Objavljeno u Nacionalu br. 519, 2005-10-24

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Osakaćeni Scottov ep

'Kraljevstvo nebesko' Ridleya Scotta pati zbog kraćenja pa valja čekati redateljsku verziju

     Dean ŠošaDean ŠošaRidley Scott uskrsnuo je iz kreativne penzije 2000. Oscarima nagrađenim "Gladijatorom", obnovivši usput žanr povijesnog spektakla, da bi ove godine realizirao najzanimljiviji izdanak obnovljenog žanra – "Kraljevstvo nebesko". Scottov najnoviji film slabo je prošao na kinoblagajnama a ni brojni mu kritičari nisu bili osobito skloni, odbacivši ga kao korektno režiranu konfekciju, ali riječ je o iznimno intrigantnom djelcu, slabijem, doduše, u odnosu na redateljeva prethodna remek-djela "Pad crnog jastreba" i "Šibicare", no svjetlosnim godinama udaljenom od "Troje" ili "Aleksandra".
Ridley Scott nikad nije imao pretjerane sreće s kritikom. Bivšem reklamnom geniju, koji je kao filmski redatelj debitirao relativno kasno (rođen 1937., Scott je prvi film snimio 1977.!), nitko, doduše, nije odricao vizualni genij, ali rijetko se spominjao u raspravama o velikim autorima. Takvoj situaciji kumovao je i sam Scott, kako s nekoliko promašenih uradaka ("Detektiv i dama"), tako i poimanjem filmova kao unikatnih univerzuma koji stilski i tematski mogu biti toliko različiti da ne izgledaju kao da ih je režirao isti autor. Autori koje je nemoguće utrpati u žanrovske, filozofske ili bilo koje druge ladice, koji ne šalju poruke poštom i još k tomu nisu dio neke generacije ili vala, uvijek su najlakše izmicali kritičarskoj pažnji. Takav filmaš bio je, recimo, genijalni Richard Lester, perjanica takvog poimanja filmske umjetnosti danas je bez sumnje Steven Soderbergh, a toj struji se, izgleda, priklanja i autor "Mementa" Christopher Nolan. Kad se svojedobno pojavila njegova redateljska verzija "Istrebljivača", uistinu lošija od producentske, mnogi su jedva dočekali zločesto napisati kako su Scottu drugi krojili jedan od najboljih filmova 80-ih.
Scottovo autorstvo ne da se, uglavnom, objasniti zajedničkim temama, pripovjednim orijentacijama ili stilskim postupcima u njegovim ostvarenjima, jedino zajedničko najboljim Scottovim filmovima poput "Istrebljivača", "Aliena", "Thelme i Louise" i spomenitih "Pada crnog jastreba" i "Šibicara" jest to da su izvrsni.
Scott je nedvojbeno humanist, svi njegovi likovi u raznim varijantama tragaju za ljudskošću, od replikanata u "Istrebljivaču" do varalice iz "Šibicara", ali humanizam je toliko široka odredba nečijeg autorstva da od njega ne vrijedi praviti slučaj.
U "Kraljevstvu nebeskom" Scott se bavi uzajamnim uvažavanjem ljudi raznih vjera i civilizacija. Priča filma upravo je veličanstvena a idejne konotacije koje iz nje proizlaze uvjerljivo je u doba premijere obrazložio Damir Radić. Veliku priču Scott je obradio sasvim dostojno a glavna i jedina mana filma proizlazi iz razloga na koje ni on ne može utjecati: koliko god u intervjuima glumio kako mu financijeri njegovih filmova ostavljaju pravo na završnu verziju, Scott je svoj film morao rezati. Dvosatnoj verziji Scottova filma nedostaje barem pola sata materijala kojim bi se pokrpale silne dramaturške rupe. Scottovo prekratko "Kraljevstvo nebesko" tako je bliže konceptu negoli dovršenom filmu, ali dok se ne pojavi produljena verzija, valja se zadovoljiti i odlično postavljenim konceptom. Priča filma vrti se, naravno, oko križarskih ratova i prati sukoba kršćana i muslimana. Scottovi uljuđeni muslimani simpatičniji su od krvožednih kršćana, ne samo zato što redatelj pokazuje građansku hrabrost nagrađenu fijaskom u američkim kinima, nego i stoga što poseže za klasičnom dramaturgijom, zajedničkom brojnim velikim pričama, poput one Miliusova "Vjetra i lava", u kojim se neprijatelji ne mrze nego uzajamno poštuju. Postavivši glavne antagoniste u takav odnos, Scott je isprepleo fascinantnu priču o individualcima koji tragaju za mirom i masi koja na miris krvi poludi a njegov prezir spram crkve obilježen je upravo dubokom vjerom.
Svemu tome ipak nedostaje epskog zamaha, onemogućenog kraćenjem filma, kako bi se bolje prodao u kinima, a možda i zbog razloga ideološke prirode. Film je ipak komercijalno podbacio a priča ostala bez pravog zanosa, ostvarenog tek povremeno u odličnim scenama poput one u kojoj Balian (Orlando Bloom) dogovara mir sa Saladinom (odlični Ghassan Massoud). Također, u kraćenju su loše prošli i neki likovi, pogotovo princeza Sybilla (Eva Green), čiji je lik zbog preinaka ostao nedorečen, baš kao i odnos nje i Baliana. No to je cijena koju Scott mora plaćati hollywoodskim barabama kako bi dobivao na raspolaganje milijune i hvalio se po novinama kako je sam svoj gazda. Da je on gazda, film bi vjerojatno trajao barem tri sata i takvu ćemo verziju zacijelo imati prilike jednoga dana gledati na DVD-u. Dotad vrijedi uživati i u ovoj, na onaj način na koji se uživa u izrezanoj verziji Wellesovih "Veličanstvenih Ambersonovih", kojima su tadašnji zlikovci uništili kraj: iako se slizao s hollywoodskom vrhuškom, Scott je daleko od apsolutne kontrole nad svojim filmovima. Iako osakaćeno, "Kraljevstvo nebesko" spada među najzanimljivija ostvarenja ovogodišnje kino ponude.

CONTINENTAL FILM
Kingdom of Heaven, am.-španj.-brit.-njem. pov. spektakl, 2005. R: Ridley Scott GL: Orlando Bloom, Liam Neeson, Eva Green, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Edward Norton
FILM: 4
DVD: 5

BATMAN: POČETAK
ISSA
DVD+VHS

Nakon bezveznih filmova Joela Schumachera talentirani Christopher Nolan ("Memento", "Nesanica") vraća sagu o Batmanu tamo gdje joj je u doba Tima Burtona bilo mjesto – među kreativne vrhunce visokobudžetnog Hollywooda. Dio kritike nesumnjivo će doživjeti "Batman: početak" kao Nolanovu prodaju i ukalupljivanje u sistem, no autor glasovitog "Mementa" totalni je filmaš, poput recimo Ridleyja Scotta – kreativac sposoban uvjerljivo oživljavati najrazličitije moguće svjetove, situiran negdje iznad svih rasprava o komercijalnim i nekomercijalnim filmovima, umjetnosti i tržištu. Nolanovi rani dani Batmana ultimativni su prequel svim filmovima o superherojima. DVD izdanje Nolanova Batmana najavljuje spektakularno izdanje Burtonovih i Schumacherovih filmova.

Batman Begins, am. fant. pust. film, 2005. R: Christopher Nolan GL: Christian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Katie Holmes, Gary Oldman
FILM: 5
DVD: 5


KRIMINALISTIČKA PRIČA
Discovery
DVD+VHS

Veliki redatelj Michael Mann ("Vrućina", "Posljednji Mohikanac", Probuđena savjest") 80-ih je kao producent bio upleten u nastanak glasovitih američkih TV serija "Poroci Miamija" i "Kriminalističkih priča". "Poroci Miamija", čiji filmsku verziju Mann upravo priprema, bili su duljeg vijeka, ali kod nas su bolje prošle "Kriminalističke priče", saga o nadmudrivanju policajca Mikea Torella i gangstera Raya Luce, smještena u Chicago 60-ih. Pilot epizoda, koju je režirao ugledni Abel Ferrara, pokazuje zašto je serija stvarala ovisnike: glumci su odlični, soundtrack još bolji, Chicago neodoljiv a, unatoč sličnosti u žestini policajaca i gangstera, granica između zakona i kriminala neupitna. Valja se nadati da će uskoro netko na DVD-u objaviti cijelu seriju.

Crime Story, am. krimić, 1986. R: Abel Ferrara GL: Dennis Farina, Anthony John Denison, Stephen Lang, Bill Smitrovich
FILM: 3
DVD: 1


HOSTAGE
VTI
DVD+VHS


Najzanimljiviji dio filma "Talac" je početak, u kojem bradati Bruce Willis izgleda kao pljunuti Šerbedžijin brat blizanac. Nakon uvoda koji sugerira ozbiljnu dramu o potrazi glavnog junaka za iskupljenjem, novoregrutirani hollywoodski plaćenik Florent Emilio Siri prepušta se oponašanju serijala "Umri muški" pa je njegov filmić u kojem žestoki policajac Willis iz mafijaševe kuće pokušava izvući nevine taoce najuputnije okarakterizirati kao "Umri muški pred kućom". Ipak, Siri nije netalentiran filmaš. Bolje režiran negoli napisan, "Talac" je sasvim korektno djelce, nadmoćno recimo Pollackovoj "Prevoditeljici", prosjek ispod kojeg se hollywoodski akcijski film nikada ne bi smio spuštati.

Hostage, am.-njem. triler; 2005. R: Florent Emilio Siri GL: Bruce Willis, Kevin Pollak, Jonathan Tucker, Ben Foster
FILM: 3
DVD: 1

OSTALI NOVITETI

ONG BAK: TAJLANDSKI RATNIK- BLITZ
POSLJEDNJI POSAO - BLITZ
TRAUMA - CONTINENTAL FILM
DEČKI SA SELA - BLITZ
RATNIK - CONTINENTAL FILM
SVATKO JE UBOJICA - BLITZ

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika