Objavljeno u Nacionalu br. 617, 2007-09-11

Autor: Damir Radić

FILM

Potop hrvatskog rock 'n' rolla

Kulenovićevi zagrebački rockeri su bezlični mediokriteti bez talenta

ČETVORICA rockera želi objaviti prvi albumČETVORICA rockera želi objaviti prvi albumNedavno je Croatia Records objavila CD box “Paket aranžman” na kojem su skupljeni rani radovi prvaka beogradskog novog vala - Šarla akrobate, Električnog orgazma i Idola. Tri reizdana albuma - kultna kompilacija “Paket aranžman” na kojoj su Šarlo, Orgazam i Idoli demonstrirali nevjerojatan talent najavivši kapitalan beogradski doprinos jugoslavenskom novom valu, eponimni samostalni debi Električnog orgazma na kojem su Gile i drugovi polučili mračnu sintezu (post)punka i art-rocka, te jedini samostalni album Šarla “Bistriji ili tupli čovek biva kad...”, sumanuti sudar iskustava punka i free jazza garniran dadaističkim iskoracima - ti blistavi radovi iznova svjedoče o silovitoj erupciji kreativnosti koja je na prijelazu 70-ih u 80-e zapljusnula jugoslavenski kulturni prostor, lakoćom se uvrstivši u općeumjetničke vrhunce “regije”. Stanovita čangrizala skeptična su prema ovakvim prosudbama, ista čangrizala pokušala su omalovažiti i sjajan dokumentarac Igora Mirkovića “Sretno dijete” koji je nostalgično slavio novovalnu revoluciju, međutim ono što je slijedilo nakon novog vala, a osobito nakon raspada Jugoslavije, samo je potvrdilo da rock ‘n’ roll na ovim prostorima nikad nije vidio sretnije dane. Nekako u isto vrijeme kad CD box “Paket aranžman” upućuje na bolju prošlost, o sivoj današnjici rock ‘n’ rolla svjedoči “prvi hrvatski rock film” “Pjevajte nešto ljubavno” Gorana Kulenovića.

Hrvatska kinematografija doista je malo doticaja imala s rock ‘n’ rollom. Šlageri su se “prirodnije” uklapali u socijalističke građanske svjetove naših filmova, dok su rock prinosi bili vrlo rijetki: učešće iznimnih Buldožera u debiju Brune Gamulina i Milivoja Puhlovskog “Živi bili pa vidjeli”, čuvena pjevačka lajna mlade Vanje Matujec “kokoda-kokoda/to sam ja” u “Ambasadaru” Fadila Hadžića, i to bi uglavnom bilo to. Ni u Srbiji nisu bili puno plodniji, ali tamo je glazbeni novi val ostavio neki filmski trag - u “Dečku koji obećava” Miše Radivojevića još mladi i slatki Aleksandar Berček utjelovio je otpadnika od vrijednosti socijalističke buržoazije i zajedno s Kojom iz Šarla akrobate pjevao za ono vrijeme i prostor vrlo provokativnu gay pjesmu, šamarao djevojke koje su mu odbijale činiti felatio (nakon čega bi se predomislile), a iz pozadine neke privatne žurke izranjali su Idoli s “Malenom”; nekoliko godina kasnije nastao je i službeno prvi jugoslavenski rock film “Kako je propao rock’n’roll” u kojem je Koja, sad lider Discipline kičme, imao još istaknutiju rolu.

Naslov filma pokazao se proročanskim, a u Hrvatskoj se tijekom 90-ih demonstrirao i tako što su gotovo svi postojeći bendovi “iz baze” - garaža i atomskih skloništa, počeli pjevati na engleskom. Naravno, na svjetskom se tržištu nisu probili, a na domaćem malo su koga izvan usko specijalističkih krugova zanimali pa su, logično, propali. Sve je spalo na nekoliko više (Hladno pivo, Pips Chips & Videoclips, Urban) ili manje (Majke) darovitih imena koja su održavala iluziju postojanja rock-scene, a stanje odlično ilustriraju i pokušaji da se više (Gibonni) ili manje (Ban i Daleka obala) talentirani “zabavnjaci” uguraju među rockere. U tim otužnim vremenima svoju kasnu adolescenciju proživljavao je zagrebački filmaš Goran Kulenović, veliki zaljubljenik u glazbu novog vala, osobito njegova zagrebačkog ogranka, pa je i jedan od svojih studentskih filmova nazvao “Trgovci srećom” po istoimenoj antologijskoj pjesmi skupine Film.

HRVOJE KEČKEŠ u filmu je bubnjarHRVOJE KEČKEŠ u filmu je bubnjarPrvi pak profesionalni projekt, srednjometražno ostvarenje “Ravno do dna” (kasnije spojeno sa srednjometražnim filmom “Sigurna kuća” Kristijana Milića u dugometražni omnibus “24 sata”), Kulenović je nazvao po istoimenoj pjesmi i znamenitom trostrukom live albumu Azre, te ga nakrcao novovalnim pjesmama. Pet godina poslije predstavio je samostalni cjelovečernji prvijenac “Pjevajte nešto ljubavno”, u kojem nasljeđe novog vala povezuje s onim aktualnog hrvatskog rock ‘n’ rolla, no u priči koja je, vjerojatno sasvim mimo autorovih namjera, plastično pokazala uzroke propadanja rocka u Hrvata.

U središtu zbivanja četvorica su zagrebačkih mladića u ranim 20-im godinama, članovi rock benda koji nastoje namaknuti novac za snimanje debitantskog CD-a. U pitanju je nimalo impozantna cifra - tisuću eura, međutim mladići su tako skromna materijalnog stanja da ni udruženim snagama ne mogu skupiti taj iznos (što jednog od njih ne sprječava da novac troši na lake droge), a po svemu sudeći, unatoč određenom sviračkom stažu, na čitavoj zagrebačkoj glazbenoj sceni ne poznaju ama baš nikog tko bi im izišao u susret i omogućio im snimanje po povoljnijoj cijeni ili na kredit - vrlo znakovito i možda, opet mimo autorovih namjera, zapravo govori kako su dečki takvi antitalenti da nitko ne želi s njima raditi, pružiti im bilo kakvu šansu. Naposljetku jedan od njih iziđe s prijedlogom da sviraju na svadbi i tako zarade potreban novac, što prihvate svi osim vođe benda i autora pjesama, Struje (bezlični Ivan Herceg). Njemu, “tvrdokornom rockeru”, nepojmljivo je takvo ponižavanje - sviranje “kuruze” poput Fosila, Miše ili Magazina.

No kako sam ne uspijeva namaknuti novac, priklanja se željama ostalih, ne znajući, kao ni gledatelji, da svadba na kojoj će svirati slavi vjenčanje njegove dojučerašnje djevojke, Zagrepčanke iz bolje građanske obitelji, te hudog i primitivnog policijskog inspektora, ruralnog Hercegovca. Otac mladenke, u mladosti rocker, nije sretan tim ishodom, ali njegova supruga, tipična građanska snobica, pomamila se za hercegovačkim parama i privoljela ga da podrži brak. Iz te situacije izrodit će se po život opasna zbivanja, a film će iz “socijalno osviještene” muzičke komedije zaokrenuti prema trilernoj melodrami s akcijsko-kriminalističkim začinom, da bi se u konačnici smirio u “ozbiljnoj drami” koja donosi neočekivano razrješenje Strujinih obiteljskih prilika i očekivani ljubavni happy end. Zagrepčanci-purgeri, duševni plemenitaši dakako, rješavaju se pritom dinarskih nametnika i domaće izdajnice, i koliko god materijalna situacija ne bila blistava, nema sumnje da pred njima stoje sva obećanja rasno čiste idile.

Sva gore opisana šund-dramaturgija s elementima mlakog kiča i mehaničkim žanrovskim mijenama ne bi djelovala toliko plitko da se oslanja na izražajnije profilirane i intrigantnije likove.

Međutim Kulenovićevi protagonisti, “zagrebački rockeri”, skupina su bezličnih mediokriteta bez ikakve životne zrelosti i kreativnog dara, a čak im, za razliku od likova-tipova Kulenovićeva televizijskog sitcoma “Bitange i princeze” koji posjeduju neki bazični šarm, nedostaje simpatičnost kakva bi se mogla očekivati od ovako populistički orijentirana uratka. Iznimka je tek lik bubnjara kojeg pouzdano tumači iskusni Hrvoje Kečkeš, Damir Lončar kao buržujski otac “rockerskih” korijena epizodno je učinkovit, dok se za ženske uloge jedva našlo mjesta u ovom sterilno maskulinom filmu, gdje junakovoj (ne)suđenoj djevojci (Olga Pakalović) nije ostavljen čak ni prostor za manifestaciju tjelesne privlačnosti, a kamoli nešto više; stoga je logično pala u sjenu vjenčane kume, ne zato što bi taj lik bio imalo elaboriraniji, nego stoga što je darovita Hana Hegedušić iz minimuma pojavljivanja na ekranu izvukla najviše što se moglo.

“Prvi hrvatski rock’n’roll film” u Puli i Motovunu osvojio je nagradu publike, pa ako će gledatelje privući i u redovna kina, Kulenovićev uradak imat će bar neki smisao. Kreativno, on je pri dnu hrvatske slikopisne proizvodnje zadnjih godina, stoga je onima koje u čitavoj priči prije svega zanima rock ‘n’ roll novac bolje potrošiti na odličan CD box “Paket aranžman” nego na njega. “Pjevajte nešto ljubavno” jasno, ali nimalo kritički govori da je rock morao propasti kad se prosječna razina njegove kvalitete nije mogla uspeti ni do pete pjesmuljaka koje je kao na tekućoj vrpci štancao Tonči Huljić, a kamoli do klasika poput Novih fosila ili Miše Kovača. Valja doduše napomenuti da se u njemu nalaze i pjesme Haustora, ranog Prljavog kazališta i Animatora, ali bojim se da ga ta tri songa ne spašavaju od potopa.

Vezane vijesti

Uvod u Šukerovu smjenu: Marić mora otići zbog kritika na račun HNB-a?

Uvod u Šukerovu smjenu: Marić mora otići zbog kritika na račun HNB-a?

Nakon što je u javnost procurila informacija da je šef HNB-a Željko Rohatinski zbog nedavnog istupa HDZ-ova Gorana Marića koji se u Saboru obrušio na… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika