Objavljeno u Nacionalu br. 553, 2006-06-19

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Allenov povratak

'ZAVRŠNI UDARAC' je, nakon niza loših i osrednjih, ponovo veliki film majstora Woodyja Allena

Dean ŠošaDean Šoša Nisu rijetki slučajevi da veliki filmaši najbolje filmove režiraju pod stare dane, kad su ih već svi otpisali. Sedamdesetogodišnji Woody Allen po nekim standardima još i nije toliko star - recimo u odnosu na 97-godišnjeg Portugalca Manoela de Oliveiru koji upravo dovršava svoj najnoviji film (!) - ali je nakon brojnih osrednjih i slabih filmova u autorskom smislu bio gotovo otpisan. Ipak, snimivši “Završni udarac”, Allen je zasjenio sve ostale velike povratnike. Naime, osim što je savršen, njegov posljednji film ničim ne daje naslutiti kako ga je režirao Woody Allen. Naravno, nakon gledanja “Završnog udarca” svi su kritičari pronašli u njemu brojne klasične Allenove autorske preokupacije, pa i sličnost s prethodnim filmovima, prisjetivši se “Zločina i prekršaja”. Uistinu, iako drukčiji, “Završni udarac” lijepo se uklapa u čitav Allenov opus.

No treba biti pošten i reći: da je Allen snimio film u tajnosti i pustio ga u distribuciju pod nekim pseudonimom, nitko ne bi prepoznao da je u redateljskoj stolici sjedio redatelj “Annie Hall”, “Manhattana” i “Purpurne ruže Kaira”. “Završni udarac” je ono što nikada ne bismo očekivali od Allena, njegov uvjerljivo najklasičnije režiran film, lišen posprdnog odnosa prema naraciji, karakterističnog brbljanja i neurotičnih likova iz kojih proviruje Woody, ako ih već sam ne glumi. Čak se i radnja filma, umjesto u New Yorku, odvija u Londonu (koproducent filma je BBC). “Završni udarac”, kako je to primijetio kolega Pavičić, ponajviše podsjeća na romane o Tomu Ripleyju legendarne Patricie Highsmith. Osim što je glavni lik čisti Ripley, Allen se poput velike književnice vješto i subverzivno poigrava našim emocijama, navodeći nas da navijamo za monstruma. Allenov Ripley zove se Chris Wilton (sjajni Jonathan Rhys Meyers) i bivši je, ne osobito uspješni, profesionalni tenisač. Podrijetlom iz skromne irske obitelji, Wilton se nakon okončanja karijere zapošljava kao učitelj tenisa u jednom snobovskom londonskom klubu i polako penje na društvenoj ljestvici.

U visoko društvo uvodi ga mladi bogatun kojeg trenira, Tom Hewett (Matthew Goode). Wilton ubrzo osvoji Tomovu sestru Chloe (Emily Mortimer), dobije posao u tvrtki njihova oca i postane fini pripadnik jedne ugledne obitelj. Allenov dečko iz niže klase čiji je pogled uperen prema suprotnom taboru podsjeća na likove Stendhalovih i Balzacovih romana. U kontaktima s pripadnicima više klase Wilton se lijepo ponaša i uspješno kontrolira, no nakon što upozna drugog “siromašnog” uljeza unutar obitelji Hewett, Tomovu djevojku Nolu Rice (sjajna Scarlett Johansson), prpošnu Amerikanku koja neuspješno sanja o glumačkoj karijeri i ide na živce Tomovoj majci, Wilton ne može obuzdati emocije i započinje burnu seksualnu aferu koja će nadživjeti njezin prekid s Tomom i jednog dana postati ozbiljna prijetnja Wiltonovu braku s Chloe. Drama o usponu momka iz niže klase tada prerasta u triler koji, osim na Patriciu Highsmith, vuče i na filmove francuskog velemajstora Claudea Chabrola, posebice remek-djelo “Izvršenje”. Osim što se odlikuju sličnom strukturom (dvije trećine filma su klasna drama a jedna triler), Allenov i Chabrolov film povezuje i neviđena subverzivnost u prikazivanju nemogućnosti prave komunikacije među različitim klasama i nesposobnosti one više da uvidi kakva im prijetnja stiže od niže. Kao što imućna obitelj u “Izvršenju” ne sluti kakva joj opasnost prijeti od sluškinje i poštarice, tako ni Hewettovi nemaju pojma kakvu su zmiju primili u obitelj. Poput već spomenutih “Zločina i prekršaja”, “Završni udarac” se odlikuje i pedantnom žanrovskom dekonstrukcijom krimića, no to i ne vrijedi osobito isticati, jer su istu stvar već davno obavili mnogi, među kojima i sama Highsmith. Ono zbog čega je “Završni udarac” vjerojatno najbolji Allenov film jest činjenica da je “zastupnik svih neurotičara” autorske preokupacije koje su ga proganjale u prethodnih trideset i nešto filmova napokon prestao servirati gledateljima banalno, u obliku pretencioznog brbljanja njegovih likova, ugradivši ih u samu strukturu filma, priču i likove

. To je prvi Allenov film nakon “Metaka iznad Broadwaya” satkan oko devize “manje je više”, u kojem nas Woody ne osvaja verbalnim gomilanjem viceva nego sjajnim izlaganjem priče, briljantnom razradom prijeteće atmosfere i razumijevanjem likova, ne uzdižući se kao obično iznad društva i likova kojima se bavi. Allen konačno shvaća da može biti ciničan, ironičan i sumnjičav a da samodopadno i intelektualno nadmoćno ne brblja kako život nema smisla. London je Woodyju samo zgodna pozornica jedne univerzalne drame koja uvjerljivost traži na malo višoj razini od one po kojoj je bitno kojim se slengom govori u kojem londonskom kvartu. Nova sredina Allenu je očito prijala pa veseli podatak da u Londonu snima i sljedeći film “Scoop”. Jedino zabrinjava to što je jednu od glavnih uloga dodijelio sebi: najbolji su “noviji” Allenovi filmovi oni u kojima ga nema - “Meci iznad Broadwaya” i “Završni udarac”. Woody Allen stari je majstor ironije, no najveća ironija u njegovu slučaju leži u činjenici da njegov najbolji film “Završni udarac” izgleda kao film koji je režirao netko drugi!

BLITZ DVD+VHS Match Point, brit.-luksemb.-am. krim. drama, 2005. R: Woody Allen GL: Jonathan Rhys Meyers, Scarlett Johansson, Matthew Goode, Brian Cox, Emily Mortimer FILM:

5 DVD: 2 ZAVJERA BLITZ DVD+VHS Povijesna drama "Zavjera" jedan je od najboljih televizijskih filmova dosad objavljenih na hrvatskom DVD tržištu. Realiziran u koprodukciji BBC-ja i HBO-a, film veterana Franka Piersona (scenarist "Pasjeg popodneva") baštini najbolje od spomenutih TV kuća pa izgleda otprilike kao miks "Obitelji Soprano" i nekog izvrsnog povijesnog dokumentarca. Čuveni sastanak na kojem su nacistički glavešine zacementirali sudbinu nesretnih europskih Židova, Pierson režira toliko uvjerljivo i dinamično da nam se uopće ne čini kako pratimo film nego izravni televizijski prijenos. Jedan stol i jedna soba Piersonu su dovoljni za film napetiji od bilo kojeg recentnog trilera, dijelom i stoga što su Kenneth Branagh i Stanley Tucci jednostavno savršeni u ulogama monstruma Heydricha i Eichmanna. Conspiracy, brit.-am. pov. TV drama, 2001. R: Frank Pierson GL: Kenneth Branagh, Stanley Tucci, Colin Firth

FILM: 4 DVD: 3 KRUG 2 DISCOVERY DVD+VHS Za razliku od japanskog i hollywoodskog "Kruga" koji su podjednako dobri filmovi, njihovi su nastavci podjednako bezvezni. Poput sumanutog američkog, i japanski je režirao autor originala Hideo Nakata. Priča o curici koja izlazi iz televizora i bunara osvojila je Nakatu u tolikoj mjeri da očito nije mogao razlučiti gdje završava dobar štos a počinje malo pristojnija istočnjačka inačica šeste "Strave u Ulici brijestova" ili sedme "Noći vještica". Ili se jednostavno želio egzistencijalno osigurati? Sada, kada mu je to valjda pošlo za rukom, Nakata bi se mogao lijepo vratiti stilu demonstriranom u vrlo dobrom filmu "Zlo", od čijeg su sumanutog hollywoodskog prepravka ("Mračne vode") još uvijek bolja i oba druga "Kruga". Ringu 2, jap. horor, 1999. R: Hideo Nakata GL: Miki Nakatani, Hitomi Sato, Fumiyo Kohinata

FILM: 1 DVD: 2 OBITELJSKA STVAR CONTINENTAL FILM DVD+VHS Sarah Jessica Parker dobila je dobre kritike za svoj nastup u filmu "Obiteljska stvar" i bila nominirana za Zlatni globus, no niti njezina uloga niti film ne mogu se mjeriti s bilo kojom epizodom "Seksa i grada". "Obiteljska stvar" započinje kao božićni film, ubrzo preraste u komediju na tragu "Dozvole za brak", u jednoj je fazi drama o umiranju, da bi na kraju završavala dulje od trećeg "Gospodara prstenova". Svi ti preokreti bili bi podnošljivi da su likovi zanimljiviji, no njih je puno a dobrih replika malo pa gotovo svi ostaju slabo profilirani. Solidne kritike kojima su američki kolege popratili ovaj omanji hitić (stajao je 17 a zaradio 60 milijuna dolara u tamošnjim kinima) više svjedoče o nedostatku pravih božićnih filmova negoli kvalitetama "Obiteljske stvari". The Family Stone, am. humorna drama, 2005. R: Thomas Bezucha GL: Sarah Jessica Parker, Claire Danes, Dermot Mulroney, Diane Keaton

FILM: 2 DVD: 2 PREOSTALI NOVITETI: SJEĆANJA JEDNE GEJŠE - BLITZ JEDNOG LIJEPOG DANA - CONTINENTAL FILM PALČICA - CONTINENTAL FILM OBRUČ STRAHA - BLITZ DOBRO UŠTIMANI MRTVACI - DISCOVERY ŠUŠKA SE, ŠUŠKA! - ISSA PREDMET OBOŽAVANJA - CONTINENTAL FILM

>email to:Dean Sosa

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika