Objavljeno u Nacionalu br. 602, 2007-05-29

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Isprazna raskoš Versaillesa

SOFIA COPPOLA prikazala je francusku kraljicu kao razmaženu tinejdžericu s Beverly Hillsa, a učinila je to neduhovito i kičasto

KIRSTEN DUNST kao Marie AntoinetteKIRSTEN DUNST kao Marie AntoinetteNakon mlakog prijema u Cannesu i slabih rezultata na američkim kinoblagajnama, povijesna drama Sofije Coppole “Marie Antoinette” očekivano je zaobišla domaća kina, te sa zakašnjenjem dobila premijeru na DVD-u. “Marie Antoinette” nije veliki film, no ipak je velika šteta što ga nismo gledali u kinima, jer unatoč golemom napretku kućne tehnologije, treće Coppoličino djelce svu svoju vizualnu raskoš još uvijek najbolje može demonstrirati na velikom platnu. Nažalost, vizualna raskoš je otprilike i sve što nam pruža ovaj film, sjajnih prvih 20-ak minuta, no prosječnih sljedećih sat i pol.

Nekoć prezrena kći autorski pokojnog Francisa Forda Coppole, čiju su ulogu u “Kumu 3” svi nezasluženo popljuvali, baš kao i posljednji značajan i solidan film njezina tatice, izrasla je nakon “Samoubojstva nevinih” i “Izgubljenih u prijevodu” u jednu od najzanimljivijih autorica recentne svjetske kinematografije. Iako su i “Samoubojstva” bila dobra, Coppolica je takvu titulu ponajprije zaslužila filmom “Izgubljeni u prijevodu”, briljantnom melodramom u kojoj je demonstrirala rijetko viđeni talent za pripovijedanje u slikama, gradeći dizajnom, bojama i mizanscenom atmosferu, likove i njihove međuodnose, superiorno kao da je riječ o nijemom filmu. Uspjeli početak “Marie Antoinette” pričom, stilom i kvalitetom priziva u sjećanje “Izgubljene u prijevodu”. Marie Antoinette (vrlo dobra Kirsten Dunst), 14-godišnja klinka, koju majka, austrijska carica Marija Terezija, šalje u Francusku kako bi se udala za infantilnog prijestolonasljednika Luja XVI., slična je ženi fotografa koju u “Izgubljenima u prijevodu” tumači Scarlett Johansson - mlada i nezrela cura izgubljena u stranoj sredini, među nepoznatim ljudima i običajima. Prikazujući uz minimum dijaloga njezino napuštanje roditeljskog doma, pripremu za udaju i dolazak na dvor, posebno efektno dočaravši djevojčino ritualno odbacivanje austrijske prošlosti na granici, Coppolica nas gotovo isključivo vizualnim oružjima uspijeva uvući u psihu nezrele no čvrste klinke. Nažalost, nakon vizualno superiornog i psihološki uvjerljivog uvoda, potencijalno intrigantna drama prerasta u konvencionalni ljubić o erotskom buđenju mlade plemkinje, suočene sa seksualno nezainteresiranim Lujom XVI., luksuznim životom Versaillesa, trivijalnim prijateljicama i zavodnicima poput švedskog grofa Fersena, kojem se prepušta, nakon što ipak uspije potaknuti želju u vlastitom suprugu. Raskošni prizori dvorskog života prestaju biti put do unutrašnjosti glavne junakinje i postaju šminkerska pozadina isprazne priče u kojoj Coppolica autorsku nemoć pokušava prodati kao postmodernizam.

Naime, revizionističku priču o nesretnoj francuskoj kraljici Coppolica posve bespotrebno zagrće u postmoderno ruho, maskirajući nedostatak ideja kvaziumjetničkim postupcima, no umjesto da bude slojevitiji i mudriji, njezin film postaje samo prizemniji i banalniji. Neki se vjerojatno neće složiti s takvom ocjenom, no za ozbiljnije rasprave o postmodernom karakteru “Marie Antoinette” Coppolica je ipak morala napraviti nešto više od ostavljanja scenarija nedorečenim, uvrštavanja u soundtrack pop-pjesmica sastava poput The Cure i New Order i obuvanja osamnaestostoljetne kraljice u Converse tenisice.

Nakon gledanja “Marie Antoinette” dulje od filma u sjećanju ostaje pitanje zbog čega je Coppolica uopće odlučila snimiti kraljičinu biografiju. Mladu Coppolicu očito je ponio revizionizam - možda zbog pomodnih razloga, a možda i zato što je i sama bila razmaženo derište, prije vremena bačeno u visoko društvo - pa je poželjela prikazati omraženu kraljicu kao dobroćudnu klinku, nedoraslu ulozi u kojoj se našla. Koncept revizionističkog filma o Marie Antoinette nije nezanimljiv, no Coppolica odustaje od njega čim se radnja zakuha, okrenuvši se univerzalnoj, besmislenoj i neduhovitoj pop-alegoriji o tinejdžerici koja se, umjesto u Versaillesu, jednako tako mogla događati na Beverly Hillsu ili Šalati, prekidajući film prije nego što počnu najzanimljiviji trenuci u životu nesretne kraljice.

Za razliku od razmaženih Marie Antoinette i Luja XVI., koji nikad nisu naučili vladati, Coppolica je naučila režirati, no u površnom i besmislenom filmu poput ovoga, maštovito postavljeni prizori i raskošne mizanscene vraćaju joj se samo natrag kao bumerang, u obliku kiča. Sve u svemu, nakon površne moderne biografije Marie Antoinette, čovjek poželi vidjeti istoimeni raskošni hollywoodski film W. S. Van Dykea iz 1938. koji nipošto nije klasik, ali barem gledatelja zanimljivo informira o životu kontroverzne i giljotirane žene. Krcat izmišljotinama, stari film s Normom Shearer u ulozi Marie Antoinette predstavlja, doduše, kraljicu kao boginju, no ako i laže, onda barem laže smisleno i dramaturški dosljedno, što se za Coppoličino revizionističko djelce nipošto ne može reći.

NAJLUĐI RADIO SHOWKako i priliči vodećem autoru ansambl filmova, pokojni Robert Altman oprostio se od filma i života jednom mozaičnom dramom. Iako inferioran završnim remek-djelima Johna Hustona “Mrtvi“ i Luisa Buñuela “Taj mračni predmet želja“, vrlo dobri “Najluđi radio show“ pozicionira Altmana prilično visoko na morbidnoj ljestvici najzanimljivijih filmskih oproštaja. Duhovito napisan i režiran lakoćom kojom su režirani “Kratki rezovi“, “Gosford Park“ ili “MASH“, “Najluđi radio show“ pati zbog suvišne fabularne linije vezane uz lik Virginije Madsen, no beskrajno šarmantna Altmanova kombinacija ironije i nostalgije, krcata odličnim replikama i superiornim glumačkim nastupima, spada među rijetke filmove za koje će te poželjeti da traju mnogo dulje no što je naznačeno na omotnici DVD-a.

'A Prairie Home Companion'; am.glazbena drama; 2006.
R: Robert Altman
GL: Meryl Streep, Lindsay Lohan, Woody Harrelson, John C.Reilly, Kevin Kline
FILM: 4
DVD: 2


PLES MALOG PINGVINAOscarom nagrađeni “Ples malog pingvina“ uklapa se u visoki standard recentnih dugometražnih crtića poput “Auta“, drugog “Ledenog doba“, “Preko crte“ ili “Pusti vodu da miševi odu“. Štoviše, priča o pingvinu koji doživljava probleme jer je umjesto za pjevanje talentiran za ples, i to step, nadmašuje sve spomenute svojom superiornom filmičnošću, što ne čudi jer njezin glavni redatelj George Miller (“Pobješnjeli Max“) stiže iz igranog filma. Krcat impresivnim akcijskim prizorima, suludim glazbeno-plesnim animacijskim točkama i britkim humorom, u kojem će osim klinaca itekako uživati i odrasli, Millerov prvorazredni crtić bez “petice“ ostaje zbog pretjerane duljine trajanja i scenaristički nezgrapno riješenog povratka pingvina plesača u njegov rodni kraj.
'Happy Feet'; am.anim.film; 2006.
R: George Miller, Warren Coleman, Juddy Moris
FILM: 4
DVD: 3


TEKSAŠKI MASAKR MOTORNOM PILOM: POČETAK
Nakon nove verzije “Teksaškog masakra motornom pilom“, kultnog horora Tobea Hoopera iz 1974. godine, u videotekama su se istodobno pojavili nastavak starog filma, snimljen 1986., također u Hooperovoj režiji, i recentni “Prequel“ “Teksaški masakr motornom pilom: početak“, u kojem su opisani događaji koji su prethodili Leatherfaceovu izrastanju u monstruma i kanibala. Ukratko, sve osim najzanimljivijeg, originalnog djelca. “Prequel“ je tipični moderni holivudski horor, krvav do koljena ali nimalo jezovit i strašan, jer nas redatelji i scenaristi naprosto ne uspijevaju zainteresirati za bilo koji od likova, pa nam je svejedno hoće li mladi Leatherface rezati svojom motornom pilom zrak ili ruke i noge nesretnih i nezanimljivih junaka.
'The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning'; am.horor; 2006.
R: Jonathan Liebesman
GL: Jordana Brewster, Taylor Handley, Andrew Bryniarski, Diora Baird
FILM: 1 i pol
DVD: 2

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika