Objavljeno u Nacionalu br. 575, 2006-11-21

Autor: Marko Ćustić

EKSKLUZIVNO

200 km oko Berlina u BMW-u na vodik

NJEMAČKI PROIZVOĐAČ automobila BMW predstavio je u Berlinu svoj revolucionarni ekološki automobil koji u ožujku 2007. kreće na tržište

Nacionalov novinar Marko Čustić isprobao je novi BMW Hydrogen 7  na cestama Berlina i okoliceNacionalov novinar Marko Čustić isprobao je novi BMW Hydrogen 7 na cestama Berlina i okoliceU Berlinu je lansiran BMW Hydrogen 7, prvi serijski automobil na vodikov pogon u povijesti, a Nacionalov reporter je prošlog tjedna prisustvovao promociji i isprobao tu ekskluzivnu limuzinu koja vozi na gorivo budućnosti. BMW Hydrogen 7 zasnovan je na poznatoj seriji 7 tog njemačkog proizvođača automobila, a jedinstven je po svojem dvojnom pogonu - njegov motor kao gorivo može koristiti uobičajeni benzin, ali i plin vodik.

U BMW-u smatraju da je pogon na vodik rješenje za predstojeća desetljeća, tijekom kojih će nafte biti sve manje, a zatim će se i sasvim iscrpiti. Vodik se može dobiti iz mnoštva izvora: solarno-termalnom metodom, iz biomase, zemnog plina, ali i posredno iz energije vjetra i vode, a ako zatreba, i iz električne struje dobivene bilo kojom drugom metodom, primjerice u nuklearnim ili termo elektranama. Druga velika prednost mu je ta što ne onečišćuje - iz ispuha BMW-a Hydrogen 7 izlazi vodena para. Vodik je ključni atom za nastanak vode, a i njegovo ime u mnogim jezicima to otkriva. Tako se, primjerice, u Njemačkom zove Wasserstoff - tvar iz vode - a njegovo englesko ime hydrogen, podrijetlom iz grčkog, znači tvar od koje nastaje voda. Stoga nije čudno što su u BMW-u odlučili napraviti cijelu promociju u znaku vode. Za središnje mjesto promocije odabrali su hotel na obali rijeke Spree, Radisson SAS nedaleko od Alexanderplatza.

Taj je hotel dom najvećeg cilindričnog akvarija na svijetu. U Aquadomu živi više od 2500 tropskih riba, a on sa svojih 25 metara visine dominira hotelskim lobijem. Da bi se vodena tema dodatno naglasila, novinari iz Portugala, Nizozemske, Italije, Španjolske, Izraela, Ukrajine te iz Nacionala kao jedine hrvatske redakcije, odvedeni su prve večeri na gala večeru specijalnim liftom koji prolazi kroz sredinu akvarija. I meni je bio prilagođen temi: uz svako jelo bio je naveden i postotak vode. Tako se moglo doznati da je, primjerice, teleći odrezak sa sorbetom od jastoga i crnim rezancima relativno slab izbor sa 63 posto vode, dok je narezano svježe voće za desert sasvim u skladu s promocijom sa svojih 85 posto udjela vode u ukupnoj masi. Glavno piće bila je norveška voda marke Voss, inače poznata po jakim marketinškim kampanjama u kojima se reklamira kao najčišća voda na svijetu, punjena iz izvora u dubinama norveških ledenih pustinja.

Klaus Scheurer, BMW-ov direktor za okoliš i promet, kazao je: “Sutra ćete sjesti za volan BMW-a Hydrogen 7 i iskusiti čisto zadovoljstvo u vožnji kakvo će jednog dana biti moguće bez fosilnih goriva. BMW predstavlja individualni promet, ultimativni stroj za vožnju i čisti užitak u vožnji. To su naše osnove. Ali ako poguramo taj koncept malo dalje, osiguranje individualne mobilnosti je ključna osnova svakog društva zasnovanog na podjeli rada. Stoga je osiguranje mobilnosti u budućnosti briga svakog od nas tko želi održati današnje životne standarde u budućnosti.” Scheurer je tako objasnio zašto je prvi serijski automobil s pogonom na vodik ustvari superluksuzna limuzina s V-12 6-litarskim motorom od 260 konjskih snaga, koja ubrzava od 0 do 100 km/h za manje od deset sekundi i ima maksimalnu brzinu elektronički ograničenu na 230 km/h.

Sutradan su novinari, u skladu s temom prezentacije, krenuli najvećim brodom na svijetu na solarni pogon na krstarenje niz rijeku Spree. Na odredištu ih je dočekala flota parkiranih identičnih automobila BMW Hydrogen 7, svi u srebrnoj metalik boji s bijelom kožom u unutrašnjosti. Nakon tehničkih predavanja, na kojima se moglo, primjerice, doznati i da BMW priprema i serijski automobil s pogonom isključivo na vodik i posve prilagođen tom novom gorivu, podijeljeni su ključevi i vožnja je krenula.

Uz pomoć satelitske navigacije lako smo napustili Berlin i izišli na autocestu prema Hamburgu. Na cesti gotovo da nema nikakve razlike između benzinskog i modela serije 7 na vodik, osim u nešto višem zvuku motora pri nižim brzinama. Jednom kad se prijeđe 50 km/h, lako je već nakon nekoliko minuta zaboraviti o kakvom je neuobičajenom pogonu riječ. Zahvaljujući liberalnom njemačkom prometnom zakonodavstvu, na nekim smo dijelovima mogli isprobati kako se Hydrogen 7 ponaša pri brzinama većim od 200 km/h - jednostavno savršeno. U kabini nema nikakve buke ni neugodnosti čak ni pri takvim brzinama, a automobilom se može savršeno upravljati. Od dodatne opreme ima sve što danas u automobilskoj industriji postoji za vozila najviše klase.

Po silasku s autoceste krenuo je dio rute koji su u BMW-u isplanirali kroz ruralne dijelove pokrajine Brandenburg, u jesen izvanredno slikovite zbog požutjelog lišća na stablima. Nije slučajno odabrana cesta uz koju se nalaze stotine vjetrogeneratora za proizvodnju električne struje. Kao što se ranije toga dana moglo čuti na predavanjima, Njemačka pokriva oko 8 posto svojih ukupnih potreba za električnom energijom od vjetra, a upravo takva, održivim načinom dobivena, struja trebala bi se jednog dana koristiti za proizvodnju vodika.

Nakon Brandenburga slijedio je povratak u grad i posjet crpki za točenje vodika. Inače se u BMW-u Hydrogen 7 s benzina na vodik i natrag prebacuje pritiskom na prekidač na upravljaču, a tranzicija traje dvije-tri sekunde i gotovo je neprimjetna. Međutim, jednom kad smo je isprobali, ostali smo na vodikovu pogonu daljnjih stotinjak kilometara, pa smo na Totalovoj crpki morali natočiti gotovo pet kilograma vodika u 8-litarski tank smješten iza stražnjeg sjedala. S cijenom od osam eura po kilogramu i potrošnjom od oko 4 kg vodika na 100 kilometara, ispada da 100 km u modelu BMW Hydrogen 7 stoji 32 eura ili oko 230 kuna. Usporedbe radi, na istoj relaciji bi se za taj automobil potrošilo oko 130 kuna za 98-oktanski benzin. Treba uzeti u obzir i da je cijena vodika simbolična a ne tržišna.

Uz Totalovu crpku mogla se razgledati i mobilna crpka njemačke tvrtke Linde, specijalizirane za vodik. Riječ je ustvari o kamionu za točenje vodika, a obje varijante crpke odlikuje specijalni sustav za sigurno točenje vodika. Slično kao u Formuli 1, on savršeno pristaje u otvor rezervoara, jer tekući vodik ohlađen je na temperature niže od 250 Celzijevih stupnjeva ispod nule. Zbog složenog protokola koji jamči stopostotnu sigurnost i samo točenje traje dulje - oko osam minuta za puni tank.

Mobilna crpka ključna je za BMW-ov tržišni plan. Naime, do ožujka 2007. bit će proizvedena mala serija od stotinu automobila BMW Hydrogen 7. Ti će se automobili pod specijalnim uvjetima iznajmljivati istaknutim i utjecajnim osobama po cijelom svijetu na rok do šest mjeseci. Bit će obuhvaćeni donositelji odluka poput političara i znanstvenika, ali i medijske osobe poput poznatih sportaša, glazbenika i drugih popularnih ljudi. Planira se gradnja ukupno dvanaest postaja za vodik, dvije u Kini, po jedna u Washingtonu i Los Angelesu te osam u Europi. Cilj je postići veliku vidljivost, kako bi se pokrenuo lanac događaja kojim bi se moglo doći do tranzicije na vodikovu ekonomiju u individualnom prijevozu. Za BMW je važno da pošalje poruke o očuvanju okoliša i održivom razvoju, ali i da istodobno dokaže da to ne mora značiti odricanje od luksuza i užitka u vožnji. Stoga će mobilne crpke omogućiti da najmoprimci modela BMW Hydrogen 7 budu i u područjima u kojima za sada neće biti crpki za vodik.

Za BMW-ovim programom razvoja vozila na vodik sada je više od milijun testnih kilometara, a iz ispušnih je cijevi izišlo više od dva milijuna litara vode. Klaus Scheurer je rekao: “Mi radimo pionirski posao na ovom polju, a vozači ovog automobila pridružit će nam se u tom pionirskom poslu. Istodobno, trebat će nam partneri u industriji vodika i u politici. U posljednjih nekoliko godina postigli smo značajan napredak i svladali mnoge tehnološke izazove. Idući će izazovi biti povećati domet vozila, te smanjiti njegovu masu i cijenu materijala. Ali ova utrka u kojoj se nalazimo nije sprint nego maraton.”

Prema nekim procjenama, za uvođenje vodika kao pogonskog goriva u najširu upotrebu trebat će oko dva desetljeća. Ipak, zahvaljujući BMW-u u Berlinu se mogao vidjeti uvod u tu daleku, održivu i ekološku, budućnost.

Osam minuta tankanja
Punjenje cijelog tanka modela BMW Hydrogen 7 vodikom traje osam minuta. Razlog za to su detaljne sigurnosne mjere, kojima se sprečava svaka mogućnost nezgode s tim zapaljivim plinom ohlađenim na -253 Celzijeva stupnja. Vozač samo treba spojiti crijevo na otvor tanka, a kompjutorizirani sustav sam se brine da ne dođe do istjecanja vodika, ali i da zrak i druge nečistoće ne dospiju u tank. Na crpki se inače uz tekući nudi i plinoviti vodik, druga tehnologija za koju su se odlučile neke druge automobilske tvrtke.

email to: Marko Čustić

Vezane vijesti

BMW povlači 1.3 milijuna automobila serija 5 i 6

BMW povlači 1.3 milijuna automobila serija 5 i 6

Njemački proizvođač luksuznih automobila BMW povlači oko 1,3 milijuna vozila diljem svijeta zbog mogućih problema sa akumulatorom koji bi, u… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika