Objavljeno u Nacionalu br. 531, 2006-01-16

Autor: Vesna Pusić

GOST KOLUMNIST

Cinična prevara birača

Problem prevare birača može se smanjiti zadržavanjem neobvezujućeg mandata uz dodavanje odredbe da u slučaju izlaska iz stranke vijećnik vraća mandat stranci, ali ga iz stranke za trajanja mandata nitko ne može izbaciti

Vesna PusićVesna PusićSvi će se složiti da je za svaki posao potrebno neko znanje: od popravljanja cipela do kuhanja, i od konstruiranja aviona do liječenja živih bića. Jedini izuzetak je, čini se, bavljenje politikom i javnim poslovima. Za taj posao golem broj ljudi, naročito u politici, smatra da ne treba znati ništa. Zato nam je politika na tako niskim granama - i stvarno i u očima građana. Naravno, trebalo bi biti upravo obrnuto: javni poslovi zahtijevaju široko i temeljito znanje kako bi se ono moglo i znalo praktično primijeniti na rješavanje realnih problema s kojima se neko društvo sudara.

Posljednji u nizu takvih problema u našim, hrvatskim uvjetima je kupnja i prodaja vijećničkih mandata u svrhu dolaska na vlast ili ostanka na vlasti u nizu općina, županija i gradova. Kombinirajući cinizam i razočaranje u političkim krugovima se na to gleda više kao na neku vrstu nepodopštine, način da si "dečki malo zarade" ili da se vrati neki stari dug, ali ne kao na neki ozbiljni problem ili, ne-daj-Bože, kao na problem koji treba "preuveličavati". Međutim, pretrčavanje vijećnika iz stranke u stranku, praktično znači mijenjanje vlasti bez izbora ili održavanja vlasti protuzakonito, vrlo često uz pomoć korumpiranih vijećnika ili cijelih stranaka. To za posljedicu ima gubljenje smisla izbora, nepovjerenje građana u izbore i, kao logični zaključak, ne sudjelovanje i ne izlazak na izbore. Gubljenje povjerenja u temeljne institucije i procedure je definicija krize demokracije. Dakle, mi se nalazimo u puzećoj krizi demokracije i te nepodopštine nisu nimalo bezopasne i bezazlene samo zato što se događaju lokalno.

Međutim, osim nekoliko političkih fraza i zgražanja, čini se da nitko od ljudi u politici, a to je upravo njihova zadaća, niti želi niti zna takvoj nabujaloj praksi stati na kraj. Jer politikantstvom se to ne rješava. Štoviše, time se samo pogoršava. Problem je proširen, vrlo opasan i može ga se riješiti, ili barem značajno umanjiti, samo strukturalno, dakle promjenom uvjeta odnosno smanjivanjem potencijalne koristi koje pojedinci mogu imati od političke prevare i pretrčavanja.

1. Logični i najefikasniji način je promjena izbornog zakona i neposredni izbori načelnika, gradonačelnika i župana. Takvo rješenje u formi u kojoj bi se moglo i primijeniti, je do sada 4 puta odbijeno u Hrvatskom saboru, što za vrijeme ove, što za vrijeme prošle vlade. Neposredni izbori riješili bi problem jer župane i gradonačelnike ne bi birali vijećnici u skupštinama već građani na izborima pa bi za vijećničke mandate nestalo "tržišta".

2. Ako iz bilo kojeg razloga na lokalnim ili parlamentarnim izborima ostane u potpunosti ili djelomično kandidiranja stranačkih lista, zaštita birača i minimaliziranje mogućnosti prevare može se postići jasnim definiranjem neobvezujućeg mandata vijećnika i zastupnika u skladu sa svrhom i značenjem takve vrste mandata.

Da bi se moglo primijeniti ovo drugo rješenje potrebno je, naravno, znati što je to neobvezujući, odnosno obvezujući mandat i koji je njihov smisao. Ne obvezujući mandat znači pravo svakog vijećnika ili zastupnika da, u razdoblju na koje je izabran, slobodno, prema vlastitom znanju, uvjerenju i nahođenju zastupa svoje stavove u skupštini/parlamentu onako kako procjenjuje da je u skladu s njegovim programom i u interesu njegovih birača. Obvezujući mandat, znači da vijećnik odnosno delegat za svaki svoj stav, odluku ili glas u skupštini mora imati odobrenje svoje izborne baze odnosno stranke. Dakle razlika između obvezujućeg i neobvezujućeg mandata je u slobodi zastupanja stavova u skupštini, a ne u pravu na prijevaru birača naknadnim izvrtanjem rezultata izbora. Isti takav primjer je imunitet saborskih zastupnika. Imunitet služi da zastupnik može slobodno i bez straha od tužbe govoriti što misli i iznositi svoje stavove. On sigurno ne služi niti se smije zloupotrebljavati zato da zastupnik može nekažnjeno pijan voziti auto ili raditi druge prometne prekršaje.

Dakle, u slučaju da se ostane pri izbornom modelu glasanja za stranačke liste, gdje se glasa za političke projekte-stranke a ne za pojedince, smanjivanje problema prevare birača i političkih prebjega postiže se zadržavanjem neobvezujućeg mandata. Uz taj neobvezujući mandat dodaje se odredba da u slučaju izlaska iz stranke vijećnik vraća mandat stranci i da vijećnik, za trajanja svog mandata osim u slučaju kaznene presude, ne može biti isključen iz stranke. Ako se takva odredba unese u zakon ne treba niti mijenjati Ustav da bi se spriječila ova puzajuća kriza demokracije.
Kao i u slučaju zastupničkog imuniteta, prava zastupnika/vijećnika iz neobvezujućeg mandata postoje zato da on što slobodnije i bolje može zastupati interese građana koji su ga izabrali. Smisao je zaštita demokratskih sloboda i prava na izbor građana. Većina onih koji su se pod firmom obrane demokracije javili u raspravi o ovoj temi ili svjesno ili iz neznanja štite prava vijećnika da što bolje zastupaju svoje osobne interese. Od Jamesa Medisona na ovamo to sigurno nije ni smisao ni svrha neobvezujućeg mandata.

Vezane vijesti

Slinavci oko premijera plasiraju gadarije

Slinavci oko premijera plasiraju gadarije

Potpredsjednik SDP-a i predsjednik saborskog odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo Zlatko Komadina odbacio je danas kao neistinite navode iz… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika