Objavljeno u Nacionalu br. 523, 2005-11-21

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Neviđeno žestok krimić

'Prljavi poslovi' slojevit je i bogat film koji odmah treba svrstati u filmsku klasiku

Dean ŠošaDean ŠošaNedavna vijest da hollywoodsku preradu hongkonškog krimića "Prljavi poslovi" priprema ni manje ni više nego Martin Scorsese samo potvrđuje veličinu dalekoistočnog originala. Scorsese je, doduše, odavno izgubio kompas kad je riječ o njegovim filmovima, no u prosuđivanju tuđih klasika još je uvijek itekako kompetentan. A "Prljavi poslovi", čiju će preradu Scorsese zajedno s Mattom Damonom i Leonardom DiCapriom uskoro snimati, jedan je od najboljih filmova prikazanih u hrvatskim kinima ove godine i smjesta ga vrijedi uvrstiti u filmsku klasiku. Šteta samo što je njegova hrvatska premijera bila tek ove godine: riječ je o filmu snimljenom 2002. čija je gledanost u hongkonškim kinima bila golema, a kritike odlične. "Prljavi poslovi" nagrađeni su sa sedam nacionalnih filmskih priznanja, u međuvremenu su imali i dva hvaljena nastavka, no sve to domaćim distributerima nije bila dovoljna preporuka da ga prije uvrste na repertoar.
"Prljavi poslovi" neviđeno su žestok krimić narativno utemeljen na načelu simetrije, koje se potom provlači kroz sve ostale razine filma, od psihološke do stilske. Glavni su junaci policajac ubačen među mafijaše i mafijaš ubačen u policijsku vrhušku. Na početku filma pokazuje se pretpovijest njihove sage i korijeni psihološke propasti obojice. Prije 10 godina, policajac i gangster zajedno su pohađali policijsku akademiju i otada žive dvostrukim životima. Policajac Yan (izvrsni Tony Leung) izbačen je s akademije kako bi mogao operirati u tajnosti a kriminalac Ming (jednako izvrsni Andy Lau) već je tada bio na platnom popisu šefa trijada. S vremenom, Ming se uspeo na policijskoj hijerarhiji, no njegov je privatni život sve samo ne idiličan. Yan je, pak, potonuo u depresiju i još jedino može zaspati na psihijatrijskom kauču. Tko je zapravo Yan s vremenom sazna jedino šef policije, a i sam Ming više nije siguran na kojoj je strani i bio bi najsretniji kada bi mogao okončati obje uloge. Osim međusobno, Yan i Ming se, dakle, sukobljavaju sami sa sobom. Njihova podvojenost između dužnosti i morala i odanost koju osjećaju prema zadacima u čiji su cilj davno prestali vjerovati čini ih nevjerojatno kompleksnim karakterima čije je drame moguće tumačiti u najrazličitijim kontekstima. Simetrično izlaganje priče i ocrtavanje karaktera zaziva filozofiju yina i yanga, no "Prljavi poslovi" su toliko slojevit film da bi svaki pokušaj jednostranog tumačenja bitno osiromašio njegovo značenjsko bogatstvo.
Svijet u kojem se susretnu Yan i Ming iznimno je tjeskoban te podsjeća na klasične krimiće J. P. Melvillea i njihove hollywoodske ekvivalente poput Friedkinova "Živjeti i umrijeti u Los Angelesu" ili Mannove "Vrućine". Redateljski dvojac Andrew Lau (Wei Keung Lau) i Alan Mak (Siu Fai Mak) funkcionira sjajno. Svaki je kadar neotuđivi dio cjeline, kako u sintagmatskoj tako i paradigmatskoj narativnoj razini. Teško je sjetiti se filma u kojem su interijeri i eksterijeri efektnije srastali s karakterima a proizvodi suvremene tehnologije (primjerice mobitel) unutar radnje djelovali toliko funkcionalno. Akcijski prizori režirani su furiozno ali vrlo suptilno, "Prljavi poslovi" izgledaju kao film koji bi John Woo režirao da je nakon "Ubojice" i "Pucnja u glavu" umjesto u Hollywood vremeplovom otputovao u Francusku kasnih 60-ih i ranih 70-ih godina prošlog stoljeća, kada je Melville snimio remek-djela "Samuraj", "Policajac" i "Crveni krug".
"Prljave poslove" premijerno sam pogledao ljetos u zagrebačkom CineStaru, na projekciji koja je započela u 16 sati. Puno sam puta u životu prisustvovao projekcijama na kojima je bilo troje, četvero ili petero gledatelja, no tog sam popodneva prvi put neki film gledao sam samcat. S druge strane, nedavna Revija azijskog filma, održana isto tako u Zagrebu, bila je odlično posjećena, iako većina ondje prikazanih filmova kvalitetom debelo zaostaje za remek-djelom Andrewa Laua i Alana Maka.
Nema toga kritičara koji barem jednom nije zakukao nezadovoljan jednoličnim kinorepertoarom i dominacijom američke nad svim ostalim kinematografijama. Loš repertoar nemoguće je poricati, no veliko je pitanje za koga bi se uopće ambiciozniji filmovi trebali u kinima prikazivati. Istina je da su "Prljavi poslovi" u kina došli s golemim zakašnjenjem, da su u međuvremenu fanatici nabavili film na DVD-u ili DIVX-u i da je dugogodišnja pogrešna politika domaćih distributera otjerala brojnu publiku iz kina; kao i to da u 16 sati ljudi baš ne vole ići u kino. No s druge strane, filmsku egzotiku, kojom se, u postojećim hrvatskim okolnostima, nažalost mogu smatrati sva nehollywoodska ostvarenja, naša publika voli gledati jedino na festivalima, revijama i sličnim događajima čija primarna funkcija nije prikazivanje filmova nego pokazivanje i šminka. Nažalost, pravi odnos građana Hrvatske prema filmu mnogo bolje oslikavaju prazne dvorane na redovnim popodnevnim projekcijama ovakvih poslastica u CineStaru negoli pun Studentski centar jednom godišnje, za vrijeme Zagreb Film Festivala.

BLITZ
DVD+VHS
Wu jian dao / Infernal Affairs, hongk. krimić, 2002.
R: Andrew Lau (Wai Keung Lau) i Alan Mak (Siu Fai Mak)
GL: Tony Leung, Andy Lau, Eric Tsang, Anthony Wong, Kelly Chen
FILM: 5
DVD: 2


PREOSTALI NOVITETI:
GRADONAČELNIK SUNSET STRIPA - BLITZ
LOVCI NA UBOJICE - BLITZ
NIŠTAVILO - UCD
KAKO PRESKOČITI BOŽIĆ - BLITZ
DUMA - ISSA
IZMEĐU LJUBAVI I STRASTI - BLITZ
KRALJEVI I KRALJICA - UCD

RAT SVJETOVA
VTI
DVD+VHS
Spielbergova ekranizacija romana "Rat svjetova" H. G. Wellsa pati od nekoliko ozbiljnih narativnih nedostataka, ali je još jedan dokaz njegove redateljske superiornosti. Spielberg je nesumnjivo optimist, ali optimizam se u njegovim najboljim filmovima obično pojavljuje na kraju, kao svjetlo na izlazu iz tunela. A malo je koji Spielbergov tunel bio toliko mračan kao onaj kroz koji prolaze njegovi tata i kći u virtuozno režiranom i zastrašujućem "Ratu svjetova", a zajedno s njima i čovječanstvo. Sretan kraj ipak se kosi s prirodom filma čiji je glavni lik bezrezervni negativac: ljudski rod kakav Spielberg prikazuje po logici bi stvari morao biti uništen u nekoliko trenutaka.

War of the Worlds, am. SF triler, 2005. R: Steven Spielberg GL: Tom Cruise, Dakota Fanning, Miranda Otto, Tim Robbins, Justin Chatwin
FILM: 4
DVD: 3


U DOBROM DRUŠTVU
DISCOVERY
DVD+VHS
Dobro društvo u kojem će se zateći gledatelji filma "U dobrom društvu" jesu braća Paul i Chris Weitz, inteligentni i duhoviti filmaši, potpisnici prve, nezasluženo podcijenjene "Američke pite" i odlične prilagodbe Hornbyjeva romana "Sve zbog jednog dječaka". U trećem uspjelom filmu braće Weitz (Chris, doduše, ovaj put nije suredatelj nego samo producent), standardno izvrsni Dennis Quaid glumi sredovječnog marketinškog direktora čiju će tvrtku progutati velika korporacija. "U dobrom društvu" imponira subverzivnim propitivanjem prirode kapitalizma, prizivajući u sjećanje veličanstveni "Apartman" Billyja Wildera i prastare Caprine klasike a odlično je izveden i naizgled romantičan no podjednako tragičan ljubavni zaplet.
In Good Company, am. humor. drama, 2004. R: Paul Weitz GL: Dennis Quaid, Topher Grace, Scarlett Johansson, Marg Helgenberger
FILM: 4
DVD: 3


PEPELJUGA
Continental film
DVD+VHS
U nedavnoj polemici dvojice uvaženih domaćih kolega o prošlosti i sadašnjosti animiranog filma, obojici je, čini mi se, promaknula važna banalna činjenica: crtići se, ponajprije, snimaju za djecu, i u tom ih kontekstu valja analizirati. Jedan takav je i Disneyjeva "Pepeljuga", realizirana 1950., u kojoj priču o nesretnici, koju će od zle maćehe izbaviti princ, za odrasli ukus pretjerano ometaju glazbene eskapade ptica i miševa. "Pepeljuga" ne spada među kreativne vrhunce glasovitog studija (pogledati osam godina prije snimljeni "Bambi"!), ali djeci će biti prava poslastica, djelomice i zato što je sinkronizacija vrhunska. DVD izdanje je jednostruko, ali bogato dodatnim prilozima.
Cinderella, amcrtić, 1950. R: Clyde Geronimi, Wilfred Jackson, Hamilton Luske GLASOVI: Jasna Palić-Picukarić, Đani Stipančev, Asja Jovanović, Željko Mavrović
FILM: 4
DVD: 4


10 DVD-a

BAMBI
BILO JEDNOM NA DIVLJEM ZAPADU
CHAPLIN KOLEKCIJA

Vezane vijesti

Martin Scorsese oskarovac u borbi za svjetsku filmsku baštinu

Martin Scorsese oskarovac u borbi za svjetsku filmsku baštinu

Prije dva tjedna jedan od najpoznatijih svjetskih redatelja, 64-godišnji Martin Scorsese, objavio je početak rada World Cinema Foundationa,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika