Objavljeno u Nacionalu br. 555, 2006-07-03

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Vizualno fantastično

GORE VERBINSKI, režiser 'Pirata s Kariba', odličan je redatelj, ali ova turobna drama nema dobar scenarij

Dean ŠošaDean Šoša Film “Prognostičar” propao je na američkim kinoblagajnama, pa hrvatsku premijeru ima na DVD-u. Šteta, iako su televizijski ekrani sve veći a zvučnici sve glasniji, kina su još uvijek jedina mjesta na kojima vizualno briljantni filmovi poput “Prognostičara” mogu prezentirati svu svoju raskoš. Pa opet, teško je reći koja bi to publika hrlila na “Prognostičara”. Unatoč povremenim crnohumornim bljeskovima, “Prognostičar” je posve turobna, egzistencijalistička drama koja bi, unatoč činjenici da glavnu ulogu ima Nicolas Cage, širu publiku zanimala otprilike koliko i nekadašnji televizijski šahovski komentar.

Za neki imalo ozbiljniji uspjeh kod ionako malobrojne tzv. ambiciozne publike, “Prognostičaru” nedostaje art štofa - niti se može pohvaliti nekim festivalskim nagradama i sjajnim kritikama, niti iza njega stoji neko razvikano redateljsko ime. Film je režirao žanrovski majstor Gore Verbinski (“Krug”, “Pirati s Kariba”), vrhunski zabavljač iste one publike kojoj se “Prognostičar” ne bi nimalo svidio. “Prognostičar”, valja odmah reći, i nije osobito impresivno djelce, no vrijedi ga pogledati upravo zbog Gorea Verbinskog: riječ je o odličnom primjeru slabo napisanog i izvrsno režiranog filma. Verbinski je zanimljiv i vrlo talentiran tip, bivši gitarist u nekoliko punk bandova i autor odličnih reklama, koji, nažalost, ima tu nesreću da nije scenarist, a današnji Hollywood, čiji je Verbinski plaćenik, od svih profesija nekako najviše muku muči s pisanjem. Svi filmovi Gorea Verbinskog bolje su režirani negoli napisani, od prvog, anarhoidne obiteljske komedije “Mišolovka”, preko razočaravajućeg “Meksikanca”, vrlo pristojne hollyoodske inačice “Kruga” (bolje od japanskog originala), pa sve do njegova najboljeg filma “Pirati s Kariba”, u kojem je raspolagao s najpristojnijim predloškom. Koliko god ukupan kreativni doseg svih tih filmova, osim “Pirata”, možda bio skroman, Verbinski se predstavio kao vizualno fantastičan filmaš snažno izraženog dara za pripovijedanje, odlično demonstriranog u “Piratima s Kariba”, jednom od najboljih suvremenih pustolovnih filmova. Verbinski spomenute karakteristike iskazuje i u “Prognostičaru”, no scenarij Stevea Conrada prema kojem je realizirao film prilično je tanak.

Odluka Verbinskog da snimi “Prognostičara” izravna je posljedica jedne redateljeve zablude. Govoreći o razlozima zbog kojih se uoči nastavaka “Pirata s Kariba” prihvatio režije “Prognostičara”, Verbinski je istaknuo kako ga je privukla mogućnost slobode koju nudi jedna takva drama, u kojoj ne mora svirati po žanrovskim pravilima. Verbinski nažalost ne kuži da je i hollywoodska drama jedan najobičniji žanr, sa svim svojim stereotipima i konvencijama, po kojima je na kraju i on svirao. Poslovno uspješni, a privatno neuspješni muškarci, disfunkcionalne obitelji, problematična djeca, pedofilija i ostale teme oko kojih se vrti “Prognostičar”, opća su mjesta današnjeg američkog nezavisnog filma, ali i drama koje povremeno produciraju veliki studiji, baš kao što su mačevalački prizori neizbježna konvencija gusarskog filma poput “Pirata s Kariba”. Glavni junak “Prognostičara” je čitač meteorološke prognoze iz Chicaga, grada poznatog po nepredvidljivom vremenu. Prognostičar David Spritz (Nicolas Cage) zapravo i nije prognostičar nego tip koji s blesimetra čita ono što mu pravi meteorolozi napišu i za dva sata posla dnevno zarađuje stotine tisuća dolara godišnje. Jedan od razloga egzistencijalne praznine u kojoj na početku filma zateknemo Spritza jest njegova svijest o ispraznosti posla koji obavlja, zbog kojega ga obijesni sugrađani stalno gađaju fast-food proizvodima.

Spritz proživljava i duboku obiteljsku krizu: razveo se od supruge, s kojom ima dvoje problematične djece, a otac mu upravo umire od limfoma. Korijeni Spritzovih problema možda leže u činjenici nemogućih očekivanja koja je pred dijete jednom davno postavio otac, književnik nagrađen Pulitzerom (Michael Caine), no Stevea Conrada baš i nisu zanimali uzroci i posljedice nego se zadovoljio suhoparnim i predvidljivim bilježenjem Spritzova psihološkog i emotivnog stanja, koje bi se meteorološkim žargonom moglo okarakterizirati kao oblačno, s povremenom grmljavinom. Način na koji su događaji i likovi u filmu prikazani, mnogo je zanimljiviji od njih samih. Neduhovito napisane replike i prizore Stevea Conrada daroviti Gore Vebinski režira inspirativno, spašavajući što se da spasiti. Osobito imponira njegov talent za pričanje u slikama zbog kojeg na kraju o likovima nešto i saznamo: jedan efektan kadar Nicolasa Cagea izgubljenog u arhitekturi Chicaga govori više o psihološkom stanju u kojem se glavni junak nalazi i svijetu koji ga okružuje od kompletnog Conradova unutarnjeg monologa. Najkraće rečeno, “Prognostičar” podsjeća na slabije filmove starih hollywoodskih genijalaca poput Raoula Walsha ili Williama Wellmana, koji su, suočeni s najbanalnijim scenarističkim predlošcima, često morali od govana mijesiti pitu. Verbinski ipak ne mora: ako uistinu želi snimati drukčije filmove od onih koji mu donose novac, morao bi se ugledati na Stevena Soderbergha, hollywoodskog “insidera” koji u stankama između skupih filmova režira jeftine i “nezavisne” projekte za svoju dušu.

HOD PO RUBU CONTINENTAL FILM DVD+VHS

Lik i djelo Johnnyja Casha toliko su zanimljivi da je o velikom pjevaču vjerojatno nemoguće snimiti nezanimljiv film. Tako ni "Hod po rubu" solidnog redatelja Jamesa Mangolda ("Identitet") nije loš film iako je Mangold svoj posao odradio prilično površno, muku mučeći s kompleksnom građom, zakazavši potpuno na profilaciji svih likova osim June Carter. No zato je ljubav Johnnyja i njegove June prikazana fascinantno, a dodamo li tome fenomenalan soundtrack, vrlo dobrog Joaquina Phoenixa i uistinu savršenu Reese Witherspoon, posve zasluženo nagrađenu Oscarom, "Hod po rubu" je pristojan biografski film. Dodatni prilozi dvostrukom DVD izdanju filma nisu loši, no u njima se, nažalost, pravi Johnny i June gotovo i ne pojavljuju. Walk the Line, am. biogr. film, 2005. R: James Mangold GL: Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon, Robert Patrick

FILM: 3 DVD: 4 PUCANJ U SRCE BLITZ DVD+VHS

Drama "Pucanj u srce" snimljena je prema istinitoj i slavnoj priči o Garyju Gilmoreu, prvom smaknutom osuđeniku na smrt u Americi nakon desetljeća stanke, čijim su se slučajem bavili mnogi, pa i slavni Norman Mailer, prema čijoj je "Krvnikovoj pjesmi" snimljen sasvim pristojan film. Gilmoreov slučaj svojedobno je podijelio američku javnost na protivnike i zagovornike smrtne kazne. "Pucanj u srce" možda bi mogao izbrisati razlike: film inače ugledne Poljakinje Agnieszke Holland toliko je jalov da će i brojni protivnici egzekucije vjerojatno iskreno poželjeti da Gilmorea što prije smaknu, da sve skupa prije završi. "Pucanj u srce" nije negledljiv film, no gotovo ništa u njemu nije u redu, pa čak ni opaki Elias Koteas ("Sudar"). Shot in the Heart, am. tv drama, 2001. R: Agnieszka Holland GL: Giovanni Ribisi, Elias Koteas, Amy Madigan, Sam Shepard

FILM: 1 DVD: 2 PRATITELJ DISCOVERY DVD+VHS

Krimić "Pratitelj" valja preporučiti svima, osobito najokorjelijim ljubiteljima akcije koji u videotekama nerado posuđuju nehollywoodska ostvarenja. Riječ je o punokrvnom francuskom akcijskom trileru koji se može pohvaliti iznimnom napetošću, ali i kvalitetama koje hollywoodski akcići sve manje prezentiraju: zanimljivim likovima, inovativnom režijom i efektnim socijalnim podtekstom. Priča "Pratitelja", o čuvarima blindiranih kombija kojima se prevozi novac, asocira na fenomenalni australski film Brucea Beresforda "Prijevoznici novca", a minimalistička režija i atmosfera vuku i na Carpenterovo remek-djelo "Napad na policijsku stanicu br. 13". Iako je njegova prethodna filmografija skromna, na scenarista i redatelja Nicolasa Boukhriefa u budućnosti svakako valja obratiti pozornost. Le Convoyeur, franc. akc. triler, 2004. R: Nicolas Boukhrief GL: Albert Dupontel, Jean Dujardin, Claude Perron FILM: 4 DVD: 2 OSTALI NOVITETI: LASSIE - BLITZ POPUST NA KOLIČINU 2 - CONTINENTAL DVOBOJ - CONTINENTAL ZANIMANJE: REPORTER - BLITZ ISUS KRIST SUPERSTAR - CONTINENTAL DOSJE KORZIKA - VTI>email to:Dean Sosa

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika