Objavljeno u Nacionalu br. 610, 2007-07-24

Autor: Željko Rogošić

OBITELJSKA SAGA POGLAVARA SPLITA

Nautičarska poslovna dinastija Kuret

IVAN KURET (36), novi splitski gradonačelnik, pripada trećem naraštaju splitske obitelji čiji se članovi diče znatnim poslovnim i sportskim uspjesima

Leo Kuret, bivši direktor ACI marine u Splitu, sa sinovima Karlom, iznimno uspješnim sportskim jedriličarem, i Ivanom, također olimpijcem, novim splitskim gradonačelnikomLeo Kuret, bivši direktor ACI marine u Splitu, sa sinovima Karlom, iznimno uspješnim sportskim jedriličarem, i Ivanom, također olimpijcem, novim splitskim gradonačelnikomProšlog tjedna Split je dobio novog gradonačelnika. Umjesto Zvonimira Puljića, koji je odstupio zbog neslaganja s HDZ-ovim koalicijskim partnerom Listom Velog mista, čelni čovjek grada postao je 36-godišnji Ivan Kuret. Split je tako jedini grad u Hrvatskoj koji na dvjema najodogovornijim dužnostima ima dva olimpijca - jedriličara Ivana Kuretu i košarkaša Željka Jerkova, predsjednika Gradskog vijeća. Ivan Kuret izdanak je ugledne i stare splitske sportske obitelji. On, njegov brat Karlo, otac Leo i djed ostavili su dubok trag u razvoju splitskog jedrenja i jedriličarskog kluba Labud. Otac mu je jedan od najuspješnijih splitskih privrednika, rodonačelnik hrvatskog nautičkog turizma, direktor splitskog ACI-ja 80-ih, a djed Karlo radio je u splitskoj cementari Jelaska i Ferić, kasnije Dalmacijacementu.

Leo Kuret ima dva sina: Karla, rođenog 1970., i Ivana, rođenog godinu i pol kasnije. “Kad su imali četiri, odnosno pet godina, za Božić sam im kupio malu jedrilicu klase optimist. Tako je započeo Karlov i Ivanov jedriličarski put. Obojica su postali reprezentativci Hrvatske, 1992. na jedra su stavili oznaku CRO te branili boje Hrvatske na svjetskim natjecanjima i Olimpijskim igrama”, prisjetio se Leo Kuret, i danas organizator Labudovih velikih regata i savjetnik u ACI-ju.

“Potpuno sam svjestan obveza koje me čekaju kao gradonačelnika”, kazao je Ivan Kuret, koji je dvije posljednje godine bio dogradonačelnik. “Očekivati čudo od mene, da će se stanje u Splitu preko noći promijeniti, nadati se da ću olako davati obećanja, potpuno je nerealno”, ističe Ivan Kuret, koji je prije dolaska u gradsku upravu dvije godine radio kao prvi čovjek splitske filijale tvrtke Tomić, zastupnika BMW-a, a dvije prethodne godine kao inženjer projektant u splitskom škveru. “Učinit ću sve da se ubrza realizacija splitskih razvojnih programa te da se potiču novi. Očekujem stvaranje zajedničke svijesti kod svih gradskih političkih subjekata. U jalovom prepucavanju gubi se i troši vrijeme, a odlaže splitska budućnost. Vjerujem da se bez stabilne i kontinuirane gradske vlasti i stručnih operativnih timova ništa ne može postići. Moramo mladim i stručnim ljudima dati priliku i postići konsenzus da ih neka iduća gradska vlast ne potjera, već zadrži kao splitski potencijal. Želio bih stvoriti i okupiti kreativnu, pokretačku masu ovog grada i udružiti sve snage”, kazao je novi gradonačelnik.

“Kad vidim Ivana kao gradonačelnika, a Karla na krovu svjetskog jedrenja, ponosan sam čovjek. Znam da smo supruga Silvija i ja postigli ono o čemu smo sanjali. Odgojili smo dva vrhunska sportaša, dva inženjera, koji su stvorili svoje obitelji i vole Split kao dio sebe”, naglašava Leo Kuret. “Mene je otac Karlo upisao u jedriličarski klub Labud, ja sam upisao svoje sinove, oni su upisali mojh četvero unuka. Jedrenje i ljubav prema moru je obiteljska tradicija”, ističe Kuret koji je kao mladi diplomirani inženjer strojarstva preuzeo tvrtku u vrlo lošem stanju. “U tvornici alatnih strojeva Dalmastroj započeli smo s 300 zaposlenih, a dvadeset godina kasnije bilo je 1500 zaposelnih i šest novih tvornica. U to vrijeme predsjednik općine je bio Ljubo Viđak, predsjednik Izvršnog vijeća Ante Skataretiko s vizionarskim razvojnim projektima Splita koje je zamislio gradonačelnik Jakša Miličić, za čijeg mandata sam bio odbornik u općini”, prisjetio se Leo Kuret koji nikada nije bio član Partije. Unatoč tomu, dobio je Nagradu grada Splita.


IVAN KURET sa suprugom Ivanom, kćeri Anom (7) i sinom Markom (5)IVAN KURET sa suprugom Ivanom, kćeri Anom (7) i sinom Markom (5)“Moj hobi, nautika i jederenje, pretvorili su se u novi posao. Prešao sam u ACI, od njegovih samih početaka 80-ih, kada su mi u Splitu govorili gradimo novi Obrovac. Ali za mene je ideja Ante Markovića i silna želja prvog direktora i operativca ACI-ja Veljka Barbierija, bila izazov. Počeli smo ni iz čega, ali pokazali smo da je to bio ispravan put“, ističe Kuret.

Kuret je bio i predsjednik Labuda te ga pretvorio u uspješan klub koji organizira velika natjecanja poput Mrdujske ili Viške regate. Kuret je bio potpredsjednik Hrvatskog jedriličarskog savjeta, a već treći mandat je član Match race komisije Svjetske federacije u jedrenju. Kuret je volonterski organizirao niz regata, poput Svjetskog prvenstva TV novinara u ratno vrijeme, prema promotivnoj ideji Hrvatske turističke zajednice.

„U ovom gradu sam rođen i jako ga volim. Po majci, koja je iz stare, težačke, splitske obitelji Duplančić, naši su korjeni ovdje već više od šest stoljeća. Za Split je bitno da se dovrši transformaciju, i iz koncepta razvoja sa velikom Jugoplastikom i 7000 zaposlenika, dođe u priliku prodavati pamet, a ne običan rad. Prelazak na to je bio dugotrajan, rat je napravio svoje, ali i česte smjene vlasti. Grad Split u vođenju nema kontinuitet, stalno ima uzlete i padove. I to je šteta. Split je mogao napraviti više. Kada su neki projekti u interesu grada, treba zaboraviti politiku, sve stranke moraju djelovati kao jedan. I to savjetujem mojem Ivanu. Nastavi sa svime dobrim što su drugi započeli, a traži rješenja za ono što ne valja. Mlad je, ima perspektivu, miran je i uporan. Mislim da će ovu priliku znati iskoritistiti i potaknuti događanja u korist Splita“, uvjeren je Leo Kuret.

„Nema u našoj priči ništa spektakularno“, uvjeravao nas je Karlo Kuret. „Obojica smo diplomirali na splitskom Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, obojica smo se jako vezali za klub i jedrenje. Nama je jedrenje bilo druženje, tu smo provodili mladost i najljepše dane. Regate i jedrenje su došle kasnije. Počeli smo ozbiljno jedriti s devetnaest godina, a danas na vas nitko ne računa ako do 19. godine ne postignete vrhunske rezultate“, ističe Karlo Kuret koji je prvi značajni rezultat ostvario sa sedamnaest godina. Na Europskom juniorskom prvenstvu 1987. osvojio je brončanu medalju u klasi laser. „Danas naši jedriličari s lakoćom postižu takve rezultate, a tada je to bila senzacija“. Preokret u Karlovoj karijeri je nastup na Olimpijadi u Barceloni 1992. “Na mojim jedrima je prvi put postavljena oznako CRO. Otada počinje moj ozbiljniji uspjeh u jedrenju. Dogodile su se još tri Olimpijade. Bio sam prvi na svjetskim rang listama, četvrti na Olimpijadi u Ateni 2004. Osvajao sam odličja na svim važnijim natjecanjima, srebrnu i bronačanu medalja na europskim i svjetskim prvenstvima“, prisjeća se Karlo.

Zbog svega je toga dobio poziv na America’s Cup. „Prije deset godina, takav poziv hrvatskom jedriličaru bio je znanstvena fantastika“, ističe Karlo Kuret. „Morao sam donijeti veliku i tešku odluka. Nakon svih natjecanja i napora, trebalo je za pripreme i sudjelovanje u America’s Cupu izdvojiti tri godine i biti izvan Splita, daleko od obitelji. Želio sam napustiti sportsku karijeru, ali takvu ponudu nisam mogao odbiti. Najveću podršku mi je dala supruga Sandy, preuzela je svu brigu oko kćeri Lee i Tee, i odlučio sam probati“, kazao nam je Karlo. Najimpresivnija figura u svijetu jedrenja Russell Coutts nije bio prisutan na Cupu na kojem je jedrio Karlo. „Njemu su platili da ne jedri. On je osvojio sve što se osvojiti moglo, od olimpijske medalje u finnu, u mojoj klasi, preko svjetskih prvenstava u match raceu i trostrukog osvajanja America’s Cupa. Ali njegov duh je bio prisutan. Naša ekipa je tamo bila mala i nismo imali nikave šanse ugroziti vodeće. Ali željeli smo nekima pomrsiti račune. To nije sport u pravom smislu riječi, to je spoj tehnologije, sporta i biznisa“, opisao je Karlo Kuret America’s Cup.

Što se posla tiče, Karlo Kuret je vezan s jedrarnom Victory koja bazu ima u Sloveniji, ali je poslovno vode Hrvati. „Pridonio sam dizajniranju takvih jedara koja danas u olimpijskom jedrenju osvajaju medalje. U konkurenciji najjačih svjetskih proizovođača jedara mi smo se kao mala, privatna tvrtka uspjeli izboriti za dominantnu poziciju u nekoliko najjačih jedriličarskih klasa. Na Europskom prvenstvu na Balatonu ove godine, od prvih deset jedrilica, prvih pet je imalo naša jedra, te prva trojica u klasi finn“, ističe Karlo Kuret. On se nikad nije bavio politikom, ali je podržao brata Ivana da se okuša u njoj. „Nije tajna da sam vrlo blizak HDZ-u. To je stranka koja najbolje predstavlja moje poglede. Ulazak u politiku je Ivanov izbor, ali imao je podršku cijele obitelji kada je prije dvije godine započeo političku karijeru“.

LEO I SILVIJA KURET sa svojim sinovima Karlom i Ivanom na koje su iznimno ponosni zbog svih njihovih sportskih i poslovnih uspjehaLEO I SILVIJA KURET sa svojim sinovima Karlom i Ivanom na koje su iznimno ponosni zbog svih njihovih sportskih i poslovnih uspjeha„Karlo nije rekao da nikada nismo imali dovoljno novca za nova jedra“, napomenuo je gradonačelnik Ivan Kuret. „Upravo je on došao na ideju da kada ih ne možemo kupiti, hajdemo ih napraviti. Danas je to isplativo za sve hrvatske jedriličare i klubove jer mogu dobiti jedra jeftinije. To je proizvod poznat na svjetskom tržištu“, ističe Ivan Kuret, ponosan na bratov inženjerski i konstrukcijski doprinos jedrenju.

Njihov otac pak o sinovima kaže: „Dva su različita karaktera, ali obojica pravi ljudi. Karlo brže plane, Ivan sve oprezno razmotri, ali kada odluči, beskrajno je uporan. Karlo puca iz prve, Ivan prenoći, pa puca“, kazuje u šali Leo Kuret.

„Ni mama, ni otac nikada nas nisu ni na što prisiljavali“, ispričao nam je Ivan Kuret. „Išli smo po svijetu, spavali po plažama, nije nam bilo lako, bilo je malo novca za jedriličare. Ali to je bio izazov. Jedrio sam u dvojcu, klasa 470, i deset godina proveo s Markom Mišurom. Izborili smo 1996. nastup na Olimpijadi u Atlanti i osvojili odlično 13. mjesto. Godinu prije ostvarili smo odličan rezultat na Svjetskom i Europskom prvenstvu. Na Svjetskom prvenstvu u Kanadi, u Torontu 1995., bili smo sedmi na svijetu. Godinu prije to je izgledalo nemoguće, rugali su nam se da idemo onamo trajektom, a dugo vremena je to bio najbolji hrvatski rezultat u toj klasi“, ističe Ivan Kuret.

Nakon Atlante, on i Mišura su prekinuli karijeru, iako su bili bili u naponu snage. „Morali smo mijenjati klasu jer smo bili preteški. To su brodovi za jedriličare s malom tjelesnom težinom.

Dosadilo mi je stalno biti na dijeti. Promjena je značila nove troškove, nove treninge. Odustao sam od aktivnog jedrenja, završio faklutet i zaspolio se u škveru. Dvije godine sam radio u projektnom uredu splitskog brodogradilišta. Inženjerski posao mi je bio drag. Opet brodovi, opet more. Ali škver teško prepoznaje mlade ljude i daje prilike za napredovanje. Dobio sam puno bolju ponudu, otišao sam i žao mi je za škverom. Ali znao sam da mogu bolje. Za dvije godine u tvrtki „Tomić“ otvorili smo novu poslovnicu i salon BMW-a, zaposlili deset ljudi i značajno podigli prodaju. A onda je nenadano došla ponuda da se nađem na listi HDZ-a za lokalne izbore“, kaže Ivan Kuret. „Bio je to novi izazov. U kući smo uvijek pričali o problemima Splita. Zajednička nam je ljubav prema ovom gradu i želja da se napravi više i bolje. Smetale su nam te podjele i svađe, smjene gradske vlasti, nedostatak kontinuiteta. Odluka ući u politiku ili ne, za mene je bila lagana. Ili ćeš prihvatiti izazov ili ćeš zauvijek šutjeti! U Splitu svi govore 'trebalo bi', ali neka to uradi netko drugi. Mislio sam da svatko u svojem području treba napraviti što može. Kada mi se ukazala prilika, odlučio sam dati svoj doprinos“, uvjeren je Ivan, koji je prihvatio poziv Zvonimira Puljića da bude na pobjedničkoj HDZ-ovoj listi.

„Dolaskom Ive Sanadera zapuhali su neki novi vjetrovi u HDZ-u, vratilo nam se povjerenje u stranku i nada da stvari u Hrvatskoj opet mogu ići u pravom smjeru. Protekle dvije godine na mjestu dogradonačelnika puno sam naučio. U prvom redu od gradonačelnika Puljića, jer on je u politici vrlo iskusan čovjek. Bio sam četiri godine izbornik Hrvatskog jedriličarskog saveza i naučio što znači voditi tim u pripremama za OI u Ateni. Neki sportski postulati vrijede i u politici - fair play i upornost. Ne može se biti vrhunski sportaš, a da si ne znate organizirati vrijeme i obveze. Ne znam hoću li odluke donositi brže ili sporije, ali znam da sam uporan. I nastojat ću realizirati ono što je dogovoreno u interesu Splita. Nije me lako ubiti. Pun sam volje. Vrijeme će pokazati jesam li bio uspješan gradonačelnik, ali sam siguran da se za ovaj grad može učiniti više i bolje. Splitu nedostaje vizije i kontinuiteta. Dobra podjela zadataka i timski rad mogu sve preokrenuti“, drži Ivan Kuret.

„U dvije godine ne može se ostvariti sve što bih želio, ali mnogo se toga može započeti. Dvorana u Lori traži brzu odluku.KARLO KURET, najuspješniji hrvatski jedriličar, olimpijac i osvajač medalja na svim važnijim svjetskim regatamaKARLO KURET, najuspješniji hrvatski jedriličar, olimpijac i osvajač medalja na svim važnijim svjetskim regatama Projekt Park mladeži je u fazi urbanističko-arhitektonskog natječaja. Tu je i preseljenje Banovine, gradnja nove zgrade gradske uprave, dovršenje natječaja za izbor ulagača kako bi se Banovina pretvorila u luksuzni hotel. Imamo sedam zainteresitranih konzorcija u obvezujućim ponudama. Uhvatit ćemo se u koštac s gradskom lukom, zapadnom i istočnom obalom i Kopilicom.

Jako podržavam projekt arhitekta Ante Kuzmanića i mosta preko Kaštelanskog zaljeva. To je prava i sjajna vizijai, treba vidjeti kako se s tim nositi i pripremiti. Mislim da se može ostvariti i marina na Žnjanu. To ćemo sigurno započeti. Split se mora okrenuti moru i iznova valorizirati obalu. To je fenomenalni resurs, od kupališta Kašjuni na Marjanu do Stobreča. Inzistirat ću na projektu poduzetničke zone Dračevca. Vjerujem da ćemo sve zahtjeve prema tom području, grada, MUP-a, crkve, pomiriti“, istaknuo je gradonačelnik Kuret, uvjeren da će uz podršku i razumijevanje supruge Ivane te ljubav sedmogodišnje Ane i petogodišnjeg Marka, uspjeti. Brat Karlo ga je upozorio na katastrofalno stanje sportskih objekata sagrađenih za Mediteranske igre 1979. „To je tragično. Prije mjesec dana bio sam u bazenima na Poljudu. Još se radi o istom inventaru, slavinama, pločicama, tuševima, jadnom stanju bazena. A volimo se hvaliti da smo najsportskiji grad na svijetu“, upozorio je Karlo. Kureti su složni. I oduvijek su složno jedrili na 30 godina staroj obiteljskoj jedrilici Liska. Sagradili su je djed Karlo i Leo Kuret, a ime je odabrano jer sadrži prva slova članova njegove obitelji: Lea, Ivana, Silvije i Karla.

Vodeći splitski gospodarstvenik

LEO KURET u doba dok je bio vodeći splitski gospodarstvenikLEO KURET u doba dok je bio vodeći splitski gospodarstvenikLeo Kuret jedan je od najuspješnijih splitskih privrednika. Najprije je malu tvornicu alatnih strojeva Dalmastroj pretvorio u divovsko poduzeće čiji nasljednici još uvijek uspješno posluju pod različitim imenima, a potom je kao direktor splitskog ACI-ja postao pionir nautičkog turizma u Hrvatskoj čija neslućena ekspanzija danas donosi veliku financijsku korist cijeloj državi. Svoju ljubav prema jedrenju prenio je na sinove koji su postali uspješni sportaši.

Hrvatski reprezentativci

Ivan i Karlo Kuret jedre od djetinjstva, a obojica su bili hrvatski reprezentativci. Karlo je nastupio na čak četiri Olimpijade - prvi put 1992. u Barceloni, a potom u Atlanti, Sidneyju i Ateni gdje je zauzeo četvrto mjesto - a jedrio je i na prestižnom America's Cupu. Splitski gradonačelnik Ivan Kuret nastupio je na Olimpijadi u Atlanti 1996.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika