Objavljeno u Nacionalu br. 603, 2007-06-05

Autor: Željko Rogošić

AFERA BRODOSPLIT

Wessels zaradio 13 mil. $ na tankerima Brodosplita

Njemački brodar je na preprodaji dvaju brodova iz Brodosplita zaradio 13 milijuna dolara

VLASNIK 'WESSELSA', Gerhard WesselsVLASNIK 'WESSELSA', Gerhard WesselsAfera “Brodosplit“ ulazi u novu fazu. Njemački brodar “Wessels“, koji je, pod sumnjom za pranje novc i štetne ugovore s upravom Brodogradilišta Split potpisao ugovore o gradnji četiriju panamax tankera, prije nekoliko dana je po cijenama znatno većima od ugovorenih preprodao dva nova broda švedskoj brodarskoj tvrtki “Marinvest“ iz Göteborga. Gerhard Wessels, vlasnik kompanije, mudro se pokušava izvući iz međunarodne afere, u čemu mu pomaže sporost hrvatskog pravosuđa. Dr. Wessels nastoji otežati istragu sudova i policija triju država u aferi koju su potaknuli hrvatski broker Drago Maček i Wesselsov sin Reinhard. Osnovano se sumnja da je “oprano“ 6 milijuna dolara iz splitskog škvera. Wessels će na preprodaji dvaju novih brodova 456 i 457 iz “Brodosplita“ zaraditi još 13 milijuna dolara. Vjerojatno će i druga dva broda ugovorena u Splitu biti preprodana.

Visokopozicionirani izvor u “Marinvestu“ potvrdio je za Nacional da je “Marinvest“ kupio dva broda, koja su 15. srpnja 2005. ugovorena između “Brodosplita“ i dviju Wesselsovih ciparskih tvrtki-kćeri, Kippis Company Limited i Vakhtanguri Shipping Company Limited, za 51,5 milijuna dolara po brodu. Taj posao kao i onaj s preostala dva “Wesselsova“ broda, ugovoreni su tada u istim sumnjivim okolnostima dvaju pobočnih pisama 2 i 3. U njima se predvidio povrat 1,5 milijuna dolara po brodu brodovlasniku, “Wesselsovoj“ nizozemskoj tvrtki-kćeri Reinharda Wesselsa, a preko austrijskog računa Drage Mačeka, te plaćanje brokerske provozije od 1 posto po brodu tvrtki Drage Mačeka.

Državno odvjetništvo RH u sklopu međunarodne istrage zatražilo je sudsku istragu pred Županijskim sudom u Splitu. Vodi je sudac Neven Cambi i ona će odgovoriti na pitanje je li, kako i koliko novca s Mačekova računa sjelo na račune osumnjičenih Gorana Vukasovića, Ante Luetića, Drage Mačeka, Ivice Donkova, Matea Tramontane i drugih.
Međutim, sada je poznato da je “Wessels“ odmah po izbijanju afere pokušao preprodati sva četiri ugovorena broda preko njemačkih i skandinavskih brokera. Nakon višemjesečnih dobro skrivanih pokušaja Gerhard Wessels i njegov mlađi sin Gerd - jer Reinhardu se u javnom poslovanju izgubio svaki trag - uspjeli su dva tankera za prijevoz naftnih prerađevina prodati švedskom “Marinvestu“ za 58 milijuna dolara po brodu. Sadašnja tržišna cijena takvih brodova je između 58 i 60 milijuna dolara, pa se može pretpostaviti da će “Wessels“ preprodajom četiriju brodova mogao zaraditi 30-tak milijuna dolara. Odahnut će i “Wesselsov“ kreditor - Bremer Landesbank, jer ni jednoj bankarskoj kući nije svejedno sudjeluje li i posredno u međunarodnoj financijskoj aferi. Nevelika, ali stara brodarska kompanija “Wessels“ sa sjevera Njemačke, koja ima flotu od samo 30-ak manjih brodova za suhe terete i koju je u Split doveo Drago Maček, zahvaljujući traljavoj istrazi u Hrvatskoj sačuvat će svoje ime, ugled i međunarodni poslovni kredibilitet.

DRAGU MAČEKA kao prvoosumnjičenog DORH tereti da je preko svog računa oprao novac i potplatio ostale sudionike afereDRAGU MAČEKA kao prvoosumnjičenog DORH tereti da je preko svog računa oprao novac i potplatio ostale sudionike afereIpak, dva splitska broda preprodana su bez ugrađene opreme, training shipa, čime su Vukasović i uprava opravdavali povrat brodovlasniku 1,5 milijun dolara po brodu. Tako se ponovno otvara pitanje što je brodogradilište Split financiralo povratom novca “Wesselsu“ i gdje je novac završio. Državno odvjetništvo tvrdi da je 4,7 milijuna završilo na računu Drage Mačeka, a da je on to podijelio svim ključnim igračima. Podatak da u ugovoru između “Wesselsa“ i “Marinvesta“ o preprodaji dvaju tankera nema obveze ugradnje training shipa značajan je zbog još jednog razloga. Kad je buknula afera, predsjedniku uprave Vukasoviću, Luetiću i Mačeku očito se svidjela priča o ugradnji opreme za trening pomoraca, odnosno neka modifikacija koja vrijedi 1,5 milijun dolara i opravdat će čudan povrat novca iz Splita preko Cipra u Austriju.

Smatrajući da ima potporu politike i policije, uprava škvera konstruirala je priču o training shipu, prema kojoj će se na svaki brod ugraditi dvostruke komande na zapovjednom mostu i ukrcati po 25 vježbenika kadeta, za koje će na brodu biti osiguran smještaj. Tako su se pred istražnim sucem Nevenom Cambijem u nedavnim iskazima branili Vukasović, Luetić i Maček. Ivan Donkov i Mateo Tramontana branili su se da je novac koji su dobili od Mačeka honorar za elaborat o training shipu koji su oni izradili.

Vezane vijesti

Vandoren pozvao na privatizaciju Brodosplita

Vandoren pozvao na privatizaciju Brodosplita

Voditelj Izaslanstva Europske unije u Hravtskoj Paul Vandoren danas je pozvao Vladu na potpisivanje sporazuma o privatizaciji splitskoga… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika