Objavljeno u Nacionalu br. 579, 2006-12-19

 

IVANA ORLEANSKA U SPLITSKOJ LUCI

Francuzi u Splitu u oružanoj diplomaciji

FRANCUSKI NOSAČ HELIKOPTERA \'Jeanne D\'Arc\', koji je ovih dana posjetio splitsku luku, jedinstveno je oruđe francuske diplomacije, kojim je Hrvatskoj poručeno da je Francuzi vide kao važnog partnera u regiji

'JEANNE D'ARC' Splitska luka vidjela je moćnijih i glamuroznijih stranih plovila, ali ovaj nosač helikoptera donio je najvažniju političku poruku'JEANNE D'ARC' Splitska luka vidjela je moćnijih i glamuroznijih stranih plovila, ali ovaj nosač helikoptera donio je najvažniju političku porukuLuka Lora u proteklih su desetak godina na svoje vezove primale znatno moćnija, glamuroznija plovila, nosače zrakoplova i veće fregate, ali ne i vojno plovilo koje ima snažnu diplomatsku misiju i političku težinu. Za francuski nosač helikoptera “Jeanne D’Arc“ u svjetskim pomorskim i diplomatskim krugovima se tvrdi kako je riječ o jedinstvenom brodu u svijetu “putujućem veleposlanstvu“ i snažnom oruđu francuske diplomacije. Od trenutka kad je izgrađen 1961. do danas “Jeanne D’Arc“ je, osim što su se na njemu obučavali mladi kadeti, imao isključivo humanitarnu i ponajviše diplomatsku ulogu. Sto trideset pet kadeta iz Francuske i SAD-a, Španjolske, Indonezije, Egipta, Maroka, Madagaskara ove godine završava svoj sveučilišni ciklus i trogodišnju vojnu izobrazbu plovidbom od 22 tjedna tijekom koje stečena znanja primjenjuju u praksi.

Uplovljavanje ovog broda u bilo koju luku izvan Francuske nosi snažnu političku poruku. Njegov zapovjednik prigodom obraćanja u stranim lukama ima svojevrsne ovlasti da može odaslati i određene političke poruke, što je posve neuobičajeno za časnike i vojnike bilo gdje drugdje. Na nosaču helikoptera “Jeanne D’Arc“ koji je dio školske skupine za obuku kadeta francuske ratne mornarice, koju uz njega još čini protupodmornički razarač “Georges Leygues“, nalazi se 650 članova posade, a od toga je 135 kadeta. Split je prva i jedina luka u Europi koju je ove godine na putu dugom 155 dana po morima Mediterana, Indijskog oceana i jugoistočne Azije odabrala francuska ratna mornarica za uplovljavanje nakon što je krenula na put iz francuske luke Brest 5. prosinca 2006. Podatak je još značajniji ako se zna da je isti nosač helikoptera posljednji put u Splitu boravio prije 35 godina. Od 1998. desetak brodova francuske mornarice različite tonaže pristajalo je uglavnom u Splitu, Puli i Rijeci, ali to nije imalo takvu političku težinu kao pristajanje “Jeanne D’Arc“. Treba reći kako će francuski nosač helikoptera na svom putu većinom ploviti područjima od strateške važnosti za Francusku, Djiboutijem, potom francuskim prekomorskim teritorijima u Indijskom oceanu kao što su Mayotte, Îles éparses, francuska pomorska baza Portes des Galets, Crozet, Kerguelen blizu francuskih teritorija na južnom Antarktiku.

Povratak u francuski Brest planiran je 8. svibnja 2007. nakon što svrati u Egipat i Alžir. Smatra se posve uobičajenim da prigodom boravka u stranim lukama izvan Francuske brod posjećuju najviši državni dužnosnici zemlje domaćina. Pogotovo stoga dolazak u Split ima snažnu političku dimenziju za Republiku Hrvatsku, što je shvatio i hrvatski premijer Ivo Sanader kad se odazvao i posjetio brod u splitskoj luci, što je dosad na svim drugim brodovima koji su uplovljavali u Hrvatsku bila ponekad dužnost samo ministra obrane ili niže rangiranih dužnosnika.


Zapovjednik skupine francuskih brodova “putujuće diplomacije“ kapetan Gilles Tillette de Mautort već je u prvom obraćanjuGILLES TILLETE DE MAUTORT, zapovjednik nosača helikoptera 'Jeanne D'Arc', na svom brodu: njegove su ovlasti mnogo veće nego kod običnih mornaričkih zapovjednika, on može uputiti diplomatske poruke domaćinimaGILLES TILLETE DE MAUTORT, zapovjednik nosača helikoptera 'Jeanne D'Arc', na svom brodu: njegove su ovlasti mnogo veće nego kod običnih mornaričkih zapovjednika, on može uputiti diplomatske poruke domaćinima hrvatskim novinarima prigodom njihova posjeta brodu naglasio kako je zapravo uplovljavanje nosača helikoptera u Split snažna francuska poruka potpore Hrvatskoj na putu u EU. Osim toga, u političkom kontekstu spomenuo je i 1971. uz opasku “znamo svi što se događalo te godine“, aludirajući na “hrvatsko proljeće“ kad je brod posljednji put boravio u Splitu. Nekoliko je bitnih razloga zašto se upravo ove godine dogodilo da “Jeanne D’Arc“ uplovi u splitsku luku. Francuska ratna mornarica već nekoliko godina pokušava uspostaviti vrlo čvrste veze s Hrvatskom ratnom mornaricom. Jadransko more i njegova kontrola su od strateškog značaja za EU, jer je to jedan od ulaza u europski kontinent. To će biti još aktualnije kad Hrvatska bude punopravna članica EU. Kontroliranje sveg što se događa u Jadranskom moru još uvijek je u rukama SAD-a i njegove mornarice, a nije tajna kako Francuzi žele da europske pomorske snage imaju veći utjecaj na Mediteranu.

Problemi s ilegalnim useljenicima, trgovinom ljudima, švercom oružja, teroristima sve su prisutniji na pomorskim putovima, a Francuska želi s Italijom i Hrvatskom uspostaviti snažne veze u tom dijelu i smatra ih strateškim partnerima u perspektivi snažnog europskog pomorskog utjecaja na Mediteranu Da su Italija i Hrvatska vrlo važni za Francusku, moglo bi se reći i zbog najvećeg europskog projekta izgradnje ratnih brodova nakon II. svjetskog rata. Hrvatskoj se nudi sudjelovanje u gradnji francuskih fregata FREMM na 16 pramčanih sekcija od kojih je svaka duga 70 metara.

Ponuda vrijedi ako bi se Hrvatska odlučila za nabavu četiriju francuskih korveta tipa Gowind 200, od kojih bi se samo jedna izgradila u francuskom brodogradilištu, a ostale tri u jednom od hrvatskih brodogradilišta, najvjerojatnije u Kraljevici. Riječ je o vrsti posla koji se Hrvatskoj nije ponudio od trenutka njenog osamostaljenja i ne može se usporediti ni s jednim sličnim, barem kad je riječ o obrambenom projektu Republike Hrvatske s nekom europskom državom. U Hrvatskoj ratnoj mornarici ovu su ponudu nazvali “nemoralnom”, jer će se teško moći odbiti. Odustane li Hrvatska od cijelog ponuđenog projekta, Francuzi će posao sudjelovanja u gradnji francuskih fregata FREMM dati Bugarskoj. Ipak, Francuzi se nadaju pozitivnom odgovoru hrvatske strane i zajedničkom radu na najvećem projektu u povijesti europske ratne brodogradnje. Dosad je naručeno 27 brodova, 17 za Francusku i 10 za Italiju. Fregata FREMM i korveta Gowind vjerojatno su brodovi s najmanjom cijenom u svojim klasama.

Oba broda nastala su nakon velikog ulaganja u fregate klase La Fayette kojih je dosad izgrađeno 14. Povećani La Fayette je fregata FREMM, a smanjeni je korveta Gowind. Odustane li Hrvatska, hrvatska brodogradnja više nikad neće imati priliku sudjelovati u tako značajnom obrambenom europskom mornaričkom vojnom projektu. Kroz ovakvu povezanost s hrvatskom i talijanskom ratnom mornaricom Francuska bi imala dobru pozicioniranost na Mediteranu.

FRANCUSKA VISOKA DELEGACIJA Vojni izaslanik pukovnik Pierre Desjeux, zapovjednik nosača Gilles Tilette de Mautort i veleposlanik François Saint-PaulFRANCUSKA VISOKA DELEGACIJA Vojni izaslanik pukovnik Pierre Desjeux, zapovjednik nosača Gilles Tilette de Mautort i veleposlanik François Saint-PaulJači francuski diplomatski i gospodarski angažman za jačanja veza s Hrvatskom na Jadranu počeo je još 2004. Tada je potkraj godine na tenderu za opremanje Hrvatske vojske taktičkim radiouređajima pobijedio francuski “Thales”, prije svega zbog povoljne ponude prijenosa tehnologije u Hrvatsku. Za nekoliko godina hrvatski Pomorski centar za elektroniku u Splitu, odabran kao partner francuskoj kompaniji u izradi radiouređaja, moći će samostalno iste takve tehnološki napredne vojne uređaje ponuditi bilo gdje na tržištu. Jači francuski angažman u modernizaciji hrvatskih oružanih snaga još početkom srpnja 2004. najavili su predstavnici MORH-a i francuskog ministarstva obrane tijekom posjeta Splitu, u sklopu kojeg je načelnik Uprave za naoružanje Ministarstva obrane Republike Francuske, general Nicolas de Chezzelles, s pomoćnikom Oliverom Catreavauxom boravio u sjedištu HRM-a u Lori. Francusko izaslanstvo, u kojem je bio i vojni izaslanik Francuske u RH, pukovnik Pascal Hart, tada je primio pomoćnik ministra obrane RH za materijalne resurse Mate Raboteg sa zapovjednikom HRM-a, tada kontraadmiralom Zdravkom Kardumom.
Francuski general de Chezzelles samo je 2004. u Hrvatskoj boravio tri puta, obilazeći hrvatske tvrtke koje proizvode oružje i vojnu opremu, a osobito je bio zainteresiran za industrijsku proizvodnju sofisticirane opreme i zajedničku izgradnju brodova, te je posjetio Pomorski centar za elektroniku i BSO Brodogradilište Split. Osim toga, francuski “Thales” prva je inozemna tvrtka koja je još početkom 2004. poslala Ministarstvu obrane pismo namjere u kojem nudi transfer vojne tehnologije, offset, u Hrvatsku ako bude sudjelovala u opremanju i modernizaciji hrvatskih oružanih snaga. Tada su francuski generali jasno rekli kako je Hrvatska najvažniji vojni i politički faktor u regiji. To je potvrđeno i posljednjim dolaskom “putujućeg veleposlanstva“, odnosno nosača helikoptera “Jeanne D’Arc“ u Split.

Puma, Gazelle i Alouette

U mirnodopskim uvjetima 'Jeanne D'Arc' nosi po dva helikoptera tipa Aérospatiale Puma, Aerospatiale Gazelle i Alouette III. U slučaju rata, ponijet će ili osam protupodmorničkih helikoptera WG.13 Lynx, ili transportne helikoptere Super Frelon za prijevoz vojnika.

Vezane vijesti

Pariz i Berlin žele snažniju uniju

Pariz i Berlin žele snažniju uniju

Francuska i Njemačka žele "ojačati gospodarsku, monetarnu a sutra i političku uniju", rekao je u srijedu Francois Hollande dočekujući njemačku… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika