Objavljeno u Nacionalu br. 544, 2006-04-17

Autor: Mislav Šimatović

PIONIR OSIGURANJA U HOTELSKOM BIZNISU

Andabakovo novo carstvo

Jako Andabak, nekadašnji vlasnik Sunce osiguranja, danas jedan od najvećih privatnih hotelijera u Hrvatskoj, započeo je investiciju stvaranja lanaca wellness centara u Starigradu, Bolu i na Makarskoj rivijeri

Jako Andabak, nekadašnji vlasnik Sunce osiguranja Jako Andabak, donedavni osiguravateljski magnat, danas jedan od četiri najveća privatna hotelijera u Hrvatskoj, u Starigradu je dovršio svoju najnoviju investiciju - u hotelu Alan, koji je za 7,5 milijuna kuna kupio prije dvije godine od grupe investitora iza kojih je stajala Hypo Alpe Adria banka, bit će početkom svibnja otvoren jedan od najmodernijih wellness centara na Jadranu u koji je Andabakova tvrtka Sunce hoteli uložila dva milijuna eura.

Wellnes centar u hotelu smještenom podno nacionalnog parka Paklenica na Velebitu, jedan je od ukupno tri takva centra koje će tvrtka Sunce hoteli izgraditi do kraja godine prema zajedničkom projektu arhitektonskih biroa MM interijeri i Centar za obnovu i razvoj. Wellness će dobiti i hoteli Soline u Brelima i Elaphusa u Bolu. “Ove godine u hotele ćemo uložiti 25 milijuna eura. Cilj nam je da svaka destinacija na kojoj poslujemo dobije po jedan wellness centar, kao dio jedinstvene ponude naše hotelijerske tvrtke. Izgradit ćemo i nove smještajne kapacitete i kongresni centar u Grand Hotelu Elaphusa u Bolu na Braču, podići kategorije hotela Alan i Elaphusa te u Brelima hotela Soline i Berulia”, najavio je u razgovoru za Nacional svoje ovogodišnje investicije Jako Andabak, čije se hotelsko carstvo sastoji od 12 hotela smještenih u Tučepima, Brelima, Starigradu i Bolu na Braču, udruženih u brand Blue Sun Hotels & Resorts, koji je osmislila Andabakova treća kći Ana, studentica menadžmenta na državnom sveučilištu u Beču.

Iako je kao pionir biznisa s osiguranjima u Hrvatskoj bogatstvo stekao u financijskoj branši, hotelijerstvo je danas jedini posao kojim se Andabak bavi. Rodio se u Livnu 1949., a u Zagreb se doselio kao srednjoškolac. Nakon što je 1972. stekao diplomu inženjera elektrotehnike na Elektrotehničkom fakultetu u Zagrebu, zaposlio se u Končaru gdje je u devet godina napredovao do mjesta direktora planiranja razvoja i proizvodnje.

Osiguravateljskim biznisom počeo se baviti krajem 80-ih kao anonimni direktor u maloj zagrebačkoj tvrtki gdje je s kolegama objavio i nekoliko znanstvenih radova iz fizike na temu supravodljivost na sobnim temperaturama. S nekoliko prijatelja i kolega iz Končara, među kojima je bio i osnivač Libertas osiguranja Gojko Ostojić, Andabak je kao trgovački putnik počeo po tadašnjoj Jugoslaviji prodavati životna osiguranja za austrijsku kompaniju Wiener Städtische. Kao spretan akviziter ispleo je mrežu od oko 5000 suradnika organiziranih u strukturu mulilevel marketinga. Zbog organizacije u kojoj najviše zarađuju oni na vrhu piramidalne strukture, uspio je u jednom mjesecu zaraditi 100.000 njemačkih maraka provizije. Suradnja dvojice prijatelja Andabaka i Ostojića rezultirala je osnivanjem tvrtke Helios osiguranje, a nakon kasnijeg razlaza s partnerima i Sunce osiguranja te osiguranja Libertas, koje je i danas u vlasništvu Gojka Ostojića.

Andabak je u desetak godina izgradio carstvo koje se sastojalo od Sunce osiguranja u Hrvatskoj i BiH s lancem poliklinika u svim većim gradovima, zatim agencije Sunce KRO i investicijske kuće Sunce Invest. Ključ Andabakove poslovne karijere bilo je spretno snalaženje u mutnoj kuponskoj privatizaciji krajem 90-ih, u kojoj su PIF-ovi poharali dobar dio hrvatskih tvrtki prvotno namijenjenih stradalnicima Domovinskog rata. Poput Darka Ostoje i vukovarskog grofa Georga Eltza, Andabak je osnovao svoj PIF i nazvao ga Sunce. Njegovo današnje hotelsko carstvo proizišlo je iz portfelja PIF-a Sunce, odnosno tvrtke Lucidus osnovane u lipnju 2003. koja je bila pravni sljednik PIF-a.

Krajem 2004. Andabak je počeo ujedinjenje svog turističkog portfelja. Prije dvije godine osiguravajući sustav Sunce prodao je Dubravku Grgiću, odnosno njegovu koncernu Agram, za 220 milijuna kuna. Sam Andabak priznaje da je to bio najbrže sklopljen deal u njegovoj poslovnoj karijeri: “Grgić je došao k meni na kavu i rekao kako mu se čini da se ja kanim u budućnosti baviti hotelima i da bi bilo najpametnije da mu prodam Sunce osiguranje, koje je tada bilo lider u privatnim zdravstvenim osiguranjima. Vrlo brzo smo se dogovorili za cijenu i posao je bio sklopljen praktički za jedan dan.” Andabak je potom osnovao tvrtku Sunce hoteli na koju je prenio dionice svih hotelijerskih poduzeća kojima je prethodno zagospodario, a novac od prodaje Sunce osiguranja uložio u temeljni kapital tvrtke Sunce hoteli, koja danas ima 5444 ležaja. Tvrtka Sunce hoteli, drži 3,7 posto hotelijerskog tržišta u Hrvatskoj i zauzima 15 posto tržišnog udjela među hotelima u kategoriji četiri zvjezdice. Prema broju hotela i smještajnom kapacitetu najveći je hrvatstki hotelijer nakon grofa Georga Eltza, rovinjske Adris grupe i nasljednika pokojnog Andronika Lukšića. “Upravo radimo na registraciji koncerna Sunce hoteli koji će udružiti sve naše tvrtke. Bit će to prvi registrirani koncern u Hrvatskoj”, kaže Andabak, koji će biti i predsjednik Uprave. No, ne namjerava se dugo zadržavati na glavnoj operativnoj funkciji jer ima nasljednike. “Moje kćeri Sanja i Ivana već su na direktorskim pozicijama unutar tvrtke i logično je da one preuzmu glavne funkcije u kompaniji”, kaže Andabak koji ima četiri kćeri. Najmlađoj Niki je devet godina.

Andabak kaže kako nije slučajno da se danas bavi samo turizmom. “Turizam se uklapao u poslovnu politiku Sunce osiguranja s poliklinikama u Zagrebu, Splitu, Zadaru, Puli, Dubrovniku, Slavonskom Brodu, Osijeku i Varaždinu. Procijenio sam da će zdravlje postati posao budućnosti i dobar prostor za razvoj biznisa. Danas većina ljudi može zadovoljiti osnovne životne potrebe, a dolazi vrijeme kada će sve više morati voditi računa o kvaliteti života. želim da zdravlje bude okosnica oko koje ćemo razvijati hotelski posao. Stoga i razvijamo wellness centre s naglaskom na zdravstveni program na svim destinacijama gdje imamo hotele, povezujući turizam i zdravstvo. Svaki od wellness centara imat će nekoliko liječnika, a predviđeni su i programi, poput anti-ageinga, koji će se nuditi izvan glavne ljetne sezone. Računamo da će nam wellness produžiti turističku sezonu”, pojašnjava Andabak svoju poslovnu filozofiju.

Andabak kaže da su tek prošle godine poslovali s dobiti. “Kada smo ušli u hotelijerska poduzeća u Tučepima, Brelima i Bolu, ona su poslovala s gubicima koji su iznosili od 17 do 26 milijuna kuna godišnje. Prodajom smo se riješili dijela imovine i tako reprogramirali dio dugova. Prvu dobit ostvarili smo tek u prošloj godini pa sada možemo ići u daljnji razvoj i ulaganja. No da bismo došli do pozitivnog poslovanja od 2001. do danas svake smo godine renovirali i dograđivali po tri hotela. Ukupno smo u hotele uložili 67,5 milijuna eura.” Tvrdi da će ove sezona biti najbolja od kada posluju kao hotelski sustav. “Neki hoteli već sada imaju bolju prodaju nego su je imali u čitavoj prošloj godini, a povećana je i prosječna cijena noćenja za 39 posto, što će u donijeti dvostruko veće prihode.”

Iako su ga inozemni partneri nagovarali da hotele stavi pod upravljanje nekog jakog međunarodnog hotelskog lanca, Andabak je to odbio. “Tučepi, Brela, Bol i Starigrad su avionske destinacije pa ovisimo o velikim europskim touroperatorima koji su željeli da uđemo u jedan od španjolskih hotelskih lanaca. Nisam htio da goste boravak u našem hotelu asocira na Španjolsku. Moja je ideja bila stvoriti jaki hrvatski turistički brand čija će okosnica biti isključivo hrvatski menadžment jer u Hrvatskoj ima dovoljno kvalitetnih kadrova. Partneri su to prihvatili i sada s nama rade na afirmaciji branda Blue Sun Hotels & Resorts, čiji su najbrojniji gosti Nijemci, Englezi i Francuzi”, kaže Andabak. Andabak ne krije ambiciju da tvrtku proširi kupnjom još ponekog hotela. “Interes postoji ali zasad nam je cilj hotele koje imamo podići na viši nivo. Prvi ćemo u Hrvatskoj uvesti softverski nadgledan i vođen gastronomski program koji će nam omogućiti da u svakom trenutku imamo u ponudi dovoljan broj različitih jela. Eventualna nova akvizicija sada je u drugom planu.”
>email to:Mislav Simatovic

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika