Objavljeno u Nacionalu br. 568, 2006-10-02

Autor: Marko Ćustić

AMERIČKI SPORT BROJ JEDAN

NFL stiže na TV u Hrvatskoj

NAJGLEDANIJI AMERIČKI SPORT, američki nogomet lige NFL, od iduće nedjelje kreće na programu Z1 televizije

Najgledaniji i najpopularniji američki sport, američki nogomet, od idućeg tjedna stiže i na hrvatsku televizijsku postaju Z1. Prijenosi profesionalne lige američkog nogometa National Football League dolaze u sklopu novog europskog trenda u kojem je američki nogomet tijekom posljednjih godina znatno ojačao u susjednim državama, a odnedavno se pojavio kod nas. Prijenosi odabranih utakmica ići će nedjeljom i ponedjeljkom navečer, uz prateće emisije s komentarima i pregledom. Među vodećim američkim profesionalnim sportskim ligama, u koje se broje bejzbolski MLB, košarkaški NBA i hokejaški NHL, NFL je najgledaniji i na televiziji i uživo. Prosječan broj gledatelja na stadionima premašuje 65 tisuća. U ligi se natječu 32 kluba, podijeljena u dvije konferencije, a svaka konferencija podijeljena je još na četiri divizije s po četiri kluba. Regularna sezona traje od rujna do siječnja i tijekom nje svaki klub odigra šesnaest utakmica. Zatim po šest najboljih klubova iz svake konferencije ulazi u play-off turnir na ispadnje. Kulminacija sezone je Super Bowl, veliki finale s najskupljim cijenama za televizijsko marketinško vrijeme na svijetu. Od deset najgledanijih emisija u povijesti američke televizije, četiri su bile razna izdanja Super Bowla. Tjedan dana poslije održava se još i Pro Bowl, jedna vrsta all star utakmice, koja se od 1980. igra na Havajima, a u njoj se suprotstavljaju najbolji igrači dviju konferencija. Američki nogomet inače je izvanredno jednostavan sport po cilju igre, ali jako kompleksan po broju taktičkih kombinacija. Razvio se u 19. stoljeću u SAD-u iz ragbija, a od šezdesetih godina prošlog stoljeća je najpopularniji američki sport, gledaniji od bejzbola. Riječ je i o marketinški, pop-kulturno i na razne druge načine izrazito utjecajnom sportu. O američkom nogometu snimljene su stotine filmova, a svake godine američke kompanije natječu se tko će platiti više da se baš njihov reklamni spot emitira u prekidima Super Bowla. Prosječna cijena reklame tijekom Super Bowla 2006. bila je 2,5 milijuna dolara za 30 sekundi emitiranja. Najveće svjetske glazbene zvijezde nadaju se prilici da nastupe u pauzi ili kao najava Super Bowla. Samo 2006. prije utakmice su se pojavili Stevie Wonder i Joss Stone, himnu su pjevali Aretha Franklin i Aaron Neville, a u poluvremenu, što se smatra glavnim showom, nastupili su Rolling Stones. Godinu prije je glavni izvođač bio Paul McCartney, a 2004. Justin Timberlake koji je u poznatom incidentu usred pjesme strgnuo grudnjak Janet Jackson. Aktualni američki prvak su Pittsburgh Steelers, tim koji je prošle veljače u Super Bowlu svladao Seattle Seahawks. Iako je to u Hrvatskoj slabo poznato, američki nogomet se intenzivno igra i u Europi, posebno u germanskim zemljama. Najjače natjecanje je NFL Europe, franšiza američkog NFL-a koja se odigrava u proljeće, a u Americi nema regularne sezone. U ligi se najteče šest klubova, pet njemačkih i jedan iz Amsterdama. Igrači i treneri su većinom mlađe i neiskusnije akvizicije NFL-a koje matični klubovi šalju u Europu da steknu malo iskustva. Klubovi ujedno snose sve troškove svojih igrača i trenera dok borave u Europi, a cijela liga se doživljava kao neka vrsta škole za pravu stvar. Liga se koristi i za testiranje novih pravila - ako se pokaže da nešto funkcionira u Europi, uvodi se i u pravom NFL-u. Ipak, to ne znači da nije popularna, posebno u Njemačkoj. Prosječan broj gledatelja na utakmicama tijekom 2005. bio je veći od 18 tisuća. U mnogim europskim zemljama postoje i domaće lige američkog nogometa. Posebno su jake u Njemačkoj, Austriji i Italiji. No te lige teško mogu okupiti više od nekoliko tisuća gledatelja na stadionu. Velika ekspanzija američkog nogometa trenutačno je u jeku na istoku, posebno u Mađarskoj i Srbiji. Najzaslužniji za procvat američkog nogometa u Srbiji sigurno su prijenosi NFL-a, koji već četiri godine traju na kanalu RTS 3. Prošle je godine Super Bowl imao gledanost 6, što znači da ga je gledalo 6 posto od svih televizijskih gledatelja u Srbiji. Stoga danas u Srbiji ima petnaest klubova za američki nogomet, a očekuje se da će za ovogodišnji finale stadion biti premalen za sve zainteresirane gledatelje. Klubovi se natječu u dvije lige. U jednoj su četiri kluba s još jednim slovenskim. U drugoj je jedanaest klubova, a igra se bez zaštitne opreme, kaciga i štitnika. Kad počnu redoviti prijenosi NFL-a, zanimanje za američki nogomet sigurno će rasti. Prvom hrvatskom klubu, Zagreb Thunder, sigurno će se pridružiti i drugi klubovi. Utakmice NFL-a prenosit će se uživo na Z1 televiziji svake nedjelje u 22 i 15. Petkom navečer će se prikazivati emisija s pregledom prošlog tjedna i najavama utakmica za vikend. Utakmica od nedjelje reprizirat će se u skraćenoj verziji ponedjeljkom ujutro. Tako će i hrvatski gledatelji dobiti priliku uživati u jednom od najvećih sportskih i televizijskih spektakala današnjice. OKVIRI Zagreb Thunder Prvi hrvatski klub američkog nogometa postoji već dulje od godinu i pol, a riječ je o dvadesetak entuzijasta različitih profila, koji treniraju u Zagrebu dva puta tjedno. Predsjednik kluba Denis Geto kaže: "Američki nogomet je skup sport i mi smo tek prije dva mjeseca uspjeli kupiti opremu, a najteže je naći teren. Iako u Zagrebu postoje tri ragbi terena, koji bi nama bili idealni, ne puštaju nas ni na jedan ni uz plaćanje, pa treniramo na terenu NK Prečko." U Zagrebu će se na terenu NK Prečko 15. listopada održati CroBowl, prvi turnir američkog nogometa na hrvatskom tlu. Gostovat će klubovi iz Italije, Slovenije i Srbije, a održat će se i testiranje potencijalnih igrača za Zagreb Thunder. Odnijeti loptu na drugi kraj U igri se suprotstavljaju dva tima s po 11 igrača na terenu, a igra se sferoidnom loptom nalik na jaje zašiljenih krajeva. Cilj igre je skupiti više bodova od protivničke ekipe, a to se može učiniti slanjem lopte u zonu iza protivničkoga gola, i to na razne načine. Loptu netko od igrača tamo može odnijeti, može je se dodati igraču koji je već u toj zoni, ili je se može napucati nogom između protivničkih stativa, što nosi različit broj bodova. Teren je dug 110 jardi, što je angloamerička mjera za duljinu približno jednaka metru. Teren je iscrtan paralelnim linijama u razmacima od pet jardi koje pokazuju udaljenost od kraja terena. Glavna bitka vodi se oko osvajanja jarda po jarda terena. Svaki tim ima četiri pokušaja zvana down tijekom kojih mora osvojiti više od deset jardi, kako bi stekao pravo na još četiri pokušaja, i tako redom do zgoditka. Na početku downa timovi se namjeste na liniji jedan nasuprot drugom, i onda tim koji je u napadu izvede loptu. Svaki ozbiljan tim američkog nogometa ima knjigu s mogućim taktičkim otvaranjima, u rasponu od desetak do stotinjak kombinacija. Za igru se u svakom trenutku brine cijeli niz trenera, od glavnog do njegovih podređenih zaduženih za pojedine aspekte napada i obrane. Najčešće se lopta baci iza ofenzivne linije igraču koji se zove quarterback. Njegova je dužnost da razmišlja, da snimi raspored protivničke obrane i izvikuje šifre kombinacija koje će se odigrati. Zatim quarterback rukom doda loptu naprijed - kako se u scenama iz popularnih američkih filmova vidi - u ruke brzom trkaču, koji se uz pomoć svojih mišićavih i brzih suigrača probija kroz masu obrambenih igrača, dolazi do end zonea i postiže zgoditak za šest bodova. To je, naravno, idealna situacija, ali u stvarnosti takvi pokušaji najčešće završavaju zaustavljanjem igrača u napadu.email to:Marko Custic

Vezane vijesti

Njemačkoj kazna zbog neonacističke zastave

Njemačkoj kazna zbog neonacističke zastave

UEFA je kaznila Njemački nogometni savez s 25.000 eura jer su njemački navijači na utakmici EURA protiv Danske istakli neonacističku zastavu. Istraga… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika