Objavljeno u Nacionalu br. 545, 2006-04-24

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Britanski talent

'Rulet smrti' Mikea Hodgesa majstorski je primjer klasičnog britanskog žanrovskog filma

Dean ŠošaDean ŠošaNe tako davno, britanski filmski magazin Total Film angažirao je 25 filmskih kritičara da odaberu najbolji britanski film svih vremena. Pomalo iznenađujuće, pobjednik njihova izbora bio je kultni krimić “Uhvatite Cartera” redatelja Mikea Hodgesa, snimljen 1971. Isti je magazin u međuvremenu objavio listu 100 najboljih filmova svih vremena na kojoj “Uhvatite Cartera” zauzima tek 88. mjesto, s tim da je ispred njega plasirano i nekoliko britanskih filmova! Ipak, bilo je zgodno vidjeti definitivnu revalorizaciju svojedobno podcijenjenog filma jednog vrlo zanimljivog redatelja. U međuvremenu, u hrvatskim su se videotekama pojavila još dva Hodgesova filma - 2005. njegov zasad posljednji film “Spavat ću kad umrem” te nedavno “Rulet smrti” (nesretan prijevod originalnog naslova “Croupier”), briljantni film iz 1998., možda čak i uspjeliji od “Cartera”, potvrda kako Hodges nipošto nije čovjek od jednog filma. Njegova karijera obilježena je stranputicama, teškim dobivanjem novih projekata i dugim stankama.

Rođen 1932., Hodges je nakon nekoliko TV-uradaka prvi pravi dugometražni igrani film, “Uhvatite Cartera”, snimio tek 1971., a u sljedećih 35 godina realizirao samo osam kinofilmova, uz još nekoliko televizijskih. Hodges spada među filmaše koji nemaju sreću da su pripadali nekim generacijama ili pokretima, a dodamo li i to da su neki njegovi filmovi uistinu bezvezni, jasno je kako je riječ o autoru teško uhvatljive poetike. Njegova karijera rano je krenula pogrešnim putom. Nakon briljantnog “Cartera” i vrlo dobrog humornog krimića “Pulp”, Hodges se počeo petljati u projekte koji će mu pojesti autorski integritet - prvo ekranizaciju Crichtonova romana “Terminal Man”, potom nastavak Donnerova “Pretkazanja”, s kojeg je međutim otpušten, te nakon višegodišnje stanke sumanuti “Flash Gordon”. Tijekom 80-ih, Hodges je snimio nekoliko TV-filmova, bezveznu SF komediju “Morons From Outer Space”, solidnu dramu “Crna duga” i korektan irski teroristički film “Molitva za smrt”, prema romanu Jacka Higginsa, s čije je špice, međutim, neuspješno pokušao ukloniti ime. Krimić “Rulet smrti” jedini je Hodgesov kinouradak u 90-ima.

Riječ je o jednom od najboljih britanskih filmova čitavog desetljeća, majstorskoj potvrdi Hodgesova golemog talenta i snažne autorske osobnosti, demonstrirane nažalost tek u nekoliko navrata. “Snažno sam uvjeren kako je model ponašanja neke osobe određen rano u životu i kako je od toga nemoguće pobjeći. Kao ljudi, mi se nikada ne mijenjamo, samo se vrtimo u krugovima”, rekao je u jednom razgovoru Hodges. Hodgesova uvjerenja možete i ne morate dijeliti, no u njegovim najboljim filmovima “Carteru” i “Ruletu smrti”, kao i manje uspjelom “Spavat ću kad umrem”, pa čak i znatno opuštenijem “Pulpu”, Hodges je takav stav toliko vješto ugradio u podtekst svojih priča i likova, da se o njemu jednostavno mora govoriti kao o autoru. Kao i u “Pulpu”, glavni junak “Ruleta smrti” je pisac. Glumi ga Clive Owen, trenutačno najkarizmatičniji britanski glumac. U skladu s redateljevim uvjerenjima, njegova je sudbina davno zacrtana, još u djetinjstvu, provedenom u Južnoj Africi kraj oca prevaranta, koji ga je naučio svim trikovima. Hodgesov pisac živi na grbači svoje djevojke, zaštitarke i bivše policajke, sve dok mu otac ne sredi razgovor za posao u kockarnici. Pisac ubrzo postaje diler iz originalnog naslova “Croupier”, opsjednut poslom koji je doktorirao prije u Africi, matematikom kockanja, logikom dobivanja i gubljenja. Pišući usput roman o kockanju, diler je sve više uvučen u neobičan paralelni svijet, iako se nastoji držati po strani. Za razliku od gotovo svih suvremenih režisera krimića i trilera, Hodges ostavlja dojam mudrog čovjeka kojemu je na raspolaganju sve vrijeme svijeta.

Nikamo ne žureći, Hodges polagano gradi atmosferu uvodeći nas u fascinantnu priču i još fascinantniji svijet, nepredvidljiv, ali na kraju matematički precizan, poput koeficijenata zbog kojih diler sam nikada ne kocka. Pisac, ujedno i pripovjedač, iz kategorije je onih “nepouzdanih”, a možda je najveća vrlina filma Hodgesovo majstorsko poigravanje naracijom, postupno i virtuozno izvedeno premještanje radnje iz stvarnog svijeta u dilerov budući roman. Klasični američki film noir bez sumnje je jedno od ishodišta Hodgesova svijeta, no on je istodobno duboko ukorijenjen u bogatoj i nedovoljno cijenjenoj tradiciji britanskog žanrovskog filma, čiji je Hodges, unatoč malom broju uspjelih filmova, više nego dostojan predstavnik.

BLITZ DVD+VHS Croupier, brit.-franc.-njem.-irska krim. drama, 1998. R: Mike Hodges GL: Clive Owen, Gina McKee, Alex Kingston, Nick Reding, Kate Hardie FILM: 5 DVD: 3 OSTALI NOVITETI FATALNA NESREĆA - BLITZ NA TRAGU PRAČOVJEKA - DISCOVERY VIJEST DANA - DISCOVERY VEČERA S IDIOTOM - BLITZ BEARS ZLOČESTA EKIPA - VTI PRLJAVI RAT - ISSA LAKU NOĆ, I SRETNO DISCOVERY DVD+VHS

Nakon “Ispovijedi opasnog uma”, George Clooney nastavio se baviti televizijom, politikom i američkom prošlošću i u svom drugom redateljskom ostvarenju, “Laku noć, i sretno”. Brojni kritičari uzdizali su Clooneyjev film u nebesa, no teško je reći zbog čega. Riječ je o dojmljivoj, ali ni po čemu osobito zanimljivoj političkoj drami u kojoj idejna komponenta odnosi pobjedu nad dramaturgijom i likovima, zbog čega film djeluje artificijelno i tendenciozno. Sve u svemu, jedini suvremeni glumac koji izgledom, karizmom i stilom glume podsjeća na velikog Caryja Granta, još uvijek je puno bolji ispred negoli iza kamere. Treću zvjezdicu filmu je donio David Strathairn, omiljeni glumac kultnog nezavisnjaka Johna Saylesa, briljantan u ulozi legendarnog televizijskog voditelja Edwarda R. Murrowa. Good Night, and Good Luck, am.-brit.-jap.-franc. drama, 2005. R: George Clooney GL: David Strathairn, George Clooney, Jeff Daniels, Robert Downey Jr.

FILM: 3 DVD: 3 JOHNNY BELINDA ISSA DVD Andrew Sarris kanonizirao je mišljenje kako su rani crno-bijeli filmovi hollywoodskog filmaša rumunjskog podrijetla Jeana Negulescoa vrijedni a kasniji, snimljeni u boji i Cinemascopeu - bezvrijedni. Drugu polovicu teze ne bi bilo loše provjeriti još jednim gledanjem njegova opusa, no da u prvi dio Sarrisove teze nema potrebe sumnjati pokazuje DVD izdanje briljantnog filma “Johnny Belinda”, melodrame o gluhonijemoj djevojci koju jedan požrtvovni liječnik nastoji uklopiti u civilizaciju, ako se njezino selo može tako okarakterizirati. Unatoč temi koja bi mnoge skrenula u patetiku i izvještačenost, “Johnny Belinda” uspijeva ostati jednostavan, čist, iskren i odlično režiran film s veličanstvenom, Oscarom nagrađenom Jane Wyman u glavnoj ulozi, koja je ove godine proslavila 92. rođendan. Johnny Belinda, am. melodrama, 1948. R: Jean Negulesco GL: Jane Wyman, Lew Ayres, Charles Bickford, Stephen McNally

FILM: 5 DVD: 2 EGZORCIZAM EMILY ROSE BLITZ DVD+VHS Mutno zasnovan na navodno istinitom događaju, film “Egzorcizam Emily Rose” zanimljiviji je zbog propuštenih prilika negoli zabijenih golova. Debitant Scott Derrickson izgubio se u profiliranju glavnih likova, ne iskoristivši ni jednu od brojnih mogućnosti koje mu je pružala vjerskim, filozofskim i političkim konotacijama nabijena priča o istjerivanju đavola iz jedne nesretne djevojke. Ipak, njegovo djelce ne treba posve odbaciti - spoj filma strave i sudske drame funkcionira vrlo pristojno, a ako ni zbog čega drugog, “Egzorcizam Emily Rose” vrijedi vidjeti zbog odličnog nastupa Campbella Scotta, povremeno iznimnoga glumca (“Roger Dodger”), koji je unatoč mršavo napisanoj ulozi zasjenio začudno neraspoložene Toma Wilkinsona i Lauru Linney. The Exorcism of Emily Rose, am. horor drama, 2005. R: Scott Derrickson GL: Tom Wilkinson, Laura Linney, Campbell Scott, Jennifer Carpenter FILM: 2 DVD: 3

>email to:Dean Sosa

Vezane vijesti

Mutni poslovi u ruskom nogometu

Ruski nogometni savez utemeljio je komisiju koja bi trebala istražiti navode o namještanju utakmica i manipuliranju rezultata ruskog nogometnog… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika