Objavljeno u Nacionalu br. 615, 2007-08-28

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Neuspjeli pokus

CRNO-BIJELI špijunski triler s ljubavnim zapletom ima samo jednu dobru stranu - Georgea Clooneyja

George clooney i Cate blanchett u 'Dobrom Nijemcu'George clooney i Cate blanchett u 'Dobrom Nijemcu'Steven Soderbergh u posljednje vrijeme malo smiruje svoj furiozni radni tempo, no još uvijek režira barem jedan film godišnje, više nego što prosječni građanin Hrvatske u istom razdoblju pogleda u kinima. Fama oko Soderbergha nekako se stišala i njegovi radovi više ne osvajaju Oscare (“Traffic”) niti zauzimaju visoka mjesta raznih godišnjih kritičarskih lista, no jedan od najproduktivnijih i najintrigantnijih američkih autora posljednjih 20 godina još uvijek snima zanimljive filmove.
Otprilike u ritmu jedan za Hollywood, jedan za samoga sebe, s tim da su i njegovi visokobudžetni radovi osobni, krcati stvarima koje holivudskom establishmentu može prodati jedino on. Soderberghov posljednji “film za publiku”, “Oceanovih 13”, prikazan je nedavno u kinima, dok predzadnji, “intimniji” “Dobri Nijemac”, premijeru upravo ima na DVD-u.

“Dobri Nijemac”, snimljen prema romanu Josepha Kanona, prije svega potvrđuje kako je Soderberghova popularnost među glumcima i financijerima još uvijek tolika da može napraviti što god želi. Recimo ulupati 32 milijuna dolara u crno-bijelu špijunsku melodramu o poratnom Berlinu 1945. godine, realiziranu u uvjetima jednakim onima koji su vladali u doba odvijanja radnje. To znači da je film snimljen u studijima Los Angelesa, da su rasvjeta, leće i stotine drugih tehničkih stvari pri realizaciji posuđeni iz 1945., da su glumci natjerani ponašati se prema starim običajima i tako u nedogled. U tom smislu, “Dobri Nijemac” je zapravo eksperimentalni film, nimalo iznenađujuće jer su brojni Soderberghovi filmovi po mnogo čemu eksperimentalni, od prijelomnog prvijenca “Seks, laži i videovrpce”, preko najopskurnije produciranih “Schizopolisa”, “Gray’s Anatomy” i “Full Frontal”, pa sve do modernistički režiranog noir dragulja “Daleko od očiju”, u kojem je eksperiment dobro upakiran u holivudski glamur. “Dobri Nijemac” je, kako se to popularno kaže, “metafilm”, film koji se ne referira toliko na stvarnost koliko na druge filmove, ponajviše na legendarnu Curtizovu “Casablancu”, ali i Reedovo remek-djelo “Treći čovjek” i Wilderovu “Vanjsku politiku” (A Foreign Affair).

Nažalost, Soderberghov eksperiment ovoga puta nije uspio. Štoviše, nakon gledanja “Dobroga Nijemca” ostaje nejasno zbog čega je film uopće sniman, osim zbog autorove kronične potrebe za režiranjem uvijek iznova drukčijih filmova. Da stvari budu gore, priča o američkom dopisniku koji upadne u probleme, tražeći tajanstvenog supruga žene koju je nekada volio, nije loša, ponajviše zbog nimalo uvijenog prikaza američke i ruske okupacije poslijeratne Njemačke. Nažalost, Soderbergh joj pristupa posve promašeno, zadovoljavajući se nalaženjem podudarnosti između svoga i starih filmova. Površnim i ciničnim tretmanom likova (Tobey Maguire prebija Clooneyja!?) i letargičnim izlaganjem priče, redatelj propušta emotivno zainteresirati gledatelja za njezin rasplet, što je pogubno za film koji nastoji biti špijunski ljubić.

Crno-bijela tehnika zgodna je fora, no Soderbergh (potpisan pseudonimom Peter Andrews) ipak nije snimatelj kalibra Janusza Kaminskog (“Schindlerova lista”) ili Robbyja Müllera (“Mrtav čovjek”), da bi odustajanje od boje podigao na razinu veću od zgodne fore. Dokumentarne snimke slabo se prožimaju s igranim prizorima, koji pak kroničnom beskrvnošću više vrijeđaju stari Hollywood nego što mu daju posvetu.

Baveći se tuđim filmovima, Soderbergh je zaboravio svoj. Jedini “element” “Dobrog Nijemca” koji asocira na klasike koje Soderbergh neuspješno pokušava oživiti je George Clooney, karizmatični glumac kojeg bez problema možemo zamisliti u bilo kojem krimiću ili melodrami snimljenoj u Hollywoodu između 1930. i 1960. Nažalost, da je Clooney, kojeg bezrazložno ljute usporedbe s veličanstvenim Caryjem Grantom, pojavom i intuicijom nalik starim holivudskim glumačkim ikonama, znali smo i prije gledljivog ali mršavog i nepotrebnog Soderberghova filma.

BILJEŠKE O JEDNOM SKANDALU CONTINENTAL FILM
"Bilješke o jednom skandalu" britanskog filmaša i kazalištarca Richarda Eyrea ("Iris"), snimljene prema hvaljenom romanu Zoë Heller, koji je adaptirao "vrući" scenarist i dramatičar Patrick Marber ("Bliski odnosi"), prvorazredna su psihološka drama, uspjela na svim razinama. Ne zna se što je u "Bilješkama…" bolje: napeta radnja, tjeskobna atmosfera, slojeviti likovi, briljantne Cate Blanchett i Judi Dench ili suptilna Eyreova režija, u savršenom dosluhu s pričom krcatom potisnutim ludilima. Za razliku od brojnih ambicioznih redatelja koji svoje ionako krhke drame produljuju na barem dva sata trajanja, Eyre iznimno bogate "Bilješke" skraćuje na samo 92 minute, postižući dramski intenzitet o kakvom većina njegovih popularnijih kolega može tek sanjati.

Notes on a Scandal, brit. drama, 2006.
R: Richard Eyre
GL: Cate Blanchett, Judi Dench, Andrew Simpson, Bill Nighy
FILM: 4
DVD: 3



MOST ZA TERABITHIJUBLITZ
"Most za Terabithiju" reklamiran je kao raskošna fantazija na tragu "Narnijskih kronika" i ostalih "fantasy" filmova, krcata čudnim bićima i specijalnim efektima. Srećom, riječ je o nečem sasvim desetom, vrlo dobroj obiteljskoj drami o odrastanju, koja iznenađuje ozbiljnom radnjom, slojevitim likovima i neobično mračnom i životnom atmosferom. Animator Gabor Csupo, kojem je "Terabithija" igrani redateljski prvijenac, naučio je surađujući na legendarnim "Simpsonima" istovremeno biti zabavan i pametan, a filmu veliki plus donosi i neobično hrabar rasplet. Dodatni adut filma je diskretno naznačeni podtekst o povezivanju djece radnika i intelektualaca u borbi protiv kapitalističke zajednice i njihova bahatog potomstva.

Bridge to Terabithia, am. obit. drama, 2007.
R: Gabor Csupo
GL: Josh Hutcherson, AnnaSophia Robb, Zooey Deschanel, Robert Patrick
FILM: 4
DVD: 3



SAVRŠENI STRANAC BLITZ
Halle Berry nije zaslužila prije nekoliko godina Oscara za prosječnu ulogu u "Monster's Ball", no jednako tako nije zaslužila nastupati u filmovima poput "Savršenog stranca", u koji je, vođen latentnim osjećajem za pogrešan odabir filmova, ili možda željom za zavođenjem Berryjeve, zalutao i Bruce Willis. "Savršeni stranac" je C pričica već viđenih likova i prizora, lošim produkcijskim odlukama zalutala u prestižni holivudski film, jedno od onih famoznih filmova s "preokretom", koji će vas više razočarati negoli iznenaditi. Komercijalni fijasko "Savršenog stranca" morao bi nekog upozoriti da dvije zvijezde, preokret i skupa reklamna kampanja nisu veća garancija za uspjeh nekog filma od, recimo, dobrog scenarija, no Hollywood trenutačno priprema barem deset sličnih projekata.
Perfect Stranger, am. triler, 2007.
R: James Foley
GL: Halle Berry, Bruce Willis, Giovanni Ribisi, Richard Portnow
FILM: 2
DVD: 2

Vezane vijesti

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

Video: Deset najgledanijih videa na YouTubeu

YouTube je izdao listu Top 10 najjgledanijih video uradaka na kojoj prvo mjesto drži Rebecca Black i njezin video spot za pjesmu 'Friday'. Razne… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika