Objavljeno u Nacionalu br. 537, 2006-02-27

Autor: Eduard Šoštarić

KAKO POSTATI PILOT

Sam svoj pilot za 6000 E

U Hrvatskoj sve više osoba dobiva pilotsku dozvolu: Nacional je istražio gdje i kako se može postati pilotom, koliko stoji obuka te tko su ljudi koji upisuju pilotske škole

Željko Fekonja (desno), vlasnik pilotske škole Air Krapina, s instruktorom Željkom Stubičanom uz zrakoplove u zračnoj luci PlesoŽeljko Fekonja (desno), vlasnik pilotske škole Air Krapina, s instruktorom Željkom Stubičanom uz zrakoplove u zračnoj luci PlesoSvake godine u Hrvatskoj je sve više osoba koje žele samostalno poletjeti zrakoplovom. Od osamostaljenja Hrvatske do danas privatnu pilotsku dozvolu dobilo je približno 400 osoba, a samo u posljednjih godinu dana za dobivanje dozvole privatnog pilota zainteresirano je više od stotinu kandidata, što pokazuje uzlazni trend popularnosti pilotskog poziva koji je zasigurno vezan i za sve veće pogodnosti koje im se nude od povoljnijeg najma zrakoplova nakon obuke, jeftinije kupnje zrakoplova i osiguranog mjesta za parkiranje i održavanje.

Premda u javnosti prevladava dojam kako se za dobivanje takvih dozvola javljaju osobe boljeg imovnog stanja, poduzetnici i avanturisti, činjenica je da piloti sve više postaju studenti i osobe koje umjesto da potroše nekoliko tisuća eura za kupnju rabljenog automobila ulože u školovanje za pilota. Velikom zanimanju za pilotski poziv pridonijelo je, među ostalim, jačanje konkurencije u hrvatskom zračnom prostoru kad je riječ o pilotskim školama, prilagodljivim cijenama, kreditima, sigurnosti zrakoplova, međunarodnim standardima školovanja i tomu sličnom.

Dok je prošlim generacijama zaljubljenika u nebo u bivšoj SFRJ mogućnost školovanja za dozvolu privatnih pilota bila znatno ograničena, jer je put do pilota vodio preko Pilotske škole Vršac ili mostarske zrakoplovne gimnazije, za što su trebala brojna poznanstva, veze i novac, danas je situacija u Hrvatskoj znatno povoljnija. Trenutačno u Hrvatskoj postoji pet škola i organizacija u kojima se može dobiti dozvola privatnog pilota (PPL). Među njima, sudeći po broju polaznika, profesionalnosti, tradiciji te zrakoplovima izdvajaju se tri škole: pilotska škola ECOS u Zagrebu na aerodromu Lučko, Diamond Aircraft Hrvatska d.o.o. u Varaždinu i Air Krapina sa sjedištem u Krapini. Svima njima zajedničko je to što po završetku školovanja kandidati stječu uvjete i pravo polaganja ispita za stjecanje privatne pilotske dozvole kako bi mogli nekomercijalno letjeti u Republici Hrvatskoj i inozemstvu.

Odluka o odabiru škole za buduće pilote ovisi o odabiru zrakoplova za obuku, blizini mjesta stanovanja, opremi koja se dobiva uz školovanje, infrastrukturi škole i, naravno, cijeni. Ni jedan polaznik neće moći samostalno letjeti dok ne svlada savršeno svu teoriju i pripreme na zemlji, a to nije tako jednostavno. Navigacija, meteorologija, načela letenja, komunikacija, planiranje leta, zrakoplovno pravo i poznavanje zrakoplova na kojem se leti, predmeti su koje se mora uspješno svladati kroz teorijsku obuku da bi se uopće moglo pomisliti na letenje.

ECOS pilot school d.o.o. osnovao je Miljenko Bucalović još 1990. To je pilotska škola s najvećim iskustvom u školovanju pilota u kojoj je obuku završilo približno 220 pilota. ECOS posjeduje vlastite avione Cessnu 150, idealan zrakoplov za početno školovanje, preko jačeg četverosjeda Cessne 172 kao standarda do složenog zrakoplova Cessna Reims Rocket s promjenjivim korakom elise. Prosječna starost zrakoplova je dvadesetak godina. Praktični dio obuke provodi se na aerodromu Lučko gdje su parkiralište zrakoplova i popratni objekti u isključivo privatnom vlasništvu Miljenka Bucalovića. Na pitanje zašto bi se netko trebao odlučiti za školovanje u ECOS-u vlasnik škole je odgovorio: "Zato što jedino u ECOS-u vlasnik aviona održava svoje avione i leti njima, pa se sigurno i maksimalno brine da održavanje bude najbolje moguće. Po završetku školovanja u ECOS-u omogućavamo svakom polazniku da postane član Aerokluba ECOS i koristi klupske cijene letenja. U ECOS-u kandidate školuje nastavnik koji ima stalno zaposlenje kao instruktor letenja, i to mu nije honorarni usputni posao. To znači da se polaznicima može maksimalno izići u susret u pogledu vremena letenja i maksimalno individualizirati školovanje. To će sigurno pridonijeti bržem, kvalitetnijem i jeftinijem završetku školovanja."

Uz instruktora i vlasnika Miljenka Bucalovića, škola ima još jednog iskusnog nastavnika letenja. Silvio Lokar ima više od 7000 sati letenja na različitim zrakoplovima, a godinama je radio u Adria Airwaysu. Kako su rekli u ECOS-u, cijena školovanja za sportsku dozvolu pilota ovisi o tipu zrakoplova, odnosno o tome je li riječ o Cessni 150 ili nešto snažnijoj Cessni 172. Tako se cijena s PDV-om kreće od 5 do 6 tisuća eura, tome treba dodati troškove teorije od 120 sati predavanja što se održavaju u prostorijama škole u Stančićevoj 11 i s PDV-om iznose dodatnih 300 eura na ukupnu cijenu školovanja. Pri obuci pilota mora se strogo pridržavati međunarodnih standarda, i to po JAR-u, to znači da osim 120 sati teorije ona mora obuhvatiti i 45 sati letenja, od čega 10 samostalnoga. To su standardi za sve škole u Hrvatskoj.

Krešimir Jung danas je pilot na putničkom mlažnjaku Fokker 100 koji može primiti stotinjak putnika, a školovao se u pilotskoj školi ECOS. "Krenuo sam u ECOS 1995., još dok sam studirao na Strojarskom fakultetu koji sam završio 1997.
Pročitao sam novinski članak o toj školi, od Miljenka Bucalovića sam zatražio pisane materijale o uvjetima i načinu školovanja i nešto kasnije došao sam učiti za pilota, jer tada nije bilo lako prikupiti oko 5 tisuća njemačkih maraka za to. I tada kao i danas letjelo se na savršenim školskim zrakoplovima Cessna 150 i 172. U ECOS-u sam proveo kao instruktor dvije godine i u međuvremenu radio u tvrtki Astra International koja se bavila zastupanjem tvrtki. Krajem devedesetih upisao sam se na Fakultet prometnih znanosti smjer aeronautika kako bih postao komercijalni pilot, a uz dodatna ulaganja u vlastito znanje i vještine zaposlio sam se u Trade Airu i radim kao kopilot na Fokkeru 100", rekao je Krešimir Jung.

Prije dvije godine nedaleko od Zagreba na aerodromu Varaždin počeo je raditi Diamond Aircraft Croatia d.o.o. Varaždinska pilotska škola ima sve na jednome mjestu, od poletno-sletne staze, smještajnih kapaciteta u prvom redu namijenjenih polaznicima škole, kabineta za teorijsku obuku i pripremu za letenje do pilot shopa u kojem se mogu kupiti pilotske potrepštine, dodatni pribor, karte, satovi i slično. Varaždinski Diamond Flight Training nudi polaznicima obuku na zrakoplovima DA-20 katana i DA-40 Diamond Star, odnosno zrakoplovu koji je zbog 16 tisuća uzastopnih polijetanja i slijetanja ušao u Guinnessovu knjigu rekorda. Riječ je o novijim tipovima zrakoplova koji su stari do pet godina. Direktor tvrtke Rajko Rauš rekao je: "Polaznici mogu birati između više modela školovanja i paketa pilotske opreme, a po završetku škole omogućujemo im povoljniji najam zrakoplova. Na početku školovanja polaznici dobivaju tzv. study pack s literaturom, zrakoplovnim kartama, navigacijskim priborom, ploterima i računarima, torbom, pilotskim slušalicama, što je uključeno u cijenu. U Diamondu teorija traje 130 sati, a nastava se održava 12-16 sati tjedno. Praktični dio obuke iznosi 45 sati i uključuje osposobljavanje po elementima temeljnog letenja do prvoga samostalnog leta, usavršavanje tehnike pilotiranja po elementima temeljnog letenja i letenje po elementima navigacijskog letenja."

U školi rade dva iskusna instruktora Damir Lesar i Zvonimir Zimić, a upravo ovih dana provode tzv. refreshing, odnosno obnovu znanja i provjere polaznika uoči ispita ovlaštenih ispitivača Ministarstva prometa. Osim instruktora u školu dolaze predavati i predavači s raznih fakulteta, a na raspolaganju su im klimatizirane učionice i multimedija.

Jedna od polaznica varaždinske škole letenja je i hrvatska manekenka i reprezentativka u karateu Dvina Meler koja je objasnila zbog čega je odlučila odlaziti na školovanje iz Zagreba u Varaždin. "Nakon informiranja o svim školama koje trenutačno postoje u Hrvatskoj, odlučila sam se za pilotsku školu u Varaždinu zbog mnogo razloga. Diamond ima nove, moderne i pouzdane avione, vrlo cijenjene u svijetu. Sam način školovanja koji se provodi u Varaždinu je odličan. Za razliku od škole u Lučkom koja ima samo travnatu pistu, varaždinska škola ima odličnu asfaltiranu pistu. Ne treba zanemariti ni ostale pogodnosti kao što su restoran, kafić i hotel u sklopu škole. Svu opremu potrebnu za letenje, udžbenike, posebnu navigacijsku opremu i torbe omogućuje škola. Osim toga, vlada odlična atmosfera. Stručno osoblje puno znanja, optimizma i pozitivne vibre nesebično prenosi na svoje polaznike. Čim se vratim iz Srednje Amerike, gdje se trenutačno nalazim, krećem na praktični dio obuke. Odslušala sam predavanja, prošla obavezni zdravstveni pregled i sad pripremam teoretske ispite koji me očekuju u travnju. Kad ih položim i dobijem dozvolu, planiram letjeti i unajmljivati malene avione na svojim putovanjima zbog praktičnosti i atraktivnosti", rekla je Dvina Meler.

U Varaždinu su u završnoj fazi i pripreme za nastavak školovanja za više razine dozvola, i to komercijalno letenje, instrumentalno i letenje na višemotornom zrakoplovu DA-42. Cijena obuke s PDV-om iznosi 7 tisuća eura.
Nedaleko od Varaždina sjedište je treće najpoznatije hrvatske škole letenja. Air Krapina je pilotska škola u stopostotnom vlasništvu poduzeća D.B.M. promet d.o.o. iz Krapine. To je privatno poduzeće čiji je vlasnik Stjepan Fekonja instruktor za obuku pilota. "Prilikom obuke pilota koristimo osnovne tipove sportskih i profesionalnih zrakoplova najpoznatijih svjetskih proizvođača. Naši zrakoplovi opremljeni su najsuvremenijim komunikacijskim i navigacijskim uređajima, registrirani su za obuku sportskih pilota u svim uvjetima vizualnog i instrumentalnog letenja. Zrakoplovi se nalaze na aerodromu Pleso, što je velika prednost, jer mladi piloti stječu osnovna znanja i vještine letenja na međunarodnim zračnim lukama. Instruktori letenja su piloti s dugogodišnjim iskustvom na komercijalnim i sportskim zrakoplovima, te kao takvi mogu polaznicima tečaja pružiti najbolju obuku", rekao je Fekonja.

U aeroklubu Krapina za sada ima 19 pilota. U vlasništvu kluba su tri zrakoplova tipa C-150, C-172 i PA-28. Baza zrakoplova je u Zagrebu na aerodromu Pleso. Tijekom obuke učenik posjeti većinu aerodroma u Hrvatskoj, a postoji i mogućnost međunarodnog letenja u Italiji, Austriji, Mađarskoj i Sloveniji. Teorijski dio obuke koji traje otprilike 120 sati učenicima predaju instruktori letenja i licencirani profesori prema programu školovanja. Cijena školovanja iznosi između 5 i 6 tisuća eura.

Polaznik pilotske škole Damir Jovanović, koji radi u Croatia Airlinesu kao inženjer za letačke operacije, za Nacional je rekao: "U svijet avijacije krenuo sam prije 14 godina. Moji prvi letački 'koraci' počeli su u zrakoplovnom jedriličarstvu gdje sam se zadržao dugi niz godina. Tada sam se odlučio posvetiti zrakoplovstvu. Završio sam FPZ smjer zračni promet, a nakon toga se zaposlio u Croatia Airlinesu kao inženjer za letačke operacije. Zatim sam odlučio letjeti motornim avionima. Sasvim slučajno došao sam do Stjepana Fekonje, i nakon našeg razgovora više nisam imao dvojbi. U školi sam svime bio zadovoljan.

Sve te kvalitete prepoznali su i u Ministarstvu prometa, te je Air Krapina postala prva privatna škola u Hrvatskoj kojoj je ministarstvo odobrilo sve potrebne dokumente za školovanje po JAR-u. Znanje stečeno tijekom školovanja uvelike mi je pomoglo i u mom profesionalnom radu. Danas imam dozvolu privatnog pilota PPL i nastavljam školovanje za profesionalnog pilota u Air Krapini."

Uz spomenute tri pilotske škole, u Hrvatskoj je prema informaciji Ministarstva prometa i veza dopušten rad još dvjema školama, Air Tractor d.o.o u Osijeku u vlasništvu Milana Vlašića i MGV-u u Zagrebu koju vode Milan Godec i Gerd Govejšek. Osječku školu letenja vodi Miroslav Vlašić koji je 1980. stekao dozvolu profesionalnog pilota na Višoj zrakoplovnoj školi. Nakon završetka fakulteta školovao se za profesionalnog poljoprivrednog pilota u tadašnjoj Privrednoj avijaciji Osijek. U međuvremenu završio je obuku za ovlaštenje IFR multi-engine (letenje po instrumentima na višemotornom zrakoplovu), koje i danas posjeduje kao instruktor. Instruktor je već 19 godina i ima više od 2000 sati leta s učenicima. Osim Vlašića u školi rade i Sveto Trifunović, bivši europski i višestruki jugoslavenski prvak u akrobatskom i reli letenju, nastavnik sportskih i profesionalnih pilota s više od 7500 sati letenja u školovanju učenika, te inženjer Želimir Trifunović koji je 1999. postao svjetski prvak u preciznom slijetanju, te kao član državne reprezentacije osvojio ekipno treće mjesto na svijetu u preciznom letenju 2002.

Teoretska nastava stoji 115 eura u kunskoj protuvrijednosti, uz minimalno 10 kandidata. U cijenu su uračunate skripte i testovi. U kasnijoj fazi, nakon položenog ispita, oni koji žele nastaviti praktičnu obuku na avionu Cessna 172, plaćaju 85 eura za sat letenja. Praktična obuka izvodi se prema dogovoru na aerodromu Lučko kod Zagreba ili na bilo kojem drugom ako ima dovoljno zainteresiranih kandidata. Za sve one koji ne znaju hoće li im se letenje uopće svidjeti, pilotska škola organizira informativni let. U sklopu njega su priprema za let, predpoletni pregled aviona, vremenski briefing, osnove komunikacije s kontrolom letenja, taksiranje aviona po rulnim stazama i sve faze samog leta. Tijekom leta koji traje oko 20 minuta, u fazi horizontalnog leta kandidat može uzeti upravljač u ruke, naravno uz potporu instruktora. Ukupno s pripremom sve traje oko jedan sat. Cijena takvog leta je 30 eura u kunskoj protuvrijednosti. Za kandidate koji posjeduju liječničko uvjerenje za sportskog pilota isti let se priznaje kao školski let u budućoj nastavi.

Zagrebačka pilotska škola MGV registrirana je tvrtka za obuku privatnih pilota aviona, obuku u noćnom letenju i najam zrakoplova. Osobama koje nemaju iskustva letenja malim avionima pružaju mogućnost informativnih letova. Let se provodi s aerodroma Lučko tijekom kojeg zainteresirani saznaju koje su karakteristike i oprema zrakoplova uz asistenciju instruktora letenja. Tijekom leta kandidati mogu preuzeti komande zrakoplova uz asistenciju instruktora i tako osjetiti kako se zrakoplov ponaša u letu. Praktična nastava provodi se na zrakoplovima tipa Cessna 150L i Cessna 172M, najrasprostranjenijim i u praksi dokazanim školskim zrakoplovima u čitavom svijetu, a teoretska u ovlaštenim drugim školama. Obuku provode piloti instruktori Gerd Govejšek, Đorđe Vučićević i Zoran Viljac.

Vezane vijesti

Hrvatska eskadrila na zimovanju

Hrvatska eskadrila na zimovanju

Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u potpunom je rasulu. Zbog čestih kvarova i nedostatka pričuvnih dijelova za zrakoplove i helikoptere trenutačno je… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika