06.11.2006. / 00:00

Autor: Igor Koruga

ZAGREB JAZZ FESTIVAL 2006

Susret jazza i ozbiljne glazbe

Zagreb, 5. studeni 2006., Kino dvorana SC-a, Zagreb Jazz Festival

Wayne Shorter Quartet

Očekivani finale JAZZG²-a logično je pripao najvećem imenu festivala - Wayneu Shorteru. Sa svojim potpuno akustičnim kvartetom osnovanim 2000. predstavio je vlastite skladateljske uradke s potonjih live albuma Footprints Live! i Beyond the Sound Barrier (Grammy Award 2006.).

Osobitim uvodnim stilom živog i razigranog basa u spontanoj i isprekidanoj pratnji vještog bubnjara, dalo se naslutiti da slijedi koncert potpuno drugačiji od svega do sada slušanog. Saksofon WayneA Shortera, uvodni prekinuti tonovi uz koje se spontano, bez uobičajenog ritmičkog imperativa, pojavljivala i klavirska dionica... U nastavku je publici (i izvođačima) slijedila isključivo oštra koncentracija i, nakon određene prilagodbe skladateljskom potpisu samozatajnog saksofonista, čisto uživanje u apsolutno autentičnoj i posebnoj glazbi.

The idea man

“The idea man”, kako su ga zvali još šezdesetih godina kada je svirao i skladao u kvintetu Milesa Davisa, pokazao je nevjerojatnu odmjerenost i točnost izvođenja, no istovremeno i usud upuštanja u sasvim nove situacije i odgovore na reakcije kolega iz kvarteta. Međusobna komunikacija ovdje zamjenjuje odnos solista i pratnje. Ponekad se fraze slažu logikom nadopune, a ponekad se čini da zvuče nepovezano. Upravo tada treba čuti svu četvoricu zajedno i uočiti harmonijski okvir ukupnog zvuka. Nešto kao glazbeni kolaž. Nekad kolaž, a nekad gotovo tonski kubizam!

Zanimljiva je gotovo ovisnost sve četvorice o zvuku iz kontrolnih zvučnih kutija. Takvo intuitivno sviranje i tvorba simultanih dodataka ukupnoj intonaciji kvarteta začuđuje posebno ako se uzme u obzir trajanje pojedinih skladbi. Bubanj i kontrabas ne djeluju kao ritamska osnova, dok klavir i saksofon gube ustaljenu solističku ulogu.

Amalgam glazbenih pravaca

Slušajući Bartokove i Šostakovičeve (čak i kasne Beethovenove) kvartete može se uočiti slična kompozicijska tehnika. Takvo tretiranje kvarteta uistinu se predstavilo kao moderno i vrlo zanimljivo, kako za glazbenike tako i za (pažljivije) slušatelje.Wayne Shorter Quartet tvore samostalni umjetnici, svaki s vlastitim odnosom prema glazbi koju sviraju. Otvorenost Shortera prema takvoj formi kvarteta samo dokazuje njegov iznimni glazbeni profil koji se gotovo više i ne može skučiti na jazz glazbu. On se u svojim izjavama osvrće na jazz velikane od kojih je učio i koji su uz njega učili, no ne izostavlja niti imena poput Mendelsohna, Mahlera, Beethovena i Mozarta.

Shorter svira bez suvišnih bravura (iako je kao mladić iz Newarka bio poznat po vještom i brzom sviranju) vrlo komleksne harmonijske odnose, dok su mu sola strukturirana i melodijski i harmonijski. Nerijetko koristi dulje stanke kao ravnopravan dio ukupne glazbene misli, a tada se ističe odlična klavirska podrška Danila Pereza, te impresivni dvojac kontrabasista Johna Pattituccija i udaraljkaša Briana Bladea. Perez se predstavio kao pijanist klasične tehnike i jazzerske smjelosti izraza, te je maštovitim solima gotovo izbrisao bilo koju granicu između modernog jazza i (moderne) ozbiljne glazbe.

Idem za nepoznatim

U čestim dijalozima Wayna Shortera i Briana Bladea stvarala se ugodna asocijacija na tipičan zvuk Weather Reporta, elektro-akustičkog sastava (1970.-1986.) koji je upravo Shorter osnovao sa Joeom Zawinulom (također glazbenikom iz ansambla Milesa Davisa). Promjenama tenor i sopran saksofona, fućkanjem i jarrettovskim stenjanjem Shorter je potpuno prirodno stvorio iznimnu zanimljivost glazbenog sadržaja.
Izvadak iz jednog razgovora najtočnije opisuje nešto za čim umjetnik traga “…dovraga s pravilima. To je sve što sada radim sa glazbom. Sedamdeset i jedna mi je godina i nemam što izgubiti. Idem za nepoznatim...”

Pitanje je jedino nije li cijeli svoj život predstavljao progresivnu i avangardnu jedinku, vrsnog kompozitora za “svačiji” stil. Od 1959. godine u Jazz Massengersima Arta Blakeyja pisao je za vođu sastava, a od 1964. Milesu Davisu napisao hitove poput “Prince of Darkness”, “ESP”, “Footprints”, “Sanctuary” i mnoge druge. Istovremeno je skladao i snimao vlastite ploče, okupljao poznate glazbenike (M. Petrucciani, J. Hall, H. Hancock, R. Carter, T. Williams, M. Vitous, J. Zawinul…) i s njima neprestano kročio u nove glazbene pravce.

Takav je i danas u sedamdeset i trećoj godini. Okružen mladim glazbenicima, potpuno otvorenih shvaćanja i mogućnosti ravnopravnog udjela u kreiranju tkiva svake skladbe, uživa u koncertima diljem svijeta.

Nesuvisla podrška glazbenicima

Iako sam štovatelj prilično obrazovane i upućene zagrebačke jazz publike, moram primijetiti gotovo neočekivanu “suradnju” slušateljstva što je silom htjelo pljeskom nagraditi pojedina sola kojih, kao cikličkih oblika tema-improvizacija, nije niti bilo. Svojim egzaltiranim dovikivanjima i odgovarajućim pljeskom više su remetili dinamičko nijansiranje ansambla i stvarali dojam prisilnog i neprikladnog završetka skladbe, nego motivirali glazbenike koji bilo što slično u svom dubokom zanosu nisu niti trebali.

Zagreb Jazz Festival (JAZZG² - Jazz is in) održan je u većem prostoru kino dvorane SC-a nego što je bila prošlogodišnja dvorana Istra ZeKaeM-a (zauzeta pripremom kazališne premijere), što se pokazalo primjerenim sve većem interesu Zagrepčana za vrhunska imena mainstream jazza. Isti predosjećaj imali su i sponzori koji su se ove godine odazvali u većem broju i tako doprinijeli lakšoj organizaciji, te odličnom zvuku tijekom cijelog festivala. Riješena je i prošlogodišnja kolizija termina odvijanja Zagreb Jazz Festivala i No Jazz Festivala svojevrsnim vremenskim i prostornim kompromisom. Sve u svemu, kvalitetom i kvantitetom bogata jesenska ponuda jazza na svjetskoj razini.

Vezane vijesti

Krokodil - Književni festival

Krokodil - Književni festival

Zagreb, 13. lipnja 2012. - Novi veliki ljetni festival Krokodil, regionalni i internacionalni festival čitanja, po prvi put od svog osnivanja održat… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika