Objavljeno u Nacionalu br. 535, 2006-02-13

Autor: Plamenko Cvitić

LAŽNA PANIKA ZBOG KARIKATURA

Izmišljena fetva Hassana iz Zagreba

Nacional otkriva lik i djelo autora intervjua s navodnim vjerskim vođom libanonskih sunita, koji je emitiran na Zagrebačkoj televiziji

Iako Diab već dugi niz godina živi u Hrvatskoj, u lošim je odnosima s vodećim ljudima islamske zajednice, no o svojim sukobima s njima, a pogotovo sa Ševkom Omerbašićem ne želi pričatiIako Diab već dugi niz godina živi u Hrvatskoj, u lošim je odnosima s vodećim ljudima islamske zajednice, no o svojim sukobima s njima, a pogotovo sa Ševkom Omerbašićem ne želi pričatiNakon što je Nacional u prošlom broju objavio 12 karikatura proroka Muhameda iz danskog Jylland Postena, to je u Hrvatskoj izazvalo iznenađujuće uzbuđenje. Istog dana kada su karikature objavljene zabrinutost hrvatskih građana narasla je u trenutku kad je u javnost doprla vijest da je neki navodni islamski šeik bacio fetvu na Nacional u "ekskluzivnom intervjuu" koji je iste večeri emitirala Zagrebačka televizija. Razgovor je vođen sa šeikom Ibrahimom al Salehom, koji je predstavljen kao imam džamije Omar ben al Hatab iz Tripolija u Libanonu. Internetski portal Index u utorak poslijepodne počeo je najavljivati taj intervju s naslovom "Vjerski vođa muslimana sunita osudio na smrt izdavače Nacionala".

Naravno, mnogi su se smjesta upitali kako je uopće moguće da samo nekoliko sati od izlaska novog broja Nacionala netko udaljen na tisuće kilometara zna da su i u Hrvatskoj objavljene sporne karikature, no senzacionalističke najave domaćih medija uspjele su ustrašiti pojedine hrvatske građane koji su sa zebnjom iščekivali taj famozni intervju. Međutim, tog dana u 20.30 na Zagrebačkoj televiziji dočekala ih je samo snimka telefonskog razgovora sa stanovitim Ibrahimom al Salehom, iz koje se moglo zaključiti da je riječ o najobičnijoj manipulaciji i medijskom sijanju straha među hrvatskim građanima, jer navedeni šeik uopće tijekom razgovora nije spomenuo Nacional, a vjerojatno bi imao problema i s nalaženjem Hrvatske na zemljopisnoj karti. Autor intervjua očito je želio navesti nekog šeika da osudi Nacional, pa ga je obavijestio da su u Hrvatskoj objavljene sporne karikature, na što je šeik rekao: "Danas smo saznali da je karikature objavio i jedan hrvatski list. Svi muslimani svijeta, a posebno suniti to smatraju najavom rata protiv muslimana. Takav kulturni rat protiv muslimana držimo istim kao i pravi rat.

Zbog toga ne vidim da se stanje smiruje, nego nažalost sve više eskalira. Mi muslimani suniti svakoga tko vrijeđa proroka Muhameda automatski osuđujemo na smrt. To je sveta obveza i fetva se nikada ne može skinuti. Zbog toga smo mi suniti bili najglasniji i najratoborniji u tim demonstracijama nakon objave karikatura. Ne možete vjerovati kako je proključala krv u mladim muslimanima. Najviše nas je razljutilo što su nakon danskog lista i ostale novine na zapadu objavile te karikature ", kazao je libanonski šeik Ibrahim al Saleh. Na izričito pitanje što ima poručiti hrvatskim izdavačima on je rekao: "Poručujem im da uče toleranciju od nas muslimana. Islam nas je obvezao da štujemo Isusa i mi ne stvaramo razlike između Isusa i proroka Muhameda. Uzajamno poštivanje muslimana i kršćana jamstvo je za suživot i mir. Poručujem novinama da ne nasjedaju na rasističke podvale i da ne objavljuju karikaturu." Iako, nije bilo riječi ni o kakvoj fetvi bačenoj na Nacional, ne samo da je to tako predstavljeno na televiziji Z1, nego je i hrvatski internetski portal Index to proglasio bacanjem fetve i osudom na smrt izdavača Nacionala.

Sljedećih sati i drugi dan domaći su mediji, poput primjerice Slobodne Dalmacije koja je famoznu fetvu protiv Nacionala stavila na naslovnicu, izvještavali o strahu i panici koja je zavladala među hrvatskim građanima, ali i među hrvatskim diplomatima na Bliskom istoku, pa je tako Dražen Margeta, hrvatski ambasador u Egiptu, tijekom cijelog utorka nazivao u Zagreb i tražio od ministrice vanjskih poslova da ga se evakuira iz Kaira.

U pozadini cijelog napuhanog medijskog slučaja kriju se, međutim, dvije opskurne osobe: kontroverzni Libanonac Hassan Haidar Diab, koji je u prilogu najavljen kao "suradnik Zagrebačke televizije" i njegov urednik Damir Jirasek.
A tko je, Hassan Haidar Diab? U Hrvatsku je iz Libanona stigao 1982. na studij političkih znanosti. Fakultet nikad nije završio, pa je, kako ističu njegovi poznanici, osim najrazličitijih poslova, od autolimarskog do prodavanja novina na kiosku svoje djevojke, godinama životario povremeno honorarno pišući za Večernji list i Arenu. U tim je listovima uglavnom objavljivao članke vezane uz arapski svijet i muslimane, ali na vrlo senzacionalistički način, pa se ubrzo sukobio s ostalim muslimanima u Hrvatskoj.

Tako je često odlazio u Bosnu te tamo navodno razgovarao s mudžahedinima. Iako je kao strani novinar u Hrvatskoj radio godinama, akreditirao se tek u listopadu 2005. i to kao dopisnik omanje libanonske televizije. Tijekom suradnje s Večernjim listom upoznao je Damira Jiraseka, bivšeg sportskog novinara, a tadašnjeg pomoćnika glavnog urednika u tom listu, koji ga godinama vodi sa sobom po hrvatskim novinskim redakcijama, kako se i on seljakao. Nakon što je Jirasek, koji svugdje upada u konflikte, dobio otkaz u Večernjem listu, postao je glavni urednik Arene, pa je tako Diab kraći period pisao i za taj list. Nakon afere s objavljivanjem neprovjerenih navoda o ministru Draganu Primorcu u Areni, Jirasek je maknut s glavnouredničke pozicije, pa je tad završila i Diabova suradnja s tim listom. Kad je Jirasek nedavno imenovan urednikom informativnog programa na Zagrebačkoj televiziji, ubrzo se u toj redakciji pojavio i Hassan Haidar Diab. On priznaje da je Jirasek od njega naručio prilog uperen protiv Nacionala.

Tijekom proteklog vikenda Nacionalov novinar dogovorio je susret s Diabom u kafiću na Črnomercu, nedaleko od stana u kojem živi posljednjih mjeseci. Tijekom razgovora iznio je razne stvari o sebi, a na sve optužbe na svoj račun Hassan Diab odgovara da je samo radio svoj posao: "Budući da sam ja porijeklom iz Libanona i da ondje imam veze i poznanstva, Damir Jirasek me pitao možemo li stupiti u kontakt s nekim, jer su tih dana u Libanonu bili veliki prosvjedi zbog karikatura. Zanimalo nas je kad će se i kako situacija smiriti. Danima sam pokušavao stupiti u kontakt s al Salehom, koji je u arapskom svijetu jako poznat. Čista je koincidencija da sam ga uspio dobiti baš isti dan kad je vaš tjednik objavio karikature", kazao je Diab Nacionalovu novinaru. Iako Diab već dugi niz godina živi u Hrvatskoj, u lošim je odnosima s vodećim ljudima islamske zajednice, no o svojim sukobima s njima, a pogotovo sa Ševkom Omerbašićem ne želi pričati: " Omerbašić je napravio izvrstan potez u Hrvatskoj kad je pozvao muslimane na smirenje i jedan je od rijetkih u svijetu koji je to učinio. I postupio je ispravno kad je smirivao strasti u Hrvatskoj. Na tome mu čestitam. A što se tiče našeg odnosa i što on mene mrzi, to je njegova stvar. Ne bih želio polemizirati s njim. On može govoriti što hoće, ali ja nikad nisam pisao protiv Ševka Omerbašića. Ja sam pisao o potpuno drugim stvarima, ponekad i o stvarima zbog kojih muslimani nisu bili sretni ili su bili uvrijeđeni. Glupost je da sam ja pisao da je Omerbašić primao novac od terorista. Uostalom, ako sam ja musliman, znači li to da ne smijem pisati protiv nekih muslimana ili protiv muslimanskog terorizma i ekstremizma? Ja mogu pisati i za i protiv muslimana, ja sam slobodni novinar", tvrdi Hassan Haidar Diab.

Čelni ljudi islamske zajednice o Hassanu Diabu imaju vrlo negativno mišljenje: "Vrhunac njegova jeftinog senzacionalizma bio je slučaj kad je u hrvatskim novinama objavljivao tekstove u kojima je tvrdio da smo za izgradnju stanova i srednje škole dobili novac od Bin Ladenovih suradnika iz Saudijske Arabije. Na taj je način, dakako lažno, potpuno bezrazložno mene i mnoge muslimane u Hrvatskoj povezao s akterima međunarodnog terorizma, što je potpuna besmislica. Tako je i ovaj njegov intervju s nekakvim libanonskim šeikom totalna glupost", kazao je prošlog tjedna Ševko Omerbašić. Slično o Diabu misli i predsjednik Stranke demokratske akcije Hrvatske Šemso Tanković: "Diabov intervju je neozbiljan. Uvijek se može naći nekakav šeik ekstremist koji će zvučati jako radikalno, ali istina je da njegove riječi nemaju nikakvu težinu".
Prošlog tjedna o Diabu je u Slobodnoj Dalmaciji Ševko Omerbašić progovorio i javno, rekavši: "Novinar Hassan Haidar Diab grubo je obmanuo hrvatsku javnost objavljivanjem navodne fetve libanonskog sunitskog šeika Ibrahima al Saleha prema novinarima Nacionala. Diab je opasan, potiče netrpeljivost između Hrvata i muslimanskih vjernika", kazao je Omerbašić.
Uskoro se saznalo da je famozna grozomorna fetva zapravo - nepostojeća.

"Nekakav libanonski imam sasvim sigurno nema pojma što je i gdje objavljeno u Hrvatskoj, pa je smiješno govoriti da je on izdao nekakvu fetvu koja bi se trebala ticati bilo koga u Hrvatskoj. Uostalom, valjda bih ja po svojoj funkciji bio taj koji bi bio zadužen za izdavanje nekakve fetve koja bi obvezivala muslimane u Hrvatskoj. Među ekstremistima na Bliskom istoku nije nikakav problem naći nekog šeika ili imama koji će izgovoriti kojekakve stvari, ali one nisu relevantne za nas u Hrvatskoj. Drugim riječima, fetva nije objavljena, a sve su glasine o tome zapravo plod sumnjivog Hassana Haidara Diaba, koji sije strah i paniku među hrvatskim građanima, pa bi trebao biti protjeran iz Hrvatske", obrušio se na Diaba Ševko Omerbašić.
U konačnici, mnogi se slažu da su Diabov intervju i tendenciozno ili morbidno interpretiranje Indexovih urednika samo primjer neznanja ili namjernog i neutemeljenog senzacionalizma: "Svaki imam odgovara za svoje područje i nema ovlasti izdavati fetvu u drugim zemljama. To zapravo znači da bih za područje Hrvatske fetvu mogao izdati samo ja. A Hassan Diab bi to trebao znati, premda ga nikad nisam vidio u džamiji i sumnjam da je uopće vjernik", zaključio je bizarnu priču o fetvi Ševko Omerbašić.


Transkript priloga objavljenog na Zagrebačkoj televiziji u utorak 7. veljače u 20.30
U svijetu i dalje nemiri zbog objavljivanja karikatura proroka Muhameda. Prosvjedi održani su pred danskim veleposlanstvom u Teheranu, nekoliko stotina prosvjednika ušlo je u krug veleposlanstva. Prosvjednici okupili su se i pred danskim veleposlanstvom u sjevernom dijelu iranskog glavnog grada. Najtiražnije iranske novine raspisale su pak natječaj za karikature o holokaustu. A karikature Muhameda su objavljene i u Hrvatskoj. Nacional je prvi domaći list koji je to učinio. Iz Libanona stižu otvorene prijetnje. Ekskluzivno za Zagrebačku televiziju vjerski vođa sunita poručio je "Svi koji su objavili karikature proroka Muhameda osuđeni su na smrt."

HASSAN HAIDA DIAB:
Hoće li se situacija oko objavljivanja karikatura proroka Muhameda smiriti ili eskalirati?

ŠEIK IBRAHIM AL SALEH:

Smirivanje ne dolazi u obzir. Protiv svakog tko vrijeđa proroka Muhameda automatski se pokreće fetva, muslimanska obveza. Mi muslimani suniti svakoga tko vrijeđa proroka Muhameda automatski osuđujemo na smrt. To je sveta obveza i fetva se nikada ne može skinuti. Zato smo mi suniti bili najglasniji i najratoborniji u tim demonstracijama nakon objave karikatura proroka Muhameda. Ne možete vjerovati kako je proključala krv mladim muslimanima. Posebno smo ljuti što su nakon danskog lista i ostali listovi na Zapadu prenijeli te karikature. Osim toga danas smo saznali da ih je objavio i jedan hrvatski list. Muslimani svijeta, a posebno suniti to smatraju najavom rata protiv muslimana. Takav kulturni rat protiv muslimana smatramo istim kao i pravi rat. Zbog toga ne vidim da se stanje smiruje, nego nažalost sve više eskalira. Tenzije se mogu smanjiti samo ako se sve zapadne zemlje ispričaju muslimanima i zaustave nove objave.

DIAB: Možete li kontrolirati, odnosno zaustaviti muslimane ako se zapadne zemlje ispričaju?

ŠEIK: Mi ne priznajemo običnu ispriku. Zapadne zemlje moraju zakonski zabraniti vrijeđanje proroka Muhameda kao što je to kod nas zabranjeno. Samo takvi koraci mogu smiriti situaciju.

DIAB: Imate li kakvu poruku za izdavače novina u Hrvatskoj?

ŠEIK: Poručujem im da uče toleranciju od nas muslimana. Islam nas je obavezao da poštujemo Isusa i mi nikada ne stvaramo razlike između Isusa i proroka Muhameda. Uzajamno poštivanje muslimana i kršćana jedina je garancija za suživot i mir. Poručujem novinama da ne nasjedaju na rasističke podvale i da ne objavljuju karikaturu.

Vezane vijesti

Karikatura i Islam: Šali se sa svime, samo ne s Muhamedom i državnim vrhom

Karikatura i Islam: Šali se sa svime, samo ne s Muhamedom i državnim vrhom

Moglo bi se pomisliti da, s obzirom na to kako je islamski svijet reagirao na karikature proroka Muhameda koje je prije koju godinu objavio danski… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika