipa prošlog je tjedna posjetila Patriju, finskog proizvođača oklopnih vozila, te, među ostalim, nakratko dobila priliku testirati vozne karakteristike AMV 8X8. Tvornica oklopnih vozila, inače dio velike finske grupacije Patria koja još obuhvaća tvrtku za oružane sustave, zrakoplovstvo i napredna rješenja iz područja obrambenih tehnologija, locirana je u neposrednoj blizini grada Hameenlinne, stotinjak kilometara sjevernije od glavnoga grada Helsinkija.

Kod Finaca je uvriježena uzrečica "Da ne postoji Hameenlinna, grad Turku bio bi najdosadniji finski grad". Na prvi pogled moglo bi se reći da je tako. Tijekom dana teško da se na ulicama Hameenlinne mogu vidjeti prolaznici, i nema nikakve gužve na cestama. Trgovine rade od devet do 17 sati i to je sve što bi se moglo napisati o živosti gradske jezgre. Međutim, kad je riječ o hotelskim kapacitetima, oni su za vrijeme boravka Nacionalovih novinara bili posve popunjeni iz jednostavnog razloga. Posljednjih godinu dana u Hameenlinnu sa svih strana svijeta dolaze svjetski državnici, ministri, direktori tvrtki namjenske vojne proizvodnje te novinari kojima je cilj vidjeti novi finski prestižni proizvod kojim će u budućnosti biti opremljene oružane snage barem tridesetak zemalja, a to je oklopno vozilo AMV 8X8.

Sudeći po raspoloženju brojnih državnika, političara i stručnjaka na polju obrambenih tehnologija, AMV 8X8 mogao bi se kao još jedan proizvod uvrstiti u krug svjetski priznatih tehnoloških rješenja iz Finske i, kako Finci kažu, "rješenja s europskim pečatom". Veliko priznanje svijet je već odao Fincima zbog uspjeha telekomunikacijskog diva Nokije, potom vrlo kvalitetnog i svjetski prestižnog margarina Benecol koji proizvodi tvrtka Raisio, zatim radiosonde Vaisala, inače nezamjenjivog uređaja koji se koristi za mjerenje atmosferskih prilika u svijetu već dulje od 60 godina, poznate kemijsku supstance xylitol iz drveta koja se nalazi u svim svjetskim žvakaćim gumama, a izum je finskih kemičara, te svjetski poznatog računalnog sustava Linux čiji je začetnik bio 21-godišnji student Linus Torwalds sa sveučilišta u Helsinkiju.
Nacionalov novinar u posjet tvornici stigao je samo dan poslije posjeta malezijskoga kralja. Istog dana kad smo boravili u tvornici bile su dočekane belgijska i ruska delegacija, posjeti su višestruki i svakodnevni. Kako i ne bi bili, AMV 8X8 jedino je oklopno vozilo četvrte generacije u svijetu koje ima serijsku proizvodnju. Na međunarodnim testiranjima pokazao se najkvalitetnijim vozilom što se tiče zaštite od minsko-eksplozivnih sredstava sa stupnjem 3a i 3b koji štite posadu od 85 posto trenutačno svih raspoloživih mina u svijetu, nosivost mu je bez premca i u potpuno bojevoj spremnosti može biti težak čak 26 tona i ići brže od 100 km/h, što ga svrstava daleko ispred bilo koje konkurencije u svijetu.
I

zvrsni rezultati postignuti su na svim terenima, i to od ekstremno niskih temperatura i zimskih uvjeta u Finskoj do ekstremno visokih temperatura i pustinjskih uvjeta u Kuvajtu. Nosivost oklopnog vozila, zaštita, mobilnost i mogućnost moduliranja kako bi vozilo moglo poslužiti za više namjena najvažnije su osobine oklopnih vozila koje se danas traže u svijetu.
Patria je trenutačno otišla korak ispred svih po svim tim zahtjevima, stoga ne začuđuje tolika zainteresiranost svijeta za taj proizvod, Poljska je već naručila 690 komada a finske oružane snage 62 vozila. AMV 8X8 trenutačno je u prednosti i u odnosu na ostale konkurente u Kuvajtu, Južnoafričkoj Republici, Belgiji te Češkoj.
Potpredsjednica Uprave Patria grupe za korporativne komunikacije Satu Palm za Nacional je izjavila: "Mi smo vrlo ponosni na svoj proizvod i želimo to pokazati svima. Odlučni smo da produbimo suradnju s našim kupcima, te želimo postati fleksibilnim partnerom koji se drži svih obećanja. Samo takva suradnja s kupcima može donijeti obostranu korist, a to svakako želimo postići i u Hrvatskoj."

Finci imaju pristup kupcu posve drukčiji od već poznatih i dobro viđenih, gotovo ultimativnih zahtjeva iz nekih drugih poslovnih okruženja. To su i osobno priznali Nacionalovu novinaru, jer na tržištu druge zemlje gledaju isključivo kao buduće partnere kojima žele ponuditi kvalitetan i pouzdan proizvod kojim će povezati ekonomije obiju zemalja i omogućiti državama bolju trgovinsku razmjenu.

Osim toga, AMV 8X8 novi je veliki izvozni uspjeh i za Patriju i za finsku državu koja u tvrtki ima udjel od 73,2 posto. Kao izvozni proizvod našao se na svjetskom tržištu vojnih proizvoda na kojem se često sklapaju ugovori vođeni isključivo političkim interesima, a ne kvalitetom ponuđenog proizvoda. "Lekcija je naučena i moramo se prilagoditi takvom tržištu gdje je često puta politika iznad tržišnih uvjeta, no upravo iz tih razloga mi nemamo nikakvo zaleđe nego isključivo možemo uspjeti s našim proizvodom na temelju njegove kvalitete. Mi nismo utjecajna zemlja u globalnim razmjerima, ali naši su se proizvodi pokazali itekako dobrima u svijetu. Ako tome dodamo finsko partnerstvo koje uvijek rezultira obostranom koristi, onda je uspjeh zagarantiran", rekli su Nacionalovu novinaru sugovornici iz Patrije tijekom prezentacije u sjedištu tvrtke.
Vrhunac našeg posjeta bio je odlazak u dio kompleksa gdje se radi finalna proizvodnja vozila i konačno testiranje. U obilazak tvornice krenuli smo s direktorom proizvodnje oklopnih vozila Pasijem Niemijem. S obzirom na tradiciju u proizvodnji oklopnih vozila dulju od 50 godina, dio nekadašnjih tvorničkih kapaciteta ostao je i danas vezan uz industrijski kompleks, no tamo se uglavnom rade zahvati vezani uz lakiranje i servis vozila iz dosadašnje proizvodnje tipa XA-202 i 203, te CV 903FIN.

"U sklopu tvornice oklopnih vozila prošle je godine u svibnju završena izgradnja nove hale za njihovo sklapanje. Unutar hale nalazi se deset postaja na kojima specijalizirana skupina radnika ugrađuje ili sastavlja različite dijelove vozila kako bi na desetoj postaji vozilo bilo spremno za izlazak", izjavio je direktor proizvodnje Pasi Niemi te dodao kako je za izradu jednog vozila potrebno 800 radnih sati. Nacional je doznao kako je godišnji proizvodni kapacitet početkom 2005. bio stotinu vozila, no on će se znatno povećati kako narudžbe budu stizale. Za vrijeme našeg posjeta iz hale su upravo izlazila vozila AMV 8X8 za potrebe poljskih oružanih snaga, a jedno je već bilo pripremljeno za testiranje. U tijeku su bila i vrlo opsežna laboratorijska ispitivanja motora Scania koji se ugrađuje u vozilo.

Uz pomoć tehničkog osoblja Patrije koje je objasnilo kako se pokreće i vozi vozilo, što se gotovo ni po čemu ne razlikuje od pokretanja i vožnje osobnog automobila, krenuli smo u vožnju. S nama je bio i jedan djelatnik Patrije. Premda sam očekivao klaustrofobičnu atmosferu stiješnjen između gomile metala, to se nije dogodilo. Vozači ovakvog vozila mogu biti i krupnije osobe, prostora ima dovoljno, sjedala se mogu namjestiti po dužini i nisu nimalo neudobna. Pogled na automatski mjenjač podsjetio me na sva dosad viđena modernija osobna vozila, a zvuk moćnog dizelskog motora Scania koji je prije nekoliko mjeseci iz gliba pustinje izvlačio teško oštećenu konkurenciju bio je dovoljan za početno samopouzdanje. Krenuo sam oprezno jer nisam poznavao vozilo niti sam naglim potezom htio napraviti nešto što bi osobu pokraj mene na tijelu vozila slučajno bacilo pod vozilo. Tijekom vožnje bio sam iznenađen lakoćom okretanja servo upravljača, jer ipak, ispod mene je bilo osam kotača s najvećim promjerom na svijetu. Automatskim mjenjačem smo bez naglih pokreta povećavali brzinu, vrlo slično kao u osobnom automobilu. Desetominutna vožnja u AMV 8X8 završila je tamo gdje je i počela.
Posjet Finskoj završio je obilaskom rijetko viđenog muzeja tenkova kroz povijest i protuoklopnog naoružanja gdje se zapravo na jednome mjestu moglo vidjeti koliko Finci kroz povijest drže do tradicije proizvodnje oklopnih vozila i njihove upotrebe u borbi počevši od Prvog svjetskog rata.

Ovih se dana na Zagrebačkom velesajmu održava 7. međunarodni sajam zaštite osoba i imovine na kojem Patria uz konferenciju za novinare prvi put hrvatskoj javnosti predstavlja svoje vozilo AMV 8X8 koje je izravno stiglo sa slovenskog sajma vojne opreme u Gornjoj Radgoni.

Vezane vijesti

Potpisan Okvirni sporazum između Patrie i Đuro Đaković Holdinga

Potpisan Okvirni sporazum između Patrie i Đuro Đaković Holdinga

Danas u Parizu na svjetskom sajmu sigurnosti i obrane Eurosatory, Ðuro Đaković Holding d.d. (ĐĐH) i Patria potpisali su okvirni sporazum o… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika