Objavljeno u Nacionalu br. 595, 2007-04-10

Autor: Tanja Simić

ZDRAVLJE I LJEPOTA IZ MORA

Vrhunska kozmetika od jadranskih algi i planktona

JADRAN - GALENSKI LABORATORIJ iz Rijeke prvi je u Hrvatskoj patentirao vrhunsku kozmetiku od minerala iz Jadranskog mora koja po kvaliteti i efikasnosti može konkurirati svjetskim markama

NAJČIŠĆE MORE Voda iz Jadrana vadi se na velikoj udaljenosti od obale i na velikoj dubini, kako bi se osiguralo da bude što čišćaNAJČIŠĆE MORE Voda iz Jadrana vadi se na velikoj udaljenosti od obale i na velikoj dubini, kako bi se osiguralo da bude što čišćaRiječki Jadran - Galenski laboratorij, treća po veličini farmaceutska tvrtka u Hrvatskoj, izbacio je nedavno na tržište specifičnu kozmetičku liniju kojom na domaćem tržištu želi konkurirati najvećim imenima svjetske prirodne kozmetike. Imenom Adrience, riječ je o prvoj hrvatskoj dermokozmetici - grani kozmetike koja se radi od prirodnih sastojaka pod nadzorom dermatologa i prodaje isključivo u ljekarnama. Od sličnih svjetskih dermokozmetičkih brandova poput Avènea, Uriagea i Vichyja hrvatska linija Adrience se razlikuje po tome što se njihovi sastojci temelje na termalnim vodama, a baza linije Adrience su alge, planktoni i voda iz Jadranskog mora. Jedan od začetnika ideje da se i u Hrvatskoj počne proizvoditi takva, u svijetu sve cjenjenija kozmetika 26-godišnja je Splićanka Sanja Stamenić, brand menadžerica u Jadran - Galenskom laboratoriju, jedna od najmlađih brand menadžerica u Hrvatskoj. Na ideju o kozmetici čija je baza posebno obrađena voda iz Jadranskog mora došla je, priča, s kolegom Teom Rakočevićem, direktorom Odjela kozmetike Jadran - Galenskog laboratorija i članom Upravnog odbora. O tome kaže: “Netom po završetku ljeta pričali smo kako je zahvaljujući moru koža svima nakon ljeta pročišćena i zategnuta i zaključili da se još nitko nije sjetio iskoristiti Jadransko more u kozmetičke svrhe. Počeli smo istraživati pozitivne učinke Jadranskog mora i morske vode općenito i, iako se to u Hrvatskoj slabo proučavalo, naišli na vrlo zanimljive podatke.

Morska voda je bogatija i ljekovitija od termalnih, a Jadransko more slovi kao jedno od najčišćih i po količini minerala najbogatijih svjetskih mora. Naši su stručnjaci pod vodstvom magistre farmacije Dorotee Pernjak dodatno provjerili ima li ono zaista pozitivnih učinaka na kožu i zaključili da ima, jer je jako bogato mineralima nužnim za pravilno funkcioniranje kože poput magnezija, cinka, mangana i bakra.”

U projekt se, rekla je ona, uključilo 20-ak stručnjaka koji su se angažirali oko istraživanja tržišta i sirovina. Tvrde da ni u Hrvatskoj niti u regiji nitko ne proizvodi dermokozmetiku, a kamoli dermokozmetiku na bazi morske vode Jadrana. Također su jedini, kaže, koji u Hrvatskoj proizvode dermokozmetiku namijenjenu muškarcima. Dermokozmetika je u svijetu sve veći trend jer se kupcima, kao i u prehrambenoj industriji, na tržištu nudi sve više kozmetičkih proizvoda različite kvalitete pa i upitnih sastojaka, zbog čega sve više paze što kupuju. Osim toga, prirodna kozmetika u većini europskih zemalja nije točno definirana, zbog čega nisu rijetki proizvodi na čijoj ambalaži nezasluženo piše “prirodno”. Upravo je zato dermokozmetika kupcima toliko privlačna jer se, zbog prirodnih sastojaka od kojih se pravi i dermatoloških i farmaceutskih standarda kojima podliježe, smatra najsigurnijom. Zato i slovi kao kozmetika višeg standarda i cijene su joj u skladu s reputacijom.




SANJA STAMENIĆ, brand menadžerica u Jadran - Galenskom laboratoriju, jedan je od začetnika ideje o prvoj hrvatskoj dermokozmeticiSANJA STAMENIĆ, brand menadžerica u Jadran - Galenskom laboratoriju, jedan je od začetnika ideje o prvoj hrvatskoj dermokozmetici Sanju Stamenić i Tea Rakočevića je na ideju o kozmetičkoj liniji na bazi mora potaknuo i uspjeh njihove marke za prohodnost dišnih putova Aqua Maris, koji se također bazira na vodi iz Jadranskog mora a koji je, kako tvrde, u Rusiji vodeći proizvod takvog tipa i pokriva 60 posto tamošnjeg tržišta. Morsku vodu iz Jadrana, kažu, vade na više lokacija, a postoje i određeni standardi na koliko metara od obale i koliko duboko se mora ići kako bi voda bila kvalitetnija. U laboratorijima tvrtke voda se zatim posebno obrađuje i sterilizira te se od nje, ekstrakta planktona i morske alge Coralline officinalis pravi patentirani spoj koji je baza svih proizvoda Adrience. Spomenuta alga posebno je zanimljiva jer na sebe privlači minerale iz mora, zbog čega je u njezinim dijelovima koncentracija minerala i do nekoliko stotina puta veća nego u okolnom moru.
Linija Adrience nedavno je predstavljena i na Sajmu kozmetike u Frankfurtu gdje su se, kako kažu Sanja Stamenić i Teo Rakočević, za njezinu distribuciju raspitivali iz mnogih zemalja poput Dubaija, Irske, Velike Britanije, Švedske, Norveške i Grčke. Liniju su, kaže Sanja Stamenić, već plasirali na tržište Bosne i Hercegovine, a u planu su i srbijansko, slovensko i rusko.

Sanja Stamenić je u riječkom Jadran - Galenskom laboratoriju zaposlena nešto više od tri godine, koliko je i bilo potrebno da se linija Adrience plasira na tržište. Ta diplomirana ekonomistica iz Splita bila je proglašena najboljim studentom i nagrađena je Rektorovom nagradom na Sveučilištu u Rijeci. Upravo završava magisterij na riječkom Ekonomskom fakultetu, najmlađi je gost predavač na istom fakultetu, u slobodno vrijeme drži instrukcije iz statistike i računovodstva, a vikendom pohađa MBA program na zagrebačkoj poslovnoj školi Cotrugli Business Academy koja ju je stipendirala i u kojoj je uz etablirane, vrhunske menadžere najmlađa polaznica. Na takav životni tempo prisilila ju je, kaže, obiteljska situacija: “Roditelji su mi, za te poznate privatizacije, vrlo rano otpušteni iz tvrtki u kojima su radili 30 godina i nitko ih više nije želio zaposliti. Danas s malim mirovinama ne mogu uzdržavati i sebe i mog brata pa sam se vrlo rano počela sama školovati i uzdržavati, a i njima pomagati. U Splitu nema puno posla i korisnija sam im ovdje. Dan-danas još uvijek držim instrukcije poslije posla jer novca nikad dosta, ali to je čitavo vrijeme nekakav viši cilj koji me gura i dodatna motivacija u životu. Međutim, stignem se i zabaviti - zapravo sam se jedino odrekla popodnevnog ljenčarenja i gledanja televizije.”

U Jadran - Galenskom laboratoriju se, priča, zaposlila netom nakon diplome, kao asistent product managera u poslovnom području Bezreceptni lijekovi. To je jedan od tri poslovna područja tvrtke, uz Kozmetiku i Lijekove na recept. Jadran - Galenski laboratorij vrlo je zanimljiva tvrtka zbog više razloga. Nastala je ranih ‘90-ih, s 10-ak zaposlenika. Danas zapošljava više od 300 zaposlenika i ima prihode od 260 milijuna kuna, a u posljednjih nekoliko godina postigla je da joj izvoz donosi 50 posto od ukupnih prihoda. Uza sve to je, zbog samozatajne strategije direktora i osnivača, riječkog magistra farmacije Ive Usmianija, marketinški gotovo potpuno neeksponirana. Nema, naime, ured za odnose s javnošću, a poslovna strategija je usmjerena na promociju pojedinih brandova, a ne čitave tvrtke. O tome govori Teo Rakočević, direktor odjela kozmetike i član Upravnog odbora: “Tvrtka je jednostavno odlučila graditi imidž kroz svoje brandove. JGL što se toga tiče nije jedinstven jer to rade i drugi u svijetu - rijetko tko zna, na primjer, da su Vichy i Biotherm L’Oréalovi brandovi. Marke koje smo sve ove godine razvijali i plasirali na tržište - poput linije za njegu dječje kože Sunce moje malo ili linije proizvoda za zdravlje dišnih putova Aqua Maris - bile su same po sebi dovoljno jake.”

INŽENJER PREHRAMBENE TEHNOLOGIJE Vlado Maleš, voditelj Odjela otopina, u proizodnom pogonu Jadran - Galenskog laboratorijaINŽENJER PREHRAMBENE TEHNOLOGIJE Vlado Maleš, voditelj Odjela otopina, u proizodnom pogonu Jadran - Galenskog laboratorija Jadran - Galenski laboratorij se, kaže Teo Rakočević, 1991. razvio kao središnji laboratorij za izradu pripravaka za ljekarne koje su poslovale u okviru Zdravstvene ustanove Ljekarna Jadran. Nekad je, naime, svaka ljekarna imala svoj laboratorij, u kojima su farmaceuti spravljali tzv. galenske pripravke - tradicionalne ljekarničke recepture nazvane po antičkom grčkom ljekarniku Galenu. Kako bi objedinili te male proizvodnje, direktor tvrtke Ivo Usmiani dosjetio se da se stvori središnji laboratorij za sve ljekarne u regiji, njih 50-ak, te da se iz njega distribuiraju pripravci u ljekarne. Usmiani je, govori Rakočević, posao započeo “praktički s dvije miješalice za slastice” te tako utemeljio tvrtku koja je 1991. osnovana kao dioničko društvo.

“Raspadom Jugoslavije nestalo je jedinstveno tržište i na njemu su se stvorile određene praznine. Radilo se uglavnom o lijekovima malih serija, koji su bili nezanimljivi velikim proizvođačima a prijeko potrebni pacijentima. Vodstvo tvrtke to je brzo prepoznalo te je u relativno kratkom roku zahvaljujući ekipi mladih stručnjaka stasalih u prijašnjem centralnom laboratoriju registriralo 10-ak lijekova. Danas JGL u svom portfoliju Lijekova na recept ima 38 lijekova u 76 različitih oblika, a u Lijekovima bez recepta i Kozmetici nekoliko snažnih krovnih brandova kao što su Holyplant, Vitalia, Pantexol, Sunce moje malo, Suncobran, Dobri kućni duh te najnoviji Adrience. Kako je tvrtka rasla i širila svoj portfolio, tako je počela otvarati urede i u inozemstvu. Danas ima podružnice u BiH, Sloveniji, Srbiji i Makedoniji, ali i u Moskvi i zemljama bivšeg Sovjetskog Saveza te Poljskoj.”

Međutim, da maloj hrvatskoj tvrtki nije lako plasirati novi brand na tržište s jakim konkurentskim markama kakva je, primjerice, Vichy, potvrđuje i Sanja Stamenić. Zbog gomile kozmetičkih proizvoda na policama ljekarni i parfumerija, čiji proizvođači izdvajaju velika sredstva za marketing, plasiranje novog branda velik je rizik. Kad se uzme u obzir veličina hrvatskog tržišta, on se dodatno multiplicira. Sanja Stamenić o tome kaže: “Plasiranje novog branda na hrvatsko tržište veoma je težak, zahtjevan i dugotrajan proces. Međutim, istodobno je i izazov. S obzirom na broj proizvoda na tržištu, važno je prije svega diferencirati se od sve te konkurencije koja je već dugo na tržištu i ima velike proračune, zbog čega treba biti vrlo kreativan.

Glavna diferencijacijska nota, kad je o Adrienceu riječ, upravo je Jadransko more - ljekovitost njegovih sastojaka, ali i emocije koje Jadransko more izaziva kod većine ljudi. Nadam se da će ljudi s vremenom prestati imati više povjerenja u strane brandove na štetu domaćih. Nadam se i da će osvijestiti da kupnja stranog proizvoda na neki način znači isto što i svaki put staviti nekoliko kuna u kuvertu i poslati ih na nepoznatu adresu u inozemstvo. Zato je važno da domaći brandovi kvalitetom konkuriraju uvoznima, kako bi ljudi imali razloga kupiti ih.”

Uspješna hrvatska tvrtka

Jadran - Galenski laboratorij postoji od 1991., kada je započeo s radom s desetak zaposlenika. Danas ima prihode od 260 milijuna kuna, a posljednjih godina izvoz tvrtke donosi 50 posto ukupnih prihoda. Poznat je po proizvodima za zdravlje dišnih putova Aqua Maris i liniji za njegu dječje kože Sunce moje malo, a uz kozmetiku i bezreceptene lijekove tvrtka proizvodi i lijekove na recept. Ima podružnice u većini susjednih zemalja, ali i u Moskvi i Poljskoj.

Vezane vijesti

Hrvatska između Dunava i Jadrana

Hrvatska između Dunava i Jadrana

Konferencija naslovljena "Unaprjeđivanje poslovne suradnje u okviru Strategije Europske unije za dunavsku regiju" je podsjetila na prilike koje se… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika