Objavljeno u Nacionalu br. 621, 2007-10-08

Autor: Damir Radić

FILM

U bijegu od kastrirajućeg falusa

Glavna linija otpora kastrirajućem falusu je u metafori ženskoga

IVANA BAQUERO kao djevojčica OfeliaIVANA BAQUERO kao djevojčica OfeliaDjevojčice dječjeg, ranopubertetskog i adolescentskog uzrasta, smještene eksplicitno ili implicitno, potpuno ili djelomično, u neku paralelnu, onostranu stvarnost u kojoj prolaze kroz osebujni proces spoznaje, nerijetko su bile temom književnih i filmskih djela. Od “Alice u zemlji čudesa” Lewisa Carrolla preko “Čarobnjaka iz oza” Franka Bauma, odnosno Victora Fleminga, “Egzorcista” Williama Petera Blatteyja, odnosno Wiliama Friedkina, i “Duha košnice” Victora Ericea, do “Nebeskih stvorenja” Petera Jacksona i “Nevinosti” Lucile Hadzihalilovic (prema Franku Wedekindu) - prostire se zanimljiv niz filmova kojima se komotno može pridružiti i “Rosemaryna beba” Romana Polanskog (prema Iri Levinu), s obzirom na to da je u Polanskijevoj perspektivi naslovna protagonistica bila tzv. žena-djevojčica savršeno utjelovljena u Miji Farrow.

Naravno, ovo nije jedina moguća lista (npr. Stephen King ima više naslova koji dolaze u obzir, a obavezno njegov izniman debitantski roman “Carrie”), no svakako je vrlo reprezentativna s obzirom na temeljnu važnost spolno-rodnog identiteta u spomenutim djelima. Protagonisti tih radova nisu slučajno upravo ženskog spola/roda, njihovi autori preko ženskih likova u nježnim godinama progovarali su (među ostalim) o opresivnoj (destruktivnoj, perverznoj itd.) prirodi društava i kultura u koja su izravno ili preneseno smještali radnju, a koja su posebno označavala i pokušavala oblikovati, odnosno konstruirati žensko i ženskost, presudno upravo u ranim, djevojčičanskim godinama. “Panov labirint”, zadnji, unisono i zasluženo hvaljeni, Oscarima i mnoštvom drugih nagrada i priznanja obasuti film meksičkog sineasta Guillerma del Tora, odlično se uklapa u taj niz, a napokon je, nakon premijernog prikazivanja u Motovunu, stigao i na redovni hrvatski kinorepertoar.

Dok je raniji del Torov film “El Espinazo del diablo” bio smješten u završnu, 1939. godinu Španjolskog građanskog rata i u središtu imao 10-godišnjeg dječaka suočenog s uznemirujućim ovostranim i onostranim iskustvima u izoliranom sirotištu, “Panov labirint”, koji sam autor naziva sestrinskim filmom u odnosu na “bratski” “El Espinazo del diablo”, kao protagonisticu postavlja 11-godišnju djevojčicu u izoliranom frankističkom vojnom uporištu u brdsko-šumskom području sjeverne Španjolske 1944., koja se od užasa vanjskog svijeta - što ih proizvodi njezin očuh, sadistički oficir koji “čisti” grupice republikanskih gerilaca, a njezinu majku tretira tek kao sredstvo za rađanje (muškog) nasljednika - sklanja u fantastično podzemlje, gdje ju onostrana bića tretiraju kao princezu povratnicu koja se mora podvrći raznim iskušenjima kako bi ponovo zadobila svoj status i pronašla kraljevskog oca.

Djevojčica znakovita imena Ofelia (utjelovljuje ju odgovarajuće senzibilna Ivana Baquero) saveznicu u nadzemnom dijelu zbivanja pronalazi u mladoj domaćici Mercedes (uobičajeno osebujna Maribel Verdú), koja održava vezu s gerilcima, dok je djevojčičina trudna majka Carmen (apartno lijepa Ariadna Gil) posve podložna svom okrutnom suprugu, kapetanu Vidalu (vrlo sugestivni Sergi López). Vidal je reprezentativni izdanak represivnog patrijarhalnog autokrata s intrigantno dijaboličnom intonacijom, lacanovski rečeno kastrirajući falus čiji užitak leži u ultimativnoj dominaciji nad podčinjenima i u okrutnoj, nerijetko ciničnoj psihofizičkoj demonstraciji te dominacije, a izvor takve psihičke strukture leži u samomržnji; drugim riječima - njegova autodestruktivnost manifestira se ponižavanjem i uništavanjem drugih. Glavna linija otpora kastrirajućem falusu leži u Ofeliji i Mercedes, odnosno u metafori ženskog.

DJEVOJČICA Ofelia susreće se s čudnim bićimaDJEVOJČICA Ofelia susreće se s čudnim bićimaKako muško i žensko, izvan biološko-fiziološke determinacije, izvorno ne postoje, kao jedna od najizražajnijih opozicija u patrijarhalnom društvu i kulturi, što znači u cjelokupnoj poznatoj povijesti čovječanstva, uspostavlja se figura hipertrofirane i u osnovi (nesvjesno) karikaturalne maskulinosti s jedne strane, te hipersenzibilne femininosti s druge. Pri tome biološki muškarci i žene mogu biti na jednoj i drugoj strani, o čemu djelomično svjedoči i “Panov labirint”. Vidal funkcionira kao izbočena stijena, rt, falus duboko u sebi traumatizirane maskulinosti opsjednute ideologemima nacije i države, no najprije promitski shvaćena očinstva, koja izravno ili neizravno tlači imaginativnu, srčanu, ljudski i socijalno solidarnu femininost (što nikako ne znači, kao što i film pomalo pokazuje, da je ona nužno imuna na iskušenja tame i mraka), koju ovdje predstavljaju Ofelia, Mercedes i republikanski gerilci, redom mladi nježni muškarci. Ofelijina majka Carmen, pak, simbol je tradicionalne pasivne ženskosti koja prihvaća patrijarhalni poredak stvari i samu sebe svodi na, millovski rečeno, ropsku poziciju, a spasiti je pokušava kći uz pomoć bića iz podzemnog svijeta, u kojem vlada drukčiji poredak stvari - odnos metaforičkog muškog i metaforičkog ženskog čini se da je fluidniji, slojevitiji i tolerantniji.

Svi kritičari slažu se da je del Toro s dosad rijetko viđenom, ili čak neviđenom prirodnošću spojio dva različita svijeta - nadzemni (zbiljski, povijesni, eksplicitno politički) i podzemni (bajkovit, fantazmagoričan, eksplicitno metaforičan), pri čemu oba funkcioniraju kao objektivna zbilja, iako onaj drugi vidi i od likova iz “nadzemlja” u njemu sudjeluje samo djevojčica, iako on jest (barem u njezinoj svijesti materijalizirani) izraz njezina bijega od izvanjske stvarnosti. Naime, koliko god je podzemni svijet junakinjina mentalna projekcija, on nije samo to. Jer film paralelno otvaraju slika nadzemne (povijesno-političke) zbilje i riječi u offu koje zbore o princezi iz bajke, iz podzemlja koje će djevojčica ubrzo spoznati.
Znači oba svijeta od samog početka supostoje jedan uz drugi, i ako pretpostavimo da u mediju (zvučnog) filma slika, koliko god bila dominantna, ipak nije nužno nadređena zvuku, onda otvarajuća scena sugerira ontološku ravnopravnost nadzemnog i podzemnog svijeta filma, a s obzirom na završnicu, koja s početkom uspostavlja svojevrsni okvir, čak bi se moglo reći da je fantazmagoričan svijet primaran i temeljan, a zbiljski (sekundarno) paralelan, uklopljen u njega.
Bilo kako bilo, takvo supostavljanje/suprotstavljanje i prožimanje zbiljskog i fantazmagoričnog doista je posve osobito, a svojom sustavnošću koja prožima cjelokupnu strukturu vjerojatno i jedinstveno u (novijoj) povijesti filma. Jer u ranije navedenim filmskim (i književnim) djelima koja su mlade ženske protagoniste smještala u onostranost, takvo je smještanje bilo ili (više-manje) potpuno (“Alice u zemlji čudesa”, “Čarobnjak iz Oza”, “Nevinost”), ili je iskorak u drugi svijet u cjelini strukture djela, odnosno autorskog interesa, bio tek fragmentaran (“Duh košnice”, “Nebeska stvorenja”), odnosno izvan sfere eksplicitnog formiranja zasebnog svijeta, sveden na ekspresivan odjek neprikazanog, vjerojatno i neprikazivog svijeta kroz psihofizički status protagonistice kojom taj svijet ovladava (“Rosemaryna beba”, “Egzorcist”). Guillermo del Toro učinio je nešto bitno novo, možda ne u ultimativnom smislu (mogli bi se naći kreativno niskorelevantni dječji filmovi koji načelno rabe postupak sustavnog prepletanja zbiljskog i fantazijskog), no svakako u sferi ozbiljnog filmotvorstva koje uključuje dubinskopsihološki i politički pristup.


“Panov labirint” ne bi bio toliko fascinantan uradak da je sve ostalo samo na općem idejno-oblikovnom te značenjskom planu.

Noseći koncept prožet je istodobno profinjenom i ekspresivnom stilizacijom koja tvori osebujno ostranjenu atmosferu, podupirući i samostalno stvarajući značenja ili jednostavno iznimnu ljepotu u svijetu koji nevjerojatno skladno spaja morbidnost i tjeskobu s nevinošću i čistoćom. Del Toro ni u svojim hollywoodskim radovima (“Mimic”, “Blade II”, “Hellboy”) nije bio nezanimljiv autor, no tek oslobođen pritisaka visokokomercijalnih očekivanja, a istovremeno ne bivajući lišen produkcijske raskoši, mogao je potpuno razviti vlastitu kreativnost i polučiti doista poseban i vrlo dojmljiv film.

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika