Objavljeno u Nacionalu br. 546, 2006-05-01

Autor: Srećko Jurdana

SUROVA POLITIKA

Čačić skinuo, Đapić nabio, Milić komentirao

Srećko JurdanaSrećko JurdanaNakon dva uzastopna praznika - prvog i drugog Uskrsa - red je da se ljudi pošteno odmore. U to ime potpisnik ovih redaka svim nezaposlenim građanima Hrvatske želi čestitati praznik rada. Dobri Milan Bandić, uvijek gladan medijske pažnje, darivao je slavljenicima kuhani grah, valjda iz holdinga*, a možda i po uputama svoga stručnjaka za publicitet Nenada Ivankovića. U blizini se zatekao i predsjednik države, koji je gospodina Bandića prema nekim vijestima počeo gurati za svoga nasljednika. Korijeni i smisao tog saveza nepoznati su, ali onaj tko uživa u zamaranju mozga politikom, u državi će pronaći i zanimljivije teme. Uglavnom: samo naprijed. Nebo je granica. Kako novac nije životni problem, u borbi za ljepši Zagreb nakupilo ga se u više nego dovoljnim količinama, gospodinu Bandiću preostaje još samo borba za vrhunsku čast i ugled, tj. za vilu Zagorje. Vlastohleplje kakvo demonstrira taj neobičan čovjek moglo bi se proučavati na specijalnim kolegijima.

Nečasne veze s medijskim mogulima Kad je riječ o vlasti, publicitetu i medijima, Hrvatska - prema analizi američkoga Freedom Housea - na tom planu ponovno proživljava lagano pogoršanje. Nema slobode, a ni velikoga poštenja. Medijskom scenom dirigiraju političari i tajkuni. Nomenklatura se preko medija pokušava reproducirati u beskraj i sklapa nečasne saveze s pojedinim medijskim mogulima, veliki oglašivači pokazuju težnju da utječu na novinske sadržaje. Na ljestvici koja države rangira po autonomnosti medija, Hrvatska sada zauzima ugodno osamdeset peto mjesto, zajedno s nekim egzotičnim zemljama. Zaključili su u spomenutome Freedom Houseu da hrvatski mediji - u cjelini promatrano - robuju raznim političkim i ekonomskim interesima, i navedenome zaključku promatrač nema što dodati ni oduzeti.

Hrvatsko medijsko tržište jednim dijelom egzistira u znaku prividnoga sukoba nacionalističkoga klerokonzervativizma i građanskoga liberalizma, no medijski protagonisti tih suprotstavljenih svjetonazora na razne načine služe identičnim političkim autoritetima. Ivo Sanader i njegova Vlada, na primjer, uživaju podjednaku zaštitu i u Europapressu i u Styriji, iako se te dvije tvrtke nominalno konceptualno razlikuju, a sličan status kod njih uživaju i neki carevi korupcije ili moćnici iz sjene tipa Ivića Pašalića. Mandarinizam i nepismenost Nacionalna televizija - taj veliki akumulator reklamnoga novca - kronično se iscrpljuje u borbi za nesvrstanost i usput ruši neke temeljne standarde novinarstva. Goran Milić, na primjer, njezino istaknuto ime, agresivno se u javnosti nameće za budućega šefa kuće, ali zato svoj TV dnevnik vodi na krajnje neprofesionalan način, kombinirajući čitanje vijesti s komentarima i opaskama, u pravilu smišljenima kao oblik ulagivanja desnici. Da spiker na nekoj ozbiljnoj televiziji vijest začini svojim komentarom, bio bi istoga trenutka smijenjen. Gospodin Milić, međutim - temeljito zaštićen principom površnosti po kojem ležerno funkcionira HTV - može prizemno kalkulirati, izmišljati forme, u emisijama vulgarno prodavati reklame pod krinkom "bavljenja fenomenima" i raditi što mu padne na pamet, i pritom ostati nedodirljiv poput maloga boga ili studijskoga faraona.

Mandarinizam je jedno od osnovnih obilježja hrvatske medijske scene, a u stopu ga prati i niska razina pismenosti. Na drugoj strani, politička kasta razvila je s medijima simbiotsku vezu koja često zanemaruje svaki osjećaj za mjeru, a ponekad prelazi i granice dobroga ukusa. Javno djelovanje poistovjećuje se sa sudjelovanjem u medijskim trivijalnostima. Političari se otimaju za nastupe u televizijskim emisijama svih vrsta i profila, i često su pri tom spremni pretvoriti se u prave cirkusante. Tračerski magazini bez problema će doprijeti do njihove intime, jer kriterij političkoga djelovanja u Hrvatskoj svodi se u prvome redu na neprestano pojavljivanje i eksponiranje, na permanentno bombardiranje publike vlastitim likom, irelevantno od konteksta. Neutaživa potreba za samoreklamiranjem Anto Đapić, na primjer, u stanju je bez kompleksa izazvati javnu sablazan slikajući se u novinama u sportskome dresu kako igra košarku, iako je čovjek nabio blizu sto pedeset kila i sportska oprema stoji mu - pučki rečeno - kao kravi sedlo. No, pojavljivanje je - kako rekosmo - jedini kriterij, pa makar bilo i groteskno. Radimir Čačić obavijestio je publiku preko trivijalnoga magazina da je skinuo nešto kila, navodno zahvaljujući hranjenju isključivo paradajzom*.

Na novome Čačiću, prije negoli se opet pretvori u staroga, novi zamah dobit će industrija rajčica. Razumljiva je, do određene mjere, zainteresiranost magazina trivijalnoga tipa za objavljivanje reportaža i slika debelih političara koji se na razne načine pokušavaju riješiti djelića svoje biomase, ali taj poriv za eksponiranjem sebe i svoje intime bilo gdje, bilo kad i u bilo kojem kontekstu, to neprestano uslikavanje, guranje u prvi plan i prodaja pameti, pa makar i na račun vlastitih hendikepa, to ostaje unikatni specijalitet hrvatskoga političkoga miljea kao takvog, nezavisno od ideoloških i svjetonazornih razlika među njegovim pripadnicima. Većinu njih definira prije svega neutaživa potreba za samoreklamiranjem, pa makar i na idiotske načine, a mediji ovdje služe kao servis koji će političaru spremno otvoriti prostor čak i onda - ili pogotovo onda - kad on odluči od sebe napraviti budalu. Na jednoj strani, dakle, politička scena preko medija implicitno ismijava samu sebe, na drugoj, ona u dogovoru s medijima nastoji uspostaviti kontrolu nad vlastitom reprodukcijom. To je uglavnom sve. Za osamdeset peto mjesto po Freedom Houseu dovoljno, ali bit će i niže.

STUPAC TJEDNA: HEBRANG; KRANJČAR

Andrija Hebrang do grla se umočio u aferu Shimadzu, odnosno u namještanje kupnje medicinske opreme od firme kod koje ima osobni interes. Čovjek bezgranično voli lovu*, uostalom, kao i svaki hrvatski političar, ali njegov je problem što je zatečen na djelu. Drugi prodavači opreme s pravom se bune što im jedna minorna tvrtka - zahvaljujući Hebrangu - ilegalno otima lavovski dio tržišnoga prostora. Hebrang pokušava bučno negirati svoj "sukob interesa", tj. uzurpaciju političke moći u svrhu stjecanja financijske koristi, ali sve je to komično i neuvjerljivo. Kako će HDZ riješiti problem zvan Andrija Shimadzu, to ostaje specifično pitanje za Sanadera. * * * Vlatko Marković, predsjednik HNS-a, sa zadovoljstvom je obavijestio javnost kako izbornik Cico Kranjčar ne pije više. Nadamo se - ni manje. Ako je nešto alkoholnih para uspjelo podići reprezentaciju na pristojnu razinu, nagla alkoholofobija mogla bi je srozati.

>email to:Srecko Jurdana

Vezane vijesti

'Nakon pravomoćne presude moći ćemo razgovarati o Čačiću'

'Nakon pravomoćne presude moći ćemo razgovarati o Čačiću'

Pravomoćna presuda u postupku koji se pred mađarskim sudom vodi protiv prvog potpredsjednika vlade Radimira Čačića bit će konačna točka orijentacije… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika