Objavljeno u Nacionalu br. 582, 2007-01-09

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Grandiozni klasici

HOLLYWOODSKI SPEKTAKLI vrsnog klasičnog pripovjedača o tragičnim junacima djeluju staromodno, ali vizualno su savršeni

'PAD RIMSKOG CARSTVA' Anthonyja Manna'PAD RIMSKOG CARSTVA' Anthonyja MannaProšla godina donijela je poplavu DVD izdanja na kioscima koja dosad nisam recenzirao jer se uglavnom radilo o reciklaži već objavljenog. Ipak, u moru bezveznih izdanja, znao se pronaći i zanimljiv film, pa smo na kioscima mogli kupiti vrijedne starije naslove poput Carpenterova filma “Oni žive”, a nakon što se uz novine besplatno dijelio “Treći čovjek”, zbog čega je u Folnegovićevu naselju, u kojem živim, prvi put rasprodana naklada Novoga lista, više nema smisla zaobilaziti ovaj segment videoizdavaštva. To više što su se, uoči Nove godine, unutar serijala klasika na kioscima pojavili antologijski filmovi Anthonyja Manna “El Cid” i “Pad Rimskog Carstva”.

“El Cid” i “Pad Rimskog Carstva” su reprezentativni izdanci hollywoodskog povijesnog spektakla koji je cvjetao 50-ih godina, u doba borbe Hollywooda i televizije, no već sredinom 60-ih praktički je umro, čemu je dijelom kumovao i neuspjeh “Pada Rimskog Carstva”, da bi 2000. oživio Scottovim “Gladijatorom”. Ugledavši na kiosku Mannove filmove osjetio sam poriv da u stilu tate vojnika iz Šijanova filma “Ko to tamo peva” odmah kupim pet DVD-a, ne bih li tako potpomogao izdavanje sličnih poslastica. Nažalost, ovakve filmove od nezasluženog zaborava ne bi spasila niti kupnja čitave edicije.

Anthony Mann, doduše, odavno uživa status klasika, no klasike danas malo tko gleda i voli. Publika za koju su njegovi filmovi snimljeni u međuvremenu je ili umrla ili je u staračkim domovima, dok će mlađim gledateljima, naviklima na standarde “Gladijatora” ili odlične, neviđeno realistične TV serije “Rim”, ovi spektakli izgledati beskrajno zastarjelo. Većina mediokritetski orijentiranih filmskih kritičara tradicionalno pretpostavlja Manna i ostale klasične hollywoodske pripovjedače trećerazrednom europskom modernističkom kiču, nemajući volje analizirati filmove dublje od razine njihovih najosnovnijih poruka, koje Mann nikada nije slao poštom, zbog čega je dugo za kulturnu javnost bio nitko i ništa, iako se u njega kleo i veliki Godard.

Mannova karijera može se podijeliti na tri dijela. U prvoj fazi, 40-ih godina, uglavnom je snimao niskobudžetne noir krimiće. Zatim je 50-ih nanizao desetak antologijskih vesterna, među ostalim i remek-djelo “Čovjek sa zapada” i pet kaubojaca s Jamesom Stewartom u glavnoj ulozi, čiji su kompleksni likovi Mannu donijeli usporedbe s klasičnim grčkim tragičarima, da bi početkom 60-ih godina karijeru zaokružio “El Cidom” i “Padom Rimskog Carstva” donoseći žanru povijesnog spektakla vrhunac, a komercijalnim fijaskom potonjeg ambicioznom producentu Samuelu Bronstonu propast. Seleći se iz jednoga žanra u drugi, Mann ih je u svojim filmovima prožimao, obogativši tako vestern kompleksnim i tragičnim noir likovima te iznimno grubim i divljim krajolicima, opisujući putem njih psihološka stanja svojih likova onako kako je u krimićima to isto činio tjeskobnim interijerima ili mračnim gradskim ulicama. Mann je bio redatelj slike kojom je, u strukturiranju priče i likova, dosezao dubine do kojih se u slikovnom mediju kakav je film teško stiže riječima, no kako su filmski kritičari uglavnom došljaci iz literature, one su najčešće ostajale neprimijećene.

Trosatni epovi “El Cid” i “Pad Rimskog Carstva” u mnogo čemu se razlikuju - prvi je junački ep o savršenom junaku, a drugi saga o propadanju jedne države i svih ljudskih vrijednosti - no među njima se daju povući brojne paralele. Ponajprije, junaci obaju filmova su tragični. Za razliku od junaka Mannovih vesterna, koji su se mučili s vlastitim demonima, likovi Mannovih spektakla pomireni su sa svojim mračnim strastima, ali ih zato razdire osjećaj dužnosti prema višim ciljevima, tj. zajednici u kojoj žive, što im u konačnici donosi podjednako tragičnu dimenziju. I Cid i Livije, vođeni osjećajem lojalnosti, služe mediokritetima, pretpostavljajući svoju privatnu sreću kolektivnim potrebama.

Pritom je “El Cid” film lika, a “Pad Rimskog Carstva” film vremena i prostora, s obzirom na to da je njegov glavni junak zapravo raspadajuće carstvo. Zajedničko im je i vizualno savršenstvo. Zahvaljujući Mannovu osjećaju za smještaj likova u prostor, španjolske plaže, srednjovjekovni dvorci ili rubna rimska ratišta postaju ravnopravni junaci radnje, govoreći o likovima i vremenu više od bilo kakvih riječi.

Mannovi spektakli nisu bez mana, pogotovo “Pad Rimskog Carstva”, čija je priča prilično nezgrapna, a glavni glumac, Stephen Boyd, posve promašen. Ipak, oni su nesavršeni onako kako je, primjerice, nesavršen Tolstojev “Rat i mir”, što znači da, unatoč povremenom praznom hodu i nekim manje uspjelim mjestima, u cjelini dosežu u umjetnosti rijetko viđenu grandioznost u prikazu čovjekova unutarnjeg i vanjskog svijeta.

LET 93

CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Scenaristu i redatelju Paulu Greengrassu treba odati priznanje na uspješno obavljenoj nemogućoj misiji - snimanju autentičnog, dostojanstvenog i nimalo patetičnog filma o jedinom avionu koji se 11. rujna nije zabio u planirani cilj. Greengrassov dokumentaristički triler "Let 93" doima se kao izravni televizijski prijenos otmice aviona, lišen napornih komentatora, tijekom kojeg o likovima ne saznajemo ništa više od onoga što nam pokazuju svojim postupcima, no sasvim dovoljno da bismo razumjeli njihove elementarne želje i strahove. Nakon bezbroj filmova kojima se dotična uzrečica konvencionalno prišivala, evo napokon jednoga koji se uistinu gleda u jednome dahu. Prigovori da je Greengrass mogao više pažnje posvetiti likovima ne stoje, jer je "Let 93" ponajprije film zbivanja.

United 93, am. triler, 2006.
R: Paul Greengrass
GL: Christian Clemenson, Trish Gates, David Alan Basche
FILM: 4 i pol
DVD: 3

POROCI MIAMIJA

CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Nakon razočaravajućih filmova "Ali" i "Collateral" jedan od vodećih američkih redatelja Michael Mann ("Lovac na ljude", "Posljednji Mohikanac", "Vrućina", "Probuđena savjest") vratio se u pravu formu kriminalističkom melodramom "Poroci Miamija". Filmska inačica nekoć popularne i kičaste TV serije imponira briljantnom režijom, snovitom atmosferom, silovitim emocijama i unikatnom Mannovom sposobnošću pričanja priče u slikama, koja sve prigovore o dramaturškoj krhkosti filma čini posve izlišnima. Nadati se samo da komercijalni fijasko filma neće uzdrmati redateljevu poziciju u Hollywoodu, jer se teško prisjetiti autora koji je s više stila od Manna ulupao stotinu i kusur milijuna dolara u ovakav, vrhunski art.

Miami Vice, am. krim. melodrama, 2006.
R: Michael Mann
GL: Colin Farrell, Jamie Foxx, Gong Li, Luis Tosar
FILM: 5
DVD: 3

LUTALICE

BLITZ
DVD
Čuveni "Ratnici podzemlja" Waltera Hilla zasigurno su popularniji film o omladinskim bandama od "Lutalica", no djelce nekoć uglednog Philipa Kaufmana kvalitetom im nije nimalo inferiorno. Kaufmanov film, doduše, nije toliko efektno koreografiran i ne ostavlja filmskoj povijesti niti jednu antologijsku repliku kojima je Hillov krcat, no zato nudi vrlo slojevit prikaz svakodnevnice newyorške mladeži početkom 60-ih godina i spada među najbolje američke filmove o sazrijevanju. Gledajući izvrsno režirane i podjednako efektno odglumljene "Lutalice", nemoguće je povjerovati da je taj isti Kaufman ne tako davno režirao sumanuti triler "Zatamnjenje", kao ni to da gotovo niti jedan član njegove glumačke ekipe kasnije nije imao karijeru vrijednu spomena.

The Wanderers, am. drama, 1979.
R: Philip Kaufman
GL: Ken Wahl, John Friedrich, Tony Ganios, Karen Allen
FILM: 5
DVD: 2


Ostali noviteti

LIBERTINE - OTROV ZA ŽENE-BLITZ
FELICIJINO PUTOVANJE - BLITZ
MALI ČOVJEK - BLITZ
LEO - DISCOVERY
NIAGARA - CONTINENTAL
KUĆA NA JEZERU - CONTINENTAL
REPLIKANT - CONTINENTAL

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika