Objavljeno u Nacionalu br. 533, 2006-01-30

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Superiorni Pacino

'Mletački trgovac' Michaela Radforda pristojan je film po Shakespeareovu komadu

Dean ŠošaDean ŠošaU jednom od najpoznatijih i najcitiranijih filmskih prizora uopće, najzačudnijem trenutku Fordove "Moje drage Klementine", turobni Doc Holliday pred očima zapanjenog Wyatta Earpa pomaže pijanom članu jedne otrcane putujuće glumačke družine da usred prljavog saloona dovrši glasovito Hamletovo "Biti ili ne biti". Fordovo ingeniozno posezanje za Shakespeareom protumačeno je u filmskoj tradiciji na bezbroj načina. U kontekstu razmišljanja o filmskim ekranizacijama Shakespeareovih drama, bizarni Fordov prizor moguće je iščitati i kao alegorijski prikaz odnosa Sheakespearea i filma, u kojem glasoviti Hamletov monolog predstavlja Shakespearovu literaturu, a Divlji zapad filmsku umjetnost. Nesretni pijanac u čiji se monolog Doc Holliday ubaci kao da predstavlja prosječnog filmaša koji posežući za Shaekespeareom nastoji ostati u potpunosti vjeran literaturi staroga barda da bi potom propao suočen s činjenicom da na filmu, baš kao i Divljem zapadu, funkcioniraju neki sasvim petnaesti zakoni u odnosu na one kojima se rukovodi književnost.
Michael Radford nije propao vjerno ekraniziravši "Mletačkog trgovca" - riječ je o sasvim pristojnom i zanimljivom djelcu, kudimo gledljivijem od šatro postmodernističkih igrarija poput Luhrmanova "Romea i Julije" - no njegov film pati od problema od kojeg su patili svi pokušaji vjernih ekranizacija Shakespearea, od klasika Laurencea Oliviera do intrigantnih filmića Kennetha Branagha: u trenucima potpune vjernosti tekstu, Radfordov je film zanimljiv ali odveć teatralan i podsjeća na snimljeno kazalište. Kada bi "Mletački trgovac" bio na popisima školske lektire, đaci za prolaznu ocjenu sigurno ne bi morali čitati Shakespearea, dovoljno bi im bilo pogledati Radfordovu ekranizaciju. Ipak, "Mletački trgovac" nije i teško da će ikada biti sastavni dio lektire, a upravo u razlozima zbog kojih nije i načinu na koji se prema istima postavio Radford, leži najveća zanimljivost tog filma.

"Mletački trgovac" jedan je od najmanje spominjanih i postavljanih Shakespeareovih komada, kojeg su se uglavnom klonili i filmaši. Valja pošteno reći da je "Mletački trgovac" jedno od manje uspjelih Shakespeareovih djela, no glavni razlog zbog kojeg se ono našlo na periferiji interesa nisu njegove umjetničke kvalitete ili nekvalitete, nego nesretni lik židovskog trgovca Shylocka, zbog kojeg je "Mletačkog trgovca" povremeno pratila reputacija antisemitskog djelca. Shakespeareov Shylock uistinu odveć karikaturalno prikazuje Židove, no tražiti u tome antisemitizam bilo bi jednako kao i proglašavati fašistima one koji pričaju viceve o Muji i Hasi. Uz to, Shakespeare je u doba kada se to malo tko usuđivao Shylocku u usta stavio odličan govor o jednakosti među ljudima. Prikazujući kako Shylock doživljava posve nezasluženu sudbinu, Shakespeare zapravo pošteno evidentira odnos kakav su ljudi tada gajili prema Židovima. Ipak, današnji je kontekst posve drukčiji - ono što je nekada moglo proći kao benigni humor na račun Židova, nakon holokausta predstavlja materijal u koji je najpametnije ne dirati.

Shakespeareov "Mletački trgovac" najbolje je okarakteriziran kao "kršćanska komedija i židovska tragedija", a isto se može reći i za Radfordov film. Svaku potencijalnu optužbu za antisemitizam Radford je onemogućio natpisima na početku filma, pokazujući smisao za političku korektnost. Ipak, najveći problem i Shakespeareove i Radfordove drame je u svojevrsnoj korektnosti prema Shylocku. Zbog odlično profiliranog Shylockova lika, "Mletački trgovac" izgleda kao da je sklepan od dvaju različitih komada - kršćanske komedije o ljubavno-ekonomskim peripetijama venecijanske mladeži i mračne tragedije o židovskom kamataru koji zbog pohlepe ali i neprijateljstva okoline ostaje bez kćeri, imetka i vjere. Shylockova tragedija nezgrapno je umetnuta u okolnu farsu. Unutar radnje Shylockova je funkcija karikaturalna, no njegov je lik mnogo više od karikature pa gledajući završetak filma imamo osjećaj da je isti posvađan s dotadašnjim razvojem fabule. Dodamo li tomu i da je Shylocka superiorno odigrao Al Pacino, dok njegove suparnike glume neraspoloženi Jeremy Irons i netalentirani Joseph Fiennes, dojam nesuglasja dviju priča samo je pojačan.
Potpisnik "Poštara" i filmske prilagodbe Orwellove "1984" Michael Radford nije posve bezvezan filmaš, no očekivati od prosječnog filmskog redatelja da svojom režijom krpa rupe u tekstu koje je ostavio jedan od najvećih književnih genija, bilo bi krajnje nemoguće. Filmove koji su uspjelo uspostavljali intertekstualni odnos sa Shakespeareom u pravilu su režirali velikani, od spomenutog Forda do Kurosawe ("Ran" prema "Kralju Learu'' i "Krvavi prijesto" prema "Macbethu") ili Orsona Wellesa, koji je "Ponoćna zvona" skrpao od ulomaka iz nekoliko drama, povezavši ih oko Falstaffova lika.
Svoj prilog filmskom dijalogu sa Shakespeareom dao je i Al Pacino, glumac karizme jednake onoj koju su imali spomenuti redatelji, režirajući 1996. neobičnu dokumentarnu dramu "U potrazi za Richardom", o postavljanju Richarda III. u New Yorku, koja je više svjedočila o njegovoj trajnoj fascinaciji Shakespeareom nego o nekom izražajnijem redateljskom talentu. Kao i svim glumcima, i Pacinu je vrhunac svih vrhunaca igrati Shakespeareove likove. Pacino se uistinu ne bi trebao zamarati time što još nije odigrao nekog značajnijeg filmskog Hamleta, Otela ili Kralja Leara. Možda i najbolji hollywoodski glumac svoje generacije, rođeni je tragičar i bez Shakespeareovih tragedija. Glumac koji sam sebe pogrešno smatra sljedbenikom Leeja Strasberga i kolegom njegovih neurotičnih mahača rukama, a zapravo više nalikuje starim glumcima-pojavama poput Bogarta, Waynea, Gablea ili Granta. Poput spomenutih tijekom cijele karijere glumi samoga sebe, duboko tragičnu osobu koja je zbog sukoba s društvom ili unutarnjih nesporazuma sa samim sobom, osuđena da gubi čak i onda kad pobjeđuje, kao Michael Corleone, Coppolin lik čije se slojevitosti ne bi postidio ni Shakespeare. Najbolji filmovi u kojima je Pacino nastupao sve su odreda bile klasične tragedije, zamaskirane u krimiće i gangsterske drame, od "Kuma", "Pasjeg popodneva" i "Lica s ožiljkom" do recentnijih "Donnieja Brasca", "Nesanice", "Vrućine" i "Probuđene savjesti".

CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
The Merchant of Venice, am.-tal.-luks.-brit. drama, 2004.
R: Michael Radford
GL: Al Pacino, Jeremy Irons, Joseph Fiennes, Lynn Collins
FILM: 3
DVD: 2

CINDARELLA MAN
Continental film
DVD+VHS
Boksačka drama "Cindarella Man" Rona Howarda jedan je od onih filmova koji su na kinoblagajnama nezasluženo propali. Višestruko bolji od Howardova "Genijalnog uma", u kojem je glavnu ulogu također igrao Russell Crowe, "Cindarella Man" predstavlja redateljev dosadašnji vrhunac i jedan od najboljih suvremenih boksačkih filmova. Ne zna se što je u filmu bolje: fenomenalno oživljavanje turobne ekonomske atmosfere 30-ih, izvrsno režirani boksački prizori, maestralna Howardova naracija, izvrsne epizode Renée Zellweger i Paula Giamattija ili nova veličanstvena uloga Russella Crowea zbog koje ima kredita maltretirati novinare barem sljedećih godinu dana. Među dodatnim prilozima DVD izdanju filma možete pronaći snimku prave borbe Jima J. Braddocka i Maxa Beara.

Cindarella Man,
R: Ron Howard
GL: Russell Crowe, Renée Zellweger, Paul Giamatti, Paddy Considine
FILM: 5
DVD: 3

SAMSARA
DISCOVERY
DVD+VHS
Indijska drama "Samsara" o monahu koji nakon tri godine usamljeničke meditacije izgubi glavu za jednom ženskom, prvi je film ikada snimljen u izoliranoj indijskoj regiji Ladakh. Gledanje "Samsare" usporedivo je s eventualnim letom avionom u taj egzotični kutak svijeta: nakon početnog oduševljenja putovanjem, slijedi umor i mukotrpno iščekivanje dolaska, odnosno završetka filma, s tim da 130-ak minuta "Samsare" traje koliko i let na Mjesec. Tri milijunčića dolara vrijedna "Samsara" zaradila je u kinima gotovo 20 milijuna, što će reći da su gledatelji još uvijek željni egzotičnih filmskih mudrovanja, no u usporedbi s mudrim i meditativnim filmom "Proljeće, ljeto, jesen, zima i...proljeće" Kim Ki-duka, nedavno objavljenom na DVD-u, "Samsara" je tek pristojna i uspavljujuća kompilacija lijepih razglednica.

Samsara, ind.-tal.-franc.-njem. drama, 2001.
R: Nalin Pan
GL: Shawn Ku, Christy Chung, Neelesha BaVora, Tenzin Tashi
FILM: 2
DVD: 1


EDISON
VTI
DVD+VHS
Producenti krimića "Edison" okupili su respektabilnu glumačku ekipu - najboljeg afroameričkog glumca današnjice Morgana Freemana, pouzdanog Kevina Spaceyja i još nekoliko zanimljivih lica, među kojima i pop zvijezdu Justina Timberlakea. Svi bi oni "Edison" najradije što prije zaboravili, posebice inače sjajni Freeman. Scenarist i redatelj David S. Burke zakazao je i za pisaćim stolom i u redateljskom stolcu: priča o novinaru koji se upušta u borbu s korumpiranim policajcima krcata je najumornijim stereotipima a režirana kao da Burke nikada nije bio u kinu i gledao "L.A. Povjerljivo", "Dan obuke", "Dark Blue" ili bilo koji iole pristojniji krimić o pokvarenim murjacima. Da stvari budu i gore, Burke se povremeno upušta u sulude društveno-političke komentare!
Edison, am.-kan. krimić, 2005.
R: David J. Burke
GL: LL Cool J, Kevin Spacey, Morgan Freeman, Justin Timberlake
FILM: 2
DVD: 1

PREOSTALI NOVITETI:

SLOMLJENO CVIJEĆE-DISCOVERY
ZU RATNICI-BLITZ
CHARLIE I TVORNICA ČOKOLADE-ISSA
SPORTSKA GROZNICA-CONTINENTAL
ŽIVOT I SMRT PETERA SELLERSA-BLITZ
PRIVEDITE OSUMNJIČENE-BLITZ

Vezane vijesti

George Michael snimio pjesmu za prinčevo vjenčanje

George Michael snimio pjesmu za prinčevo vjenčanje

Britanski pjevač George Michael, u posljednje vrijeme poznatiji po aferama sa zakonom nakon vožnje pod djelovanjem opijata, snimio je pjesmu za… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika