Objavljeno u Nacionalu br. 614, 2007-08-21

Autor: Eduard Šoštarić

ZATAŠKANI UZROK VUKOVARSKE TRAGEDIJE

MORH taji kvar autopilota

SATNIK ROBERT GARIĆ je najvjerojatnije isključio autopilot kad je on počeo zanositi helikopter, ali bilo je prekasno i letjelica H-253 se srušila

MINISTAR OBRANE Berislav Rončević obećao je dati ostavku ako seMINISTAR OBRANE Berislav Rončević obećao je dati ostavku ako seNajozbiljnija pretpostavka uzroka pada helikoptera Mi-8 registracijske oznake H-253 koji se dogodio 9. srpnja 2007. u krugu vukovarske vojarne, pri čemu je poginulo troje, a ozlijeđeno osam osoba, jest otkaz autopilota oznake AP-34B. Autopilot je uređaj koji može dovesti helikopter sa zemlje do zalebdenja te održavati mjesto i zadanu visinu lebdenja. U tom trenutku odgovoran je za stabilizaciju helikoptera po nagibu i kutu skretanja bez potrebe da pilot helikoptera bilo što radi. Veliki problem da održi stabilnost helikoptera, prema vlastitom svjedočenju koje je dao pred prijateljima, imao je i satnik pilot Robert Garić na srušenom helikopteru H-253.

PILOT Robert Garić nije uspio stabilizirati helikopter unatoč svim mjeramaPILOT Robert Garić nije uspio stabilizirati helikopter unatoč svim mjeramaOn je vjerojatno pod autopilotom podižući helikopter iz kruga vukovarske vojarne zalebdio na otprilike 20 metara. U tom trenutku helikopter se počeo lagano okretati s nosom ulijevo i umjesto da autopilot obavi svoju funkciju i stabilizira helikopter, on je dodatno pojačao okretni moment ulijevo i pritom se još više nagnuo. Pretpostavlja se da je Garić tada preuzeo upravljanje umjesto autopilota koji je vjerojatno isključio, ali već je bilo kasno. Nožnom komandom više nije mogao spriječiti rotaciju stroja, potom je oduzeo snagu, čime se stroj automatski trebao zabaciti udesno.

AUTOPILOT AP-34B bio je sastavni dio remonta dijelova koji su odvezeni u Ukrajinu 2005.AUTOPILOT AP-34B bio je sastavni dio remonta dijelova koji su odvezeni u Ukrajinu 2005.Ni puna desna noga, ni oduzimanje snage nije spriječilo vrtnju helikoptera ulijevo. Upravljačka kutija autopilota u helikopteru Mi-8 nalazi se u donjem prednjem dijelu kabine između sjedišta pilota i kopilota. Inače, autopilot na Mi-8 se sastoji od agregata upravljanja, upravljačke ploče, indikatora, bloka pojačala, predajnika kutne brzine smjera i predajnika kutne brzine bočnog nagiba. Do spomenutog zaključka da bi otkaz autopilota AP-34B mogao biti uzrokom nesreće došli su zaposlenici Zrakoplovnog zavoda iz Velike Gorice nakon što su pregledali još tri helikoptera Mi-8 koji su u posljednja dva-tri tjedna imali probleme s održavanjem stabilnosti helikoptera i kontrolom nad njim u početnoj fazi leta. Pregledani autopiloti ne obavljaju u potpunosti funkciju stabilizacije i korekcije pojedinih manevara helikoptera nego čine suprotno, umjesto da ispravljaju neočekivane nagibe, poniranja i slično, oni ih dodatno pogoršavaju i tako ugrožavaju sigurnost leta.


PRIZEMLJEN je i predsjednički helikopter H-254 zbog otkaza rada autopilotaPRIZEMLJEN je i predsjednički helikopter H-254 zbog otkaza rada autopilotaS obzirom na to da su na čak četiri helikoptera, uključujući i srušeni H-253, primijećeni isti problemi u posljednjih mjesec dana, sve upućuje ipak na tehnički kvar, a ne ljudsku pogrešku. Nacional je doznao da bi i život predsjednika Stjepana Mesića bio ugrožen zbog toga što je, među ostalim, i helikopter H-254 nedavno prizemljen zbog kvara na autopilotu. Usto, na helikopterima Mi-8 registracijskih oznaka H-202 i H-212 u posljednjih mjesec dana također su evidentirane iste nepravilnosti pa se to više ne može nazvati slučajnošću. Zaposlenici Zrakoplovno-tehničkog zavoda u Velikoj Gorici su prošlog tjedna izmjenom nekih sklopova na autopilotu AP-34B u funkciju stavili helikopter Mi-8 registracijske oznake H-212.

Sve nepravilnosti i greške autopilota u posljednjih mjesec dana zavedene su u službenoj dokumentaciji pregleda helikoptera u Zrakoplovnom zavodu u Velikoj Gorici, pa se ne može reći kako se radi o spekulacijama. Neposredno nakon pada helikoptera u Vukovaru pojavile su se prve pretpostavke o uzrocima temeljene na izjavama očevidaca i načinu na koji je helikopter padao, pa je tako prva pretpostavka bila da je otkazao pomoćni motor repnog rotora ili da je pukla sajla koja povezuje upravljanje iz pilotske kabine s vitalnim dijelovima helikoptera. Pomislilo se da je došlo do zagušenja i otkaza motora, ali kasnijim pregledom svih tih dijelova i tzv. SARPP zapisa rada svih parametara motora sumnje se nisu potvrdile.

SARPP 12-DM je uređaj koji na filmu bilježi rad svih vitalnih dijelova helikoptera u posljednjihSARPP 12-DM je uređaj koji na filmu bilježi rad svih vitalnih dijelova helikoptera u posljednjihU Zrakoplovnom zavodu povjerenstvo koje ispituje okolnosti nesreće nema mogućnost potpune istrage i pregleda dijelova srušenog helikoptera jer Zavod nije osposobljen da ispituje motore i slične sklopove. Stoga su članovi povjerenstva predložili pomoć ruskih stručnjaka iz Državnog zrakoplovnog vijeća za nesreće sa sjedištem u Moskvi koje ima mogućnost da svaki dio ispita u laboratorijskim uvjetima. Nacional je u prošlim brojevima već pisao kako se detaljno ispitivanje motora skinutih s H-253 ne može obaviti u Zrakoplovnom tehničkom zavodu jer on nije ovlašten za takve radove i nema ljude i opremu za testiranja. Većina drugih važnih ispitivanja također se ne može obaviti u Velikoj Gorici, pa je prijedlog povjerenstva posve opravdan i na njega bi ministar obrane Berislav Rončević trebao pozitivno odgovoriti.

Ako se utvrdi da je autopilot AP-34B odgovaran za vukovarsku tragediju i s obzirom na to da je na još nekoliko helikoptera pronađen isti problem, onda je to posljedica loše izvedenoga generalnog remonta deset helikoptera Mi-8 u Ukrajini 2005. i ugradnje dijelova sumnjive kvalitete bez nadzora hrvatskih stručnjaka i bez dobivene dokumentacije o obavljenim radovima. Zamjena kompleta autopilota AP-34B vođena je na popisu naziva dijelova koje je potrebno promijeniti pod rednim brojem 209.

Među ostalim, i to je bio sastavni dio Ugovora o generalnom remontu između MORH-a i ukrajinske tvrtke Aviakon koju je u Hrvatsku doveo direktor tvrtke Informatika sistemi i glavni čovjek za nabavu rezervnih dijelova za potrebe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Đuro Sesar. Nitko u Hrvatskoj ne zna kojim se to skladištima i vojnim otpadom u Ukrajini koristila tvrtka Aviakon pri remontu hrvatskih helikoptera jer nije bilo nikakvog nadzora. Premda je u ugovoru o generalnom remontu helikoptera 2005. stajalo kako zaposlenici Zrakoplovnog zavoda mogu nadzirati ukrajinske stručnjake kako bi vidjeli radi li se sve kako je planirano, to se nije dogodilo.

UMAGNETNI ZAPIS u obliku dijagrama bilježi rad motora, visinu i brzinu helikoptera tijekom letaMAGNETNI ZAPIS u obliku dijagrama bilježi rad motora, visinu i brzinu helikoptera tijekom letapravo su Ukrajinci kod sebe obavili 60-80 posto svih potrebnih radova na remontu, ali nitko sa sigurnošću ne zna je li to obavljeno kvalitetno jer ne postoje rezultati ispitivanja rada vitalnih sklopova unatoč tomu što su zaposlenici Zrakoplovnog zavoda to zahtijevali. Brigadir Željko Idek, inače šef Uprave za nabavu MORH-a, jedini je odgovaran što se ugovor nije poštivao, pa je tako, primjerice, cjelokupan komplet motora helikoptera ostao bez remonta, a dvije dizalice koje su ugrađene na helikoptere ne funkcioniraju ni danas. Idek je dopustio da se Ukrajinci koriste potrošnim materijalom u Velikoj Gorici i da skidaju dijelove s otpisanih hrvatskih helikoptera, te ih ugrađuju na one koji su bili u remontu, a sve je to bilo nedvosmisleno kršenje ugovora.

U MORH-u su nakon razgovora s pilotom Robertom Garićem i preliminarnog pregleda kojim se nije utvrdilo puknuće sajle na polugama za upravljanje ili otkaz motora, te pregledom zapisa SARPP 12-DM koji pokazuje rad svih bitnih parametara, bili svjesni da se neobjašnjiva nestabilnost i nemogućnost kontrole nad helikopterom unatoč svim poduzetim mjerama pilota mogla dogoditi otkazom nekih hidrauličnih sklopova ili lošim radom autopilota, a to znači da je uzrok pada tehnički, što im nikako ne bi išlo na ruku.

Da bi potpuno skrenuli pozornost s činjenice da je tehnički kvar izazvao nestabilnost, u javnost su plasirali tezu o tome kako su težina salonske opreme u helikopteru i njen raspored prouzročili pomicanje težišta letjelice, pa je zbog toga helikopter pao. Tvrdnjom da je pad prouzročen pomicanjem težišta u helikopteru neizravno je optužen i Zrakoplovni zavod u Velikoj Gorici koji je ugrađivao opremu.

ZAPOSLENICI ZTZ-a upozorili su ministra obrane i premijera Sanadera kako će ignoriratiZAPOSLENICI ZTZ-a upozorili su ministra obrane i premijera Sanadera kako će ignoriratiMeđutim, da je nestabilnost helikoptera zaista postojala i prije potvrdile su službene izjave većine pilota tijekom istrage o uzrocima pada, ali zasigurno razlog nije bio namještaj u H-253. Rončeviću je osobito bilo stalo da se u javnosti više ne spominju tvrdnje o lošem remontu i sustavu nabave rezervnih dijelova, jer je Nacional dokumentirano razotkrio brojne nepravilnosti i protuzakonite radnje visokih vojnih dužnosnika. O svim tim nepravilnostima i kršenjima ugovora o remontu helikoptera 2005. te nabavi nepotrebnih dijelova Rončević je bio izvještavan u pisanu obliku, ali prema odgovornima nije ništa poduzeo, pa je razumljivo da bi bio itekako odgovoran pokaže li se da je uzrok nesreće bio tehnički kvar.

Zabrinjavajuće stanje u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu dodatno će zakomplicirati sindikalne aktivnosti zaposlenika Zrakoplovnog zavoda u Velikoj Gorici. Nakon završetka protupožarne sezone sve je spremno za štrajk zbog neispunjenih obećanja i zaključaka čelnih ljudi Ministarstva obrane i Glavnog stožera oružanih snaga o izdvajanju Zrakoplovnog zavoda Velika Gorica iz sustava Ministarstva obrane i početku poslovanja na komercijalnim osnovama.

Pritisak na povjerenstvo

Iz MORH-a su plasirali tezu o tome kako je salonska oprema u helikopteru prouzročila pomicanje težišta letjelice, pa je zbog toga helikopter pao. HRZ je postavljao opremu u H-253, a vodeći ljudi projekta opremanja, Branko Plazinić i Zdravko Žunac, danas su i članovi povjerenstva, nije teško zaključiti kako je iznošenje takve teorije bio pritisak na njihov rad u povjerenstvu.

Zaposlenici ZTZ-a odbijaju održavati nove letjelice

Nakon što se Zrakoplovni zavod praktički našao na udaru optužbi MORH-a da je njihova ugradnja salonske opreme izazvala pad helikoptera H-253, stanje u ZTZ-u dodatno kompliciraju sindikalne aktivnosti. Zaposlenici više ne traže izdvajanje iz vojnog sustava ako to MORH ne želi učiniti nego traže povećanje plaća i prava kao djelatne vojne osobe. Bit će to još jedan težak udarac ministru Rončeviću koji je zapravo na početku svog mandata uspostavio vrlo dobre odnose sa Zrakoplovnim zavodom i jedan je od rijetkih ministara obrane koji je u više navrata posjetio Zavod. Međutim, to nije kraj svih problema vezanih uz Zrakoplovni zavod, jer su zaposlenici u dopisu premijeru Ivi Sanaderu, generalu Josipu Luciću i državnom tajniku MORH-a Mati Rabotegu nagovijestili da će ignorirati bilo kakve radove na održavanju novih letjelica koje trebaju doći u Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u iduće dvije godine. Riječ je o deset helikoptera Mi-171 Sh koji su kupljeni prebijanjem ruskog klirinškog duga i zrakoplovima Zlin 242 za početnu obuku pilota Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Razlog ignoriranja je posve opravdan jer zaposlenici Zrakoplovnog zavoda uopće nisu na popisu osoba koje će putovati u Rusiju i Češku na obuku za održavanje, što je zaista neshvatljivo.

Vezane vijesti

MORH: Nikog nismo silili na misu

MORH: Nikog nismo silili na misu

MORH je na svojim web stranicama objavio reagiranje na navode objavljene na internet stranicama Sindikata državnih i lokalnih službenika i… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika