Objavljeno u Nacionalu br. 581, 2006-12-29

Autor: Dean Sinovčić

NAJUSPJEŠNIJI EUROPSKI REDATELJ

'Filmove radim za publiku, ne za kritiku'

LUC BESSON, FRANCUSKI redatelj i producent, došao je u Zagreb na hrvatsku premijeru svog novog filmskog hita 'Arthur u zemlji Minimoya'

BESSONOV POSJET HRVATSKOJ Luc Besson u Zagrebu je boravio dva dana i u CineStaru je prisustvovao premijeri filma te u knjižari Algoritma potpisivao primjerke knjige o avanturama dječaka ArthuraBESSONOV POSJET HRVATSKOJ Luc Besson u Zagrebu je boravio dva dana i u CineStaru je prisustvovao premijeri filma te u knjižari Algoritma potpisivao primjerke knjige o avanturama dječaka ArthuraLuc Besson došao je u Zagreb kako bi predstavio svoj posljednji film “Arthur u zemlji Minimoya”, mješavinu igranog i animiranog filma koji je u ovom trenutku najgledaniji film u Francuskoj. U prvom tjednu film je ondje zaradio 1,6 milijuna eura, što pokazuje da se radi o još jednom velikom Bessonovu hitu jer je, za usporedbu, “Casino Royale” u četiri tjedna u Francuskoj zaradio 2,6 milijuna eura. Tako se nastavlja niz Bessonovih hitova koji je započet prije 21 godine filmom “Podzemna željeznica” s Christopherom Lambertom, nastavljen s “Velikim plavetnilom”, “Nikitom”, “Leonom profesionalcem” i “Petim elementom”. “Arthur u zemlji Minimoya” nastao je na temelju njegove istoimene knjige, a kako se posljednjih godina Besson više bavi produciranjem filmova u sklopu svoje kompanije EuropaCorp, onda je jasno da je on i producent tog filma.

Besson je poznat po tome što su njegovi filmovi najčešće nasilni trileri, ali i po tome da je rijetko bio ljubimac kritike, mnogo više ga je cijenila kinopublika. Francuzi mu zamjeraju što često angažira američke i britanske glumce te se koristi engleskim jezikom u svojim filmovima, ali on na to samo odmahuje rukom jer financijski rezultati na kinoblagajnama govore njemu u korist. Stoga ne voli previše novinare, ali u Zagrebu se pokazao iznimno ljubaznim i strpljivim.

NACIONAL: Kako to da ste vi, jedan od najpoznatijih francuskih redatelja, napisali knjigu za djecu?
- Iskreno, pojma nemam. Počeo sam pisati kao 16-godišnjak i stoga mogu reći da sam pisac. Tada sam radio mnoge pogreške, sramotno loše sam znao gramatiku tako da se događalo da napišem nešto a onda to sakrijem od svih. Prvi put kad sam jednoj osobi dao da pročita moju priču, ona je prvo počela ispravljati gramatičke pogreške. Rekao sam da me ne zanima to nego kako joj se sviđa sama priča. Dakle, pisao sam oduvijek, ali sam se posvetio pisanju filmskih scenarija a ne knjige. Pisanje knjige je drukčije od pisanja scenarija. Ipak, knjigu sam napisao vrlo brzo, za dva mjeseca. Dok sam je pisao, nisam se brinuo o tome hoće li to biti knjiga za djecu ili za odrasle, pisao sam priču koju sam želio dati svojoj djeci na čitanje. Nisam postavljao sebi pitanja o tome kako će knjiga biti prihvaćena nego sam pisao ono što želim pisati. Uspjeh knjige stoga je prvo iznenadio mene samoga. U ovom trenutku u Francuskoj je prodano milijun i pol primjeraka knjige. Iznenadile su me i kritike knjige koje su drukčije od kritika filma. Kada sam došao na konferenciju za novinare u povodu izdavanja knjige, očekivao sam najgore, mislio sam da će je sasjeći. Ipak sam ja netko tko je iz filmskog svijeta došao u književni svijet. Na moje iznenađenje, bili su vrlo otvoreni prema meni. U početku, ja bih se ispričao i rekao kako je to knjiga za djecu, ali književni kritičari su rekli da se ne moram ispričavati, da je knjiga dobro napisana, osobito za nekoga kojem je to prva knjiga. Rekli su mi da imam dobar stil, da je knjiga cool, bio sam sretan zbog toga. Tako se dogodilo nešto iznenađujuće, književni kritičari su me prihvatili, za razliku od filmskih kritičara koji me stalno napadaju.

NACIONAL: Rekli ste da niste razmišljali o tome pišete li knjigu za odrasle ili djecu. Kada sam pogledao film, pomislio sam da je to erotski film za djecu. Film sadrži seksualne aluzije, a princeza Selenia izgleda tako seksi.
- Ona je seksi u očima odraslih ljudi, ali ne i u dječjim očima. Ono što je seksi za odrasle za djecu je lijepo. Nisam želio upasti u zamku “političke korektnosti”. Smiješno mi je kada mi u Americi kažu kako im se čini da je Selenia previše seksi. Morao sam ih podsjećati kako u večernjim vijestima u Americi prikazuju rat u raznim dijelovima svijeta, ubijanja, prodaju droge, industriju naoružanja, uništavanje planeta, a oni se brinu što je glavni ženski lik malo previše seksi. Jeste li vi normalni? Riješite prvo probleme koje sam naveo a onda ću, ako želite, napraviti nešto ružniju Seleniju. Međutim, vi nikada nećete vidjeti 10-godišnjaka koji će reći “princeza je seksi” nego “princeza je lijepa, zaljubio sam se u nju”. Usput rečeno, Pepeljuga u filmovima Walta Disneyja je superseksi, čak i kad je odjevena u dugačku haljinu. Ima lijep vrat, ruke, zaista je “vruća”.

U KNJIŽARI ALGORITAM Besson je pretežno dječjoj publici potpisivao svoju knjigu 'Arthur i Minimejci'U KNJIŽARI ALGORITAM Besson je pretežno dječjoj publici potpisivao svoju knjigu 'Arthur i Minimejci'NACIONAL: Kako ste uspjeli uvjeriti Madonnu, Davida Bowieja, Snoop Dogga i mnoge druge zvijezde da posude svoje glasove crtanim likovima iz filma?
- Nisam ih trebao uvjeravati. Kada ste poznati u određenim umjetničkim krugovima, kao što sam ja, onda je dovoljno da umjetnik nazove umjetnika, makar se znali samo po imenima. Recimo, da me sutra nazove neki glumac kojeg ne poznam, ali za kojeg sam čuo, i kaže da želi razgovarati o nekom filmskom projektu, ja ću odmah pristati. Tako sam i ja nazvao mnoge zvijezde, njihove agente ili asistente, i rekao im da bih volio popričati s njima o svom novom filmu. Nakon toga smo se našli. Oni koji su bili zainteresirani odmah su pristali, oni koji nisu pristojno su se zahvalili s objašnjenjima “radio sam to jednom i nisam bio sretan kako je ispalo” ili “zauzet sam”. Sve je bilo vrlo jednostavno.

NACIONAL: Je li ovaj film za vas financijski riskantan jer je u njega navodno uloženo 80 milijuna eura, što je jako mnogo za europske prilike?
- Za to me nije briga. Prišao sam ovom projektu s tezom da je to film koji želim napraviti i koji ću napraviti. Film nije stajao 80 nego 65 milijuna eura, ali trebalo je pronaći i tu svotu. To je neki drugi posao, pronalaženje novca za snimanje filmova, ali ako ne nađem novac, onda ne snimam film. Tako se uvijek ponašam. Ako me netko zaustavi ili mi ne pomogne u ostvarenju nauma, onda neću ni snimiti film. Dolazim iz svijeta filma, a ne iz banke. Ja sam i producent, ali to znači da moram pronaći način da napravim ono što želim. Međutim, još uvijek je najvažnije pitanje što je to što želim napraviti. To je ono što pokreće projekt. Ako voliš svoj film toliko da si spreman potrošiti pet godina na njega, kao što sam ja potrošio na “Arthura”, onda je normalno da postoje ljudi koji će reći da im se cijeli projekt sviđa i da žele pogledati film. Možete i varati, što je problem američke filmske industrije, njihove filmske mašinerije. Svatko tko je prije 10 godina bio kreativan u sklopu neke od najvećih filmskih kompanija na kraju je bio izbačen iz kompanije. Sada odvjetnici, bankari, agenti i računovođe vode poslove. Zato u posljednjih pet godina američka filmska industrija ide prema dolje. Uz neke iznimke, veliki i skupi filmovi više nisu interesantni.

NACIONAL: Kritični ste prema Hollywoodu a pokatkad se čini da se vi kao producent trudite stvarati hollywoodske filmove u Francuskoj iako je poznato da Francuzi zaziru od hollywoodskih filmova.
- Ne, ne trudim se. No ne slažem se s tvrdnjama kao što je “ako je film brz, akcijski, onda mora biti američki”. Takav film može biti francuski, ruski ili hrvatski. Podsjetio bih vas da je u šezdesetima francuska kinematografija bila broj jedan u svijetu. Film noir ne dolazi iz Amerike nego iz Europe. Američka mašinerija je tako velika da svaki put kada vidimo dobar, veliki film, mislimo da je američki. Ako napravite neki velik i utjecajan film, svi misle da to radite u američkom stilu. Ne, ja sam napravio animirani film, i to u Europi, a ne u Americi.

LUC BESSON na premijeri filma 'Arthur u zemlji Minimoya' s manekenkom Andrijanom Dejanović i hrvatskim glumcima koji su dali glasove crtanim likovimaLUC BESSON na premijeri filma 'Arthur u zemlji Minimoya' s manekenkom Andrijanom Dejanović i hrvatskim glumcima koji su dali glasove crtanim likovima NACIONAL: Amerikanci već 15-ak godina u svojoj bezidejnosti rade hollywoodske verzije francuskih filmova, pa tako i vaših filmova “Nikita” i “Taxi”. Kako ste zadovoljni tim verzijama?

- Nije me briga. Kada su oni odlučili snimiti “Nikitu”, za mene je taj film bio završena priča. Ja sam bio u novim projektima, “Leon profesionalac” i “Peti element”. Oni su radili na mojoj prošlosti. Ako im se to sviđa, neka im.

NACIONAL: U Francuskoj vas više prihvaća publika nego kritika. “Peti element” imao je fenomenalnu gledanost, ali list Liberation tada vas je na četiri strane napao tvrdeći da ste infantilni, površni, iritantni i da imate dvostruki moral. Kako ste se osjećali zbog toga?
- Nije me bilo briga. Ja radim filmove za ljude. Najlakše je uzeti pero u ruke i ubiti nekoga. Najzabavnije je to što je prije mjesec dana Liberation skoro propao. Našli su se u problemima jer im je prodaja stalno padala. Zašto im se to dogodilo? Kada prodajete novine na temelju sranja koje pišete o ljudima, onda to funkcionira nekoliko mjeseci jer ljudi to žele omirisati. No tko želi svakog dana uroniti ruke u to sranje? Nakon nekog vremena to se novinama obija o glavu. Liberation je, dakle, gotovo propao, a ja sam još uvijek ovdje. “Arthur” je srušio rekord u gledanosti u Francuskoj koji je do sada držao “Peti element”. To je moj odgovor. Znate što najviše volim kod filmova? Što nakon pet godina potrošenih na snimanje “Arthura” nitko nije obavezan otići u kino da bi ga pogledao. Taj film je samo prijedlog na koji možete reći “ne bih gledao ‘Arthura’, gledao bih nešto drugo”. U redu. I ja sam tu bespomoćan. Zašto onda potrošiti četiri novinske stranice da biste nekoga ubili? Oni su imali problem, a ne ja. Ja nikoga nisam prisiljavao da ode u kino i pogleda “Peti element”. Kod filmova mi se sviđa to što ćete danas sa svojom kćeri pogledati “Arthura” a sutra sa suprugom film Woodyja Allena.

NACIONAL: Kada ste bili dječak, zanimala vas je biologija mora. Je li otuda došla ideja za film “Veliko plavetnilo”?
- Bio sam zaljubljen u more i u prirodu općenito, osjećao sam neku povezanost. Stoga sam mislio da ću se time baviti cijelog života. Kada sam odrastao, shvatio sam da je moja ljubav za morem bila emotivna. Ponekad, kada doista volite nekoga ili nešto, onda je najbolje da ga pustite na slobodu. Spasite ljubav i pustite voljenu osobu da bude što hoće. Da biste studirali dupine, morate ih staviti u bazen, što znači da nisu slobodni. Nisam to želio podržati i smatrao sam da je u interesu moje ljubavi najbolje da ih se pusti kako bi otišli tamo gdje pripadaju. Tu i tamo sam mogao otići na more kako bih ih vidio i volio. To je platonska ljubav koja mi omogućava da je kroz neke reference prikažem u svojim filmovima. Dupini cijelog dana jedu, igraju se i vode ljubav, ništa ne uništavaju i nemaju neprijatelje. Zato imam te reference u svojim filmovima.

NACIONAL: Je li istina da je prva verzija scenarija za film “Leon profesionalac” bila znatno drukčija od završne? Navodno je Jean Reno, glavni glumac filma, rekao da ne želi glumiti silovatelja, te se sumnjalo da se radilo o pedofilskoj vezi između njega i Natalie Portman.
- Ne, tako nešto nije postojalo u scenariju, jedino je promijenjen završetak filma. “Leon profesionalac” je ljubavna priča između djevojke od 10 godina koju glumi Natalie Portman i dječaka od 11 godina kojega glumi Jean Reno. Seksualnost ne postoji. Poanta filma je njihova čista ljubav, nema seksa. U jednom trenutku ona mu kaže “želim da ti budeš moj prvi ljubavnik”, ali on to ne razumije, riječ je o platonskoj ljubavi.

NACIONAL: Zašto u većini vaših filmova kao što su “Podzemna željeznica”, “Leon” i “Peti element” dominira činjenica da je ljubav nemoguće ostvariti? Čak i u animiranom filmu “Arthur” Selenia i Arthur kažu kako moraju čekati 10 mjeseci za ostvarenje svoje ljubavi.
- To je istina. Uvijek postoje osobe koje sretnete, zaljubite se, vjenčate se ili ne, ali isto tako postoji djevojka koju vidite samo jednom, popričate s njom, zaljubite se, ali je ne vidite u sljedećih pet godina. Činjenica je da su nedovršene ljubavne priče prekrasne. Ujedno, ja u svojim filmovima volim prikazivati neobične priče, obične me ne zanimaju. Kad bi me zanimala priča o mojem susjedu, onda bih ga izveo na ručak i saslušao njegovu priču, ne bih snimio film. Kada uđem u mračnu prostoriju na čijem se velikom platnu prikazuje film, ja želim letjeti, želim skakati, želim plivati, želim se boriti, želim voljeti, sve što želim raditi u snovima.

NACIONAL: Prije dvije godine vi i Madonna ste počeli pisati priču za mjuzikl, ali je Madonna odustala jer je bila nezadovoljna prvom verzijom scenarija. Što se zapravo dogodilo?
- Ona je željela napraviti nešto u tom smislu a ja sam joj samo trebao pomoći u tome. Na kraju se predomislila i otišla na novu glazbenu turneju zbog čega je prestala razmišljati o mjuziklu. Sve je, dakle, ovisilo o njoj, ja sam samo stavio na papir nekoliko ideja. Ona je puna energije, što mi se sviđa, sviđaju mi se njezini koncerti. No kada ide na koncertnu turneju, ona se prvo priprema nekoliko mjeseci, pa onda turneja traje šest mjeseci, a kako sam se ja bavio “Arthurom”, više nije bilo vremena da se ponovo sastanemo. Madonna je prava umjetnica, stalno ima neke ideje. Kada nas dvoje sjednemo zajedno, izgledamo kao dva luda klinca. Ona stalno želi ovo i ono, želi producirati film, glumiti, ja sam isto takav, tako da smo uzbuđeni kada se sretnemo. Mi smo poput vode koja kipi.

NACIONAL: Koliko vas zanima politika? To vas pitam zato što ste prije godinu dana digli glas protiv Nicolasa Sarkozyja, francuskog ministra unutarnjih poslova, i usporedili ga s najgorim francuskim desničarima.
- Vratimo se činjenicama. On je ministar unutarnjih poslova koji je u određenom trenutku rekao nešto i bio je, po meni, u krivu. Rekao sam da ne može, kao ministar, tako razgovarati s ljudima. Kraj priče. Nisam prosuđivao njegov rad, ali kada se na taj način obraćate milijunima ljudi koji žive u zapuštenim kvartovima u Parizu, onda dolijevate ulje na vatru. Kao ministar, morate paziti na način izražavanja, ne možete govoriti uličnim jezikom. Ljudi na ulici mogu reći jebi se, sranje, i slične stvari, ali ministar mora paziti. Ne može reći “očistit ću te” jer mu slijedi odgovor: “Želiš me jebati? Hajde, probaj”, nakon čega je pet tisuća automobila zapaljeno. U većini takvih slučajeva ljudi šute, ali ja nisam takav. Novinari su napuhali moje izjave, ali ja sam rekao da ne poznajem ministra dovoljno, možda je on iskren i pošten, ali ne može to govoriti ljudima koji gladuju u najgorim kvartovima u Parizu. Moraš ih barem malo poštivati i raditi svoj posao.

Animirano-igrana bajka

Bessonov "Arthur u zemlji Minimoya" kombinacija je animiranog i igranog filma u kojem Freddie Highmore kao Arthur i Mia Farrow kao njegova baka žive u kući iz koje će se morati iseliti jer nemaju novca. Arthurov djed, prema njegovim pričama, zakopao je dragulje negdje oko kuće, ali da bi do njih došao, Arthur mora ući u svijet malih bića po imenu Minimoyi. Jedne noći, Arthur ulazi u svijet Minimoya i tu počinje animirani dio filma. Arthur susreće princezu Seleniju u koju se zaljubljuje, ali je ujedno mora spasiti od opakog Maltazara koji želi potpuno zavladati zemljom Sedam Kraljevstva.

Odgovor Hollywoodu

Iako Besson kritičarima nije pretjerano omiljen, njegovi filmovi, osobito "Leon profesionalac" i "Peti element" , rušili su rekorde gledanosti u Francuskoj i drugim europskim zemljama.

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika