Objavljeno u Nacionalu br. 618, 2007-09-18

Autor: Eduard Šoštarić

EKSKLUZIVNO IZ RIMA: NAJVEĆA PROTUPOŽARNA FLOTA NA MEDITERANU

Talijanski kanaderi spremni za Hrvatsku

HRVATSKA VLADA PREKASNO JE NARUČILA nove protupožarne avione i za iduću sezonu ovisi o susjedima koji su ih spremni iznajmiti: Hrvatskoj se nudi Sorem, najveći svjetski privatni operater kanadera

Inženjer Luca Savorelli, šef tehnike u Soremu, i šef letačkih operacija kapetan Giordano Senesi s dva kanadera kakve su spremni iznajmiti HrvatskojInženjer Luca Savorelli, šef tehnike u Soremu, i šef letačkih operacija kapetan Giordano Senesi s dva kanadera kakve su spremni iznajmiti HrvatskojPrije nešto više od mjesec dana hrvatska je vlada na redovitoj sjednici odobrila kupnju dvaju protupožarnih zrakoplova Canadair CL-415. Ali donošenje takve odluke pokazalo se neozbiljnim i neutemeljenim potezom, u prvom redu zbog loše informiranosti Vlade. Pokazuje to i prošlotjedna izjava predsjednika Hrvatskog sabora Vladimira Šeksa. On je rekao kako se obavljaju pripreme da se za protupožarnu sezonu 2008. kupi jedan kanader i unajme još dva takva aviona. Prema tome, posve drukčija opcija u odnosu na prethodnu Vladinu odluku.

Njegova izjava pokazuje da se Vlada našla u problemima, jer se pokazalo da je zakasnila s odlukom o kupnji zrakoplova u odnosu na ostale mediteranske zemlje. Najgore od svega, Hrvatska je došla u položaj da ovisi o dobroj volji neke države koja će joj iznajmiti zrakoplove. Nacional je doznao kako je kanadski proizvođač protupožarnih zrakoplova Bombardier još prije nekoliko tjedana u pismu Vladi RH napomenuo da je krajnji rok za narudžbu novog zrakoplova odmah, jer je knjiga narudžbi potpuno zatvorena do 2009. Nagađanja o tome da je u Kanadi zatvorena proizvodnja Canadaira CL-415 nisu točne, jer je potražnja veća nego ikad. Dakle, da bi Hrvatska dočekala isporuku novog Canadaira za sezonu 2009. već je trebala sklopiti ugovor s Bombardierom. To još nije učinjeno i upitno je hoće li se novi Canadair nabaviti i za 2009. Sad je posve sigurno da neće 2008. Za razliku od Hrvatske, sredozemne zemlje poput Italije, Turske i Španjolske pravodobno su reagirale i naručile dodatne kanadere za svoje potrebe, pa je Hrvatska ostala bez mogućnosti da već iduće godine stigne novi zrakoplov. Umjesto toga, dva protupožarna zrakoplova morat će biti iznajmljena, a kako smo doznali, riječ je o kanaderima u vlasništvu talijanske države kojima operira privatna tvrtka Sorem. Budući da će zbog novonastalih okolnosti u vezi s idućom protupožarnom sezonom Sorem biti prisutan u Hrvatskoj, a nekoliko je puta pokazao interes i za privatizaciju Zrakoplovno-remontnog zavoda u Velikoj Gorici, prošlog smo tjedna posjetili sjedište tvrtke nedaleko od Pescare, na desetom kilometru autoceste od turističkog središta Francavilla prema Anconi. Tvrtka Sorem dio je talijanske zrakoplovne grupacije Aeroservices Group u privatnom vlasništvu Giuseppea Spadaccinija. Sorem je najveći svjetski privatni operater protupožarnih zrakoplova Canadair od 1997. Tvrtka je organizirana isključivo za protupožarne aktivnosti iz zraka, brine se o floti 22 kanadera, šest vlastitih zrakoplova je s pilotskim posadama i tehničarima iznajmila Turskoj, a s preostalih 16 protupožarnih zrakoplova u vlasništvu talijanske države ugovorno cijele godine pokriva teritorij Italije.


U još nedovršenoj trokatnici s nekoliko tisuća kvadrata prostora Nacionalova novinara primio je predsjednik uprave Aeroservices Group, inženjer Giuseppe Spadaccini koji nam je nešto više rekao o kompaniji: “Sorem je složena organizacija, mozak tvrtke je operativni kontrolni centar otvoren 24 sata, koji dobiva zahtjeve od talijanske vlade za intervencijom iz cijeloga svijeta. Potpuno smo zaokružili cjelinu organizacije potrebnu da se protupožarne aktivnosti odvijaju nesmetano, od obuke pilota, inženjeringa za održavanje, organizacije zemaljske potpore, odnosno goriva, smještaja posada i tehničara do suradnje s drugim aerodromima. Naša glavna letačka i tehnička baza je zračna luka Rim - Ciampino, a sličnu ulogu imaju baze Genova i Lamezia Terme, dok su pomoćne Trapani i Olbia.“

O eventualnoj suradnji s Vladom RH s obzirom na njene potrebe za dvama novim kanaderima i mogućnosti da SoremTALIJANSKI KANADERI su, za razliku od hrvatskih, opremljeni radarom,koji u mnogočemu pilotu olakšava orijentaciju dok letiTALIJANSKI KANADERI su, za razliku od hrvatskih, opremljeni radarom,koji u mnogočemu pilotu olakšava orijentaciju dok leti postane investitor u Zrakoplovni remontni zavod, predsjednik uprave Giussepe Spadaccini kaže: “Hrvatska vlada može dobiti našu potpunu uslugu gašenja požara s dva kanadera tijekom protupožarne sezone, dok ne dobije nove zrakoplove, slično onomu što smo učinili u Turskoj, dakle s našim posadama i tehničarima. Spremni smo kupiti jedan Canadair CL-415 od Hrvatske i tim novcem Hrvatska može platiti naše usluge dugoročno, to je vrlo ekonomično rješenje.

Kad je riječ o ulaganjima u Hrvatsku, mi možemo ući kao investitor u Zrakoplovni zavod samo na području održavanja, ali to za nas nije dovoljno i ne odgovara našoj poslovnoj filozofiji, jer je za nas održavanje zrakoplova cjelina zajedno sa svim drugim letačkim operacijama. Htjeli bismo biti operateri u Hrvatskoj, jer samo tada možemo kontrolirati letenje i pilote kanadera. Ako piloti nisu dobro obučeni, veća su oštećenja i troškovi održavanja. Naravno, zaposlili bismo i obučili isključivo hrvatske pilote, pojačali flotu i zaposlili ljude u tehničkom dijelu. Koliko znam, u Hrvatskoj na kanaderima lete vojni piloti ili piloti koji su već umirovljeni, ali samo tijekom protupožarne sezone, što nipošto nije dobro za njih. U našoj organizaciji leti se cijele godine.

Dim, turbulencije, valovi, dalekovodi, to je jako opasan posao za pilota kao i u ratu, nitko u vojsci toliko ne leti i udara prema cilju kao piloti kanadera“, rekao nam je vlasnik tvrtke i predsjednik uprave Giuseppe Spadaccini. Član uprave dr. Ugo Calvosa nadovezao se na razgovor o trenutačnom stanju isporuka kanadera: “Koliko mi je poznato, Bombardier je gotovo ugasio proizvodnju kanadera, ali su događaji na Sredozemlju i velike tragedije u Grčkoj i Hrvatskoj pokazali njihovu važnost u borbi protiv požara. Italija je naručila još četiri zrakoplova, Turska također, a knjiga narudžbi je takva da se čeka dvije-tri godine ako se sada donese odluka o kupnji.“

Izjava Giuseppea Spadaccinija odaje velik interes međunarodnih krugova za privatizaciju ZTZ-a. Zbog mogućnosti da ZTZ postane trgovačko društvo velik interes za suradnju pokazale su priznate svjetske tvrtke s područja zrakoplovstva kao što su Bombardier, Sagem i Pilatus. S bzirom na opsežan vojni program u kojem se letjelice održavaju i popravljaju unutar ZTZ-a hrvatska država ipak bi morala itekako voditi računa o tome što će i na koji način učiniti s velikogoričkim zavodom i treba li ga uopće dati strancima, odnosno privatizirati. Ako se u Zavod uloži dodatni državni za dobivanje međunarodnih standarda i certifikata, ZTZ bi mogao samostalno izići na tržište. Država bi trebala po švicarskom modelu Zavod izdvojiti iz oružanih snaga i pretvoriti ga u društvo s ograničenom odgovornošću, kako bi, uz vojni program održavanja zrakoplovstva, u Zavod na održavanje mogli dolaziti i civilni zrakoplovi općeg zrakoplovstva. ZTZ bi trebao biti poduzeće od posebnog državnog interesa, poput Brodarskog instituta ili Đure Đakovića - Specijalnih vozila.

Talijanska zainteresiranost za ulazak u Zrakoplovno-remontni zavod sasvim je očekivana s obzirom na ono što smo vidjeli drugoga dana našeg posjeta vojnom dijelu aerodroma Ciampino u Rimu, koji je od sjedišta tvrtke nedaleko od Pescare udaljen dva sata vožnje automobilom. Naime, Aeroservices Group u svojoj glavnoj bazi raspolaže samo dvama hangarima ukupne površine 6000 četvornih metara, doznali smo kako u Olbiji imaju još jedan hangar površine 800 i jedan hangar u Forliju površine 600 četvornih metara. To je puno manje od onoga čime raspolaže Zrakoplovno-remontni zavod u Velikoj Gorici. U spomenutim hangarima Aeroservices Group mora se održavati cjelokupna flota kanadera, zrakoplovi Ital Aira, ondje je i servis Cessne Citation, pa je nedostatak prostora postao dodatni problem. A u budućnosti se očekuje i dolazak deset putničkih zrakoplova Super Jet 100 s 98 sjedala. To iziskuje dodatni novac i nove prostore.

U vojnom dijelu aerodroma Ciampino, blizu terminala opće avijacije u Rimu, prostor je u kojem se nalazi operativni centar tvrtke Sorem u koji pristižu zahtjevi za gašenjem požara iz talijanske državne uprave za civilnu zaštitu. Dok smo boravili u prostorijama tvrtke, državna uprava proslijedila je zahtjev Soremu da gasi požar u Kalabriji. Na listu papira koji nam je pokazao šef letačkih operacija, pilot kapetan Giordano Senesi, bili su podaci o točnim koordinatama požara, njegovu intenzitetu i vremenskim uvjetima na požarištu, kao i broju civila koji gase požar. U roku od 20 minuta pilotska posada Sorema bila je spremna za uzlijetanje. Kapetan Senesi rekao nam je nešto o optimalnom broju posada po jednom zrakoplovu u ljetnoj sezoni, jer je poznato kako u Hrvatskoj nema dovoljno posada po zrakoplovu, u prosjeku manje od dvije: “Kad je sezona požara na vrhuncu, svaki zrakoplov mora imati tri posade koje kontinuirano lete na zrakoplovima cijele godine. Nemoguće je zamisliti da zimi ne lete piloti, dvadeset dana stanke maksimum je koji se smije dopustiti ako idem na požar. Ako sam na godišnjem odmoru mjesec dana i vratim se u tvrtku, ne mogu samo tako ići na požar nego moram letjeti ispitni let s instruktorom. Dvadeset sam godina pilot, od toga pet godina letim na kanaderu, ali sam za naše uvjete još, nazovimo to tako, mlad. Temeljni su uvjeti da kapetan kanadera mora imati barem 2000 sati letenja na zrakoplovima i najmanje 200 sati na kanaderu. To je minimum, ali mi u Soremu pooštrili smo kriterije, pa umjesto 200 sati potrebnih na kanaderu tražimo najmanje 500 sati. Kopiloti znaju biti i 1000 sati u kanaderu, jer mu nije suđeno da bude kapetan, taj je posao potpuno drukčiji od posla linijskog kapetana u zrakoplovnim kompanijama. Moram donositi odluku odmah, nema rutine ni na jednom letu. To su sve piloti koji su bili odlični na drugim zrakoplovima, ali ovdje nikad neće moći biti kapetani, jer nisu spremni donijeti odluku kad treba“, kaže kapetan Giordano Senesi. Trošenje letjelica kao što su kanaderi ekstremno je zbog uvjeta u kojima lete i načina na koji skupljaju vodu. Kad je riječ o Hrvatskoj, ove godine su samo nekoliko puta sva četiri kanadera bila u zraku, većinom su dva bila prizemljena zbog 50-satnih i 100-satnih inspekcija, servisa, promjena motora, brizgaljki na motoru, zamjene spremnika goriva i sličnoga. Šefa tehnike u Soremu, inženjera Lucu Savorellija, pitali smo što je zajedničko svim kanaderima kad su u pitanju kvarovi i na što treba obratiti pozornost pri održavanju. “Za razliku od Kanade, gdje zrakoplovi uzimaju vodu iz slatkovodnih jezera, na Mediteranu se u 85 posto slučajeva voda uzima iz mora, pa se pojavljuje problem korozije, stoga poduzimamo antikorozivnu zaštitu slatkom vodom: čiste se motori i kočnice čim zrakoplov prestane letjeti. Za osnovnu 50-satnu inspekciju angažiramo petoricu tehničara, koji u jednom danu obave posao. Ako imamo velike požare, naši ljudi u 22 sata dolaze do zrakoplova i završe inspekciju do 5 ujutro, pa je zrakoplov uvijek u zraku tijekom cijele sezone.“

MODIFICIRANI KANADER prošle su godine Bombardier i Sorem zajedno osuvremenili dokazani protupožarni rakoplov dodavanjem radara, autopilota i računala nazvanog Flight Management System, koji olakšavaju naporne radne dane pilota tijekom sezone požaraMODIFICIRANI KANADER prošle su godine Bombardier i Sorem zajedno osuvremenili dokazani protupožarni rakoplov dodavanjem radara, autopilota i računala nazvanog Flight Management System, koji olakšavaju naporne radne dane pilota tijekom sezone požaraOve su godine u Hrvatskoj bili česti popravci spremnika goriva, pa je u jednom trenutku nestalo rezervnih spremnika. Nadalje, svaka tri-četiri tjedna nastajali su u Hrvatskoj problemi s brizgaljkama (injektorima) koje ubrizgavaju gorivo u motor. Inženjer Savorelli kaže da i u Italiji imaju problema s curenjem goriva iz tankova, što je velik problem jer je teško utvrditi gdje gorivo točno istječe: “Kanader ima 16 ćelija za gorivo na zrakoplovu, pa otkrivanje iz koje ćelije istječe gorivo nije lako. Prvo identificiramo krilo iz kojeg kapa gorivo, ali buduć da gorivo ide s jednog krila na drugo, moguća je kriva identifikacija. Ako istjecanje goriva nije očito, spremnike podvrgnemo pritisku približno sat vremena. Osam ćelija se podijeli na dva para po četiri na jednom krilu i to traje sat vremena, pa isti postupak na drugom krilu traje sat vremena. Uglavnom, problemi sa spremnicima rješavaju se dva-tri dana. Kad je riječ o brizgaljkama za ubrizgavanje goriva, deklarirano je kod proizvođača da izdrže 1000 sati do promjene, pa mi je takav slučaj u Hrvatskoj novost. Događalo se da maksimalno dvije ili tri brizgaljke ne rade kako treba. Kad sam 1988. počeo raditi, bio sam zadužen za pogonsku skupinu, odnosno za motore. Uveli smo metodu da računalne podatke iz aviona stavimo u poseban program proizvođača motora Pratt & Whitney i na grafikonu gledamo okretaje turbine, rad kompresora i temperaturu. Ima li kakvih problema s brizgaljkama, to se vidi na grafikonu i tada zovemo tehničara da provjeri koje brizgaljke neispravno rade. Motor se mijenja nakon 3000 sati rada, računa se od trenutka polijetanja do slijetanja, a ne blok sati od trenutka paljenja motora do njegova gašenja. Naši tehničari imaju certifikat od prije devet godina, kad je bio seminar u Rimu, otad je održano oko 11 seminara i tečajeva do danas za pilote i tehničare. Imamo i interne seminare, na kojima stariji radnici kao mentori obučavaju mlađe za održavanje zrakoplova. Mladi ljudi sa završenom srednjom zrakoplovnom školom trebaju dvije-tri godine za temeljni prvi certifikat, a šest godina za punu autonomiju u radu.“

Na kraju dvodnevnog obilaska tvrtke Sorem i razgovora s njenim čelnicima imali smo priliku vidjeti i modificirani Canadair 415 što ga je Sorem u suradnji s Bombardierom modificirao ove godine. To je dobra vijest za hrvatske pilote kanadera, jer su u zrakoplov ugrađeni autopilot, računalo sa svim podacima o letu Flight Management System, kao i radar. Naravno, tijekom same operacije gašenja požara ta nadgradnja se neće rabiti, ali pri odlasku prema požarištu iz baze, kao i pri povratku, svakako hoće, jer će to olakšati ionako prenaporan dan svakom pilotu.

Inače, talijanski Sorem s kanaderima šest mjeseci boravio u Šri Lanki radi spašavanja žrtava tsunamija, prije dvije godine je kanaderima gasio požar na međunarodnom aerodromu u Istanbulu, a sudjelovao je i u trodnevnom gašenju velikog požara u Gruziji na poziv turske vlade, kako bi spriječio da požar dopre do cijevi međunarodnog naftovoda.

Vezane vijesti

Najintenzivniji ovogodišnji angažman zračnih Protupožarnih snaga

Najintenzivniji ovogodišnji angažman zračnih Protupožarnih snaga

Zračne protupožarne snage Oružanih snaga RH u proteklih devet dana, od 19. do 27. kolovoza, zabilježile su najintenzivniji angažman na požarištima… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika