Objavljeno u Nacionalu br. 536, 2006-02-20

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Prvi iz Ekvadora

'Kronike' su prvo pojavljivanje ekvadorske kinematografije na hrvatskom tržištu

Dean ŠošaDean ŠošaAmerički film još uvijek dominira našim kino i video repertoarom, no situacija se ipak polako popravlja. Netko tko u Zagrebu nije boravio 5-6 godina, još od vremena kada su se police videoteka urušavale pod tonama najbanalnijih akcića a lažna kinoteka prikazivala nove filmove, bio bi, recimo, ugodno iznenađen odličnim repertoarom kina Tuškanac, događajima poput Revije azijskog filma, pa i sve zanimljivijom ponudom naših, nažalost, sve malobrojnijih videoteka. Ponajprije zaslugom distributerske kuće "Discovery", a zatim i povremenim "ispadima" ostalih distributera, u naše videoteke s vremena na vrijeme zaluta pokoji zanimljivi neamerički filmić. Jedan od takvih su i "Kronike", ako se ne varam, prvi ekvadorski film ikada distribuiran u Hrvatskoj.

"Kronike" su, doduše, nastale u meksičko-ekvadorskoj koprodukciji (među producentima su ugledni meksički redatelji Alfonso Cuarón i Guillermo del Toro), no kako se radnja filma odvija u Ekvadoru a režiju potpisuje ekvadorski filmaš Sebastián Cordero, nema spora kojoj kinematografija pripada ovo djelce - onoj koja nam je poznata otprilike koliko i čadska lingvistika. Za razliku od kinematografije iz koje dolaze, "Kronike" baš i nisu nepoznato djelce - prikazane su na festivalima u Cannesu (doduše, u popratnom programu), Sundanceu i San Sebastiánu, a uspjeh filma Corderu je donio poziv za režiju prestižnog hollywoodskog filma "Manhunt" s Harrisonom Fordom u glavnoj ulozi.

Corderove "Kronike" prikazuju lov na serijskog ubojicu i silovatelja djece, zvanog "Monstrum iz Babahoyua". Nažalost, redatelj je inspiraciju pronašao u jezivoj latinskoameričkoj svakodnevnici. "Monstruma iz Babahoyoa" Cordero je osmislio prema liku i djelu glasovitog "Monstruma s Anda" Pedra Alonsa Lopeza koji je ubio nekoliko stotina djevojčica diljem Južne Amerike. Osim njegovim, Cordero se pedantno pozabavio životopisom još jednog zlikovca, izvjesnog Kolumbijca Luisa Alfreda Garavita, optuženog za umorstvo blizu 200 djece, čija je supruga nakon otkrića njegovih zločina bila iznenađena paralelnim životom svoga dragoga. Corderova ubojicu lovi beskrupulozni novinar Manolo Bonilla (izvrsni John Leguizamo), zainteresiraniji za ganjanje karijere negoli utvrđivanje istine.

"Kronike" su zapravo kronika Manolovih spašavanja čovjeka kojeg goni, zbog sebičnih razloga. Na početku film, još dok ne zna njegov pravi identitet, Manolo spašava ubojicu od linča bijesne gomile, nakon što je automobilom pogazio dječaka, samo kako bi u reportaži ispao heroj. Kasnije, kad mu postane jasno čiji je život slučajno sačuvao, Manolo ubojicu spašava zbog vlastite moralne izopačenosti. Vjerujući kako će ga sam uhvatiti i postati još slavniji reporter, Manolo od njega nehotice napravi zvijezdu i slobodnog čovjeka.

"Kronike" su zanimljiv, slojevit, ali nažalost ne i osobito uspio film. Na jednoj razini, riječ je o studiji sive strane novinarstva, na drugoj krimiću o lovu na masovnog ubojicu, a na trećoj socijalnoj drami o bijedi Ekvadora. Uglavnom, predložak filma nudio je Corderu razne mogućnosti, ali redatelj ni jednu nije posve iskoristio. Novinarska studija pada na slabo profiliranom glavnom liku zbog kojeg radnja pati od neuvjerljivosti. Manolo se prečesto doima kao najobičnija Corderova projekcija putem koje nastoji komentirati zbilju, a to nikada ne završi dobro. Drugo upitno u filmu jest koketiranje s antikrimićima dürrenmattovskog tipa, u kojima krivci nadmudruju progonitelje a slučaj omalovažava inteligenciju. Za razliku od nekih njegovih latinskoameričkih kolega koji su presadili hollywoodske žanrovske modele u lokalni milje, snimivši neke od najboljih i najsvježijih žanrovskih filmova posljednjih godina (Cuarón film ceste "I tvoju mamu također" a Meirelles gangsterski film "Božji grad"), Corderovo posezanje za krimićem nije proteklo u cilju afirmacije nego ismijavanja i negacije, što je rezultiralo narativno upitnim djelcem. Nadalje, osim što je pretjerano eksplicitan na sadržajnom planu i urušava žanrovske konvencije prije nego što je njima ovladao, Cordero nema takta ni kad je u pitanju stil. "Kronike" su krcate pomacima kamere, upadljivim rezovima i inim režijskim rješenjima koja često nepotrebno naglašavaju ono što je iz priče ionako jasno. Ono zbog čega su "Kronike" ipak uspjele jest intrigantan prikaz latinskoameričke svakodnevnice. Koliko god bili polovično profilirani, likovi su efektan proizvod sredine iz koje dolaze. Scena linča na početku filma može se komotno proglasiti antologijskom i prava je šteta što se Cordero nije više posvetio sirotinji, muci i bijedi, miljeu koji mu očito bolje leži od novinarstva i politike.

DISCOVERY
Crónicas, ekvad.-meks. krim. drama, 2004.
R: Sebastián Cordero
GL: John Leguizamo, Damián Alcázar, Leonor Walting, Camilo Luzuriaga
FILM: 3
DVD: 3

GALIPOLJE
VTI
DVD
DVD izdanje "Galipolja" već je drugo hrvatsko izdanje ovoga antologijskog filma posljednjih godina pomalo zaboravljenog australskog majstora Petera Weira, čiji je odličan ciklus nedavno prikazala javna televizija susjedne Slovenije. Osim što je upakirano u predivnu kutiju, novo se izdanje od staroga razlikuje i kad su u pitanju dodatni prilozi. Nema ih, doduše, puno - samo jedan dokumentarac razlomljen u nekoliko dijelova, no on je toliko sjajan da fanovima ništa drugo neće ni trebati i to je standard kakvog bi se trebalo pridržavati prilikom izdavanja ovakvih filmova. Dodamo li i to da je slika čak i za visoke Paramountove standarde izvrsna, jasno je da Weirovi fanovi stari disk "Galipolja" što prije moraju zamijeniti novim.
Gallipoli, austral. rat. drama, 1981.
R: Peter Weir
GL: Mel Gibson, Mark Lee, Bill Hunter, Bill Kerr, David Argue
FILM: 4
DVD: 4

SVJEDOK
VTI
DVD
Sve rečeno za DVD reizdanje "Galipolja" vrijedi i za ponovno izdanje "Svjedoka", prvoga Weirova američkog filma. Weirov film prikazan je na našoj televiziji barem desetak puta, ali nikada u ovako raskošnoj verziji. Slika i zvuk su sjajni a dokumentarac u kojem svi važni protagonisti filma s distance govore o njegovu nastanku, od zaboravljenog klinca Lukasa Haasa do tada anonimnog debitanta a danas slavnog Vigga Mortensena - odličan. Fordove opservacije o filmu i Weiru svjedoče zbog čega je on jedan od najinteligentnijih suvremenih američkih glumaca, a ponovno gledanje "Svjedoka" poziva na revalorizaciju. Weira, doduše, nitko ne podcjenjuje ili omalovažava, ali preko njegova autorski konzistentnog opusa nerijetko se olako prelazi.


Witness, am. krim. drama, 1985.
R: Peter Weir
GL: Harrison Ford, Kelly McGillis, Lukas Haas, Josef Sommer
FILM: 4
DVD: 4

JA SAM DAVID
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS

Osim naslovom, drama "Ja sam David" stilski podsjeća na nedavno objavljenu norvešku drametinu "Ja sam Dina". Riječ je također o pretencioznom i dobro izgledajućem, ali dramaturški i emotivno krajnje siromašnom filmiću namijenjenom prikupljanju nagrada na manjim festivalima, poput onih u Austinu, San Diegu ili Monaku, na kojima, kao uostalom i na najuglednijim filmskim smotrama, odlično prolaze smrtno ozbiljni i prazni filmovi. Ništa u filmu "Ja sam David" samo po sebi nije iritantno, ne računamo li nevjerojatnu pretpostavku o jezičnom razumijevanju likova koji se u njemu susreću, ali film je toliko dosadan da bi se njegovim prikazivanjem mogli kažnjavati logoraši u logoru iz kojeg na početku glavni junak pobjegne.

I am David, am. drama, 2003.
R: Paul Feig
GL: Ben Tibber, Jim Caviezel, Joan Plowright, Silvia De Santis
FILM: 1
DVD: 1

PREOSTALI NOVITETI


PODMORNICA - BLITZ
GORKI MJESEC - BLITZ
ZGODNA ŽENA - CONTINENTAL FILM
U DUBOKOM GRLU - DISCOVERY
MAJSTORI OPASNOSTI - ISSA
ŠPILJA STRAHA - BLITZ
MARY POPPINS - CONTINENTAL FILM

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika