Objavljeno u Nacionalu br. 516, 2005-10-03

Autor: Mario Duspara

USPJEH HRVATSKOG INOVATORA

'Naš robot za mine kupovat će i marinci'

Vjekoslav Majetić konstruirao je i u Hrvatskoj proizveo daljinski navođena vozila za uništavanje protupješačkih mina te ih prodao američkoj i švedskoj vojsci

Inženjer strojarstva, ujedno i vlasnik tvrtke Dok-ing Vjekoslav MajetićInženjer strojarstva, ujedno i vlasnik tvrtke Dok-ing Vjekoslav MajetićNa izložbi vojne opreme u Quanticu kod Washingtona prije dva tjedna Robotic joint Office američke vojske izložio je najbolji laki robotizirani stroj za razminiranje MV-4, kakvih američka vojska do sad posjeduje 23. Ovo 5,3 tone teško vozilo vrijedno četvrt milijuna eura namijenjeno uništavanju protupješačkih mina, kojim se upravlja daljinskim upravljačem, hrvatski je proizvod.
Izmislio ga je, usavršio i Amerikancima prodao Vjekoslav Majetić, 50-godišnji inženjer strojarstva, ujedno i vlasnik tvrtke Dok-ing koja strojeve proizvodi. "Čekamo ugovor kojim ćemo postati službeni dobavljač američke vojske, a već sada imamo NATO kodifikaciju jer naši strojevi spadaju u standardnu opremu koju NATO koristi", kaže Vjekoslav Majetić. Na izložbi su predstavili i ostale svoje robotske strojeve posebne namjene, koji su izazvali interes kao potencijalne platforme za oruđa i oružja. "Očekujemo narudžbu od američkih marinaca (USMC). Zasad nije definirano koliko bi strojeva za razminiranje naručili, ali ako se odluče to će biti posao od najmanje 10 komada mjesečno", kaže Majetić, pojašnjavajući kako sada mjesečno može isporučiti 4 stroja, kolika je otprilike i potražnja u svijetu. Naime, od oko 150 specijalno izrađenih strojeva za razminiranje u svijetu, Dok-ing je proizveo 52 stroja.
Trebalo je proći desetak godina razvoja i usavršavanja Dok-ingovih strojeva kroz praksu hrvatskih minskih polja dok nisu počele strane narudžbe. "Strojevi koje danas prodajemo stvarani su godinama, a know-how dugujemo i činjenici da je Dok-ing obavljao i poslove razminiranja na terenu, a ne samo izrađivao strojeve", kaže Majetić.
Buduće narudžbe možda neće biti ograničene samo na poslove razminiranja. Naime, marinci bi ovaj Dok-ingov stroj mogli koristiti kao platformu na koju bi postavljali druga oruđa i oružja. Osim za razminiravanje, moguće ga je preurediti za dostavu hrane i municije na isturene položaje, izvlačenje ranjenika i slično. Dok-ing će za te potrebe izraditi nove alate, robotsku ruku, nož kakav imaju buldožeri ili platformu na koju se može staviti oružje.
"Upravo završavamo i prototip težeg stroja za razminiranje svih vrsta mina MV-10 i vjerujemo da će ih i on zanimati. Razvijamo i MV-5, koji je poboljšani MV-4. On će bez oštećenja proći eksplozije protuoklopnih mina a ipak će biti dovoljno lagan da se prebacuje helikopterom. Naši strojevi su dobri jer smo ih primarno proizveli u želji da zaštitimo živote naših pirotehničara. U tom dijelu posla, kojim se također Dok-ing bavi, do sada nismo imali niti jednog poginulog čovjeka. To je zato što radimo daljinski upravljanim strojevima, a zatim prema zakonu i standardima, kontrolu vrše pirotehničari ili specijalno obučeni psi za otkrivanje eksplozivnih sredstava", tvrdi Majetić. Dok-ing je postala najveća tvrtka za razminiranje u Hrvatskoj pa i u Europi, a mjesečno razminira milijun četvornih metara. Rade u Sudanu, Angoli, Kongu, Šri Lanki... U tim zemljama pirotehničari imaju plaću između 100 i 200 USD za 8 do 10 sati posla dnevno, pa su Hrvati, koji rade 3-4 sata dnevno za više novca za njih preskupi. "Mi smo kvalificirani, vodimo projekte i organiziramo posao. Tamo šaljemo operatere i strojeve a ne manualne radnike", kaže Majetić dodajući da je Dok-ing najveći svjetski proizvođač daljinski upravljanih strojeva za razminiranje. Naime, njihove strojeve imaju Hrvatska vojska, švedska vojska, američka vojska, brojne humanitarne organizacije i hrvatske tvrtke, a pregovaraju s francuskom vojskom i američkim marincima. "Naš novi stroj MV-10 ima mlatilicu i frezu koje mogu raditi odvojeno što je unikat i nema ga nitko u svijetu. Freza uvijek jamči dubinu čišćenja a mlatilica ide ispred nje jer trpi manja oštećenja ako naleti na protuoklopnu minu. Freza kopa do pola metra iako zakon traži da dopire do 20 cm."
Najveći Dok-ingov stroj MV-20 težak je 33 tone, MV-10 težak je 18 tona. Najlakši, 5,3 tone MV-4 namijenjen je za čišćenje protupješadijskih mina na neprohodnim prostorima, poput obala rijeka, dvorišta i ostalih mjesta gdje se obično ne postavljaju protutenkovske mine. "U našem djelovanju tridesetak puta smo s MV-4 naletjeli na protuoklopne mine ali nismo imali ozbiljnijih oštećenja", kaže Majetić. Najgore što se dogodi je savijanje osovine alata, ali u novoj konstrukciji alata su i to izbjegli, što se vidjelo na testovima švedske vojske. Problem je jedino ako se ne radi temeljito i dobro pa se gusjenicom nagazi na protutenkovsku minu. To kod malog stroja poput MV-4 može dovesti do ozbiljnih oštećenja. Dogodilo se da je operater vozio stroj po putu koji je bio miniran, ali bez uključenog alata i normalno je povremeno u takvoj nesreći izgubiti stroj, to je ukalkulirano u troškove. Naime, takve strojeve gotovo nitko ne osigurava jer su premije previsoke. Bitno je ipak da nitko ne strada, kaže Vjekoslav Majetić.
Strojevi su rađeni ručno po preciznim narudžbama za svakog pojedinog kupca a osnovna cijena za MV-4 iznosi 250.000 eura. Novi model MV-10 stajat će oko 600.000 eura, a teški MV-20 ima cijenu oko 900.000 eura. Unatoč cijeni, relativno se brzo isplate. Najmanji može očistiti 1500 četvornih metara na sat, srednji 5000, a teški 7000 kvadrata na sat, ovisno o uvjetima zemljišta i vremena. Ako na području koje je potrebno očistiti ima vegetacije, cijena isključivo ručnog čišćenja je između 25 i 40 kuna za četvorni metar, a strojnog između 4 i 5 kuna za kvadrat.
Ipak, razminiranje je posao s ograničenim trajanjem, a hrvatski pirotehnički stručnjaci koji se bave razminiranjem su skupi da bi to radili po drugim zemljama. Osim toga, na tržištu razminiranja nema potrebe za ogromnim brojem strojeva, pa je Majetić preusmjerio istraživanja i na civilne programe. "Mi smo inovatori na ovom području, ali neće proći dugo pa će nas kopirati Kinezi ili netko drugi s jeftinijim kopijama naših strojeva, pa moramo nastaviti istraživanja i mijenjati područje djelovanja", kaže Majetić.
Proteklu godinu dana u Južnoafričkoj republici ispitivali su prototip mini dozera MVD, koji je u tamošnjim rudnicima izvrsno prošao sve testove. Naručena su prva dva modela MVD a slijede još dva. Naručitelj je korporacija Anglo Platinum iz Johanesburga, koja je naručila i obuku operatera u trajanju od 3 mjeseca.
"Kad su nas iz Anglo Platinuma na sajmu rudarstva pitali koliko rudnika postoji u Hrvatskoj, bilo nam je neugodno reći da nemamo ni jedan. Ipak, prodali smo hrvatsku tehnologiju zemlji koja živi od rudarstva", rekao je Majetić. Gusjeničari, kakav je MVD do sada nisu radili u rudnicima ali stroj iz Dok-inga bio je tako uspješan da ga je jedna Južnoafrička tvrtka odmah pokušala kopirati. Nisu uspjeli dostići performanse MVD-a jer je taj stroj produkt dugogodišnjeg razvoja, izračuna, pokušaja i pogrešaka i terenske uporabe Dok-ingovih robotskih strojeva. "MVD je stroj koji prvi kreće nakon miniranja rude, kada postoji velika mogućnost odrona. Prema njihovim specifikacijama napravit ćemo još 4 nova mala XLP-a (extra low profile) robotska stroja koji će imati razne alate, poput bušilica koje omogućavaju postavljanje eksploziva, a ako se pokažu uspješnima, otvorit će nam se još jedno veliko tržište", zaključio je Vjekoslav Majetić.

Tvrtka je osnovana 1992 i bavila se robotikom, antenskim sustavima a radili su robotska vozila i specijalnu opremu po narudžbi hrvatskog MUP-a. "Primarno želimo biti mirotvorci, radimo na uništavanju posljedica rata i izbjegavamo raditi oružja. Želimo sigurnost ljudi i korisnika. Ipak, ne možemo birati poslove, ali samo oružje nećemo proizvoditi. Želimo graditi strojeve koji će spašavati živote hrvatskih vojnika ili civila npr. u mirovnim operacijama. S većim sredstvima na svjetskom tržištu možemo napraviti čuda, proširiti posao sa razminiranja i vojnih platformi na rudarstvo i ostale civilne industrije", kaže Majetić.
Zanimljivo je da mu banke nisu htjele odobriti kredit iako je imao prvu narudžbu američke vojske za 23 stroja. Danas ima oko 140 zaposlenih, od čega je u proizvodnji strojeva zaposleno 55 radnika a ostatak su inženjeri i djelatnici u izdvojenoj tvrtki Dok-ing razminiranje, koja ima oko 80 ljudi.


Dok-ing namjerava izraditi motor na sve tipove goriva, od alkohola do biodizela. Rade i na prototipu MV-4 s hibridnim dizel-električnim motorom. "Smatram da su motori s unutarnjim izgaranjem prošlost i da je budućnost električni pogon", kaže Vjekoslav Majetić ističući da već postoje akumulatorske baterije koje pogone autobuse. Električni pogon je prije svega interesantan za civilnu primjenu, ali i vojski su interesantni jer su bešumni, imaju solidnu autonomiju i velika ubrzanja. U potonjem slučaju radilo bi se samo o hibridnim vozilima zbog problema sa opskrbom strujom na terenu.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika