Objavljeno u Nacionalu br. 595, 2007-04-10

Autor: Eduard Šoštarić

EKSKLUZIVNO

Novi avioni Croatia Airlinesa za osvajanje istočne Europe

Hrvatska nacionalna aviokompanija ugovorila je nabavu četiriju kanadskih turboprop zrakoplova Bombardier Dash 8-Q400 koji će zamijeniti sadašnje avione ATR42

NAJAM NA ŠEST GODINA Zrakoplov Bombardier Dash 8-Q400 bit će ugovoren putem operativnog najma na šest godina, s mogućnošću produljenjaNAJAM NA ŠEST GODINA Zrakoplov Bombardier Dash 8-Q400 bit će ugovoren putem operativnog najma na šest godina, s mogućnošću produljenjaHrvatska nacionalna zrakoplovna kompanija Croatia Airlines prošlog je tjedna radi preuzimanja uloge regionalnog lidera, povećanja broja letova na jugoistok Europe i profitabilnijeg poslovanja zimi ugovorila nabavu četiriju kanadskih turboprop zrakoplova Bombardier Dash 8-Q400 koja su po tehnološkim dostignućima, ekonomičnosti i letačkim svojstvima u svjetskom vrhu zrakoplovne industrije. Zrakoplovi imaju po 76 sjedala, plus dva opcijska, koja će se također nabaviti, ali se ne zna točno kad, doznao je Nacional iz izvora bliskih kompaniji.

Zrakoplovi će u Croatia Airlines doći putem operativnog najma od šest godina, s mogućnošću produljenja. Dva zrakoplova bit će isporučena na proljeće 2008. a dva na proljeće 2009. To je najveća poslovna akvizicija kompanije još od kupnje zrakoplova Airbus 1998. a i u nedavnom izvješću Europske komisije iz veljače tvrdi se da će Hrvatska postati regionalni centar zračnog prometa.

U tom se izvješću spominje da je Croatia Airlines zbog svoje razvijenosti najatraktivniji cilj za preuzimanje kad se tržište aviokompanija potpuno liberalizira. Izvješće također ističe da se gradnjom novog terminala u zračnoj luci Pleso i modernizacijom infrastrukture Hrvatska i Zagreb žele nametnuti kao centar budućeg ujedinjenog zračnog prometa u regiji. Riječ je o tome da će se vrlo brzo krenuti iz Zagreba prema Grčkoj, Bugarskoj, Turskoj, Crnoj Gori i ostalim zemljama u regiji.

Tako bi zagrebačka zračna luka Pleso mogla postati čvorište preko kojeg će putnici iz zemalja regije nastavljati putovanje prema zapadnoj Europi i Skandinaviji, jer će Croatia Airlines za godinu-dvije zrakoplovima Q400 moći profitabilno letjeti i prema tim zemljama. Sve to ipak ne bi bilo moguće bez infrastrukture na zemlji, odnosno preobražaja Zračne luke Zagreb. Stoga je, kako bi omogućilo povećanje prometa idućih godina i kako bi Zagreb zaista mogao postati regionalno čvorište, veliki iskorak učinio i direktor Zračne luke Zagreb Boško Matković.




On je za izgradnju novog putničkog terminala dogovorio upisivanje zemljišta od Ministarstva obrane Republike Hrvatske na zračnu luku Zagreb, napravljen je detaljan projekt sa svim planovima, skicama, simulacijama, koji predviđa 28 pozicija za zrakoplove s 11 zračnih mostova uz kapacitet od 3,3 milijuna putnika. Završen je i postupak za lokacijsku dozvolu.

Ipak, nedostaje odluka Vlade koja još nije shvatila priliku koja se pruža Hrvatskoj. Apsurdno je, ali i hrabro od Boška Matkovića da je postavio projekt izgradnje zračne luke, financijski ga zatvorio i postavio uvjete za odluku Vlade. U normalnim uvjetima najprije se donese odluka pa potom sve ide lakše, od dobivanja svih dozvola nadalje.

Kad dođu novi zrakoplovi, sadašnji ATR42 otići će iz Croatia Airlinesa, dok će flota Airbusa A319/320 i dalje ostati u istom broju.

Minulih mjeseci pregovaralo se s potencijalnim dobavljačima i detaljno su se analizirale ponude i dostupni tipovi turboprop zrakoplova koji mogu zamijeniti postojeću flotu zrakoplova ATR42. Osim Q400 u užem izboru je bio i ATR-72-500, ali je zaključeno da je Q400 optimalan izbor iz nekoliko razloga. Svojom tehnologijom, putnom brzinom, mogućnošću slijetanja u uvjetima smanjene vidljivosti kategorije CAT 3A, što nema ni jedan drugi turboprop na svijetu, Q400 osigurava redovito slijetanje u Zagreb i na ostale europske aerodrome. Povijest pokazuje da prosječno 22 dana zimi Croatia Airlines s ATR-42 nije mogla sletjeti u Zagreb zbog smanjene vidljivosti, što je donosilo kašnjenja, troškove i nezadovoljstvo putnika.

Bombardier Q400 ima vrlo nisku razinu buke, zbog čega serija i ima oznaku Q po engleskoj riječi quiet, što znači tih, mala je potrošnja goriva, među ekološki je najprihvatljivijim zrakoplovima po ispuštanju ugljičnog dioksida, a može se i dalje razvijati do kapaciteta od 90 sjedala. Od 140 dosad proizvedenih zrakoplova Q400 pola ih leti u Europi, i to u četiri kompanije, članice zrakoplovne udruge Star Alliance, čiji je i Croatia Airlines član.

Q400 je najbrži turboprop u letačkim operacijama - 360 čvorova - što znači da je samo tridesetak čvorova sporiji od mlaznih putničkih zrakoplova, pa od Zagreba do Bruxellesa kasni za Airbusom samo 15 minuta, uz veliku uštedu u potrošnji goriva. Vrlo je važno da Q 400 nema nikakvih ograničenja broja putnika u zrakoplovu pri ukrcaju putnika s aerodroma koji znaju imati veliku vanjsku temperatruru zraka, poput Brača i Skopja. Događalo se da bi zbog visokih vanjskih temperatura ATR-42 u proračunima za let toliko gubio snagu motora da s ukrcajnom težinom putnika ne bi bilo sigurno da će prijeći preko svih prepreka ako otkaže jedan od motora. Stoga su putnici često bili zamoljeni da pričekaju drugi let zbog težine zrakoplova. Svojim doletom od 1362 nautičke milje Q400 pruža mogućnost pristupa novim odredištima u regiji i u redovitom i u charter prometu.

DIREKTOR Croatia Airlinesa Ivan Mišetić odlučio je nabaviti nove avione kako bi tvrtku pozicionirao kao lidera u jugoistočnoj EuropiDIREKTOR Croatia Airlinesa Ivan Mišetić odlučio je nabaviti nove avione kako bi tvrtku pozicionirao kao lidera u jugoistočnoj Europi Zrakoplovna kompanija već ostvaruje profit ako uz prosječnu cijenu karte 100 eura na letu dugom 550 kilometara od 70 raspoloživih sjedala bude popunjeno više od 30. Pilotska kabina Q400 sasvim je nalik onoj u Airbusu. Proizvodnja turboprop zrakoplova doživjela je veliku ekspanziju u posljednjih nekoliko godina zbog povećanja cijene nafte i povećanja prometa na regionalnim kraćim relacijama, na kojima turboprop zrakoplovi zbog manje potrošnje goriva imaju prednost u odnosu na mlažnjake.

Ovih je dana objavljeno da je Croatia Airlines grupa 2006. ostvarila neto dobit od 32,1 milijuna kuna, što je velika razlika u odnosu na 2005. kad je poslovala s gubitkom od 21,9 milijuna zbog velikog povećanja troškova goriva na svjetskom tržištu i gubitaka u prometu na neprofitabilnim domaćim linijama. Prošle su godine uvedene u promet i elektroničke karte na letovima za Zagreb, London, Pariz, Beč, Frankfurt i München, te u mreži partnera Lufthansa i Thomas Cook. Sklopljeni su i novi ugovori sa švicarskom kompanijom Swiss, portugalskim TAP-om i talijanskim Air Oneom o zakupu sjedala. Tehničari Croatia Airlinesa obavili su deset velikih tzv. C pregleda za Lufthansu i Thomas Cook, a počela je i obnova hangara na Plesu. Završen je projekt refinanciranja kredita za Airbus flotu te su svi zrakoplovi nabavljeni od 1998. do 2000. uknjiženi u vlasništvo kompanije.

Najmoderniji turboprop avion

Pilotska kabina Q400 najmodernija je kabina bilo kojeg drugog turbopropa u svijetu i slična je onoj u Airbusu. Najveći dio uređaja potječe iz tvrtke Thales. Modularnog je dizajna i zbog toga je lako raditi nadogradnju. Croatia Airlines će tražiti i ugradnju sustava za navođenje zrakoplova u uvjetima smanjene vidljivosti zbog čijeg su nedostatka zrakoplovi ATR tijekom zime bili ponekad u nemogućnosti sletjeti na aerodrome.

Hrvatski piloti u Torontu

U kanadskoj tvrtki Bombardier do sada se proizvelo približno 150 zrakoplova Dash 8-Q400, a od tog broja 50 posto zrakoplova je u sastavu flote nekoliko kompanija iz zrakoplovne udruge "Star Alliance" kojoj pripada i Croatia Airlines. Iz ove tvornice će na proljeće 2008. put Hrvatske krenuti prva dva od četiri zrakoplova Q400 dok će preostala dva stići 2009. Prvi let sa zrakoplovom Q400 učinjen je 1998. Piloti Croatia Airlinesa školovat će se u Torontu kao i tehničko osoblje za održavanje zrakoplova što će biti uključeno u cijenu operativnog najma. Također iz tvornice Bombardier planiraju se kao opcije nabaviti još dva takva zrakoplova, dakle sveukupno šest, ali za opcije se ne zna kad će biti isporučene.

Vezane vijesti

1. HNL: Zadar izvukao 'nulu' na Maksimiru protiv blijedog Dinama

1. HNL: Zadar izvukao 'nulu' na Maksimiru protiv blijedog Dinama

U šest poslijepodnevnih utakmica 20. kola Prve HNL strijelci nisu bili raspoloženi, postignuta su tek četiri gola. Nogometaši Zadra priredili su… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika