Objavljeno u Nacionalu br. 618, 2007-09-18

Autor: Maroje Mihovilović

NAJVEĆA AFERA U FORMULI 1

Ucjenjivač Alonso upropastio McLaren

Prvi vozač McLarena čuvao je svoj status u timu prijeteći da će objaviti detalje oko špijunaže Ferrarija, no oni su ipak procurili i tim je kažnjen sa 100 milijuna dolara

Fernando Alonso osjećao se ugroženim jer drugi vozač tima, mladi Lewis Hamilton, postiže bolje rezultate od njega, tako da je svoj položaj prvoga vozača odlučio sačuvati ucjenjujući šefa svoga timaFernando Alonso osjećao se ugroženim jer drugi vozač tima, mladi Lewis Hamilton, postiže bolje rezultate od njega, tako da je svoj položaj prvoga vozača odlučio sačuvati ucjenjujući šefa svoga timaAfera u čijem je središtu slučaj krupne industrijske špijunaže, koja ovih dana potresa cijelo automobilsko natjecanje u Formuli 1, pokazala je pravu prirodu pozadine te djelatnosti, da tim spektaklom uvelike vladaju lakomost i spremnost na kršenje etike i zakonitosti samo da bi se postigao cilj. Da niti najveće automobilske zvijezde toga sporta nisu ništa bolje od općeg prosjeka, pokazuje primjer svjetskog prvaka Formule 1, Fernanda Alonsa, koji se u aferi pokazao zaista niskim karakterom, jer se otkrilo da je najobičniji ucjenjivač i pokvarenjak.

Svi sudionici afere, vidjevši koliko je naštetila cijeloj toj djelatnosti, sad se trude da je što prije okončaju i zaborave. U tome sudjeluje čak i tim McLarena, koji je u aferi drastično kažnjen nakon što je utvrđeno da su neki od vodećih ljudi McLarena došli na nelegalan način u posjed povjerljiva tehničkog dosjea McLarenova glavnog konkurenta u Formuli 1, talijanskog automobilskog tima Ferrari.

Samo da bi se afera što prije zaboravila, vodstvo McLarena odlučilo je da se neće žaliti na drastičnu kaznu koja je timu izrečena - čak 100 milijuna dolara globe, kaznu koja nije zabilježena u povijesti automobilizma, ali i sporta u cjelini. Ta odluka pokazuje, k tomu, da su u McLarenu svjesni da su krivi, da bi žalba mogla za posljedicu imati još drastičniju kaznu, pa stoga čak mogu biti i zadovoljni onim što ih je snašlo. Da se za ono što je McLaren osuđen proces vodio pred državnim sudom, a ne pred komisijom Međunarodne automobilske federacije, vjerojatno bi netko zbog ovog slučaja industrijske špijunaže završio i u zatvoru.

Afera se rasplamsala u prvom redu zbog velikog suparništva dviju najmoćnijijih momčadi Formule 1, britanskog McLarena i talijanskog Ferrarija. U ovu sezonu McLaren je ušao s velikim ambicijama jer je imao novi moderni bolid MP4-22, a uspio je angažirati dvojicu iznimnih vozača - dvostrukog svjetskog i prvaka, 26-godišnjeg Fernanda Alonsa i 22-godišnjeg britanskog vozača Lewisa Hamiltona, za kojeg su stručnjaci predviđali da bi mogao postati jednim od najvećih vozača svih vremena.

S druge pak strane, prošla sezona bila je posljednja za jednoga od najvećih vozača Formule 1, sedmerostrukog svjetskog prvaka Michaela Schumachera, koji je Ferrariju osigurao čak 72 pobjede u posljednjih 11 godina. Umjesto njega Ferrari je angažirao Raikkonena, dok je drugi vozač ostao Brazilac Felipe Massa. Nakon Velike nagrade Monaka, 27. svibnja, u njihovim rezervoarima pronađen je nakon utrke bijeli prah. Posumnjalo se u sabotažu, a policija je istraživala tko se među Ferrarijevim ljudima najviše žalio, te je otkrila jednu osobu.

MIKE COUGHLAN, glavni projektant McLarena, dobio je od Ferrarijeva inženjera Nigela Stepneyja sve pojedinosti konstrukcije talijanskog bolida, a kad ga je policija ulovila, nije okrivio vodstvo svog timaMIKE COUGHLAN, glavni projektant McLarena, dobio je od Ferrarijeva inženjera Nigela Stepneyja sve pojedinosti konstrukcije talijanskog bolida, a kad ga je policija ulovila, nije okrivio vodstvo svog timaBio je to Britanac Nigel Stepney koji je kod Ferrarija godinama bio glavni mehaničar, a potom je napredovao do položaja menadžera zadužena za utrke i testove. On je u veljači ove godine počeo iskazivati nezadovoljstvo kadrovskim promjenama u tehničkom odjelu Ferrarija, pa je najavio da želi otići. Budući da ga je ugovor vezao do kraja 2007. Ferrari ga nije pustio, nego premjestio u odjel gdje više nije imao izravne veze s vođenjem trkačkog tima. Prema onome što se zasad zna, početkom travnja Stepney je glavnom projektantu McLarena, 48-godišnjem Mikeu Coughlanu, predao najvrjedniji materijal do kojega je u Ferrariju mogao doći, potpuni, podrobni tehnički nacrt i opis najnovijeg Ferrarijeva bolida sa svim pojedinostima održavanja i pripreme za trku opisanim na 780 stranica. Coughlan je poslao ženu da ga odnese u obližnju fotokopiraonicu, ali je uposlenik napravio još jednu kopiju i sve prijavio upravi Ferrarija u Italiji. javio što mu je dano na kopiranje. Ferrari je poslao člana svog tehničkog stožera da pregleda dokument, a kad je utvrđeno da je riječ o originalnoj supertajnoj dokumentaciji, Ferrari je obavijestio policiju.


Policija je 3. srpnja pretresla Coughlanovu kuću i pronašla kompromitantnu dokumentaciju. On je odmah priznao da je dokumentaciju dobio od Stepneyja, a vodstvo McLarena se od svega ogradilo, priopćavajući 16. srpnja da je provelo internu istragu koja je pokazala da osim Coughlana nitko iz McLarena nije imao pojma da je Stepney predao dokumentaciju, nitko drugi nije imao ni pristup do te dokumentacije. U priopćenju se tvrdilo da nitko drugi iz McLarena nije umiješan u aferu, koju vodstvo McLarena “najoštrije osuđuje“.

Činilo se da će završiti na tome, da će se pod istragom naći samo Stepney i Coughlan, koji je također dobio otkaz. Pričalo se čak da su njih dvojica radili sami zajedno ne samo protiv Ferrarija, nego i protiv McLarena, jer su se oni - kao tim - htjeli zaposliti u trećem timu, u Hondi. Tih je dana i Međunarodna automobilistička federacija (FIA), koja nadzire natjecanje Formule 1, pozvala predstavnike McLarena da objasne o čemu je riječ. Potom je priopćila da je potvrđeno kako je McLarenov član stožera raspolagao Ferrarijevom dokumentacijom, što je protuzakonito, ali nitko nije kažnjen jer “nema dokaza da je ‘McLaren’ iskoristio tu dokumentaciju za svoje bolide”. I FIA je tada još bila na stajalištu da je to bio individualan čin, s kojim McLaren nije imao veze. Ferrari je na to bijesno reagirao, ali je FIA ostala pri svojoj ocjeni, napomenuvši da će možda ponovno razmotriti aferu, pojave li se nove činjenice. A nove činjenice dospjele su u javnost zahvaljujući - Alonsu.

MAX MOSLEY, predsjednik FIA-e, i Ron Dennis, šef McLarena, na Grand Prixu u BelgijiMAX MOSLEY, predsjednik FIA-e, i Ron Dennis, šef McLarena, na Grand Prixu u BelgijiAlonso je dobro počeo ovu automobilističku sezonu, s velikim nadama da će treći put zaredom, sad u McLarenovu automobilu, osvojiti naslov svjetskog prvaka. Ali toj je njegovoj ambiciji zaprijetila velika opasnost, i to iz smjera odakle se najmanje nadao. Njegov timski kolega iz McLarena, Lewis Hamilton, počeo je ovu sezonu još i bolje od njega, te je - iako isprva nije pobjeđivao - nizom dobrih plasmana ipak dospio po bodovima na prvo mjesto rang-liste vozača, ispred Alonsa. O mladom Hamiltonu mnogo se pisalo u medijima, posebno britanskima, jer je nakon duga vremena prvi Britanac koji tako dobro vozi da bi mogao osvojiti naslov svjetskoga prvaka. Budući da je McLaren britanski tim, posumnjalo se da bi u novim prilikama mogao početi favorizirati Hamiltona pred svojim formalno prvim vozačem, Španjolcem Alonsom, i to je Alonsa jako uznemirilo.

Alonso, koji je otprije poznat kao vrlo nekorektan vozač, postupio je zaista nemoralno. U nedjelju, 5. kolovoza, u Budimpešti je održana utrka za Veliku nagradu Mađarske. Dan prije, 4. kolovoza, tijekom kvalifikacijskih utrka kad se prema najboljim vremenima odlučuje s kojih će pozicija trkači krenuti u glavnoj utrci, Hamilton i Alonso natjecali su se tko će imati bolje vrijeme. Hamilton je u prvim pokusnim krugovima bio bolji od Alonsa. Trkači su imali određeno vrijeme dokle su mogli voziti krugove, pri čemu su povremeno ulazili u boksove da promijene gume ili zbog drugih tehničkih razloga. Pri samom kraju vremena za kvalifikacijske vožnje u boks je ušao Hamilton, a potom iza njega i Alonso, ali je on stao na ulaz boksa, prepriječivši Hamiltonu put. Iako je Hamilton bio prvi gotov i želio izići iz boksa, Alonso mu to nije dopustio pola minute, pa Hamilton nije uspio odvoziti još jedan krug, dok je Alonsu to uspjelo.

Taj posljednji krug, u kojem je vozio sam, pomogao je Alonsu da osvoji prvu poziciju, ali su suci doznali za njegovu nekorektnost, pa ga je zbog nje uprava utrke kaznila. Na startu glavne utrke Alonso je pomaknut na šestu poziciju, dok je Hamilton dobio prvu, što mu je pomoglo da pobijedi i osvoji Veliku nagradu Mađarske. Alonsova nekorektnost tako je razbjesnila šefa McLarena, Dennisa, da je - kad je te subote vidio što je Alonso učinio - bacio slušalice na pod. U nedjelju ujutro, prije glavne utrke, Dennis je pozvao k sebi Alonsa, na njega se bijesno izvikao, i zaprijetio mu sankcijama budu li se takve stvari ponovile. Ali tada se dogodilo nešto što je još bolje pokazalo Alonsov karakter.

LEWIS HAMILTON, vozač McLarena, prošlog mjeseca slavi pobjedu na HungaroringuLEWIS HAMILTON, vozač McLarena, prošlog mjeseca slavi pobjedu na HungaroringuAlonso je Dennisu zaprijetio da će upropastiti cijeli McLarenov bude li Dennis favorizirao Hamiltona na njegov račun. Dennisu je rekao da posjeduje brojne poruke elektroničke pošte u vezi s Ferrarijevim tajnim dosjeom i da će tu elektroničku poštu dati na uvid javnosti, čime će dokazati da nije istina da je samo Coughlan znao za Ferrarijev dosje, nego su to znali i vozači. Alonso je razmijenio brojne e-mailove o Ferrarijevu dosjeu s McLarenovim rezervnim vozačem Pedrom de la Rosom.

Dennis je shvatio da je Alonsova prijetnja opasna, ali je dobro procijenio njegovu narav, shvativši da od tog mladića ništa dobro ne može očekivati, čak ako se s njim i dogovori - pristajući na njegovu ucjenu - da će favorizirati njega na račun Hamiltona ne bude li ništa rekao. Zaključivši da bi mogao biti stalna žrtva Alonsovih ucjena, Dennis je odlučio sam spašavati tvrtku tako što će sam pokušati umanjiti štetu. Zaključio je da je najbolje da on sam prvi mjerodavnim kontrolnim tijelima kaže ono što bi im mogao ispričati Alonso.

Još iste nedjelje ujutro odmah nakon tog razgovora s Alonsom uspaničeni Dennis nazvao je Maxa Mosleyja, predsjednika FIA-e, te mu ispričao kako Alonso tvrdi da ima neke informacije u vezi s Ferrarijevim dosjeom, ali uvjeravajući ga da su to isprazne informacije. “Nema tu ničega, nema tu nikakve informacije. Da je čega bilo, Max, ja bih te prvi obavijestio”, rekao je Dennis Mosleyju. Poslije je ispričao da je Mosley mirno primio tu informaciju i prihvatio njegovo objašnjenje. Čim je završio razgovor s Mosleyjem, javio mu se Alonsov menadžer te je u ime Alonsa izrazio žaljenje zbog svađe rekavši da Alonso povlači sve što je rekao. Nakon utrke sljedećeg dana, u kojoj je Hamilton pobijedio, a Alonso bio tek četvrti, pristupio je Dennisu i ispričao mu se: “Zaboravimo sve. Usredotočimo se na utrke.”

Ipak, netko nije sve to zaboravio. Bio je to upravo Max Mosley. Taj - uz Bernieja Ecclestonea - najmoćniji čovjek u organizaciji Formule 1 odavno je u lošim odnosima s Dennisom. Doznavši što je Alonso učinio, i Ferrari je stao pritiskati da se McLaren kazni, upozorivši da bi nekažnjavanje McLarena moglo značiti da se FIA slaže sa špijunskom praksom. Prema tvrdnjama iz Ferrarija, to opasno ugrožava Formulu 1, koja prolazi kroz osjetljivo razdoblje, jer potkraj ove godine istječe ugovor između organizatora i timova, a vode se teški pregovori o njegovu obnavljanju. U takvoj atmosferi Mosley je počeo interne razgovore o tome kako da se iz cijele afere što prije iziđe. Većina se slaže da se McLaren možda i nije okoristio tajnim dosjeom ove godine, jer je ionako njegov bolid već bio konstruiran i predstavljen prije nego što je dosje dospio u njegove ruke, ali se McLaren mogao time okoristiti u budućnosti. K tomu, očito je nakon Alonsove epizode da nije istina da nitko u timu nije znao za dosje osim Coughlana.

FERRARIJEVI VOZAČI Kimi Raikkonen i Felipe Massa osvojili su prvo i drugo mjesto u Belgiji 16. rujnaFERRARIJEVI VOZAČI Kimi Raikkonen i Felipe Massa osvojili su prvo i drugo mjesto u Belgiji 16. rujnaU vodstvu FIA-e raspravljalo se kako da se McLaren kazni, a ono što je odlučeno pokazuje da ni ondje nisu bili principijelni, jer nisu kaznili osobe koje su to očito zaslužile. To su u prvom redu bili vozači, i to ne samo Alonso i De La Rosa, koji su znali za tajni dosje, nego i Hamilton, koji je - tvrdi se - također za nj znao. Kažnjena je samo McLarenova momčad, ali ne i vozači nisu kažnjeni. Kažnjavanje vozača, ne samo njihova suspenzija, nego čak i blaža kazna oduzimanjem bodova, znatno bi smanjilo interes za ovogodišnje natjecanje, smanjio bio se broj gledatelja, pa i reklamni i sponzorski novac. Zato je Alonso preživio bez kazne. Štoviše, on je sada zaštićeniji nego dosad, jer je Dennisu izričito rečeno da će McLaren biti dodatno kažnjen zamijeti li se da je Alonso šikaniran zbog onoga što je učinio. Čak se ne smije ništa poduzeti ni nakon najnovijeg skandala na trkalištu u Belgiji ove nedjelje, kad je Alonso svog suparnika Hamiltona odmah nakon starta izgurao sa piste.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika