Objavljeno u Nacionalu br. 585, 2007-01-30

Autor: Nina Ožegović

SLOVENSKA GLAZBENA AVANGARDA

Novi CD Laibacha ruga se nacionalnim himnama

KONTROVERZNA SLOVENSKA grupa Laibach u sklopu svjetske turneje dolazi u Zagreb predstaviti provokativan album 'Volk' na kojem je snimila rock verzije himni

ČETVORICA U CRNOM Članovi Laibacha udruženi su u četvornom principu, koji predstavljaju četiri imena - Eber, Saliger, Dachauer i Keller, a s njima surađuje još mnoštvo različitih suradnikaČETVORICA U CRNOM Članovi Laibacha udruženi su u četvornom principu, koji predstavljaju četiri imena - Eber, Saliger, Dachauer i Keller, a s njima surađuje još mnoštvo različitih suradnikaSlovenski Laibach, jedna od najkontroverznijih grupa s kraja 20. stoljeća, objavio je potkraj prošle godine novi album “Volk”, koji će idućeg četvrtka promovirati u sklopu velike europske turneje u dvorani kina Studentskog centra u Zagrebu. Naslov albuma na njemačkom znači “narod” ili “nacija”, a na slovenskom “vuk”, i na njemu je snimljena kolekcija nacionalnih himni obrađenih i interpretiranih u specifičnom Laibachovu stilu. Na album je uvrštena i himna NSK, prve virtualne države bez granica, osnovane 1984., koja ima vlastite putovnice, veleposlanstva, konzulate i poštanske marke. Tu su i “Germania”, koja se temelji na pjesmi “Das Lied der Deutschen”, napisanoj 1797., koja je nakon Prvog svjetskog rata korištena kao himna Weimarske Republike, te “Anglia”, koja se oslanja na “God Save The Queen”.

Grupa Laibach skrenula je na sebe pozornost javnosti bivše Jugoslavije, ali i cijele Europe početkom 80-ih 20. stoljeća provokativnim zvukom, militantnim izgledom i politiziranim projektima. Njihov program temeljio se “na razobličavanju estetske bliskosti nepomirljivih ideologija kakve su bile fašizam i komunizam”, a u svom radu koristili su simbole iz arsenala Trećeg Reicha, zatim socrealizma i kasnije talijanskog futurizma s idejom da raskrinkaju totalitarne režime i manipulaciju ljudima upotrebom njihove ikonografije. U projektima su koristili, među ostalim, Titove govore i isječke iz pornića, te Maljevičev križ, a njihove nastupe pratile su zabrane i kontradikcije. Iritantni zvuk i poseban vokal Milana Frasa bili su jedno od važnijih obilježja grupe. O njima se raspravljalo u Hrvatskom saboru, a slovenski cenzori su osakatili njihov prvi album tako da je grupa dobila disidentski status. Godine 1984. osnovali su neformalni umjetnički pokret NSK - Neue Slowenische Kunst, u kojem su bili kazališna grupa Teatar Sestara Scipion Nasice, likovnjaci Irwin i drugi. Taj je pokret uvelike utjecao na umjetnike bivše zemlje.

Ubrzo je Laibach postao svjetska atrakcija. Potpisali su ugovor za engleski Mute Records, a na turnejama su obišli gotovo cijeli svijet, od SAD-a preko nastupa u opkoljenom Sarajevu do Novosibirska u Rusiji i na EXPO-u u Hannoveru gdje su kao etablirana grupa predstavljali Sloveniju. I na svim kasnijim albumima pomicali su granice i na svoj način komentirali stvarnost, od politike do religije, primjerice, “Opus Dei”, “Nato” i ”Jesus Christ Superstars”. O njima su snimljeni brojni filmovi i napisane doktorske disertacije, a danas nakon više od 25 godina postojanja imaju kultni status.




NACIONAL: Na zadnjem studijskom albumu “Volk” snimili ste, uglavnom na engleskom jeziku, interpretacije državnih himni, primjerice, “Germania” i “Anglia”. Što vas je ponukalo na taj projekt i što njime želite reći?

- S idejom prerade nacionalnih himni bavimo se dulje vrijeme, najmanje 10 godina, zato što nam je ideja himne zanimljiv fenomen. Uvijek smo bili fascinirani time da se iz generacije u generaciju kompletne nacije iracionalno i emotivno identificiraju s tim pjesmama, plaču uz njih i pjevajući drže se za srca. Zanimalo nas je zašto je to tako i htjeli smo znati o čemu to himne zapravo govore. Kad smo počeli kopati dublje, došli smo do zanimljivih rezultata koji su sad objavljeni na albumu. Himne smatramo pravim, arhetipskim pop pjesmama. U tom smislu ploča “Volk” prije svega govori o dominantnoj pop kulturi i folk sentimentu. Pjesme na albumu su inspirirane himnama, ali su interpretirane kao pop pjesme. Po svojoj osnovnoj definiciji himna je kompozicija s engleskim tekstom. Taj je termin evoluirao u pjesmu veselja i slavljenja, simbolično reprezentirajući određenu grupaciju ljudi. Nacionalna himna obično je patriotska muzička kompozicija koja evocira i opjevava povijest, tradiciju i borbu svog naroda. Taj službeni “zvučni trademark” nacije obično je određen odlukom vlade ili je kao takav prepoznat i konvencioniran ljudskom upotrebom. A sve to isto tako vrijedi i za pop pjesme.

NACIONAL: Što taj projekt, po nekima nova provokacija, predstavlja u karijeri Laibacha u muzičkom, ali i u društvenom, odnosno, političkom smislu?
- Za nas je to jednostavno korak dalje u našem definiranju popularne kulture, njezine društvene uloge, ideologije i njezina odnosa prema politici. Uz to nam je prerada nacionalnih himni idealna komunikacija s različitim državama svijeta.

NACIONAL: Jesu li neki mediji negativno ocijenili ideju o reinterpretaciji himni?
- Ima različitih recenzija, ali uglavnom su ploča i koncerti pozitivno ocijenjeni.

MILITANTNI IZGLED i uniforme koje podsjećaju na nacističke prepoznatljiv je stil LaibachaMILITANTNI IZGLED i uniforme koje podsjećaju na nacističke prepoznatljiv je stil LaibachaNACIONAL: Tko danas čini Laibach?
- Laibach - to smo mi svi. Još uvijek udruženi u četvornom principu, koji predstavljaju četiri imena, a to su Eber, Saliger, Dachauer i Keller. Plus mnoštvo različitih suradnika.

NACIONAL: Kakav je vaš status danas u Sloveniji, gdje su vam prije 20-ak godina zabranjivali nastupe i koncerte?
- Ne volimo se previše, ali se i ne mrzimo. Moglo bi biti bolje, ali Slovenija je loša majka. Možda je bolje i zdravije da je to tako.

NACIONAL: Što se u vašim životima promijenilo od objavljivanja prve ploče i idejnog programa?
- Nismo se puno promijenili - možda samo fizički. Sve je ostalo isto. Kao kod Gabi i Arsena.

NACIONAL: Je li skrivanje privatnosti i davanje informacija na kapaljku također dio vašeg projekta Laibach?
- U neku ruku jest, ne volimo ljude gušiti agresivnim informacijama o sebi. Ionako danas ima previše medijske i svake druge agresije svuda oko nas. A što se tiče privatnosti - više nego svoje privatne face na javnim mjestima volimo vidjeti svoje javne face na privatnim mjestima.

NACIONAL: Imate li dojam da je u Sloveniji došlo do stagnacije kreativnosti i da je pao nivo intelektualne znatiželje?
- Ne, još uvijek ima puno kreativnih ljudi, možda čak i više nego ikad prije, samo što su se svi profesionalizirali, institucionalizirali i uozbiljili. Po tom pitanju Slovenija je kulturna velesila. Razina intelektualne znatiželje nije pala, ali je populizam narastao.

NACIONAL: Je li na pomolu neki novi umjetnički pravac?
- Trenutačno je popularna sprega između umjetnosti i znanosti, digitalna, interaktivna, kibernetska i biogenetska umjetnost, i sve što je vezano na svemir. Ali teško je govoriti o nekom zaista novom umjetničkom pravcu. Galerijski su kuratori postali polubogovi konceptualnog izbora, neke vrste art DJ-eva, a umjetnici su njihov fundus eksperimentalnih zečeva. Što se nas tiče, umjetnost je već odavno “adio” i krajnje je vrijeme da se i dekretom ukine.

NACIONAL: Što se u Sloveniji promijenilo od ulaska u EU na socijalnom planu?
- Ništa bitno, još uvijek se rinta kao i prije, s tim da su sad praktično svi uzeli kredite, nabavili nove automobile, mobilne telefone, pelcmantle i kompjutere, pa imaju osjećaj da im se standard podigao. A svi koji nisu dosta pametni ili pokvareni da mogu lopovski funkcionirati tresu se zbog posla.

NACIONAL: Kako se snalazite u novom “umreženom društvu” globalizacije, spektakala i korporativnog kapitala?
- Snalazimo se kao pauk u vlastitoj mreži. S inspiracijom nemamo problema - sve što nas provocira istodobno nas inspirira i obrnuto. Zeitgeist je neiscrpljiv zdenac.

NACIONAL: Kako danas gledate na početak karijere kad ste kao disidenti inaugurirali posve novi stil?
- Nismo mi nikad bili disidenti, ali smo se svejedno cijelo vrijeme dobro zabavljali.

NACIONAL: Što je bilo ključno za vaš međunarodni uspjeh? Hrabrost? Ideološka svjesnost?
- A može li dobra muzika i kvalitetni koncerti?

NACIONAL: Imate li dojam da ste svojim pločama, nastupima, uniformiranim nastupima, korištenjem Maljevičeva križa, Titovih govora, pornića, te suradnjom s ostalim članovima pokreta NSK iz 80-ih, stvarno pomaknuli neke estetske i ideološke granice i utjecali na ljude?
- Pa mnogi kažu da se zbog Laibacha i NSK raspala Jugoslavija i udružila Njemačka, a neki čak misle da je i Slovenija samo zbog nas tako brzo primljena u EU i NATO. Tko bi to znao.

NACIONAL: Kako se faza u kojoj ste kao fizički, lučki radnici radili u Londonu te Belfastu odrazila na vas?
- Ojačali smo fizički i u praksi dobili dragocjenu lekciju iz eksploatiranja realnog kapitalizma.

NACIONAL: Što je danas s virtualnom NSK državom?
- Naš je zajednički cilj bio definirati odnos između umjetnosti i politike te stvoriti Utopiju, koja će potrajati. Osnovni organizacijski princip bio nam je kolektivizam, metoda rada retro princip, a stilski se pokret najčešće definirao kao retroavangarda. Nakon brojnih uspješnih akcija pokreta Neue Slowenische Kunsta u ‘80-ima, početkom ‘90-ih došlo je vrijeme za promjenu. Zbog nove ideološke i ekonomske reorganizacije Europe - pad Berlinskog zida, reunifikacija Njemačke, raspad Sovjetskog Saveza i istočnog bloka, raspad Jugoslavije i uspostavljanje novih nacionalnih država, i Neue Slowenische Kunst se transformirao. Na Crvenom trgu u Moskvi bila je potpisana deklaracija o proglašenju NSK države - države u vremenu i bez teritorija. Tim povodom u Moskvi je bila otvorena i prva ambasada NSK, a Crveni je trg pokriven ogromnim crnim kvadratom. Članstvo u NSK je ukinuto i uvedeno državljanstvo te izdane prve NSK-ove putovnice. Uz članove različitih NSK grupa državljanstvo mogu dobiti ljudi različitih religija, rasa, nacionalnosti i svjetonazora. Putovnica je numerirana i neprenosiva, a njezina valjanost vremenski limitirana i obnovljiva. NSK država u vremenu ne priznaje kategorije fiksnog teritorija i principa nacionalnih granica, a predstavlja idealni oblik države. Formalna vlada ne postoji, niti centralni komitet. Postoje samo državljani, inženjeri, birokrati i egzekutori, koji se bave tehničkim pitanjima - virtualno održavaju Utopiju. Država je osnovana na samoupravljanju, nezavisnosti, ali i na aktivnoj koegzistenciji. Funkcionira kao parazit unutar postojećih sustava i tijela.

NACIONAL: Koji je vaš životni moto?
- Let's go! Why not!

Svjetski uspjeh benda iz Trbovlja

Glazba Laibacha korištena je u filmovima “Spiderman”, “Alias”, “Vještice iz Blaira”, njima je posvećeno dvadesetak doktorskih disertacija, Alexei Monro o njima je napisao i knjigu “Interrogation Machine” koju je izdao ugledni MIT Press. U Zagreb dolaze nakon Londona, Pariza, Helsinkija, Stockholma, Osla, Varšave, Berlina, Praga, Münchena i Beča, a potom se turneja nastavlja dalje po Balkanu, u Sofiji, Istanbulu, Ateni, Bukureštu, Budimpešti i Bratislavi. U svibnju se turneja nastavlja u pribaltičkim zemljama pa u Rusiji i Ukrajini, a na jesen u SAD-u i Kanadi.

'Janez Drnovšek je reafirmacija mitskog Kekeca'

JANEZ DRNOVŠEK, slovenski predsjednik, po mišljenju Laibacha, reafirmirao je pravi duh slovenskog mitskog lika KekecaJANEZ DRNOVŠEK, slovenski predsjednik, po mišljenju Laibacha, reafirmirao je pravi duh slovenskog mitskog lika KekecaNACIONAL: Kako duhovna preobrazba slovenskog predsjednika Janeza Drnovšeka utječe na Sloveniju i njezin međunarodni ugled?
- Po našem mišljenju dobro. Predsjednik je na neki način reafirmirao pravi duh slovenskog mitskog lika Kekeca, i puno je interesantniji od konkurencije.
NACIONAL: Družite li se s aktualnim slovenskim premijerom Janezom Janšom koji je u ‘80-ima bio aktivan u tada radikalnoj Mladini?
- Ne. On je preradikalan čak i za nas, a njegova nas ekipa izgleda ne voli previše.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika