Objavljeno u Nacionalu br. 560, 2006-08-07

Autor: Eduard Šoštarić

ŠOKANTNA ISPOVIJEST POTLAČENIH VOZAČA

Lažni tahograf u kamionima CTK razotkrio uzrok nesreće u tunelu

Zaposlenici tvrtke čiji je kamion usmrtio četiri osobe u tunelu Ledenik, otkrivaju detalje o kriminalnom poslovanju svojih poslodavaca koji ih tjeraju da voze do iznemoglosti

Vozači CTK morali su voziti mimo propisa kako bi do 15. kolovoza napunili terminal u splitskoj luci dovoljnim količinama prešanog lima, po koji dolazi brod Vozači CTK morali su voziti mimo propisa kako bi do 15. kolovoza napunili terminal u splitskoj luci dovoljnim količinama prešanog lima, po koji dolazi brod Miljenko Stričak, 24-godišnji vozač iz okolice Brezničkog Huma, koji je upravljao kamionom tvrtke CTK d.o.o. s kojim je nedavno u tunelu Ledenik usmrtio četiri te ranio sedam osoba, postao je i sam žrtva stravične nesreće koja je potresla Hrvatsku. Nema sumnje da je svojom nepažnjom prouzročio tragediju u tunelu, ali tomu treba pridodati teške uvjete rada koji vozače u tvrtki dovode do umora, prisiljavanje na svjesno kršenje prometnih propisa kako bi udovoljili zahtjevima vlasnika, te stalni osjećaj nesigurnosti zbog neriješenih statusnih pitanja koja se tiču radnog staža, osiguranja i osobnih dohodaka, tvrde zaposlenici u tvrtki CTK d.o.o. Vozači kamiona spomenute tvrtke otkrili su za Nacional šokantne detalje o načinu poslovanja firme, protuzakonitim radnjama u njezinom kamionskom prijevozu, lažiranju tahografa, tjeranju vozača na rad do iznemoglosti, vozačima kamiona koji su svi od reda bili zaposleni na crno, navodnom kriminalu povezanom za Željezaru Split, dakle, svemu što se mjesecima prije tragedije događalo unutar tvrtke a imalo je utjecaja na tragediju u tunelu. Zaposlenici su za sve spomenuto teško optužili vlasnike tvrtke Jakšu Michielija Tomića i Antu Klarića. Da stvar bude gora, nakon tragedije uslijedili su i veliki propusti istražnih tijela u otkrivanju svih relevantnih činjenica vezanih za prometnu nesreću, od izostanka vještačenja, navodnog nestanka tahografa, premještanja kamiona na privatni posjed bez odobrenja do snimke vožnje kamiona koja umjesto da je zadržana kod istražnog suca, jednostavno je presnimljena, a prema neslužbenim informacijama pokazala je kako je Miljenko Stričak vozio između 99 i 108 km/h kroz tunele, sve do Ledenika.

Nacional doznaje kako je tahograf ipak nađen u kamionu i dan na vještačenje. Utvrdit će se da li su na njemu rađene bilo kakve preinake, odnosno je li mogao pokazivati lažne podatke o brzini kamiona i provedenom vremenu vozača za upravljačem. Najbolji način da se to utvrdi bit će njegova ugradnja u drugi kamion te provjera tijekom vožnje od strane stručnih osoba. Poredtoga, nakon iskaza policiji pojedinih zaposlenika tvrtke koncem prošlog tjedna, koji teško kompromitiraju sadašnje vlasnike tvrtke, policija je već alarmirala poreznu upravu, inspekciju rada i druge stručne službe. Nakon dodatnih saznanja dobivenih tijekom obavijesnih razgovora od vozača kamiona, policija je još u petak izdala nalog da se sporni kamion, koji se nalazio u blizini Sv. Nedelje pokraj Samobora, u mjestu Kalinovica, odmah zaplijeni.

Međutim, nije posve jasno zašto je policija nakon dobivenih saznanja dozvoljavala svakodnevne posjete Jakše Michielija Tomića zadarskoj bolnici, odnosno Miljenku Stričaku, jer na taj način suvlasnik tvrtke može itekako utjecati na ključnog svjedoka cijele tragedije i njegovu obitelj kako bi policijskim tijelima dao neistinit iskaz. Stričaku bi dugogodišnja zatvorska kazna mogla biti znatno smanjena bude li u potpunosti surađivao u razotkrivanju prometne nezgode i malverzacija unutar tvrtke. Ipak, kao inicijalni povod, pored prometne nesreće, za opsežniju policijsku istragu unutar tvrtke CTK d.o.o. poslužile su nedavne kontradiktorne izjave njezina suvlasnika Jakše Michielija Tomića i njegova osobnog vozača da Miljenko Stričak nije njihov zaposlenik, da bi potom samo nekoliko dana poslije Jakša Michieli Tomić izjavio kako je Stričak zaposlen prije desetak dana. Policija je tada zaključila kako je Miljenko Stričak prijavljen kao zaposlenik onog trenutka kad je počinio prometnu nesreću i postao predmetom interesa javnosti, a sve do tada je zapravo radio na crno.” Potvrdu za takvu sumnju policije dobili smo od zaposlenika tvrtke vozača kamiona, koji su već dali svoj iskaz policiji. “Sramotno je kako Jakša Michieli tvrdi da je Miljenko Stričak zaposlen tek desetak dana kad svi unutar tvrtke znamo da je kod nas još od rujna 2005., ali problem je što nije uopće prijavljen, kao ni većina ostalih vozača. Kod nas su radili i ljudi bez propisanih dozvola o kategoriji za upravljanje kamionom, bosanskohercegovački državljani bez prijave i tako dalje. U kamione se toči lož-ulje, isplate su u gotovini, bez računa i knjigovodstva, ovisno o raspoloženju gazde. Miljenko je tvrtku htio napustiti još u ožujku jer su mu vlasnici bili dužni oko 20 tisuća kuna. Bio je kod kuće nekoliko dana i vratio se natrag, jer je shvatio kako te novce ne bi nikada vidio da je zauvijek otišao. Svakom zaposleniku obećana je plaća od 10 tisuća kuna, ali od toga nije bilo nikad ništa. Gazda Jakša Michieli već danima obilazi Miljenka Stričaka u zadarskoj bolnici kako bi ga uvjerio da je za njega najbolje da ne radi suprotno interesima tvrtke, obećava mu sve i svašta”, povjerio nam je vozač zaposlen u tvrtki CTK d.o.o.

Nacional je od zaposlenika tvrtke doznao kako se s kamiona u vlasništvu tvrtke CTK d.o.o., vlasnika Jakše Michielija Tomića i Ante Klarića, limitatori brzine skidaju već dulje vrijeme, odnosno ne postoji elektronska blokada motora koja bi ograničavala brzinu, jer se osigurač odstranjuje. Sugovornik iz tvrtke otkrio je i neke detaljnije podatke: “Tahografi za tvrtku se preuređuju u Vrbovcu kod Marijana Krajinovića, na adresi Ivana Draškovića 36. Sjećam se kako je tahograf bio prepravljan upravo za kamion koji je skrivio nesreću u tunelu Ledenik, ne za vozača Miljenka Stričaka nego za njegova prethodnika vozača Marijana Lugara. Isto se radilo sa svim vozačima kamiona. Odstranjivanjem osigurača elektronske blokade, kamion koji je prouzročio tragediju u tunelu Ledenik tipa MAN TG može voziti brzinom od 125 km/h pa je posve točno da su njegove brzine zabilježene u tunelima prije Ledenika bile veće od 100 km/h. Tahograf je prerađen tako da pri vožnji ne ispisuje po listiću brzinu veću od 89 km/h. Primjerice, osobno sam vozio 105 km/h dok je tahograf zapisivao maksimalnu brzinu od 89/km, što je u skladu s prometnim propisima.”

U razgovoru za Nacional, otkrio je i tajnu zlouporabe tahografa u tvrtki CTK d.o.o.: “U kamionima imamo dva tahografa, jedan je smješten iznad vozačeve glave, a drugi, ilegalni, u pretincu iznad suvozačeve glave. On se vrti paralelno s onim na instrumentalnoj ploči jer je elektronski povezan s upravljačkom konzolom. Kad vozač provede maksimalno 8 sati za upravljačem kamiona, što je granica dopustivosti i nakon čega bi se trebao osam sati odmarati, on izvadi svoj listić tahografa s instrumentalne ploče, jednostavno ga baci i stavlja novi listić, uredno popunjen na svoje ime kao da je tek počeo voziti, te nastavlja voziti nakon što je prešao dozvoljeno vrijeme vožnje. U međuvremenu, uzima onaj skriveni iz pretinca koji je normalno radio do tada i popunjava ga na neko tuđe ime, primjerice, kao da je 8 sati do tada vozio Marko Marković. Da ga tada zaustavi policijska ophodnja i zatraži listić, vozač bi pokazao taj ilegalni listić s nekim drugim imenom i prezimenom te ne bi imao nikakvih problema, jer bi policija pomislila da je tek preuzeo kamion od drugog vozača, dok je zapravo vozio i više od 10 sati bez prestanka.” Kazne za vožnju izvan dopuštenog radnog vremena su velike.

Vozači kamiona dnevno smiju voziti osam sati, s tim da se nakon četiri sata moraju odmoriti i stati, i to na sat vremena. Prekrše li taj propis, vozača čeka kazna između dvije do tri tisuće kuna, odgovornu osobu 20-ak tisuća kuna, a vlasnika i do 200 tisuća kuna. Zbog jednostavnosti primjene ilegalnog paralelnog tahografa, nevjerojatna je činjenica kako prometna policija uopće ne zna za to, ili ne želi znati za takav način prijevare kojim se služe cestovni prijevoznici. To znači samo jedno - ili se policija podmićuje ili ne zna raditi svoj posao. “Vozači u tvrtki CTK d.o.o. prisiljeni su na vožnju do iznemoglosti, nisu prijavljeni, poslodavci im duguju novac te upravljaju uglavnom starim kamionima. U splitsku luku 15. kolovoza uplovljava brod koji će preuzeti teret od 15 tisuća tona prešanog lima, kojeg u luku trebaju dovesti kamioni tvrtke CTK d.o.o. Međutim, za sada u luci ima tek nekoliko tisuća tona pa su vlasnici natjerali vozače da voze bez kvalitetnog odmora, kršeći sve propise, kako bi pod svaku cijenu dopremili teret do odredišta na vrijeme. Umjesto tri rotacije s istim vozačem tjedno na relaciji Zagreb-Split-Zagreb, vozi se pet rotacija.” Tragični događaj u tunelu Ledenik nije samo razotkrio brojne protuzakonitosti u tvrtki Jakše Michielija Tomića i Ante Klarića kad je u pitanju kamionski transport i rad na crno, već je, prema tvrdnjama Nacionalova izvora, otvorila i neka druga pitanja vezana za suradnju tvrtke sa Željezarom Split, o čemu je policija također obaviještena: “Tvrtka CTK d.o.o. se inače bavi graditeljstvom i otkupom sekundarnih sirovina, prodajom drva i slično. Na području Splita, pokraj Kaštela, imaju prostor ograđen betonskim blokovima te sličan na području Lovrinca, neposredno uz cestu nasuprot groblja. Sjećam se da se upravo na tom prostoru, kod groblja Lovrinac, miješala nekakva sirovina za Željezaru Split. Jakša Michieli je s kamionima odlazio u Bosnu i Hercegovinu gdje je za 150 eura otkupljivao 25 tona tzv. berne, odnosno otpada od prerade željezne rude. Taj se otpad dovozio u Split, miješao s otpadnim željezom, što se nije smjelo, i sve to slalo se u Željezaru Split.

Po toni se dobivalo 1000 kuna, a koliko se sjećam, u Željezaru je bilo dopremljeno oko 250 tona takve sirovine. Po svim pravilima, u Željezaru Split je smjelo ući samo otpadno željezo, a nikako otpad kao što je berna, koja se niti ne carini. Ljudi koji su bili odgovorni za ulazak takve robe u Željezaru Split bili su dobro plaćeni, a ja ću o tome sve reći na sudu ako bude potrebno. Kad je nestalo berne, krenulo se s rezanjem lima”, posvjedočio nam je zaposlenik tvrtke. Da se nije dogodila strašna tragedija, sadašnji vlasnici bi i danas neometano radili malverzacije u cestovnom prijevozu, bez ikakvih sankcija i uz očita kršenja Zakona o radu. Tragedija je prouzročila pokretanje policijske istrage o poslovanju tvrtke, i to ne samo u vezi prometne nesreće. Do sada je na obavijesnim razgovorima bilo desetak njezinih zaposlenika a cjelokupni rasplet i podizanje kaznenih prijava protiv odgovornih očekuju se kroz iduća dva mjeseca.

Vrbovec - mjesto lažiranja Prema tvrdnjama vozača kamiona u tvrtki CTK, vozač Marijan Lugar je znao odnijeti tahograf na preuređenje kako bi pokazivao lažne podatke tijekom vožnje. Zanimljivo, Marijan Lugar je vozio isti kamion koji je uništen u Ledeniku prije Miljenka Stričaka. Sumnjivi poslovi CTK Jakša Michieli Tomić većinu svojih poslova obavlja na području Splita, a jednim dijelom i na zagrebačkom Žitnjaku. Sjedište tvrtke CTK d.o.o. je u Zagrebu, u Gundulićevoj ulici, dok mu je splitska ispostava na Lovrincu gdje ima i skladište, kao i u Kaštelima.>email to:Eduard Sostaric

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika