Objavljeno u Nacionalu br. 605, 2007-06-19

Autor: Plamenko Cvitić

JAMBO UZVRAĆA UDARAC

'Vrh HDZ-a braći Žužul nezakonito dijeli poslove'

STIPE GABRIĆ JAMBO teško optužuje čelnike HDZ-a za nezakonitu raspodjelu poslova u cestogradnji podobnim tvrtkama

Gradonačelnik Metkovića i poduzetnik Stipe Gabrić Jambo zbog pritisaka iz HDZ-a prodao je svoju tvrtku GP Dubrovnik koja se desetljećima bavila cestogradnjomGradonačelnik Metkovića i poduzetnik Stipe Gabrić Jambo zbog pritisaka iz HDZ-a prodao je svoju tvrtku GP Dubrovnik koja se desetljećima bavila cestogradnjomGradonačelnik Metkovića Stipe Gabrić Jambo proteklih se dana ponovno našao u središtu pažnje domaće javnosti jer je javno optužio vrh HDZ-a za namještanje poslova izgradnje autocesta. Osim optužbi o namještanju poslova, Gabrić je u nedjeljnom televizijskom gostovanju kod Aleksandra Stankovića otkrio i da je proteklih mjeseci iz redova HDZ-a dobivao ponude da odustane od kandidature na sljedećim parlamentarnim izborima, a zauzvrat mu je bilo nuđeno da njegove tvrtke više neće biti pod pritiskom HDZ-a. U razgovoru za Nacional Stipe Gabrić Jambo objasnio je zašto smatra da u Hrvatskoj poduzetnici gotovo ne mogu uspjeti ako nisu članovi vladajuće stranke.

NACIONAL: Posljednjih dana učestale su vaše optužbe na račun čelnih ljudi HDZ-a. Što im točno zamjerate?
- Deset godina sam bio u HDZ-u, u koji su mene i nekoliko mojih prijatelja učlanili Luka Bebić i Vladimir Šeks, zato što je lokalna uprava 1993. otkazala poslušnost Bebiću. Deset godina kasnije, taj isti Luka Bebić iz HDZ-a je isključio mene i moje prijatelje zato što smo mu otkazali poslušnost i nismo željeli biti samo lutke na koncu. Na papiru sam ja trebao biti gradonačelnik, ali zapravo je on iz Zagreba trebao voditi glavnu riječ. Bili su raspisani izbori 3. listopada 2004., cijela Vlada je došla u Metković i obećavali su brda i doline, čak je Kalmeta obećavao otvaranje izvorišta nafte u Metkoviću ako HDZ dobije vlast. Međutim, na tim izborima HDZ je dobio 22 posto, a moja nezavisna lista gotovo 70 posto. Osam mjeseci iza toga bili su redovni izbori za gradsko vijeće gdje je moja lista ponovno dobila nešto manje od 60 posto, a potom sam oformio nezavisnu županijsku listu. Iako su moji najbliži suradnici mislili da to nije dobra kombinacija, išao sam u koaliciju s HDZ-om smatrajući da će se pritisci na mene i na grad Metković umanjiti, međutim to je bio loš potez. Nedugo nakon toga HDZ i Frano Matušić su nas prevarili, isključili su nas iz vlasti na jedan prevarantski način. Kroz sve ovo vrijeme ja i svi oni koji su se našli na mojoj listi i poduzeća koja vodimo doživjela su nevjerojatni pritisak HDZ-a s državne razine. Jedna od mojih bivših tvrtki bila je GP Dubrovnik, koja je još u bivšoj državi bila jedno od triju poduzeća koja su gradila autocestu Zagreb-Beograd i Zagreb-Karlovac, i počeli smo se javljati na natječaje kroz našu grupaciju. Za vrijeme koalicijske vlade sve je bilo normalno, ono što bismo dobili na natječaju, neupitno smo i radili, međutim iza toga su nastupili kauboji iz HDZ-a koji izmišljaju da dio poslova trebaju dati tzv. lokalnoj operativi.

NACIONAL: Koje su to tvrtke koje su imale koristi od raspodjele poslova?
- Pa, primjerice, sada je na dionici od Dugopolja do Ravče dano 500 milijuna kuna Skladgradnji, jedinoj lokalnoj operativi od Splita do Dubrovnika. Ista stvar se dogodila s koridorom Vc u istočnoj Slavoniji, gdje nam je također otet posao, a ista stvar se dogodila i na autocesti Zagreb-Rijeka, gdje je Skladgradnja dobila 28 milijuna eura na svih pet poddionica. To je firma koja nije imala nikakvih referenci, ali je igrač HDZ-a i što najviše žalosti, da državni tajnik Zdravko Livaković govori da ne zna niti ga zanima koji je podizvođač Skladgradnja. S druge strane ga zanima kad GP dobije posao na Mljetu. Četiri puta su raspisali natječaj i dobivao je GP, pa su poništavali natječaj. Kad se GP ne prijavi, onda natječaj prođe. Slična stvar se dogodila na čvoru Ploče, nekih 750 milijuna kuna, gdje lokalna operativa više nije samo Skladgradnja, nego i GP Opšivač, inače miljenik Luke Bebića. Taj posao su odradili Frano Matošić i Luka Bebić.


NACIONAL: Tvrdite li da je došlo do pljačke proračuna ili je samo riječ o nepravednoj raspodjeli poslova i financijskih sredstava?
- Kad samo pogledate što se dogodilo na čvoru Zadar-Gaženica, gdje je projekcija cijena bila oko 200 milijuna kuna, a potom je projekt došao na gotovo 400 milijuna, znači da se može govoriti o namještenom natječaju. Ista stvar je kod još nekih poslova i natječaja kad su u pitanju Hrvatske ceste. Ako gledate čvor Zadar-Gaženica, ako je prva kategorija iskopa s utovarom približno 36 kuna, a tamo je samo pozajmište i plaćen materijal 70 kuna, onda je očito da je tamo netko dobro omastio brkove. Na autocestama se debelo umiješala politika.

NACIONAL: Tko stoji iza tvrtke Skladgradnja?
- Skladgradnja nema nikakvih referenci. Osnovala su je neka dva brata, Žužuli, koji se dosad nikad nisu takmičili na natječajima i nikad nisu dobili niti jednu cestu, sve dok nisu dobili prvi posao bez natječaja, izlaz s autoceste Vučevica odnosno Dugobabe, za što su dobili 70 milijuna kuna i nakon toga su strašno narasli. Kad sam kao vlasnik GP Dubrovnika dolazio u našu poslovnu udrugu Hidroelektra-Ingra, i pitao zašto nismo dobili poslove po rasporedu, rekli bi mi “to je viša politika” ili “Livaković je rekao da moramo dati Skladgradnji”.

NACIONAL: Koje ljude u Ministarstvu prometa i veza vi sumnjičite?
- Zdravka Livakovića, Božidara Kalmetu i vrh HDZ-a, uključujući i Ivu Sanadera. Ovdje na jugu Luku Bebića, koji je sad određivao koja će lokalna operativa dobiti čvor Ploče i gore na istoku Vladimir Šeks, kojeg sam svojim ušima i očima slušao i gledao kad se hvalio kako su dali poslova lokalnoj operativi. Jedini koji nije popustio Skladgradnji je Konstruktor, usprotivio se Livakoviću, nije ga poslušao i nije dao Skladgradnji.

NACIONAL: I što im se dogodilo?
- Vidite i sami što se dogodilo i što se događa: Željko Žderić je počeo puniti novinske stupce.

NACIONAL: A na koji način ste se vi borili?
- Desetak puta sam dolazio, ali se nisam imao kome obratiti, zvao sam Autoceste ali me nisu željeli primiti na razgovor.

NACIONAL: Kad se sve to događalo?
- Pa kad je HDZ došao na vlast, kraj 2003. i početak 2004. godine. Na kraju sam ja prodao GP Dubrovnik.

Kako se dijele poslovi na cestogradnji

Stipe Gabrić za Nacional je objasnio na koji način se u Hrvatskoj raspodjeljuju unosni poslovi gradnje cesta i autocesta: “U Hrvatskoj postoje dvije moćne poslovne grupe koje okupljaju najveće građevinare i sporazumno dijele sve poslove, bez obzira tko ih dobije na natječaju. Veća poslovna grupa, u kojoj su Konstruktor-inženjering, Viadukt, hrvatski i austrijski Strabag, Cesta Varaždin i Zagorje tehnobeton, dobiva 60 posto, a druga, u kojoj su Hidroelektra niskogradnja, Ingra, Osijek-Koteks, GP Dubrovnik, Hidrogradnja Sarajevo i ranije Kamen Ingrad, dobiva 40 posto poslova. Postoji i ugovor između članica unutar obje grupe kao i ugovor između dviju grupa kojima je točno utvrđen postotak u kojem svaka članica dobiva dio poslova na autocestama, pa je GP Dubrovnik trebao dobivati šest posto poslova”, kazao je Gabrić.

Svi biznisi braće Žužul - od Brodosplita do poslova vrijednih milijardu kuna

Skladgradnju-grup, tvrtku iz Imotskog osnovao je 74-godišnji Ante Žužul, a danas njome upravljaju njegovi sinovi Slaven i Jozo Žužul, rođaci nekadašnjeg ministra Miomira Žužula. U početku su uglavnom radili u trogirskom brodogradilištu na antikorozivnim, monterskim i zavarivačkim radovima. Već tada među trogirskim poduzetnicima kružile su glasine o iznenađujućem uspjehu Skladgradnje, koji se pripisivao njihovu protežiranju od visoke politike, ali i “nabijanju” cijena: dok je normalna cijena bojenja broda iznosila oko 2 milijuna kuna, kad bi brod bojila tvrtka braće Žužul, cijena bi porasla na 4 milijuna kuna. Sljedeći poslovni skok tvrtke dogodio se dolaskom Gorana Vukasovića na čelno mjesto u Brodosplitu - nedugo nakon toga u splitskom škveru počeli su poslovati i Žužulovi, koji su vrlo brzo na sebe navukli bijes svih drugih kooperanata u škveru, jer su jedino Skladgradnji sve fakture bile plaćane na vrijeme i u punom iznosu. Istodobno, uprava Brodosplita nije se protivila Skladgradnjinim cijenama koje su počesto znale biti 20 do 30 posto više od cijena drugih kooperanata.
Kako ističu Nacionalovi izvori, kad se pažnja javnosti usmjerila na događanja u splitskom brodogradilištu, braća Žužul odlučila su krenuti i u - cestogradnju. Prvi posao u cestogradnji Skladgradnje koja navodno tada još nije imala u svom vlasništvu niti jedan bager niti je imala referenci u cestogradnji, bio je izlaz Vučevica na autocesti Zagreb-Split, za koji se govorilo da je dodatno postavljen u projekt kako bi autocesta bila povezana s Dugobabama, rodnim selom Ive Sanadera. Otad do danas Skladgradnja-grup je u cestogradnji kao tzv. lokalna operativa dobila poslove vrijedne oko 800 milijuna kuna, premda se u poslovnim krugovima nagađa da su braća Žužul u takvim poslovima bez javnog natječaja već premašila milijardu kuna vrijednosti.

Vezane vijesti

Iva Majoli: Stipe i ja radimo na drugom djetetu

Iva Majoli: Stipe i ja radimo na drugom djetetu

Hvar će uskoro postati atraktivna destinacija za ljubitelje ženskog tenisa. Iva Majoli odigrat će meč protiv svoje jednako slavne kolegice i bliske… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika