Objavljeno u Nacionalu br. 538, 2006-03-06

Autor: Mario Duspara

RAT ZA PROIZVOĐAČA VLAKOVA

Puč u Đakoviću - uvod u privatizaciju

Posljednja smjena na čelu najveće državne metaloprerađivačke industrije uvod je u konačno donošenje strateškog plana privatizacije, čiji se prvi prijedlog očekuje kroz mjesec dana

Zdravko Stipetić dosad je vodio Elektromont, jednu od osam tvrtki u sklopu Đuro Đaković Holdinga Zdravko Stipetić dosad je vodio Elektromont, jednu od osam tvrtki u sklopu Đuro Đaković Holdinga Nakon sjednice nadzornog odbora prije desetak dana Đuro Đaković Holding dobio je trećeg čelnog čovjeka u samo godinu dana, čime su počela pozicioniranja uoči predstojeće privatizacije ove najveće državne metaloprerađivačke industrije. Po mišljenju stručnjaka, posljednja smjena na čelu slavonskobrodskog holdinga uvod je u konačno donošenje strateškog plana privatizacije grupacije Đuro Đaković, a prvi materijal tog prijedloga navodno će biti dostupan kroz mjesec dana.

Nakon Dragana Marčinka i Josipa Bucića, Nadzorni odbor na čelu s državnim tajnikom Vladimirom Vrankovićem za direktora Holdinga postavio je Zdravka Stipetića koji je dosad vodio Elektromont, jednu od osam tvrtki Đure Đakovića. U upravu Holdinga imenovana je i Marija Tolić, dosadašnja direktorica financija, ujedno i supruga pomoćnika ministra gospodarstva iz Slavonskog Broda Petra Tolića, a dosadašnji direktor i jedini član Uprave Josip Bucić, zadržat će se kao član Uprave.

Vladimir Vranković, državni tajnik za gospodarstvo i predsjednik Nadzornog odbora Đuro Đaković Holdinga u razgovoru za Nacional kazao je kako ovaj potez nije ništa senzacionalno. "Iskoristili smo mogućnost iz statuta tvrtke koji dopušta da Uprava ima tri člana. Upravni odbori i Uprave u osam tvrtki kćeri nisu dobro funkcionirali pa je dosadašnji predsjednik uprave Josip Bucić morao rješavati njihove probleme zbog čega se nije mogao posvetiti postavljanju strategije razvoja", pojasnio je Vranković razloge kadrovskih promjena.

No izvori iz Slavonskog Broda, dobro upućeni u zbivanja oko Đure Đakovića, Nacionalu su rekli da je posljednja smjena u Upravi samo pokušaj gospodarskog lobija okupljenog oko vrha slavonskobrodskog HDZ-a da preko Stipetića zauzme ključne pozicije pred nadolazeću privatizaciju. Interesnu grupaciju, koja je od smjene bivšeg direktora Dragana Marčinka prije godinu dana preuzela kontrolu nad Đurom Đakovićem, predvode predsjednik tamošnjeg županijskog odbora HDZ-a i saborski zastupnik Zdravko Sočković, pomoćnik ministra gospodarstva Petar Tolić te zamjenik predsjednika Nadzornog odbora Đure Đakovića Jozo Šimić. Sva trojica su bivši zaposlenici Đure Đakovića, a Sočković i Šimić preko privatnih tvrtki i interesno povezani s pojedinim poduzećima unutar slavonskobrodskog Holdinga.

Spomenuta trojka predvodila je i naprasnu smjenu bivše Uprave prije godinu dana i to bez obrazloženja, unatoč činjenici da je Đuro Đaković nakon 12 godina poslovao s profitom. U pozadini Marčinkove smjene stajao je sukob oko strategije privatizacije koji se vodio između tvrtki proizašlih iz nekadašnjih PIF-ova predvođenih varaždinskim Validusom s jedne strane i lokalnih HDZ-ovih moćnika s druge. Dragan Mrčinko pripremao je Đuru Đakovića, prema strategiji koju je donijela bivša vlada, za privatizaciju po modelu koja se nikako nije uklapala u viziju spomenute trojke. Sočković, Tolić i Šimić tada su naprasno smijenili upravu i na njeno čelu postavili Bucića preko kojeg su planirali kontrolirati kadrovske promjene na ključnim pozicijama u tvrtkama unutar Holdinga te tako spriječiti da njima interesantna poduzeća - Montaža, Elektromont i Inženjering - preuzmu nekadašnji PIF-ovi. Najnovija promjena na čelu Đure Đakovića rezultat je činjenice, tvrde upućeni, da je Bucić odbio izvršavati zapovijedi po nalogu Sočkovića, Tolića i Šimića.

Đuro Đaković Holding, koji zapošljava oko 2100 radnika u svojih osam tvrtki i 4000 u kooperaciji, mnogi smatraju predmetom sukoba državnog HDZ-a s onim lokalnim, koji želi imati nadzor uoči predstojeće privatizacije. Sudeći po ljudima koji su u posljednjih godinu dana postavljani na čelo Đure Đakovića, prevagu u tom sukobu imaju Sočković i društvo, unatoč tome što je na čelu Nadzornog odbora Holdinga Sanaderov riječki kadar, državni tajnik Vranković, inače čovjek iz brodograditeljske branše.

O Bucićevoj smjeni govorilo se dosta u posljednje vrijeme, a glasine su počele odgađanjem realizacije dogovorenog posla Hrvatskih željeznica i Đure Đakovića o proizvodnji čak 300 teretnih vagona vrijednih 257 milijuna kuna. Tada je 400 radnika stupilo u štrajk, Bucić ih je podržao a Zdravko Sočković optužio je upravu za nesposobnost. "Ovakav ugovor Specijalna vozila Đuro Đaković nikada više dobiti neće. Jadna je to firma kad joj drugi štimaju poslove", kazao je Sočković aludirajući na činjenicu da je posao Đakoviću osigurala država, praktički kao slamku spasa. Ovakav Sočkovićev stav sugerira da bi Bucić vjerojatno ostao bez posla da to statut tvrtke dopušta. Inače, Sočkovića radnici optužuju da radi protiv uprave Đure Đakovića jer je zainteresiran za kupnju Specijalnih vozila, Đakovićeve tvrtke koja je u najvećim problemima. On te optužbe odbacuje i kaže da kada bi kupovao neki dio Đure Đakovića, to ne bi bila Specijalna Vozila.
"Ovaj Nadzorni odbor i Uprava su protiv razbijanja poslovnog sustava Đure Đakovića, želimo jačanje branda te tvrtke", kaže predsjednik Nadzornog odbora Vranković.

"Obećali smo sindikatima razvoj u tom smjeru i naposljetku privatizaciju. Ali mi nikad nismo željeli zadržati Holding Đuro Đaković kao jedinstvenu vlasničku cjelinu. Bez obzira na vlasničke detalje pojedinih tvrtki, htjeli smo stvoriti poslovni sustav tvrtki koje će biti usmjerene jedna prema drugoj. Ove promjene na vrhu tvrtke došle su jer se povećavao pritisak potencijalnih investitora u Đuru Đakovića, a mi nismo imali definiranu viziju razvoja", zaključio je Vranković.

Nova će Uprava zasigurno kroz predstojeće razdoblje pobrati lovorike, jer načelno je dogovoreno niz velikih poslova čije se realizacija očekuje uskoro. Kroz dva mjeseca bit će objavljena odluka Vlade o nabavi 126 oklopnih vozila vrijednih 170 milijuna eura, a u svakom slučaju izvođač poslova u suradnji s pobjednikom natječaja bit će Đuro Đaković. Vlada će izabrati proizvođača, finsku Patriju ili austrijski Steyr, a najmanje 50 posto posla mora se izvesti kroz offset program. "Ponude su još bolje i najavljeno je da će offset programi biti i veći nego ukupno ugovoren iznos", rekao je Vranković.
Velika su očekivanja i od poslova s Inom. Naime, s tom je tvrtkom Đuro Đaković počeo suradnju na obnovi rafinerija u Sisku i Omišlju, čija će obnova, vrijedna oko milijardu kuna, biti dovršena u roku od pet godina.

Nacional je nedavno doznao da je Đuro Đaković blizu realizacije posla u sklopu hrvatskog konzorcija koji nudi proizvodnju elemenata vjetroelektrana. Hrvatska prema Paktu o stabilnosti ima obvezu poticati proizvodnju energije iz obnovljivih izvora. Stoga je Đuro Đaković već počeo pregovore s rovinjskom tvrtkom Valalta i njenim njemačkim partnerom, koji želi sagraditi ukupno 200 takvih vjetroelektrana kojima je pojedinačna vrijednost milijun eura. Osim Đure Đakovića, u posao će se uključiti Končar i Splitsko brodogradilište, a procjenjuje se da će u sklopu posla biti obrađeno čak 200.000 tona takozvane crne metalurgije.

Već je počela proizvodnja nedavno ugovorene proizvodnje 300 vagona za HŽ, a tvrtka Šinska vozila počela je pripreme još prije nego je ugovor potpisan.
"Osobno vjerujem da ćemo model privatizacije za Đuru Đakovića imati do kraja godine. Već sada je jedan strani konzorcij zainteresiran upravo za Specijalna vozila i to zbog segmenta proizvodnje šinskih vozila. Oni žele proizvoditi vagone jer je željeznički transport u velikom naletu, zbog niže cijene od cestovnog transporta, koji mnogima postaje preskup s obzirom na cijene energenata", kaže Vranković ali ne želi otkriti tko to želi Specijalna vozila. Otkriva tek da se radi o tvrtki iz Europske unije.

Primjer poželjnog ulaganja za novog direktora Holdinga Zdravka Stipetića je korporacija Same Deutz Fahr Group (SDF). Ova talijanska korporacija je u ožujku 2005. godine kupila nekada uglednog proizvođača kombajna Đure Đakovića iz Županje, jednu od tvrtki iz sastava Holdinga, za 10 milijuna eura i u devet mjeseci proizvela je 100 kombajna. Praktički sva proizvodnja plasirana je na zapadno tržište u Francusku, Njemačku, Poljsku, Italiju i Španjolsku. Tijekom ove godine planira se proizvodnja čak 250 kombajna koji su već naručeni. "Deutz Fahr koji je došao proizvoditi kombajne u Županju nam je uzor za privatizaciju, ali i za naše poslovanje", kaže novi direktor Đuro Đaković Holdinga Zdravko Stipetić. Dodaje da se Đuro Đaković mora pripremati za izlazak na strana tržišta.


Đuro Đaković ima vrlo dugu tradiciju proizvodnje najraznovrsnijih i sofisticiranih proizvoda, a nastala još 1921. godine. Bila je to prva tvornica za proizvodnju vagona i vlakova na čitavom jugoistoku Europe. U njenim pogonima proizveden je 1939., prvi elektromotorni vlak na jugoistoku Europe. Među prvima na svijetu Đuro Đaković je proizveo most potpuno iz zavarenih konstrukcija - bio je to željeznički most u Zagrebu 1939. godine.

>email to:Mario Duspara

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika