Objavljeno u Nacionalu br. 577, 2006-12-04

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Savršeni art film

'ZANIMANJE: REPORTER' Michelangela Antonionija objavljen na DVD-u događaj je godine u domaćim videotekama

JACK NICHOLSON i Maria Schneider u filmu 'Zanimanje: reporter'JACK NICHOLSON i Maria Schneider u filmu 'Zanimanje: reporter'Nakon što je prikazan na nedavnom One Take Film Festivalu, film Michelangela Antonionija “Zanimanje: reporter” pojavio se ovih dana i u našim videotekama. Iako siromašno dodatnim prilozima, ne računamo li dva audiokomentara, njegovo DVD izdanje komotno možemo proglasiti događajem godine u hrvatskim videotekama. Ne samo zbog kvalitete posljednjeg Antonionijeva filma realiziranog za studio MGM, nego i njegove bizarne povijesti, zbog koje ga obični smrtnici godinama nisu mogli vidjeti. Kao što je poznato, sredinom 80-ih godina kopije i prikazivačkih prava na “Reportera” dokopao se glavni glumac Jack Nicholson, ponašajući se prema široj publici gore od najprimitivnijih likovnih kolekcionara, koji barem s vremena na vrijeme posuđuju svoje zbirke nekim izložbama. Nicholsonova objašnjenja zbog čega je toliko dugo skrivao film prilično su prozirna pa nema druge nego pretpostaviti da je riječ o najobičnijoj ljubomori, naslađivanju idejom da ga nitko drugi ne može vidjeti. Jedini razuman razlog skrivanja bio bi taj da je Jack podsvjesno shvaćao kako posljednjih 20-ak godina kao glumac propada, pa nije htio da gledatelji mogu uspoređivati njegove novije nastupe sa sjajnim poslom koji je obavio za Antonionija, pokazavši da može biti ekspresivan i bez kreveljenja i beskrajnog mlataranja rukama.
Toliko o Nicholsonu. Koliko god njegova gluma bila savršena, netko bi ga drugi možda jednako dobro nadomjestio, no sumnjam da bi bilo koji filmaš iz ove priče izvukao ono što je uspjelo Antonioniju.

Ukratko, “Zanimanje: reporter” jedan je od najboljih filmova 70-ih godina i jedna od kruna filmskog modernizma, savršeno skladna sinteza Antonionijevih tematskih preokupacija i stila, kojom je veliki talijanski majstor svim budućim kolegama sličnih estetskih sklonosti zauvijek dokinuo prostor inovacije, pa se, u usporedbi s njegovim remek-djelom, patuljasto doimaju i vrijedni filmovi poput Hanekeova “Skrivenog”. Pomaknemo li se od pogrdnog značenja odrednice art film, kao i sklonosti kritičara da u nj trpaju sve što se ne može utrpati u neku drugu ladicu, prema davnim pokušajima definiranja umjetničkog filma kao žanra, Antonionijevo “Zanimanje: reporter” je savršeni art film, onako kako su “Tragači” i “Rio Bravo” savršeni vesterni, “Burne dvadesete” ili prva dva “Kuma” gangsterski filmovi a “Ko to tamo peva” genijalna komedija.

Većina kritike doživljava Antonionija kao čovjeka koji ima nešto strašno važno reći o čovjekovoj egzistenciji, no “što” je samo jedna mala i ne osobito značajna dimenzija njegova stvaralaštva. Ono zbog čega je Antonioni jedan od najboljih redatelja u povijesti filma jest ponajprije njegovo “kako”. Redateljevo tematiziranje otuđenosti i sumnje u mogućnost komunikacije u modernom društvu bile bi samo tipične modernističke burgije, desetljećima zakašnjele u odnosu na modernizam u književnosti i slikarstvu, da nije genijalnog stila velikog cinika i manipulatora očekivanjima filmske kritike, stila koji neprekidno produbljuje sadržaj i obrnuto.

Michelangelo Antonioni svjetski je prvak u gomilanju zagonetki, pitanja i značenja, a izbjegavanju odgovora i tumačenja, zbog čega su njegovi najuspjeliji, formalno savršeni filmovi poput “Avanture”, “Noći” ili “Crvene pustinje”, uvijek iznova zanimljivi i podatni najrazličitijim interpretacijama. Takvu strategiju Antonioni provodi na svim razinama “Zanimanja: reporter”, priče o rezigniranom novinaru koji u Africi preuzme identitet umrlog trgovca oružjem, no ubrzo spozna da je bijeg nemoguć a jedini način dokidanja besmislene egzistencije - smrt. Svaki djelić Antonionijeva filmskog teksta dio je nekog šireg konteksta, počevši od toga da se glavni junak nimalo slučajno zove David Locke (internet je krcat analizama u kojima se film “nadograđuje” na razmišljanja glasovitog engleskog filozofa Johna Lockea), pa sve do bezbrojnih političkih, filmskih i literarnih referenci. Vrhunac filma je antologijski predzadnji, sedmominutni kadar, u kojem sumnja u mogućnost bilo kakve, pa i lažne egzistencije glavnog junaka, dobiva stilski ekvivalent u sumnji u mogućnost da film pokaže bilo što i govori o bilo čemu, s obzirom na to da se sve važno odvija (ili ne odvija) izvan granica kadra.

Riječ “sumnja” ne treba shvatiti pretjerano ozbiljno jer pletući svoju nevjerojatnu mrežu značenja oko kriminalističkog zapleta, o čijem je narativnom potencijalu bolje od čitave vojske redateljevih tumača pisao naš Ante Peterlić, stari cinik Antonioni, zapravo ne sumnja ni u što, nego se genijalno poigrava beskrajnim mogućnostima koje filmska umjetnost pruža. Onako kako se filmom poigravao drugi ključni modernisti Godard, ili pak recimo Hawks i Hitchcock, samo što to Antonioni čini u drugom žanru - “artu”, onom koji se tradicionalno ne doživljava kao žanr, makar je sazdan na moru konvencija i šalje barem jednako toliko signala svojoj pretpostavljenoj publici koliko su nekoć kung fu filmovi slali vojnicima ili ljubići kućanicama.

LEDENO DOBA 2: ZATOPLJENJE
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Drugo "Ledeno doba" animacijski malčice zaostaje za "Autima", no svaka druga usporedba recentnog Blue Sky & Foxova crtića s konkurentskim Pixarovim i Disneyjevim proizvodom ide na štetu potonjeg. Priča "Ledenog doba" o pokušaju preživljavanja šarmantnih životinjica u izmijenjenim prirodnim uvjetima zanimljivija je i bogatije ispričana od one o "Autima". Također, film je krcat dvosmislenim šalama i zgodnim referencama na račun svjetske politike i globalnog zatopljenja, koje mu donose dašak slojevitosti, misteriozno odsutne u "Autima", iako je ona dotad bila zaštitni znak svih Pixarovih filmova, zaključno s fenomenalnim "Izbaviteljima". Hrvatska sinkronizacija ponovo je obavljena prvorazredno.

Ice Age: The Meltdown, am. anim. film, 2006.
R: Carlos Saldanha
GL: (glasovi) Ljubomir Kerekeš, Edo Maajka, Daria Knez, Tarik Filipović
FILM: 4
DVD: 4


OD GROBA DO GROBA
DISCOVERY
DVD+VHS
Nakon vrlo dobrog, na Venecijanskom filmskom festivalu nagrađenog prvijenca "Kruh i mlijeko", slovenski redatelj Jan Cvitković zakoračio je crnohumornom dramom "Od groba do groba" tri koraka unatrag. Jedan kolega opisao je "Od groba do groba" kao "ilegalno prebacivanje Kusturice preko Sutle", čemu se baš i nema puno toga dodati. Cvitkovićeva priča o govorniku na sprovodima i njegovim bizarnim rođacima i prijateljima posve je besmislena, krcata olinjalim bizarnostima, omalovažavanjem gledateljske inteligencije i yu-ikonografijom, od kakve bi slovenska kinematografija trebala bježati kao sadašnja država od bivše. Ipak, priznanje kojim je Cvitković nagrađen na uglednom filmskom festivalu u San Sebastiánu svjedoči kako na zapadu ima mjesta za još jednog prodavača magle Kusturičina smjera.

Odgrobadogroba, slov. crnohum. drama, 2005.
R: Jan Cvitković
GL: Gregor Baković, Drago Milinović, Sonja Savić
FILM: 2
DVD: 2

MELISSA P.
BLITZ
DVD+VHS
Talijanska erotska drama "Melissa P." svoje predstavljanje u ovoj rubrici može zahvaliti jedino činjenici da je navodni autobiografski roman "Sto poteza četkom prije spavanja" talijanske tinejdžerice Melisse Panarello i kod nas izazvao solidnu medijsku pozornost. Nisam čitao knjigu, no film koji je prema njoj snimljen posve je bezvezna kombinacija obiteljske drame i mekog pornića, namijenjen - poput svih sličnih uradaka - ponajprije onima kojima je u videotekama neugodno posuđivati "hard core" filmove, pa svoje masturbatorske potrebe nastoje zadovoljiti trendovskim erotskim dramicama. Prisutnost ugledne Geraldine Chaplin u jednom takvom filmu objašnjiva je jedino željom kćeri da napokon shvati zbog čega je njezin legendarni tatica Charles ganjao djevojčice Melissine dobi, poput njezine mame!

Melissa P, tal.-španj.-am. erot. drama, 2005.
R: Luca Guadagnino
GL: María Valverde, Primo Reggiani, Geraldine Chaplin
FILM: 1 i pol
DVD: 2


OSTALI NOVITETI

  • PIRATI S KARIBA 2 - CONTINENTAL
  • 9 ORGAZAMA - DISCOVERY
  • BIJELI MASAI - BLITZ
  • PREKO OGRADE - BLITZ
  • SRETAN KRAJ - BLITZ
  • VUČJE CARSTVO - VTI
  • RIM - PRVA SEZONA - CONTINENTAL FILM

email to: Dean Šoša

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika