Objavljeno u Nacionalu br. 552, 2006-06-12

Autor: Dean Šoša

FILM & VIDEO

Majstor o nasilju

'Povijest nasilja' konceptualni je film s briljantnim početkom i malo razvodnjenim krajem

Dean ŠošaDean Šoša "Povijest nasilja" Davida Cronenberga započinje dugim kadrom na koji se nadovezuje sekvenca koju, jednom kad je pogledate, zasigurno nikada nećete zaboraviti. Dvojica muškaraca sjedaju u automobil parkiran na cesti pokraj nekog motela u američkoj pustopoljini. Rano je jutro, no vrućina je tolika da isijava s ekrana, pa stariji muškarac šalje mlađega da uzme vodu za put. Za njim u motel uđe kamera i šokantno pokaže kakve tragove za sobom ostavljaju spomenuta dvojica. Toliko o fabuli. Iako je običaj da kritičari u svojim recenzijama prepričaju barem prvih petnaestak minuta filma, ovaj put od toga neće biti ništa. Cronenbergova je, naime, strategija u "Povijesti nasilja" neprekidno iznova šokirati gledatelja kombinacijom žestokih prizora i iznenađujućih fabularnih preokreta, a totalni šok je moguć jedino ako ne znate što će se dalje događati. Nakon svih silnih Tarantina, Rodrigueza i ostalih filmaša koji su od nasilja napravili balet, Cronenberg mu prilazi ozbiljno, baveći se kroz razne situacije njegovom ulogom u životima ljudi i funkcioniranju društva. "Povijest nasilja" je svojevrsni konceptualni film o nasilju, onako kako je "Fatalna nesreća" konceptualni film o rasizmu. Iz sekvence u sekvencu, Cronenberg bilježi majstorski režirane demonstracije nasilja, koje sugeriraju njegov stav o tragičnosti, opasnoj privlačnosti i neuništivosti nasilja. Ono što Cronenberga izdiže iznad brojnih društveno angažiranih filmaša poput Olivera Stonea, koji se također bave raznim socijalnim anomalijama, jest činjenica da je "što?" u njegovim filmovima u pravilu neodvojivo od "kako?".

Cronenbergov stav naspram tematike kojom se bavi briljantno je poduprt suverenim baratanjem filmskim izražajnim sredstvima i spoznajom da poruke najdalje stižu ne onda kad se šalju poštom nego kad se suptilno ugrađuju u podtekst djela. Cronenbergovo je nasilje bolno, jezivo i blisko jer se događa u iznimno stvarnom svijetu, stvarnom zato jer ga on takvim prikazuje. Kultni kanadski filmaš nevjerojatno realistično bilježi trenutke koje rijetko viđamo, ne samo u hollywoodskim nego i neholywoodskim filmovima. Njegovi junaci odgajaju djecu, rade, vode ljubav odjeveni u pozi 69 a onda nekoliko trenutaka nakon toga moraju ubijati da ne budu ubijeni. Pod njegovom kontrolom, darovita Maria Bello ("Cooler") ostvaruje jednu od ponajboljih ženskih uloga viđenih na filmu proteklih nekoliko godina, a dobro funkcionira čak i glumački skučeni Viggo Mortensen. Nema boljeg dokaza za Cronenbergovu redateljsku superiornost od činjenice da u njegovu filmu funkcioniraju čak i poslovično loši kadrovi tobožnjih TV razgovora i anketa. "Povijest nasilja" nije savršen film. Nakon otprilike sat vremena radnja se pomalo razvodni a konceptualni film o nasilju prerasta u kudikamo običniji gangsterski krimić o pokajanju.

No prvi dio "Povijesti nasilja" jednostavno spada među najbolju robu koju je američki film ponudio posljednjih mnogo godina i svakako najbolji materijal koji je Cronenberg snimio još od vremena remek-djela "Dead Ringers" ("Ukleti blizanci"). Početak u kojem "Povijest nasilja" strukturom oponaša vestern, s malim gradom kao mjestom radnje, glavnim junakom koji skriva mračnu tajnu u prošlosti, ženom koja ga je svezala uz ognjište i dobrim šerifom koji se boji da će njegovu zajednicu progutati velegradski šljam, pravo je malo remek-djelo. Bližeći se završetku, film postaje repetitivan i predvidiv. Ili je naprosto briljantni početak postavio standarde koje ni Cronenberg nije mogao držati do kraja filma? David Cronenberg odavno među suvislim kritičarima i filmofilima zasluženo uživa status klasika, no još uvijek vrlo teško pronalazi novac za nove filmove. Nakon što je prethodno djelce "Spider" snimio u neovisnoj produkciji, baveći se više mučnim žicanjem novca negoli estetskim pitanjima, Cronenberg je sljedeći projekt poželio realizirati u normalnijih uvjetima pa je 30-ak milijuna dolara vrijedan film "Povijest nasilja" nastao pod okriljem kompanije "New Line Cinema", relativno otvorene prema ambicioznim filmašima.

Cronenberg je raspolagao finim budžetom, ali ne i pravom "završnog reza", odnosno montiranja verzije koja će ići u kina, no prema Cronenbergovim riječima, u kinima su se na koncu uvijek prikazivale njegove verzije. To je vrlo važno istaknuti, baš kao i činjenicu da je, iako nepotpisan, Cronenberg sudjelovao u kreiranju konačne verzije scenarija, jer su neki njegovi poklonici "Povijest nasilja" doživjeli kao redateljevo utapanje u mainstreem, tumačeći film kao plaćenički rad na neosobnom projektu. Kako i sam Cronenberg kaže, režija je i to da znaš odabrati s kojim ćeš ljudima raditi a s kojima nećeš. Iako realiziran unutar velike kompanije, "Povijest nasilja" je 100 posto Cronenbergov film, jednako kao što su to "Bjesnoća", "Ukleti blizanci", "Muha", "Zona smrti" i ostali biseri sada već 63-godišnjeg redatelja.

DVD "Povijesti nasilja" vrijedi nabaviti i zbog odličnih dodatnih priloga, među kojima se posebno ističe jednosatni dokumentarac o snimanju filma, iznimno zanimljivo i zorno svjedočanstvo o načinu na koji režira jedan uistinu veliki majstor. ISSA DVD+VHS A History of Violence, am. triler, 2005. R: David Cronenberg GL: Viggo Mortensen, Maria Bello, Ed Harris, William Hurt, Ashton Holmes

FILM: 5 DVD: 5 OSTALI NOVITETI: TKO JE SMJESTIO CRVENKAPICI? - BLITZ OPASNA ČETVORKA - ISSA PROGNOSTIČAR - VTI JEDNOM NEGDJE - VTI JA-McDULL - DISCOVERY TUNEL SMRTI - BLITZ

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika