Objavljeno u Nacionalu br. 589, 2007-02-27

Autor: Željko Rogošić

EKSKLUZIVNO: VALENTINA FIJAČKO

Varaždinka nova diva HNK Split

VALENTINA FIJAČKO (30), sopranistica i nova solistica Opere HNK Split, prošlog se tjedna vrlo uspješno predstavila na premijeri Puccinijeve opere 'La Bohème' nastupivši u naslovnoj ulozi s Tomislavom Mužekom

'PJEVANJE MI JE BILO SUĐENO' Iako je Valentina Fijačko otkrila klasičnu glazbu tek sa 14 godina, ubrzano je počela ostvarivati san da bude pjevačica'PJEVANJE MI JE BILO SUĐENO' Iako je Valentina Fijačko otkrila klasičnu glazbu tek sa 14 godina, ubrzano je počela ostvarivati san da bude pjevačica“Oduvijek sam željela pjevati Mimi u ‘La Bohemeu’", rekla je mlada sopranistica Valentina Fijačko nakon prošlotjedne splitske premijere poznate Puccinijeve opere. Nova solistica Opere HNK u Split se doselila nakon četverogodišnjeg angažmana u osječkoj operi, a mlada je kao i većina angažiranih: dirigent Ivan Repušić, redateljica Dora Ruždjak-Podolski, Snežana Savičević, Tomislav Mužek, Kiril Manolov, Luciano Batinić i Alen Ruško.

“Svi smo mi mladi”, kaže Valentina Fijačko, “odlično se poznajemo i na sceni u potpunosti razumijemo. Sedam kolega koji vam nikada ne idu na živce”. Ona je nakon diplome na Muzičkoj akademiji u Zagrebu prije četiri sezone otišla u Osijek na poziv Veseljka Barišića, tadašnjeg direktora Opere, otišla je otpjevati ulogu Susanne u Mozartovu “Figarovu piru” i - ostala četiri godine. “Nakon prvog nastupa u HNK u Zagrebu i debitantskog nastupa u operi ‘Gianni Schicci’, shvatila sam da u Zagrebu svoju priliku neću tako lako dobiti. Za mladog pjevača je jako važno da se izgrađuje u nestresnoj okolini kakva je Osijek. Tamo sam izgradila svoj početnički repertoar i stekla sigurnost na sceni. Osijek je vrijedna i samozatajna umjetnička sredina koja o svojim uspjesima nedovoljno priča”, kaže Valentina Fijačko i dodaje da je Split grad s puno kritičnijom publikom nego Zagreb ili Osijek. U Osijeku je već surađivala s Dorom Ruždjak-Podolski, u Offenbachovoj “Lijepoj Heleni” i Ravelovoj operi “Dijete i čarolije”, a u Split ju je pozvao dirigent Ivan Repušić s kojim prijateljuje od studentskih dana u Zagrebu. “Dugo me nagovarao, a ja sam mu u šali kazivala da mi mora osigurati stan i muža. Mislila sam da me iz Osijeka ništa ne može maknuti. Ali, sve više smo pričali o tome, Repušić je sve više sudjelovao u stvaranju repertoara splitske opere, i odlučio je postaviti “La Bohème”. E, to je za mene bio pravi izazov”, sjeća se Valentina Fijačko.

Pripreme za tu operu počele su prije godinu dana, da bi se intenzivirale zadnjih mjesec dana. Iako dolazak u Split shvaća kao stepenicu više u karijeri i umjetničkom sazrijevanju, i dalje se nalazi među prijateljima - primjerice, s Tomislavom Mužekom kojeg poznaje iz srednje glazbene škole u Varaždinu. “Ja sam iz okolice Varaždina, iz Radovana, mjesta između Varaždina i Ivanca, gdje i živim”, kaže Valentina Fijačko, “ a Tomislav je iz Ludbrega. Iako smo iz iste županije, on je Podravac, a ja sam Zagorka. Vidite, Podravci i Zagorci navalili u Split! U školi se nismo nešto posebno družili. Te godine kada sam u školi pokušala položiti prijemni iz pjevanja, na prijemnom se pojavio i Tomica. Već ranije sam svirala obou, ali sam željela pjevati. Tomislav je pohađao kemijsku školu, i došao na prijemni i zapjevao “O, sole mio”. Kada sam ga čula, rekla sam: “O, Bože, opet, i ove godine, netko tko će me potisnuti!” Bio je to moj drugi pokušaj “upadanja” na pjevanje. I doista, nisam bila primljena. Ali, bila sam uporna i uspjela. Put me naveo na pjevanje koje sam toliko željela. Ne, ne, kao što vidite, nije me Mužek u tome omeo”.


VALENTINA FIJAČKO i Tomislav Mužek u Puccinijevoj operi 'La Bohème'VALENTINA FIJAČKO i Tomislav Mužek u Puccinijevoj operi 'La Bohème'Nakon studija Valentina Fijačko i Tomislav Mužek su se opet sreli, a često nastupaju zajedno na koncertima, pa tako i na Splitskom ljetu. Prije godinu i pol pjevali su na Peristilu s korejskim tenorom Titom Youom, no ovo im je prvi put da su zajedno nastupili u opernoj predstavi. “Tomislav je kolega kakvog možete poželjeti. Na pozornici se toliko dobro razumijemo i ta scenska kemija funkcionira u svakom trenutku. On djeluje pozitivno, i podrška je u svakom trenutku”, kaže Valentina Fijačko, no ističe i da se dobro slaže i s drugima. Primjerice, Kirila Manolova i Snežanu Savičević poznaje još sa seminara u Beču gdje su svi bili stipendisti bečkog Music Theatra.

Na pitanje žali li zato što nema angažman u Zagrebu Valentina Fijačko odogovara: “Meni je Zagreb zbog lokacije uvijek bio prioritet. Međutim, jako je važno kakva klima vlada u HNK. Kada sam diplomirala, otišla sam tamo i pitala za posao, ali oni za mlade pjevače nemaju mjesta. Imaju četrdesetak solista na plaći, ali neće primiti nikog mladog. Pitala sam se kada ću doći u Zagreb, ako sada neću. Ali, sada znam, prvo Osijek, pa Split - stvarno je trebalo biti ovako.”

Iako je dosad pjevala na koncertima u Austriji, Njemačkoj, Italiji, Belgiji i Rusiji, još nije nastupala na europskim opernim pozornicama, ali nada se da će i za to dobiti priliku. “Voljela bih karijeru podrediti životu, a ne život karijeri. Ne bih voljela dočekati 40. godinu i da mi je sve još uvijek u koferima, da stalno putujem od grada do grada. Meni je drago da se ovako lijepe predstave događaju u Hrvatskoj. Trebalo bi biti više predstava u svim opernim kućama. Kako mi je sve u životu došlo u nekom logičnom slijedu, nadam se da će i nastupi u inozemstvu”, kaže Valentina Fijačko.

Ljubav prema pjevanju ima otkad zna za sebe - čak kaže da nije sama odabrala pjevanje, nego da je pjevanje odabralo nju - ali se uvijek sramila pjevati. Kaža da joj je u djetinjstvu opera bila nešto vrlo apstraktno i potpuno nepoznato te da u obitelji nitko nije bio glazbenik. Klasična glazba mi je bila potpuno nepoznata do četrnaeste godine. Tada je poželjela ići u glazbenu školu učiti svirati obou, a za pjevanje ju je posebno ohrabrila tek njezina profesorica Lidija Horvat-Dunjko koja ju je pripremala i za prijemni ispit u Zagrebu. Valentina Fijačko poslije je kod nje i diplomirala, a posebno je zahvalna i profesorici Oliveri Miljaković koja joj je predavala u Beču. No nastup u splitskoj operi posebno ju je oduševio.

IVAN REPUŠIĆ, Dora Ruždjak- Podolski, Valentina Fijačko, Snežana Savičević, Kiril Manolov i Tomislav MužekIVAN REPUŠIĆ, Dora Ruždjak- Podolski, Valentina Fijačko, Snežana Savičević, Kiril Manolov i Tomislav Mužek“Oduvijek sam željela pjevati Mimi. Mimi traži lirski sopran, ali je to prilično teška uloga, opsežna, traži koncentraciju. Mimi je živa, mlada žena, ali na koncu umire. Prije nekoliko dana na probi smo svi u tom prizoru plakali. Uključujući i mene koja sam umrla. To je Puccini. Do sada sam se uvijek bolje osjećala u nekim komičnijim ulogama. Susanne u ‘Figarovom piru’, u ‘Čarobnoj fruli’. Ali jasan mi je bio slijed - dolaze uloge umirućih žena. Za takve teške uloge pjevač mora sazrijeti. Netko tko ima dvadeset godina, Mimi ne može donijeti na pozornicu. Možda može otpjevati, ali nemoguće je postaviti cijelu ulogu. Dobro je imati dobronamjernog savjetnika koji će ti reći kada je za što vrijeme i savjetovati redoslijed uloga. To su meni moje profesorice Dunjko i Miljaković”, kaže Valentina Fijačko. A što se tiče pohvala nakon splitske premijere, odgovara: “Priznajem, malo me to počelo živcirati. Bitno je ostati zdrav u glavi i raditi, imati kriterije i držati razinu. Ako čovjek ima bilo kakvih problema, ako se ne osjeća dobro, ne može pjevati. Treba čuvati živce!”

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika