Objavljeno u Nacionalu br. 528, 2005-12-26

Autor: Mario Duspara

NAJOPASNIJA SVJETSKA AUTOUTRKA

Veterani iz RH u pohodu na Dakar

Vozači Crodakarteama Zvonimir Martinčević i Marin Frčko četvrti put će nastupiti na slavnoj reli utrci Dakar, dugoj 9043 kilometra, koja počinje na Staru godinu u glavnom gradu Portugala Lisabonu, a završava 15. siječnja u Dakaru

Vozači Crodakarteama Zvonimir Martinčević i Marin FrčkoVozači Crodakarteama Zvonimir Martinčević i Marin FrčkoDvadeset i osma reli utrka Dakar, možda i najpoznatije takvo natjecanje na svijetu, počinje za nekoliko dana, na Staru godinu. Start će ove godine biti u portugalskom glavnom gradu Lisabonu, a cilj tradicionalno u senegalskom Dakaru 15. siječnja. U tih 15 dana sudionici će proći 9043 km u 15 dionica, kroz šest država Europe i Afrike. Uz 244 motociklista i 80 kamiona te 187 automobilističkih posada, u utrci će sudjelovati i CroDakarTeam, hrvatska momčad u kojoj nastupaju Zvonimir Martinčević i Marin Frčko. Koliko je zahtjevna organizacija relija Dakar vidi se iz toga što se u 16 dana za natjecatelje pripremi 55.000 obroka i potroši oko 100 tona hrane, a popije se 100.000 litara mineralne vode. Svake godine na startu se pojavi trećina novih natjecatelja, a zanimljivo je da je među njima gotovo 80 posto amatera. Stoga nije čudno što je prošle godine na reliju Dakar iz Barcelone startalo 560 posada, a do cilja je stiglo samo 213. Hrvatski predstavnici Martinčević i Frčko zapravo spadaju među veterane te utrke jer im je ovo već četvrti nastup.

Za razliku od dosadašnjih, gdje je cilj bio sudjelovati i doći do cilja, ove godina hrvatska ekipa ima veće ambicije. Nakon što su prošle godine osvojili 72. mjesto, nadaju se ulasku među 50 najboljih u ukupnom poretku i među prvih deset u svojoj klasi. Hrvatska posada i ovaj će put nastupiti u toyoti land cruiseru 3.0 D-4D, no ovogodišnja je znatno unaprijeđena u odnosu na prošlogodišnju. "Motor je osnažen na 225 KS, a velika će nam pomoć biti ugradnja šestostupanjskog ručnog mjenjača koji će olakšati kretanje u pijesku", kaže vozač Zvonimir Martinčević, inače vlasnik tvrtke Terminus koja se bavi izdavanjem publikacija. Taj je avanturist na utrci Dakar s prijateljem Marinom Frčkom nastupio 2002., 2004. i 2005., a 2000. je prejedrio Atlantik kao član posade Hrvatske čigre. I Frčko je poduzetnik - njegova tvrtka Emma 95 bavi se prodajom promidžbenih artikala, a sudjeluje i na utrkama hrvatskog prvenstva u reliju.

"U naš su automobil tvornički majstori Toyote uložili 350 sati rada, a prerađivali su podvozje, motor, karoseriju i mjenjač. Dvojica majstora skidali su nepotrebnu tapaceriju i izolaciju s automobila cijela dva dana kako bi ga olakšali za samo 25 kilograma. "Ova naša Toyota stoji oko 150.000 eura sa svim preradama, a automobili profesionalaca poput Mitsubishija prošlogodišnjeg pobjednika Stéphanea Peterhansela, stoje i po milijun i pol eura", objašnjava Martinčević i dodaje da takva vozila osim imena malo što veže s cestovnim modelom automobila pod čijim imenom nastupaju: "Motori su im smješteni centralno, šasija je ojačana a vanjski 'omotač' izrađen je od laganog i čvrstog kevlara." No Marin Frčko dodaje da će sudionici od ove godine biti ravnopravniji jer nitko nema pravo na centralni sustav za regulaciju pritiska u gumama.

"Svaki put kada s pijeska pređemo na kamenjar, morat ćemo izići iz automobila i ručno napumpati gume", kaže Frčko. Ipak, to se pravilo neće odnositi na automobile s pogonom na dva kotača. "Iako je vožnja motociklom zahtjevna, njima je lakše nego nama u jednom aspektu. Naime, oni nemaju zrakom punjene gume, nego one napravljene od posebne pjene", kaže Martinčević i dodaje da mu je najgore voziti po devinoj travi, tvrdim busenovima koji rastu iz pijeska a pri velikoj brzini mogu oštetiti ovjes automobila. "Najdraža mi je podloga za vožnju bila chot, podloga od tvrdog pijeska, a nije teško voziti ni po običnom pijesku ako spustiš tlak u gumama na 0,8 bara", kaže Martinčević.
Reli Dakar organizira A.S.O., jedna od najvećih tvrtki koje su specijalizirane za organiziranje sportskih događaja. Tvrtka ima čak 4000 zaposlenih, a organizira dvadesetak svjetski poznatih sportskih priredbi, među ostalima biciklistički Tour de France, golferski Open de France i Marathon de Paris. Nakon što su prošle godine dva natjecatelja i jedan gledatelj poginuli, zbog zabrinutosti za sigurnost sudionika i gledatelja, organizatori su uveli nekoliko ograničenja. Zanimljivo je da je dio ograničenja usmjeren smanjivanju razlike između profesionalnih i amaterskih vozača. Brzina za kamione i motocikle bit će ograničena na 150km/h.

Pravilo je primijenjeno na kamione već prošle godine, što je rezultiralo povećanom sigurnošću, a kod motocikala se uvodi zbog drugog razloga. Naime, želja organizatora je smanjiti razlike u performansama koje ostvaruju motori od 450 ccm u usporedbi s onima veće zapremnine. "Dakar nije obična brzinska utrka. Njezina glavna osobina je selektiranje vozača koji imaju navigacijske vještine i znaju držati kurs te prelaziti prepreke", kaže Martinčević. Brzina u naseljenim mjestima bit će ograničena na 50 km/h, a nadzirat će se pomoću GPS sustava. On će zabilježiti svako prekoračenje brzine i dati vizualni signal nadzornicima utrke, koji će kažnjavati vozače dodavanjem vremena. Ograničenja će vrijediti i za novinare te vozila tehničke potpore.

Tijekom prošlogodišnje utrke na pedesetak vozila testiran je sustav IriTrack, koji satelitski prenosi podatke o vozilu, a omogućava i komunikaciju posade i mehaničara. Taj je sustav ove godine obvezatan dio opreme pa će supervizori utrke moći pronaći točnu lokaciju svakog natjecatelja u bilo koje doba dana i noći i kontaktirati s njima. IriTrack automatski pali alarm u slučaju da se vozilo dulje zaustavi ili ako detektira ekstremno jake udare i promjene smjera. Sustav je zamijenio dosad obvezni satelitski telefon. Pomoću IriTracka vozač će svakih pola sata dobivati izvještaj o svojem prolaznom vremenu i uspjehu konkurencije. Obvezna oprema bit će i sustav Sentinel, koji je primijenjen i prošle godine. On će omogućiti jednostavnije pretjecanje. Kada se kamion, automobil ili motocikl približe na manje od 150 metara vozilu ispred sebe, moraju pritisnuti svoju sirenu. To vozilo dobiva digitalnu informaciju da ga netko želi preteći, a u kabini se oglašava zvuk od 110 decibela i počinje svijetliti 50 led dioda. Kada vozač u vodstvu kratko zatrubi, vozilo koje ga želi preteći dobiva poruku da može nastaviti s pretjecanjem. "Prošle godine vozili smo brzinom od 150 km/h i bili 50 kilometara od cilja etape, kada nam se oglasio Sentinel. Robby Gordon je sa svojim touaregom proletio pored nas sa 200 na sat i da nismo čuli signal, ne bismo mu se mogli maknuti s puta jer ga od prašine uopće nismo vidjeli", kaže Martinčević. I u slučaju kvara Sentinel u krugu od 500 metara šalje upozoravajući znak svim vozilima koja nailaze.

"Promjena će biti i u navigaciji. Obvezatan koridor kroz koji se natjecatelji moraju kretati bit će sa sadašnjih 6,6 kilometara na nekim mjestima proširen na 10 kilometara", kaže Martinčević. "No za razliku od dosadašnje prakse, koridor se više neće moći vidjeti na ekranu GPS sustava u vozilu, što će povećati prednost onih koji se bolje snalaze u prostoru." Ako se posada izgubi, moći će posebnom šifrom otključati sustav i vidjeti gdje je koridor, ali će joj se dodati dva kaznena sata na rezultat. Kako bi se utrka što više izjednačila, 20 najbolje plasiranih u svakoj kategoriji bit će lišeni i takve pomoći. Dodatna teškoća vodećima bit će i to što će na nekim etapama kretati posljednji, a ne prvi kao inače. Tako će voziti uništenijom cestom, a imat će i više noćne vožnje koja je sporija i zahtijeva veću koncentraciju. No noćna mora svakog vozača je da će ostati bez goriva i tako ispasti iz utrke. "Dogodilo se i da smo ostali bez goriva prošle godine na jednoj etapi pa smo od lokalnog preprodavača morali kupiti 40 litara za 600 eura!"


Tablica - prošla godina počeli i završili

Vozila 464 215
Motori 230 104
Automobili 165 75
Kamioni 69 36
Pomoćna vozila 224
Novinarska i tv-vozila 34


Na tradicionalnoj reli utrci Dakar hrvatski tim vozit će automobil s logom Badelove izvorske vode Unique. No Badel je, uz Cro Dakar Team, ugovor o sponzorstvu potpisao i s organizatorima utrke pa će Unique biti službena voda natjecanja sljedeće tri godine. Financijski uvjeti tog ugovora nisu objavljeni, ali Badel bi trebao profitirati zbog visoke gledanosti tog relija. Za vrijeme utrke ukupno se prikaže 1509 sati televizijskog programa vezanog uz taj događaj, a čak je osam helikoptera, među kojima i televizijski, nadgledalo prošlogodišnju utrku provevši 700 sati u zraku. Uz Badel, CroDakarTeam sponzoriraju MOL i Tele2. Zanimljivo je da je u promidžbenim materijalima Hrvatska smještena u skupinu zapadnoeuropskih zemalja, dok je primjerice Mađarska u istočnoeuropskoj skupini.


Cijena sudjelovanja
Vozilo + član posade
(eura)
Motocikl 3500 + 11700
Automobil 2800 + 11,700
Kamion 4x4 4100 + 11,700
Kamion 6x6 5100 + 11,700

Vezane vijesti

Pariško nebo zaparat će neboderi

Pariško nebo zaparat će neboderi

Pariz je arhitektonski jedinstven po svojim haussmanskim zgradama, Eiffelovu tornju, palačama i naherenim nizovima kuća. Takav se turistički odlično… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika