Objavljeno u Nacionalu br. 617, 2007-09-11

Autor: Eduard Šoštarić

NEISPRAVNE LETJELICE ZA SPAŠAVANJE I GAŠENJE POŽARA

Lucić i HRZ ogorčeni na Rončevića

Zbog nedostatka helikoptera opečeni vatrogasci prebacivani su na kopno brodovima

Tvrdnje ministra obrane o ispravnosti letjelica u neskladu su s podacima do kojih je Nacional došaoTvrdnje ministra obrane o ispravnosti letjelica u neskladu su s podacima do kojih je Nacional došaoNakon tragedije na Kornatu došlo je do zaoštravanja odnosa između MORH-a na čelu s ministrom obrane Berislavom Rončevićem te Glavnog stožera Hrvatske vojske s načelnikom generalom zbora Josipom Lucićem. Zaključak je vojnih zapovjednika da bi većina ozlijeđenih vatrogasaca bila živa da se reagiralo pravodobno i s dovoljnim brojem ispravnih letjelica za spašavanje i pomoć, a da je Hrvatska tog dana na raspolaganju imala dva kanadera, do tragedije uopće ne bi došlo. Josip Lucić i zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Vlado Bagarić ogorčeni su što se nitko nije konzultirao s njima u vezi sa slanjem kanadera u Grčku, jer da jest, zrakoplov nikad ne bi odletio zbog toga jer su već dva kanadera bila predviđena za servis u Velikoj Gorici i Zemuniku.

Na Nacionalovo pitanje o opravdanosti slanja jednog kanadera u Grčku ako je bilo najavljeno da na dva kanadera treba zamijeniti motore i brizgaljke, ministar Rončević je među ostalim rekao: “Kao i prilikom donošenja odluke o slanju jednog kanadera u Makedoniju krajem srpnja ove godine, tako je i odluka o slanju jednog kanadera radi pružanja humanitarne pomoći gašenja požara u Grčku donesena u skladu s procjenom mjerodavnih osoba u konzultaciji ministra obrane s glavnim vatrogasnim zapovjednikom Mladenom Jurinom i zapovjednikom Operativnog vatrogasnog zapovjedništva oružanih snaga brigadnim generalom Josipom Stojkovićem." Brigadni general Stojković morao je zvati zapovjednika HRZ-a Bagarića koji bi ga izvijestio da dva kanadera moraju na servis i da će Hrvatska ostati na jednom protupožarnom avionu, što bi zasigurno spriječilo odlazak zrakoplova za Grčku. O svemu tome ništa nisu znali ni predsjednik Mesić ni premijer Sanader.

Zanimljivo, flota od deset helikoptera Mi-8 na kojoj je remont 2005. radila ukrajinska tvrtka Aviakon u potpunom je rasulu. Od helikoptera remontiranih 2005. ostala su samo dva ispravna. Ministar obrane Rončević u svom je pismenom odgovoru Nacionalu 7. rujna 2007. izjavio kako su završeni radovi na helikopteru “bolnici” koji je, kako se navodi, bio na redovitom servisu nakon 500 sati leta. Nacional je iz pouzdanih izvora doznao kako radovi na helikopteru “bolnici” do 7. rujna 2007. nisu završeni, traju već mjesec dana, a helikopter nije imao probni let u trenutku slanja odgovora ministra obrane Nacionalu. Tek kad se na probnom letu utvrdi da je ispravan, radovi će se smatrati završenima. Također, Rončević je rekao kako tri helikoptera Mi-8 T imaju ugrađene dizalice SLG-300, nosivosti 300 kg, i da u skladu s pravilnicima letjelice i oprema, pa tako i dizalice, podliježu obaveznim servisnim radovima.

KANADER Hrvatska je zbog servisa i odlaska jednog aviona u Grčku 30. kolovoza imala samo jedan protupožarni zrakoplovKANADER Hrvatska je zbog servisa i odlaska jednog aviona u Grčku 30. kolovoza imala samo jedan protupožarni zrakoplovPrema tvrdnjama ministra obrane trenutačno se na još samo jednom helikopteru trebaju obaviti servis uz osposobljavanje dizalice od 300 kg. Kako smo doznali od zaposlenika Zrakoplovnog zavoda u Velikoj Gorici prošlog tjedna, nije riječ ni o kakvom servisu dizalice na helikopteru Mi-8 oznake H-276, nego se na njoj mora sve mijenjati, i to od kolutova, agregata za podizanje do neispravnih ležajeva na kolutovima i tome slično. Problem je i sa svim preostalim dizalicama nosivosti 300 kg, i to na dva helikoptera oznake H-274 i H-275 koji ovaj tjedan dolaze u Zrakoplovni zavod iz zračne baze Divulje. Još jedan helikopter Mi-8 oznake H-210 mora doći na popravak transmisije.

Nepostojanje ispravnih letjelica u trenutku kad su bile najpotrebnije pokazalo se na primjeru spašavanja vatrogasaca s Kornata. Teško opečeni vatrogasci četiri su sata čekali do dolaska pomoći, prebacivani su helikopterom u najbližu uvalu gdje su čekala plovila, umjesto da su izravno helikopterima odlazili u bolnice. To nije bilo moguće jer je samo jedan helikopter bio u akciji spašavanja i prvi mu je cilj bio izvući sve ozlijeđene na sigurno. Skandalozna je činjenica da su u Zagreb bili prebacivani cestovnim prijevozom umjesto helikopterima.

Tragedija na Kornatu je pokazala kako protupožarnim zrakoplovima, protupožarnim helikopterima i helikopterima opremljenim za spašavanje uopće nije mjesto pod Ministarstvom obrane, jer tako glomazni sustav ne vodi dovoljnu brigu o ispravnosti takvih letjelica kao i planiranju njihove upotrebe.

Vezane vijesti

Dio eksplozivne naprave s Kornata poslan na vještačenje

Dio eksplozivne naprave s Kornata poslan na vještačenje

Šibenska policija poslala je danas na vještačenje u Ministarstvo unutarnjih poslova dio eksplozivne naprave koji je murterski ribar pronašao na otoku… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika