Objavljeno u Nacionalu br. 617, 2007-09-11

Autor: Sina Karli

EKSKLUZIVNO S FIJIJA

Sve Fižulićeve žene

MENADŽERSKI TIM Magme s novinarima, stilistima, fotografima i manekenima boravio je na Fijiju gdje je snimljena nova reklamna kampanja za modne kolekcije Urban Republic, Coconut i North Spirit

Goranko Fižulić - predsjednik uprave, bivši ministar gospodarstva i vrsni jedriličar - okružen suradnicama koje su najzaslužnije za prodor Magme u Hrvatskoj i okolnoj regijiGoranko Fižulić - predsjednik uprave, bivši ministar gospodarstva i vrsni jedriličar - okružen suradnicama koje su najzaslužnije za prodor Magme u Hrvatskoj i okolnoj regijiIako je prošlog četvrtka u Republici Fiji uvedeno opsadno stanje jer je vlast preuzela vojska na čelu s komodorom Frankom Bainimaramom, ništa od tih političkih događaja na prelijepom arhipelagu s 330 otoka nije dotaknulo šaroliku grupu iz Hrvatske u Sheratonu u mjestu Nadi na otoku Viti Levu.

Četrdesetak ljudi - fotografi, snimatelji, novinari nekoliko listova i televizija, make up artisti, frizeri i stilisti te menadžeri hrvatske tvrtke Magma na čelu s vlasnikom Gorankom Fižulićem došli su na Fiji u tjedan dana na raznim lokacijama snimiti najnovije modne kataloge i editorijale za Magmine modne marke. Fižulić je stigao morem, svojom 19-metarskom jedrilicom Karuba IV. koja je postala simbol Magmina originalnog reklamnog projekta, a drugi avionima. Putovanje iz Zagreba trajalo je dvadesetak sati u zraku i deset u čekanju na aerodromima. Otoci Fiji su divni, ali kad se tamo napokon stigne, udareni jet lagom ne znate ni dan ni datum. Kad smo ujutro stigli na aerodrom u Nadiju, samo su nas fujijanski pozdrav BULA i pjesma tamnoputog trija s gitarama u šarenim košuljama digli iz mrtvih. Baner s natpisom Magma u predvorju Sheraton Fiji Resorta nije turistima iz svijeta koji su se tu našli ništa značio, ali se iza njega krio još jedan egzotični poslovni izlet te poznate hrvatske tvrtke igračaka, mode i sporta koja je prije dva mjeseca izišla i na svjetsku burzu.

Fiji je treća postaja Magme na putovanju oko svijeta koje je započelo u jesen 2006. na Kanarskim otocima, nastavilo se početkom godine na Karibima i sada na Fijiju. Cilj je oploviti svijet i zaustaviti se na dvanaest lokacija gdje će se snimati sezonske kolekcije Magminih modnih marki Urban Republic, Coconut i North Spirit. Taj ekstravagantni projekt osmislio je sam Goranko Fižulić, koji je prvi put oplovio svijet jedrilicom prije dvadeset godina, a provode ga vrlo uspješno - Magmine žene. Poslovne žene Magme organizirale su cijeli taj mali pothvat, od traženja lokacija za snimanje, smještaja grupe, dozvola, pripreme izleta i tisuću sitnih nevidljvih stvari koje su rješavale u hodu uz sve preinake i dodatne zahtjeve. Uz njih Fižulić može doista biti miran, no tako nije izgledao. Taj energični 50-godišnjak odjeven u najnovije kreacije Magmine sportske muške linije North Spirit, iskusan jedriličar, bivši ministar gospodarstva, predsjednik uprave tvrtke čije se dionice izvrsno drže na burzi, ravna tiho iz sjene, ali s velikim autoritetom, svojim ženskim pogonom. Tvrtka je napravila veliki prodor i u Hrvatskoj i u regiji, proizvodnja joj je na Dalekom istoku. Fižulić stoga dvije trećine godine provodi na putovanjima.

NOVOZELANDSKA manekenka Michele u Coconutu sa školskom djecomNOVOZELANDSKA manekenka Michele u Coconutu sa školskom djecom“Zahvaljujući suvremenim komunikacijama mogu raditi i s drugog kraja svijeta ako sam povezan s Magminim serverom”, odgovorio je na pitanje kako uspijeva držati sve konce u rukama a ne biti većinu vremena u Zagrebu u sjedištu tvrtke.

Prošle je godine promet Magme bio 660 milijuna kuna, a u pet godina se broj zaposlenih udvostručio i iznosi gotovo 1300. Osamdeset posto su žene. To je razumljivo s obzirom na biznis tvrtke, no zanimljivo je da one vladaju i u upravi. Osim Biserke Fižulić kao vlasnice i predsjednice Nadzornog odbora, od 14 sektora u Magmi, 12 ih vode žene. Muškarci vode informatički sektor i logistiku, a sve druge sektore menadžerice - mlade, sposobne, marljive i odnedavna bogate dioničarke Magme.

Imali smo priliku pričati s nekima od njih dok se lutalo Fijijem - od ljenčarenja uz bazene i na pješčanim plažama do trosatne vožnje makadamskom cestom do tradicionalnog sela Navala na sjevernom dijelu otoka Vitu Levi gdje nas je dočekao poglavica i gotovo svi mještani koji žive u bureima - kolibama sagrađenima bez cementa i željeza. Pričalo se i na putu do Arts Villagea gdje su nam pokazali kako se nekad živjelo u plemenima, za vrijeme trekkinga do pješčanih dina uz ocean, odlaska brodom na otok Malolo Lalai u otočju Mamanuca te boravka u prelijepom resortu Musket Cove.


Sanju Biočić, financijsku direktoricu Magme, stavili smo na prvo mjesto jer je ta ekonomistica, članica uprave, odradila lavovski dio opsežnih priprema za izlazak na burzu. Taj proces trajao je dvije godine, ispričala je. U prvoj fazi izdani su komercijalni zapisi a potom su počele pripreme za IPO. Kompletnu reviziju poslovanja Magme provela je velika revizorska kuća KPMG.

BORIS BANOVIĆ, modni guru, dijeli bombone djeci iz sela NavalaBORIS BANOVIĆ, modni guru, dijeli bombone djeci iz sela Navala“Trebalo je prezentirati što je Magma i koji su joj ciljevi. U javnosti se kompaniju dugo doživljavalo kao trgovinu igračkama a ne kao super efikasnu vertikalno integriranu kompaniju koja se bavi modom i sama proizvodi”, ispričala je Sanja Biočić koja je došla u Magmu prije sedam godina iz Chromosa. Ona vodi financijski sektor koji zapošljava 33 ljudi. Magma je uspješno izišla na tržište s vlastitim modnim markama krajem 2002. i za relativno kratko vrijeme vrlo solidno posluje. Coconut, North Spirit i Urban Republic čine 30 posto ukupne prodaje uz stalni porast. Sredinom devedesetih Magma je proširila poslovanje u dva nova smjera - maloprodaju sportske opreme i modu. U svijet mode krenuli su zastupajući svjetske modne marke poput Esprita, Mexxa, Miss Selfridgea, Topshopa, Topmana i drugih. Učili su, kako su rekli, obilazili svjetske sajmove i skupljali iskustvo za vlastite modne marke. Počeli su s kolekcijama za djecu Coconut, Bearfoot i Urban Republic, da bi se, ohrabreni uspjehom, okušali i u modi za odrasle. Sve kolekcije odraz su vlastitih dizajnerskih snaga.

Dok smo plovili Karubom između koraljnih grebena prema otočiću gdje je smješten Beachcomber resort a gdje je Magmina grupa provela cijeli dan na kupanju, Goranko Fižulić objasnio je kako on vidi ženski menadžerski prodor u svijetu biznisa općenito i u svojoj tvrtki. “U tranzicijskim društvima postotak žena u menadžmentu veći je nego u društvima s duljom povijesti. To proizlazi iz mnogo većeg postotka muškaraca željnih da započnu vlastiti biznis, kidanja patrijarhalnih odnosa u kojima je muškarac taj koji zarađuje više te iz činjenice da žena pokazuje veću lojalnost prema tvrtki i nerado mijenja radno mjesto. U Magmi je i razlog velike zastupljenosti žena i vrsta posla. Priznajem, većina posla je u ženskim rukama.”

SINA KARLI okružena seoskom djecom koja su sudjelovala na snimanjuSINA KARLI okružena seoskom djecom koja su sudjelovala na snimanjuGoranko Fižulić škrt je u pohvalama svoje menadžerske svite, iako u komunikaciji s njima sjaji od zadovoljstva, no one, sve odreda, spremno kažu kako jako vole raditi u Magmi. Sanja Biočić rekla je da svoj posao smatra jako kreativnim, da se dobro osjeća iako jako puno radi, a to su potvrdile i njezine kolegice. Sve imaju na raspolaganju ono što je danas normalno za uspješnu kompaniju: dobar menadžerski ugovor, dobar automobil, položaj, mogućnost napredovanja. Fižulić kaže: “Ne mogu reći da žena traži manje od muškarca. Jedino ih zadovoljavaju skromnije marke automobila. Kod nas direktorice sektora mogu dobiti na korištenje Passat ili Audi A3, a većina ih je odabrala ovaj drugi.”

Gotovo polovica menadžerica u Magmi je singl. Fižulić je nevoljko komentirao bračno stanje menadžerica: “Žena koja tjera svoju karijeru i muškarac koji tjera svoju - to je katkad teško pomiriti. No taj proces je prisutan u svim razvijenim društvima. Brak prestaje biti ekonomska zajednica.”

Plaće u Magmi su tajna, ali sigurno su, kako je rekao Fižulić, na razini onih u drugim velikim privatnim tvrtkama u Hrvatskoj. “Ono što je danas prednost Magme kao društva u prvoj kotaciji jest to što svom menadžmentu može ponuditi opcijski ugovor za kupnju dionica. To je jedan od izvrsnih načina za nagrađivanje i razvijanje pripadnosti tvrtki. Važno je da menadžer osjeća da je vlasnik, pa makar u malom postotku. Upravo u tome je anglosaksonsko gospodarstvo napravilo veliki iskorak u odnosu na neke druge modele. Opcijskim ugovorima razvila se mogućnost da menadžment zarađuje višestruko više nego što se to može kroz plaće.”

EKIPA IZA KAMERE Stilist Romano Decker, vlasnica salona Glamour Milena Maršić, asistent stilista Dejan Kutić, vizažist Tomo Vrban, Magmina modna asistentica Lana Zrakić i fotografkinja Mare Milin snimali su nove kolekcijeEKIPA IZA KAMERE Stilist Romano Decker, vlasnica salona Glamour Milena Maršić, asistent stilista Dejan Kutić, vizažist Tomo Vrban, Magmina modna asistentica Lana Zrakić i fotografkinja Mare Milin snimali su nove kolekcije“To je super, jako dobar osjećaj!” odgovorila je Iva Johan na pitanje kako se osjeća kao dioničarka Magme. Ona je direktorica odjela razvoja robnih marki. Na Fijiju je, kao i na prijašnjim destinacijama Karube IV., bila na svim snimanjima za nove sezonske kataloge, s manekenima, stilistima, te djecom Navala koja su nosila jakne, haljinice i hlačice najnovije kolekcije za djecu.

Iva Johan je prešla tridesetu, brak je iza nje, jako puno putuje i radi. Na Fiji je doletjela iz Las Vegasa gdje je bila na važnom sajmu, a s Fijija je otputovala u Šangaj na poslovne dogovore o proizvodnji i nabavi materijala. U Magminu uredu u Hong Kongu, odakle se vode poslovi na Dalekom istoku, provela je sedam mjeseci. Njezin djelokrug posla uključuje tri sektora: marketing, prodaju, dizajnere i brand menadžere. Počela je raditi u Magmi kad je imala 21 godinu. U trinaest godina zavidno je napredovala do jedne od najvažnijih osoba.

“Moja je najveća nagrada”, rekla je, “kad napravim posao od početka do kraja. To znači da sam počela od crteža dizajnera do izloženog odjevnog predmeta u dućanu, gdje mogu napokon vidjeti je li stvar pogođena ili nije. Radim puno. Zašto sam singl? Zato što je to postalo normalno. Žena može biti sama, može biti uspješna i funkcionirati bez muškarca uz sebe. Muškarci se još nisu naučili nositi sa ženama koje su samostalne i zarađuju više od njih. To ih frustrira.”

Kornelija Pavičić direktorica je ljudskih potencijala i pravnih poslova, u Magmi je pet godina i živi u stabilnom braku. Po struci je psiholog i njezina je briga da Magma zaposli što bolje ljude. Zaslužna je što je u tvrtku uvela najbolje i najefikasnije modele i načine za odabir kadrova. “Napravili smo kompletnu standardizaciju ulaska u tvrtku. Ciljani testovi daju točne informacije da bi se vidjelo može li određena osoba podnijeti složenost posla, je li društvena, je li za timski rad, je li motivirana i, što je najvažnije, poštena. Poštenje, lojalnost, predani rad - to su vrijednosti koje se traže u našoj kompaniji i ne biste vjerovali kako se to može dobro vidjeti kad kandidati za posao prođu sva testiranja te za važnije položaje prođu i tri kruga intervjua”, rekla je Kornelija Pavičić. Ona je šefica devetorici ljudi a u njezin posao ulaze i sve vrste edukacija, treninzi, konvencije za zaposlenike. Kako je rekla, u Magmi je svakodnevno otvoreno desetak radnih mjesta koja se oglašavaju na svim siteovima i putem pristupnica u dućanima. “Pokraj svake blagajne stoji obavijest: ‘Želite li biti dio našeg uspješnog poslovnog tima?’ U njoj piše što je Magma i predviđen je prostor da se ljudi upišu. Dobivamo iz dućana sve ponude takve vrste koje su nam puno puta bile dragocjene.”

BEACHCOMBER RESORT, zvan i 'Party otok', na na kojemu je cijeli dan boravila Magmina ekipaBEACHCOMBER RESORT, zvan i 'Party otok', na na kojemu je cijeli dan boravila Magmina ekipaMirjanu Glavak zovu velika mama. Ta nekadašnja novinarka a danas PR osoba u Magmi napravila je sjajnu karijeru u kratkom roku. U Magmi je pet godina, ali je jako brzo došla na mjesto koje joj, kako je priznala, savršeno odgovara.
“Ili se uštekate ili ne”, rekla je. “Kad mi se nakon prvog posla u Magmi - asistentice direktora marketinga, ponudila prilika za mjesto PR-a, smatrala sam da ću se tu dobro snaći. Taj posao obavljam već četvrtu godinu.”

Mirjana Glavak je prošle i pretprošle godine bila izabrana i za Najdjelatnika Magme. To je interni natječaj na razini tvrtke kad se biraju ljudi koji su obilježili tu godinu. Ona kaže da je posao prilično opsežan jer je Magma u snažnom prodoru i mnogo se toga događa. Svi brifinzi i sve što ide van iz kompanije dolazi uglavnom iz njezine službe. Osmišljavaju slogane, radiokampanje, promocije i interakcije unutar trgovina. Usluge raznih agencija vrlo malo koriste jer, kako smatra, nitko to ne može učiniti bolje od njih samih. Mirjana Glavak odlično komunicira s ljudima u samoj Magmi i s ljudima izvan koje susreće zbog posla. “Voljeti ljude i svoju karakternu osobinu uklopiti u posao, to je kao da ste pisali Djedu Mrazu što želite raditi kad odrastete i to na kraju dobijete”, ispričala je, ali i otkrila zanimljivu obiteljsku priču kad smo je upitali kako “hendla” s obitelji i dvoje djece a cijeli je dan na poslu.

“Moj suprug je nakon obiteljskog sastanka s djecom koja su s nama ‘bukirala’ sastanak, nezadovoljna što svoje roditelje malo viđaju, odlučio napustiti posao i ostati s djecom doma. Zaključio je da je moja karijera u usponu i da je on taj koji će se strpjeti. Tako je već godinu dana. Servisira sve oko djece, moja djeca idu u školu sita i pod dobrom su kontrolom. Svi smo zadovoljni. Za godinu, dvije napravit ćemo novi plan i vidjeti što dalje.”

A što će dalje biti u Magmi i je li zadovoljan sadašnjim uspjehom i izlaskom na burzu, Goranko Fižulić je rekao: “Zadovoljan sam, no nisam čovjek koji bi stao i rekao: Joj kako sam to dobro napravio! Više razmišljam što će biti za dvije, tri godine. Nisam tip koji ide na svečana otvaranja svojih dućana. Razmišljam primjerice i o tome hoćemo li se u sličnom sastavu naći i sljedeće godine na otocima Lambok i Bali. Tuda moramo proći, a ti su otoci i dovoljno egzotični za iduće kampanje.”

Vezane vijesti

Tvrtka na izdisaju, a šef glumi velikog morskog vuka

Tvrtka na izdisaju, a šef glumi velikog morskog vuka

Ako se ne dogodi čudo - a čuda su u biznisu rijetka - u iduća dva tjedna napokon bi trebao biti otvoren stečaj Magme. Uvod u konačni čin propasti… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika